Gå til innhold

Radeon 9800 voltmod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Altså, hvis denne artikkelen kom for ca 1 år siden så hadde den vært veldig bra.. Men nå er jo ikke 9800XT mod ettertraktet engang..  Men gjenomføringen var bra... Hvorfor ikke klokke det skikkelig å oppnå skikkelige resultater? med cascade/tørris eller en/fler TEC ?

Fordi at da vil den slite med for lite spenning.

 

Dette merker du jo også på CPU, bare prøv å sett ned volten litt og klokk som f*en, da vil du få blåskjerm pga. lite strøm.

 

Så om du setter på moster kjøling så vil ikke det hjelpe, fordi at den ikke får nok strøm å rutte med.

 

Men for al del, sett på monsterkjøling på det voltmodda kortet, og klokk den til det ikke vil mere. :yes:

 

Dere har da en Prommy stående, har dere ikke?

du vet IKKE hva du snakker om, sorry.

 

selv reagerte jeg litt på maksimum ram spenning, kjører man 3.4v gjennom denne rammen så brenner den seg fort selv med ram kjølere.

 

ellers en bra guide, men som Orak sa: Kanskje litt sent?

 

 

EDIT: Legger ut mine resultater med forskjellig kjøling:

 

Stock Volt

 

Stock Luftkjøling: 430Mhz

Vanlig vannkjøling: 470Mhz

Vapo XE: 510Mhz

 

For lite strøm my ass?

Endret av upside
Lenke til kommentar

Du kan jo åpne PCen. Se på baksiden av kortet (andre siden av GPUen) og se om kortet er likt det som du ser her. Regner nesten med at ditt er likt de som er brukt av ok.no

 

 

 

@goophy

 

En cpu kan boote med 100 Fsb 1.4Volt ved -90 men ikke greie det ved +50.....

Lavere temp vil alltid gjøre cpuen/gpuen mer stabil ved samme volt enn når en har høy temp.

 

Han som spurte om hvorfor de ikke har en bedre kjøling på mente nok at de skulle bruke begge deler på samme tid. Og da er det vel ikke akkurat noe mangel på volt eller hva :roll:

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Han som spurte om hvorfor de ikke har en bedre kjøling på mente nok at de skulle bruke begge deler på samme tid. Og da er det vel ikke akkurat noe mangel på volt eller hva :roll:

Da blir det litt mer forståelig.

Men jeg syntes det var greit at de kjørte testen med stock kjøling.

Det er tross alt ikke så altfor mange her som har Vapo, MachII eller vannkjølt GPU...

Lenke til kommentar
Svar på nr. 2: Det funker på alle Radeon 9800 NP/Pro kort som er laget i utformelsen PCB. Dette er kretskortet. Men det funker ikke på 9800SE. Så jeg vil tippe det virker på HIS også 

 

er det samme layouten på alle korta i Pro serien?

Er ikke helt sikker. Men tviler er sikkert noen nyere layout osv. Spørs på leverandør osv. Er ikke helt sikker her så vil ikke si noe helt konkret. Men vil vel tippe de fleste Radeon 9800Pro er ganske like ja ;)

Lenke til kommentar

Det er veldig mange som har drept kortene sine med å gå over 1.5vref, så jeg hadde aldri turt å skrive at vref skal være vdd/2.

Tror kanskje det er verdt å sjekke opp litt, slik at ikke noen optimistiske overklokkere blir sittende der med et svidd kort.

 

Frem til det er sjekket opp litt nøyere anbefaler jeg de som skal gjøre modden å holde seg under 1.5vref.

Lenke til kommentar

Loddebolt ( > 30Watt )

 

Loddebolten bør ikke være over 30Watt, med mer en dette blir muligheten for å skade kortet større. For høy varme kan lett drepe komponenter rundt loddepunktet.

 

Dette kalles selvmotsigelse.

 

Anyways, kul artikkel. Hadde jeg hatt masse penger og ork til å gjøre det ville jeg også gjort det, men akk.

Lenke til kommentar
Det er veldig mange som har drept kortene sine med å gå over 1.5vref, så jeg hadde aldri turt å skrive at vref skal være vdd/2.

Tror kanskje det er verdt å sjekke opp litt, slik at ikke noen optimistiske overklokkere blir sittende der med et svidd kort.

 

Frem til det er sjekket opp litt nøyere anbefaler jeg de som skal gjøre modden å holde seg under 1.5vref.

Kjørt med 1.6V nå uten noen problemer en stund.

 

Gi beskjed om du finner noe , så skal jeg oppdaterer om det er tilfelle.. Har sjekket litt selv og kan ikke se noen som har hatt problemer, foruten folk med for dårlig kjøling :)

Lenke til kommentar
Det er veldig mange som har drept kortene sine med å gå over 1.5vref, så jeg hadde aldri turt å skrive at vref skal være vdd/2. 

Tror kanskje det er verdt å sjekke opp litt, slik at ikke noen optimistiske overklokkere blir sittende der med et svidd kort.

 

Frem til det er sjekket opp litt nøyere anbefaler jeg de som skal gjøre modden å holde seg under 1.5vref.

Kjørt med 1.6V nå uten noen problemer en stund.

 

Gi beskjed om du finner noe , så skal jeg oppdaterer om det er tilfelle.. Har sjekket litt selv og kan ikke se noen som har hatt problemer, foruten folk med for dårlig kjøling :)

3.7v er også veldig høyt, selv med ramsinks og vifte.

 

jeg ville ALDRI kjørt på 3.7v 24/7.

Lenke til kommentar
Altså, hvis denne artikkelen kom for ca 1 år siden så hadde den vært veldig bra.. Men nå er jo ikke 9800XT mod ettertraktet engang.. Men gjenomføringen var bra... Hvorfor ikke klokke det skikkelig å oppnå skikkelige resultater? med cascade/tørris eller en/fler TEC ?

Er kanskje litt sent, men bedre sent en aldri sant?

Det er kjekt å ha en sånn guide på norsk, da stusser man ikke så masse på om man skal gjøre det. Har sett en annen norsk side med en 9800pro voltmod guide, men denne var dog bedre gjennomført....

Lenke til kommentar
btw: hvis 490mhz er artifacts fritt med stock kjøler så må det omtrent være ny rekord. har ikke sett noen med 490 på core og stock kjøling før.. (kanskje noen XT kort)

Jeg stussa også litt over det. Virker vannkjølt for meg. Er det med standardkjøler er det et veldig godt kort!

 

Får vel ta med at dette var en fin guide, slikt vil vi ha mer av (men alle artiklene dine har vært gode Pritorian/Erik, fortsett sånn).

Lenke til kommentar
btw: hvis 490mhz er artifacts fritt med stock kjøler så må det omtrent være ny rekord. har ikke sett noen med 490 på core og stock kjøling før.. (kanskje noen XT kort)

Jeg stussa også litt over det. Virker vannkjølt for meg. Er det med standardkjøler er det et veldig godt kort!

 

Får vel ta med at dette var en fin guide, slikt vil vi ha mer av (men alle artiklene dine har vært gode Pritorian/Erik, fortsett sånn).

Trur ikke det stemmer... hvis du ser en gang til på det bilde så ser du hva han booter med. 405/378. Å bare sette den opp til 491 kan alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...