Gå til innhold

TEST: Western Digital Raptor 74 GB


Anbefalte innlegg

1) Tull og vas. Selv om bilen veier 2500kg så vil en motor på 200HK gi mye bedre effekt enn en motor på 120HK (HK er i dette tilfellet en forkortelse for hestekrefter ikke hovedkort, i tilfelle det er noe nerder som ikke skjønte det :p)

Er det mulig å være treig da...

 

Det DG sammenliknet dette med i utgangspunktet var en vanlig familiebil med 200 hk. (Iallfall min oppfatning) Mitt poeng var at 200 hk ikke var spesielt mye når bilen veier 1000 kg mer enn en standard norsk a-b bil.

 

Effekt måles for øvrig i watt. Hold greie på HK, kW (mest hensiktsmessing når man snakker bil) og dreiemoment, forskjellige ting dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) Tull og vas. Selv om bilen veier 2500kg så vil en motor på 200HK gi mye bedre effekt enn en motor på 120HK (HK er i dette tilfellet en forkortelse for hestekrefter ikke hovedkort, i tilfelle det er noe nerder som ikke skjønte det :p)

Er det mulig å være treig da...

 

Det DG sammenliknet dette med i utgangspunktet var en vanlig familiebil med 200 hk. (Iallfall min oppfatning) Mitt poeng var at 200 hk ikke var spesielt mye når bilen veier 1000 kg mer enn en standard norsk a-b bil.

 

Effekt måles for øvrig i watt. Hold greie på HK, kW (mest hensiktsmessing når man snakker bil) og dreiemoment, forskjellige ting dette.

Hvorfor i alle dager begynner du å blande inn "hvis bilen veier 1000kg mere så er ikke 200HK mye" Hva har det med at en raptor øker ytelsen på en pc? DG kom med en lettfattelig sammenligning, at du blander "om/hvis/kanskje/mor nille er en sten" osv er jo ganske søkt.

 

Jeg sa heller aldri at HK er effekt. Jeg sa at en motor på 200HK ga mere effekt enn en på 120HK.

 

Du må dessuten kunne tåle at folk er uenig med deg uten at du stempler dem som treige. Du framstår ikke som noen rakettforsker du heller. Uansett hvor treige folk er så har de lov til å mene hva de måtte ønske. Hvis du har problemer med det så er det jo rart at du gidder å engasjere deg i et diskusjons forum

Lenke til kommentar

Vet ikke om det har noe for seg men her kommer mine data for 2*37GB Raptorer i Raid 0:

ReadSpeed Max :97,4MB/s

-----||------ Min :33,8MB/s

-----||------ Average :86,5MB/s

Random Access : 9,1ms

Read Burst speed : 106,3MB/s

 

 

Hadde jeg hatt en plass å uplodet grafene så skulle jeg ha lagt dem ut, men tror teksten sier det meste.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Vet ikke om det har noe for seg men her kommer mine data for 2*37GB Raptorer i Raid 0:

ReadSpeed Max        :97,4MB/s

-----||------ Min        :33,8MB/s

-----||------ Average  :86,5MB/s

Random Access        : 9,1ms

Read Burst speed      : 106,3MB/s

 

 

Hadde jeg hatt en plass å uplodet grafene så skulle jeg ha lagt dem ut, men tror teksten sier det meste.

Hvilken kontroller kjører du på? Siden du har høyere hastigheter på alt mens du har også høyere access tid.

 

Edit:

Du kan ikke hive ut grafene her da?

 

http://www.simplyupside.com/MrVilla

 

This Website Operated By: Kenneth Lund [email protected]

an Upside White Diamond

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar

Skulle nesten tro at en dual og SCSI fan som meg burde like Raptor, men gjør det faktisk ikke. Støynivå er numero uno for meg nå (underklokker faktisk) fordi jeg trenger kraften kun et få prosent av tiden, og når jeg hører at de til tider bråker mer enn WD C så sier det nok for meg.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

NCQ (Native Command Queing) vil gjøre disker med 7200 rpm like raske som dagens Raptor i følge Seagate.

Disker med NCQ vil bli like raske som Raptor, men vil ikke ha den begrensningen i størrelse 74 GB som dagens Raptor.

 

Les den dårlige skjulte hentydningen i denne pressemeldingen fra 4.mai:

 

SEAGATE SHOWS SATA WITH NCQ CAN BEAT 10K SATA;

 

Today's demonstration shows the power of NCQ by comparing a Barracuda 7200.7 SATA hard drive with NCQ to a current-generation 74-Gbyte 10,000-rpm SATA drive. Using Intel's IOMeter benchmark, the test transfers a four gigabyte random read/write file to both drives at the same time to exercise the full 32 queue depth capability of NCQ.The Barracuda 7200.7 with NCQ shows equivalent or higher I/Os per second compared to the 10,000-rpm drive. Customers no longer need to sacrifice capacity for performance with Serial ATA and NCQ.

 

 

 

Interresant at Seagate ser ut til å dra SATA-2 spesifikasjonene ut til fulle med 32 kommandoer i NCQ i første utgave av disken.

 

Edit: Link til pressemeldingen

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Jeg trodde 133MB/s var maks mellom sørsiden og CPU også? Det er jo derfor HyperTransport og PCIe/PCI-X kommer i det hele tatt?

Det er det som er den store forskjellen fra chipset til chipset. Per idag er det vel ikke noe chipset som har mindre enn 266MB/s mellom nord og sør brikkene.

 

Uansett, så er ikke den bussen det store problemet for disker i raid idag. Hvis du ser på grafene, så klarer ikke en slik disk å levere mer enn rundt 60MB/s substained (det er det som er viktig). Du ihvertfall to slike disker inn på et PCI-basert raidkontrollerkort. Og hvis raid-funksjonen er integrert i chipsettet (forskjell på integrert i chipset og på hovedkort) kan du kjøre opp flere uten at det skulle bli noe problem.

Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager begynner du å blande inn "hvis bilen veier 1000kg mere så er ikke 200HK mye" Hva har det med at en raptor øker ytelsen på en pc? DG kom med en lettfattelig sammenligning, at du blander "om/hvis/kanskje/mor nille er en sten" osv er jo ganske søkt.

 

Jeg sa heller aldri at HK er effekt. Jeg sa at en motor på 200HK ga mere effekt enn en på 120HK.

 

Du må dessuten kunne tåle at folk er uenig med deg uten at du stempler dem som treige. Du framstår ikke som noen rakettforsker du heller. Uansett hvor treige folk er så har de lov til å mene hva de måtte ønske. Hvis du har problemer med det så er det jo rart at du gidder å engasjere deg i et diskusjons forum

Nå begynner du å skape diskusjoner bare for å diskutere, men jeg kan sikkert forklare meg enda litt bedre.

 

Mitt poeng var i utgangspunktet at jeg ikke synes de ekstra ms man sparer ikke er verdt de ekstra kronene man må betale. DG kommenterte dette, og kom med enkelte gode argumenter, som "hva skal man med vannkjøling, dyre tastaturer osv". Så trakk han frem "Hva er vitsen med en bil med 200hk?". Dette reagarte jeg litt på, nettopp fordi det ikke står i forhold til noe. Derfor trakk jeg det frem. Mitt poeng var at det er ikke så veldig vanvittig med 200 hk i en bil som veier godt over 2 tonn. Hvis jeg nå sier at jeg har en vannpumpe med en kapasitet 400 l, sier det deg egentlig fint lite, fordi det ikke står i forhold til noe. Sier jeg derimot at den har en kapasitet på 400l/time, så skjønner man hva dette dreier seg om.

 

Naturligvis har en motor på 200 hk større effekt enn en på 120 hk, det er som nevnt simple omregningsregler fra hk til W, noe som er hensiktsmessig i motorindustrien.

 

For øvrig kan folk være så uenige de vil, men når kan skal trekke frem ting bare fordi man har lyst til å lage sak, blir jeg irritert.

Lenke til kommentar
Nå begynner du å skape diskusjoner bare for å diskutere, men jeg kan sikkert forklare meg enda litt bedre.

 

Mitt poeng var i utgangspunktet at jeg ikke synes de ekstra ms man sparer ikke er verdt de ekstra kronene man må betale. DG kommenterte dette, og kom med enkelte gode argumenter, som "hva skal man med vannkjøling, dyre tastaturer osv". Så trakk han frem "Hva er vitsen med en bil med 200hk?". Dette reagarte jeg litt på, nettopp fordi det ikke står i forhold til noe. Derfor trakk jeg det frem. Mitt poeng var at det er ikke så veldig vanvittig med 200 hk i en bil som veier godt over 2 tonn. Hvis jeg nå sier at jeg har en vannpumpe med en kapasitet 400 l, sier det deg egentlig fint lite, fordi det ikke står i forhold til noe. Sier jeg derimot at den har en kapasitet på 400l/time, så skjønner man hva dette dreier seg om.

 

Naturligvis har en motor på 200 hk større effekt enn en på 120 hk, det er som nevnt simple omregningsregler fra hk til W, noe som er hensiktsmessig i motorindustrien.

 

For øvrig kan folk være så uenige de vil, men når kan skal trekke frem ting bare fordi man har lyst til å lage sak, blir jeg irritert.

Bare for å diskutere? Liker fint lite å bli kalt treig, at jeg svarer deg får du tåle.

 

LOL, lage sak? Når du poster i forumet så må du jo kunne forvente at folk svarer på det du sier. Er ikke snakk om å lage sak. Det er snakk om uenighet.

 

Jeg hadde ingen interesse av å lage sak, jeg bare leste innlegget ditt og synes det var litt bak mål.

 

Og on topic så er det ikke snakk om å spare millisekunder med en Raptor. Du sparer mye mere enn det. HD'en er en flaskehals, en raptor øker overall ytelsen på en pc ganske betraktelig. Er selvfølgelig ikke noe galt i at du ikke synes det er verdt å bruke en eller to laken på en hd, men målt oppimot å bruke extra penger på en litt kjappere cpu, eller et litt kajappere hk så er ikke prisen på en raptor så ille. Hvis man vil ha en kjapp pc, så er ikke de 1400kr man betaler ekstra for en 74GB (sammenligner med en 80GB ATA) raptor allverdens mye penger.

 

Sånn, da håper jeg vi er tilbake ontopic :thumbup:

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Ingen som vet om andre leverandører planlegger liknende disker?

Det er kun Western Digital Company (WDC) som leverer 10k rpm SATA-disker per dags dato.

 

Vi kan bare håpe på at flere produsenter dukker opp med lignende disker.

Seagate har i hvertfall en 2,5" 10k rpm disk (Savvio) som virker veldig lovende, men den kommer desverre kun med SCSI-grensesnitt ennå. Hitachi jobber sikkert med å lage en 10k SATA disk nå, men det har ennå ikke kommet noen annonseringer/lanseringer. Regner i hvertfall med at det er Hitachi og Seagate som kommer først på banen med 10k SATA.

 

hmm: Bildet ditt er så stort at det ødelegger for layouten på siden. Kan du ikke redusere den litt? (Tips: trykk AltGr+PrintScreen i stedet for Win+PrintScreen når du skal ta screenshot. Lagre som .PNG eller .GIF , det gir bedre bildekvalitet på screenshot's enn .JPG)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gikk til innkjøp av en slik disk nå. Hadde opprinnelig tenkt å kjøre to 36.7gb disker men etter noen minutter innom den ideèn fant jeg ut at jeg begynner med en 74GB og kjøper en til om en stund (når prisen har fallt litt til og jeg har skaffet meg A64 maskin).

 

Når det gjelder varme, så utvikler denne disken mindre varme enn den disken jeg hadde på samme plass med samme kjøling før (Seagate Barracuda 7200.7 80GB). Det eneste jeg har lagt merke til er at dersom disken ikke har noen mm på undersiden blir den svært fort varm (jeg vil tro endel har disken under for tett opptil og dermed stopper disken`s luftinntak). Luftinntaket er plassert midt på motoren`s underside, og er etter min mening det eneste minuset med denne disken (den _må_ ha åpning der og over de to hullene på motsatt side av ribbene ellers koker den med en gang. Jeg vil tro at de som har denne disken i Lian Li kabinetter med diskene montert med ribbene opp vil ha den beste kjølingen av disse diskene (samt det ser stilig ut ;)).

 

Det er ikke ofte jeg ser en HDD jeg helst vil ha synlig i maskinen, men denne skal frem i lyset :green:

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...