Gå til innhold

SATA & IDE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har forstått det slik at SATA er "raskere" enn IDE..

Er det mulig å bruke en SATA-disk som Master og en IDE-disk som Slave, evt hvordan stiller man SATA som Master (m/slave)? Har SATA "jumperkontakt" slik som IDE-diskene?

-Narvis-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I S-ata grensesnittet kobles det kun én enhet på én kabel på én kontakt, dermed elimineres nødvendigheten for den gamle master/slave konfigurasjonen på disker. De fleste s-ata disker har imidlertidig jumpere for en eller annen grunn jeg ikke har tatt meg bryet av å utforske.

De fleste standard s-ata kontrollere for tiden er basert på IDE-RAID kontrollere, men med en parallell-ata til serial-ata oversetter integrert, derfor kan det hende at du kommer borti ordene Master og Slave som betegnelse på s-ata kanalene i kontrollerens bios. men du må ikke bli forvirret til å tro at du har kjøpt katta i sekken av den grunn...

Det finnes "sanne" s-ata kontrollere på markedet, ihvertfall i USA. Vet om én fra LSI-Logic, denne kontrolleren har jeg ikke sett i norge.

Skrevet (endret)

SATA har andre kabler... ikke IDE kabler... De fleste Hovedkort (socket A) har du 2 SATA porter... Så du kan ha både SATA disk og IDE disk :D

Endret av DaffyDuck
Skrevet

Du kan fint kombinere SATA disker og (P)ATA (IDE) disker. Dersom du har kontroller for begge. Hovedkort som har SATA har som ofteste også PATA for bruk til cd-rom. Har du ikke SATA på hovedkortet kan du skaffe et PCI SATA kontroller kort.

Tipper du mener å spørre om du kan bruke SATA disk som boot disk, og samtidig ha en PATA disk til lagring. Svaret er ja. Du bestemmer hvilken disk du skal boote fra i bios.

NB: Skal du boote fra en SATA disk og ikke har SATA på hovedkortet vil jeg tro du må ha et SATA kontrollerkort med egen bios som støtter booting. (Vil tro dette er samme opplegget som med SCSI).

Les igjennom SATA guiden i dette forumet.

Skrevet (endret)

svarte, trodde du kunne kjedekoble hardisker under sata :(

men det hadde vel gått ut over bakover kompatibliteten eller noe sånt...

Endret av hobgoblin
Skrevet

Det kommer noe (bla. Marvell har en allerede) som heter Port Multiplier hvor du kan koble opptil 15 disker på samme SATA bus, Denne sammen med Port Selector gir mulighet for mye gøy med tanke på HotSwap, RAID og SAS (serial attatched SCSI).

Skrevet (endret)
I S-ata grensesnittet kobles det kun én enhet på én kabel på én kontakt, dermed elimineres nødvendigheten for den gamle master/slave konfigurasjonen på disker. De fleste s-ata disker har imidlertidig jumpere for en eller annen grunn jeg ikke har tatt meg bryet av å utforske.

fordi de egentliger IDE disker som produsenten har konvertert til SATA. Det er også grunnen til at du finner vanlig molex strøm kontakt på mange av dem.

Seagate har ikke det f.eks, men så begynte Seagate å produsere Native SATA disker med en gang da..de andre vil nok gå over til det når det blir nødvendig/når de introduserer nye modeller..

seagate presenterte jo Barracuda V og Barracuda 7200.7 når SATA kom, så det var naturlig at disse ble native SATa...

det er også grunnen til at man kan registere ett ørlite mindre CPU forbruk med Seagate disker i forhold til andre SATA...

Endret av MrLee
Skrevet

Det kommer noe (bla. Marvell har en allerede) som heter Port Multiplier hvor du kan koble opptil 15 disker på samme SATA bus, Denne sammen med Port Selector gir mulighet for mye gøy med tanke på HotSwap, RAID og SAS (serial attatched SCSI).

kan du gi meg en kjapp gjennomføring åssen denne vil funke? blir det slik at jeg blir nødt til å sette ett kort i en pci slot og legge inn noen spesielle drivere eller kobler jeg den bare inn i sata porten også diskene inni i denne enheten igjen? om siste så er det litt bedre men om det første så er det omtrent det samme som en ekstra sata kontroller :(

nei jeg hadde håpet at vi kunne kjedekoble diskene, hadde gjort livet lettere for noen og enhver når det gjelder layout i boksen. men som noen framhevet på /. (tror det var der) da kunne vi like gjerne brukt firewire internt...

Skrevet
kan du gi meg en kjapp gjennomføring åssen denne vil funke? blir det slik at jeg blir nødt til å sette ett kort i en pci slot og legge inn noen spesielle drivere eller kobler jeg den bare inn i sata porten også diskene inni i denne enheten igjen?

Det er nok for tidlig å si hvordan dette vil virke enda. Ser at Marvell sin PM har en vert + 4 disker. Du kan lese hele artikkelen her.

Hadde også link til noe annet som jeg ikke finner i farten. :blush:

Skrevet

har drevet å snust litt selv. ser ut som det blir som en liten hub sak (noe alla en sub hub). kan bli litt morro om disse kan kjedekobles:

hovedkortplugg->port multiplier->x4 port multiplier = 16 disker!

tviler på det men alikevel så vil 2 porter på hovedkortet pluss to port multipliere være lik 8 disker. noe som holder stort så lenge du ikke kjører server kabinett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...