Gå til innhold

Ikke redd for økt tollgrense


Anbefalte innlegg

Gratulerer meg selv med 1000 innlegg  :fun:

Dette er helt feil holdning fy deg.

 

Forums post counter

OT: Nå blir jo ikke innlegg i f.eks kategorien "søppel" registrert på den "vanlige" postcounter på dette forumet, og folk som spammer og bare legger inn tulle innlegg vil aldri klare å så få mange poster før de blir banna. Det er en av grunnene til at jeg liker dette forumet da det er veldig strengt på slike saker, og derfor mer seriøst.

 

No, the "post counter" is good for nothing but encouraging people to almost spam the forum and post a lot of short, unintelligent (least possible thoughts about each message) and maybe even annoying messages.

Er vel ikke helt sant når det gjelder hw.no brukerene. Selv etter relativt liten fartstid her på forumet så har jeg klart sett at de med mange poster har et høyere kunnskapsnivå og bedre kompetanse.

 

EDIT: ikke det at du må ha høy postcount for å ha høy kompetanse, det er ikke det jeg mener, men de med høy postcount her pleier å ha høy kompetanse...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir bra å ikke alltid tenke "denne prisen pluss 25%", og dette gjør jo ebay enda mer aktuelt.

24% er merverdiavgiften, og denne har jo ikke noe med toll å gjøre (?)

 

Vanlig prosedyre er at mva. trekkes fra i butikken du kjøper varen (dette må du passe på selv), og deretter legges norsk mva. (24%) til når den taes inn i norge.

 

Toll kommer i tillegg til dette igjen.

Lenke til kommentar

Nå har vel stortinget sovet litt i det siste.

 

Mange webshopper i USA nekter idag å sende datautstyr og annet elektronisk utstyr til andre land enn USA selv, Kanada og muligens Mexico.

 

Men ja. 1000kr grense er ikke meg i mot, for det er alt for mange Special Edition og samlebokser av DVD filmer som ikke kommer til europa, men som overskrider 200kr.

 

Håper jeg å fremtiden kan få bestilt Farscape sesongene på DVD fra USA. :D

Lenke til kommentar
Jeg måtte senest i dag punge ut med 119,- for en pakke med verdi på 203,-. Jeg kan tåle å betale 24% moms, men når beløpene er så små får Postens gebyr et stort utslag og jeg ble jo straffet med 58% og det er jo rett og slett hårreisende..

Har vi norge i et nøtteskal her? Lurer på hva de hadde sagt hvis jeg kom og sa jeg ville reforhandle kontrakten jeg har med den norske stat...? :thumbs: Jeg syns den er for dårlig... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Artikkel-forfatteren har jo glemt hele mva-problematikken: Hvis en handler fra utlandet, så trenger en ikke betale mva i det landet varen kommer fra. Og hvis vi da ikke trenger betale norsk mva heller, så har jo "Det Store Utland" en stor konkurransefordel allerede...

 

Edit: Jeg synes kalkulatoren har et godt poeng: Vi burde nok strengt tatt betalt mva på varer fra utlandet også, for å få rettferdig konkurranse mellom norske og utenlandske butikker. Hvis vi bare kunne sluppet gebyrene så...

Hm, stort sett er det vel ikke slik. PÅ Amazon ser jeg at de trekker fra MVA så prisen jeg får blir lavere enn den som står på siden og som f.eks en engelskmann gir. Jeg kan ikke huske å ha sett dette (eller informasjon om dette) andre steder. resultatet blir at vi ikke handler taxfree sånn som vi i prinsippet kunne ha gjort.

 

Ellers synes jeg det er flott med økningen til 1000 kroner. Men ikke glem at vi trenger arbeidsplasser og inntekter fra skatter og avgifter her i Norge også. De som hyler om å fjerne alle avgifter har ikke skjønt hvorfor Norge er et såpass bra land å bo i.

Lenke til kommentar
En tollgrense på 1000 kroner er genialt for kjøp av DVD/spill o.l., men aller helst skulle jeg sett at man slapp både toll og moms. Tollvesenet burde bruke mer energi på å stoppe snusk enn å fortolle småting - fri flyt sier jeg! :!:

Hvorfor ikke bare ta en felles dugnad og fjerne hele momsgrensen? Etter vi har fått til dette kan vi så gå inn for å fjerne momsen totalt. Og hva med alle skattene? Skatt på bil, skatt på eiendom, skatt på inntekt, skatt på formue, skatt på, nei fysj la oss fjerne alle disse ekle skattene en gang for alle. Da blir jo alt så mye billigere!

 

Eller blir det det...?

Lenke til kommentar

Verden kan være et vanskelig sted å være og menneskeheten er komplisert og problematisk. I den grad det går an å snakke om bra steder å leve så er Norge et sånt sted. Vi bør være takknemlig for det landet har gitt oss før vi syter over småting (da snakker jeg ikke om virkelige problemer, som folk som ikke får plass i sykehuskøer osv).

 

At man må betale masse ekstra fordi en vare koster 2 kroner mer enn en grense er dustete, men det er likevel en småting. Og det er ikke et resultat av et dustete system - alternativet til faste grenser er å operere med skjønn i slike saker - da hadde det blitt klaging, da!

Endret av NuB
Lenke til kommentar
Verden kan være et vanskelig sted å være og menneskeheten er komplisert og problematisk. I den grad det går an å snakke om bra steder å leve så er Norge et sånt sted. Vi bør være takknemlig for det landet har gitt oss før vi syter over småting (da snakker jeg ikke om virkelige problemer, som folk som ikke får plass i sykehuskøer osv).

 

At man må betale masse ekstra fordi en vare koster 2 kroner mer enn en grense er dustete, men det er likevel en småting. Og det er ikke et resultat av et dustete system - alternativet til faste grenser er å operere med skjønn i slike saker - da hadde det blitt klaging, da!

Enig i at det er mye syting fra høyrefløyen, men samtidig kan det bli deilig å slippe å måtte legge på over 50% effektivt påslag på småvarer man ikke får kjøpt i Norge, som f.eks. spesialisert elektronikk o.l.

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg litt her.

Om jeg f.eks kjøper en mobil på ebay for 900,- + 50,- i frakt, og etter at tollen har ruget på den i tre uker får jeg en regning på 320,-. Hva er det jeg betaler da? Merverdiavgift, eller tollavgift?

I hvilke tilfeller betaler du tollavgift?

Betaler du alltid merverdiavgift?

Betaler du både tollavgift og merverdiavgift?

Lenke til kommentar
Sinnsykt bra!!! :thumbs:
Endelig kan jeg kjøpe DVD-bokser for ekstremt lav pris hos amazon.co.uk og Play.com!!!
Nå kommer vel gudfaren boksen og x-files sesongene i postkassa om ikke lenge!
Gudfaren boksen finner man for 499kr på det billigste i norge. Den forekommer også opp til 1000kr!
På Amazon.co.uk finner man den for 27 pund! Det er litt mer enn 300kr det! :w00t:
Det var snakk om at toll-grensa skulle høynes til 1000kr, men det ble aldri noe av det, så kanskje nå skjer det noe??!! :hmm:
Dette er nyheter jeg har venta på i mange år!!! :thumbup: :w00t: Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar
Kan noen hjelpe meg litt her.

Om jeg f.eks kjøper en mobil på ebay for 900,- + 50,- i frakt, og etter at tollen har ruget på den i tre uker får jeg en regning på 320,-. Hva er det jeg betaler da? Merverdiavgift, eller tollavgift?

I hvilke tilfeller betaler du tollavgift?

Betaler du alltid merverdiavgift?

Betaler du både tollavgift og merverdiavgift?

Du betaler moms, pluss postens gebyr for fortolling av varer.

 

Det er ikke ekstratoll pålagt enkelt elektronisk utstyr, spill, dvd'er og lignende.

Det er kun enkelte varetyper som kreves ekstra toll på, feks utenlands kjøtt (eneste jeg kommer på nå :p).

 

Er svært lite oss vanlige forbrukere må betale toll på for å importere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...