Gå til innhold

Radeon 9800 voltmod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette funker på Powercolor sine kort?

Power color kjører med standard layouten på ATI kortene sine. Men dobbelt sjekke med bildene i artikelen ;)

 

Har selv et powercolor 9800Pro som er likt.

Ja, jeg har et powercolor 128mb-kort, men der er det ferre minnebrikker? 4 på hver side. Kortet som er i guiden, ser det i allefall ut som det er 6 på hver side (forsiden). Pluss at det i testen da er et 256-kort, om jeg ikke tar helt feil.

 

Vil helst ikke kræsje kortet mitt pga. en voltmod, så det er best å være på den sikre siden :)

 

EDIT: Leif

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar

Noe av poenget med sånne artikler/guider er jo at våre lesere skal kunne gjøre det selv, og med denne veiledningen er det vesentlig mindre sjanse for at de ødelegger kortet enn uten. Vi gjør det også klart at dette ikke er lett, og at det er en fare for at kortet går åt skogen.

 

Skulle vi tatt hensyn til alt som kanskje kunne muligens misforstås og på en eller annen måte føre til ødelagt hardware hadde det ikke vært mye gøy å lese på Overklokking.no...

Lenke til kommentar
Noe av poenget med sånne artikler/guider er jo at våre lesere skal kunne gjøre det selv, og med denne veiledningen er det vesentlig mindre sjanse for at de ødelegger kortet enn uten. Vi gjør det også klart at dette ikke er lett, og at det er en fare for at kortet går åt skogen.

 

Skulle vi tatt hensyn til alt som kanskje kunne muligens misforstås og på en eller annen måte føre til ødelagt hardware hadde det ikke vært mye gøy å lese på Overklokking.no...

er fullt klar over det, sa jo også "lurer"... du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Vi får vel kalle det "bidrag til livserfaring"... :D

Livserfaring hjelper ikke når man ikke lærer av egene feil.. :D

 

Det er ikke bare selve loddingen som kan gå feil. Når man ser hvilken økning man får ved å skru opp volten litt, så blir det raskt: litt til.. bare litt til.. og enda litt.. oops..

 

R.I.P

toasted.jpg

Lenke til kommentar
Loddebolten bør ikke være over 30Watt, med mer en dette blir muligheten for å skade kortet større. For høy varme kan lett drepe komponenter rundt loddepunktet.

Har selv 15w og 30w liggende.

Oppnår best resultat med 30w'ern, da jeg ikke må sitte lenge for å få smeltetemperatur på punktene hvor jeg skal lodde på potmetrene.

 

Det kommer mest an på skills, ikke effekten på loddebolten.

(Man lodder selvfølgelig ikke med en 100w fordet.)

Lenke til kommentar
Layouten kan variere fra kort til kort, så ikke stol på at det funker på Powercolor.

 

Søk på google etter powercolor 9800 vmod

Det funker på alle.. så lenge designet ikke avviker noe sinnsykt.

Har hatt 5 stk 9800 np/pro nå. Sapphire, Hercules og Powercolor.

Alle har hatt samme layout i forhold til vmod.

 

(Og ja, det funker på PowerColor korta..)

 

Haha, det kortet i midten på bildet Forman la til lengre oppe har tilhørt meg :)

Endret av oeb
Lenke til kommentar

Quoter meg selv:

 

Veldig bra OK.no - har lest endel av de utenlanske (les. Engelsk) men.......

 

Har lenge vurdert voltmod av kortet mitt, men det har liksom blitt med tanken, men nå fikk jeg den inspirasjon jeg trengte - Takk

 

Har bestillt det jeg trenger og slenger nok in en tråd på hvoran det gikk.

Briste eller bære, kjøre på.

 

Jaja, da har mitt Hercules kort gjennomgått en liten "operasjon"

 

Jeg valgte å kun ta GPU i første omgang (mulig jeg tar ram'en til helgen)

Kan desverre ikke vise til noe bilder osv, det får jeg evt ta igjen senere.

 

Kortet er vann/peltierkjølt

Peltier er en "174watt/24volt" som kjøres på 12 volt fra PSU

 

PC forøvrig :

P4C3.2 @ 3.7

IC7-max3 (MC64 ramvolt mod)

XMS3500 Dual 2*512 (syncron ram/cpu- 2.2.2.6) (3.1volt)

 

 

Status før VGPU mod :

Herc 9800pro @ XT og 445/371 idle-15grader load-22grader (romtemp 22)

vgpu = 1.71

 

Status nå :

Herc 9800pro @ XT og 474/365 Temp er noe tidlig å si antas 2-3 grader økning.

vgpu = 1.91

 

-GPU var på det meste oppe i 500mhz og 2.150volt men...........

-GPU vil ikke høyere enn 474 artifacts fri (3dmark-03) uannsett volt.

-**Ram ble noe "påvirket" av klokkingen (artifacts framtredde tildligere enn før) og ble derfor justert noe ned (6mhz)

 

Det som stopper meg fra å gå høyere er artifacts i 3Dmark 2003 - som er veldig følsom for overklokking, spesielt nature testen.

 

3dmark 2001 "reagerer" ikke på overklokkingen før rundt 490-500mhz

 

Benchmark var noe skuffende ved 474/365 :

EDIT : økningen gjelder fra 445mhz til 474mhz, samtidig er ram satt ned 6mhz

3dmark 2003 = +200poeng økning fra 7200 til 7400

3dmark 2001 = +400poeng økning fra 21600 til 22000

(ca verdier)

 

Veien videre :

- Voltmod på ram

- Øke volten på Peltier fra 12 til 24 volt (kun i testsammenheng foreløbig)

avhenger av resultat

- ?

 

Kom gjerne med inspil ?

 

Edit : får nesten legge til at temp er målt via sensor som ligger på coldplaten's ytterkant / samme side som GPU.

--------------------------------------

Edit : ble en lang natt !

Nå har vi loddet litt igjen, og tatt VDD mod (ram volt)

Status før mod :

- Som beskrevet over 365mhz, + volten målt til 2.95

Status etter mod :

- Dette utgjorde heller lite, fikk gå opp til 371 før artifacts kom fram (3dmark-03) uannsett volt opptil 3.25 (jeg ville ikke høyere da rammen ble sykt varm)

- Så vi stabiliserte den på 371mhz ved 3.05volt, fikk med andre ord tilbake det som ble tapt ved vgpu mod (ref **)

- VREF mod er ikke tatt men vurderes hvis noen kan fortelle meg at det vil hjelpe litt ?

 

Så nå ligger vi på 474/371 ved VGPU og VDD mod artifacts fri

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

Any One :blush:

 

Har jeg skjønt det riktig her:

GPU: 1.6x{1+(1400/10000)} = 1.824v

 

V.mem: 2.9x{1+(1400/10000)} = 3.306v

 

V.ref: 1.45x{1+(1400/10000)} = 1.653v

 

Så vist jeg ønsker disse verdiene så holder det lenge med 3 stk 20K variable motstander ala 15 turn.??

 

Eller er det bare å stille in motstandene på maks og justere med voltmeter på kortet til en får ønsket spenning. :ermm:

 

Tenkte det kanskje var lurt å forhåndsstille motsandene før en fyrer opp maskina igjen!!

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Bofur - For VGPU, VDD må du ha forhands innstilt ditt potensiometer til 10k ohm - Det vil gi vgpu & vdd den spenningen de er på standard.

Når du da skrur på pot.meteret så skrur du motstanden NED og spenningen på feks gpu vil gå proposjonalt OPP

 

Så hvis du fyrer opp PC, og de ikke står instillt på 10k kan det bli farlig.

 

Jeg ANTAR at du kan bruke en 20k motstand som er satt til 10k ved start av PC for så, å jobbe seg nedover derfra, om du er med ? hva som skjer om du da skrur OPP motstanden fra 10k og oppover, kan jeg ikke uttale meg om, kan jo tenkes at kan skje verre ting enn at vgpu går ned.

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...