Gå til innhold

rippoff vs uflaks, åndsverk vs åndsvak


Anbefalte innlegg

Har lenge vært passiv leser av web-design forumet og til og med dristet meg til ett par innlegg + en fisk (att man tørr...). Vil med dette bare komme med noen helt nøytrale observasjoner, samt noen spørsmål i den forbindelse.

 

Det er vel like greit og inrømme det med en gang; denne posten er spissformulert men ikke ment for å tråkke på noen bestemte. Som sagt - min nøytrale lille spissformulerte observasjon.

--

Det er hevet over en vær tvil at det finnes en kjerne her av veldig talentfulle folk. Ikke aner jeg hvilken bakgrunn og alder de har, men det de viser frem imponerer til tider. Videre er det hevet over en vær tvil om at resten av de besøkende gjør hva de kan for slikke denne gjengen opp etter ryggen så best de kan.

 

Man kan mene hva man vil, men det er best å ikke si noe før en av guruene har sagt hva de vil for så å si seg enig. Har en av guruene først uttalt seg er det ikke lenger tvil om hva som er rett.

 

At enkelte, både blandt guruer og ryggslikkere, tar seg selv og sitt arbeid en smule høyttidelig er det heller ikke tvil om.

 

En person skriver skole oppgave om åndsverksloven og blir fort utnevnt til forumets jussprofessor.

 

Hvor mange av dere er det som _egentlig_ vet hva åndsverksloven inneholder og hvordan den praksiseres? Hvor mange av dere er det som har vært igjennom en runde i rettssystemet der dere endten har anklaget noen eller blitt anklaget for plagiering?

 

Som de fleste sikkert forstår er det den nettopp stengte tråen som ligger ferskt i minnet hos meg. Har ikke lyst til å starte ny diskusjon på om den ene har plagiert eller ei, men syns det er besyndelig hvordan tråden utviklet seg.

 

Én person ymter innpå om at designet kanskje ligner litt for mye på et annet design. På null komma niks ser alle at dette helt klart og tydelig er prikk likt og foreldrene til stakkars trådstarter er på nippet til å motta en meget urovekkende telefon fra en stakkars forulempet hjemmesidesnekrer.

 

Det er jo nemmelig helt klart at dette kommer den forulempede til å tape både anselig mengde med ære og kronasje på. Ingen tvil om det. Her må det handles.

--

Jeg er systemutvikler men tror nok ting er rimelig sammenlignbart.

 

For noen år tilbake var firmaet jeg jobber i involvert i en rettsak hvor vi mente å ha helt klare bevis på at en tidligere ansatt hadde tatt med seg kode og lag brukt denne i et konkurerende produkt. Produkte de lanserte var så og si prikk likt ett av våre produkter og de hadde laget det på utrolig kort tid.

 

For å gjøre en lang historie kort så førte ikke saken frem. Takket være masse tilfeldigheter står man igjen med null og niks etter en lang runde som i utgangspunktet virket veldig opplagt.

 

Nå skjer det igjen. Et programvareselskap har plutselig kommet på banen med et konkurerende produkt prikk likt våres. Her er det en til en likhet mellom så og si samtlige skjermbilder. Vi vet de har laget produktet i samme språk og brukt de samme komponentene som oss. Så hva gjør vi nå? Skal vi lage ny rettsak og anklage dem for - hva?

 

For noen år siden rullet det en sak på en del andre fora. Det fantes et genialt program som gjorde debuging langt enklere. Dette verktøyet kostet en del penger, så derfor satt en luring seg ned og lagde programmet på nytt. Prikk likt. Samme utseende, samme funksjonalitet og stort sett samme navn. Når det ble oppdaget utviklet diskusjonen seg noe lignende det man her kunne se. Det ble veldig fort lynsjestemning hvor masser av mennesker ønsket å 'ta' synderen på vegne av den forulempede.

 

Hvordan reagerte så den forulempede selv? Hans skrev en veldig bra artikkel der konlusjonen vel var noe slikt som at 'verden er bra full av skurker, men det er ikke alt man kan gjøre noe med'. Han som lagde kopien trakk denne tilbake før den fikk spredd seg.

--

Så hva har så det med dette forumet å gjøre?

 

Jeg tror at det ikke vil skade om en del mennesker her på forumet demper seg noe og heller konsentrerer seg om å gi _konstruktiv_ kritikk. Det blir rett og slett for usakelig å begynne å trekke inn linker til lovdata osv. OK, så har dere rett i at man har visse rettigheter i hen hold til gitte lover, men relativt store pengesterke selskaper lar være og følge slike ting for de de vet det ikke fører frem. Hvor mye tror du da en 'fjortiss' vil oppnå mot en annen?

 

Også dette snakket om respekt da. Halleluja. Skulle tro dere var en gjeng med 'nye landsmenn' som konkurerte om de samme gatehjørnene eller noe slikt. Jeg respekterer en hel masse av hva medlemene her kan vise til av arbeid, men personene bak har en tendens til å sysle vekk denne respekten på fjåsete utspill i neste omgang.

--

Vel, det var det. 'Drop the bomb' som noen liker å si det. La flaminga begynne. Jeg akter ikke å delta i noen skitkastingn frem og tilbake, men dersom det kommer sakelige kommentarer eller spørsmål så blir jeg og følge med...

 

-Vegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror at det ikke vil skade om en del mennesker her på forumet demper seg noe og heller konsentrerer seg om å gi _konstruktiv_ kritikk. Det blir rett og slett for usakelig å begynne å trekke inn linker til lovdata osv. OK, så har dere rett i at man har visse rettigheter i hen hold til gitte lover, men relativt store pengesterke selskaper lar være og følge slike ting for de de vet det ikke fører frem. Hvor mye tror du da en 'fjortiss' vil oppnå mot en annen?

Selv har jeg blitt utsatt for såkalte "rippere" rundt 20-25 ganger siden jeg begynte å designe websider for fullt. Det finnes ingenting som tar motet mer fra en webdesigner enn å bli plagiert.

Du har sittet i dagesvis/ukesvis, ja kanskje også månedvis og utviklet en fullverdig webside/system som du til slutt blir veldig godt fornøyd med. Positive tilbakemeldinger kommer, og du er stolt over deg selv og hva du har prestert.

For min del skal dette representere meg selv som designer, og være mitt egne lille verk, som andre skal forbinde meg med.

Da så det samme verket dukker opp, med en annen forfatter, som faktisk tar seg mot til å kalle det sitt eget og som tar seg frihet til å modrere det til sitt behov uten å forhøre seg først, ja da er det egentlig lite du selv kan styre i det øyeblikket du oppdager dette. Illsintheten stiger gjennom kroppen, og irritasjonsmomenten blir bare større og større jo mer du tenker på det. Du får etter en tid tenkt over hva som egentlig har skjedd, og akter selvfølgelig å gjøre noe med det. Dette kan da virkelig ikke tolereres? Nei, det kan det ikke.

Du kontakter de ansvarlige som har utført djevelskapen og blir møtt med avvisende oppførsel, frekkheter og arroganse. Dette hjelper ikke akkurat situasjonen noe særlig.

 

Det å true med å gå rettens vei er en ting. Det å faktisk gjøre det er en helt annen. Selv har jeg aldri vært nødt til å gå hele veien ut (og takk for det), noe som ene og alene kan forklares med redsel fra den annen side.

I visse tilfeller viser det seg at dette er den eneste metode, da "rippere" tydeligvis ikke forstår alvoret i det hele, og hvordan det faktisk føles for den annen side.

 

 

Dette var ikke en forklaring på hvorvidt det er mulig å komme frem med slike anmeldelser, heller en liten pekepinn på hvorfor slike ting ofte blir dratt inn i slike diskusjoner. Tydeligvis er det av og til eneste "redning."

 

Er forøvrig enig i en god del av det du skriver, og synes innlegget var på sin plass.

 

EDIT: Mange ser på plagiering som en "aha, de liker hva jeg gjør og vi bruke det selv"-opplevelse. Vel, det kan jo forsåvidt være sant. Men allikevel bør man ha respekt nok til å la det være, med tanke på den som faktisk står bak.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar

PoleCat (og alle andre): Hva med å skrive følgende i en bortgjemt krok av siden din: ' Dette designet kan kjøpes, kontakt meg for pris'. Da har man på én side muligheten til å la folk betale for å få det, noe som betyr penger for deg. På den andre siden kan de som 'ripper' designet anklages for tyveri, og da forsvinner slikt fort som f*** fra verdensveven.

 

HVis man lager en side som man ikke legger mye arbeid i, og ikke har tenkt å bruke til noe mer enn et prosjekt, er det jo faktisk bare et tegn på at folk liker designet hvis de ripper det. Og hvis de gjør det, kan du jo henvise til en liten kommentar som beviser at de har stjålet designet, og du kan tvinge dem til å betale en hvilken som helst pris du forlanger :devil: , eller de må fjerne sida fra www.

 

På denne måten har du sikret deg fra alle kanter. ;)

 

PS: Loomy: unødvendig kommentar, :angry:

 

-Magnus

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
PoleCat: Hva med å skrive følgende i en bortgjemt krok av siden din: ' Dette designet kan kjøpes, kontakt meg for pris'. Da har man på én side muligheten til å la folk betale for å få det, noe som betyr penger for deg. På den andre siden kan de som 'ripper' designet anklages for tyveri, og da forsvinner slikt fort som f*** fra verdensveven.

Men jeg er da vitterlig ikke interessert i å selge designet mitt. Jeg er da inget Templatemonster heller. Designet er mitt eget, hadde jeg vært interessert i å selge det, hadde jeg lagt det ut for salg. Enkelt og greit.

 

Skjønner poenget ditt, men tror ikke det ville gjøre store forskjellen fra eller til, da en del folk enda ikke har skjønt hva en "©" er for noe.

Lenke til kommentar
Det er hevet over en vær tvil at det finnes en kjerne her av veldig talentfulle folk. Ikke aner jeg hvilken bakgrunn og alder de har, men det de viser frem imponerer til tider. Videre er det hevet over en vær tvil om at resten av de besøkende gjør hva de kan for slikke denne gjengen opp etter ryggen så best de kan.

 

Man kan mene hva man vil, men det er best å ikke si noe før en av guruene har sagt hva de vil for så å si seg enig. Har en av guruene først uttalt seg er det ikke lenger tvil om hva som er rett.

Synes du setter ting _VELDIG_ på spissen her. Å fremstille det hele så rett fram at det er "guruer" og "ryggslikkere" blir bare feil. Det er mange her med erfaring og forskjellige talenter. De fleste av disse gjør sitt ytterste for å hjelpe hverandre OG andre (inkludert nybegynnere, oldboys, kongen osv.). Joda, det er klart det finnes flere tilfeller av det du her besrkiver, men å stemple hele forumet for det, det blir bare feil.

 

Du sier også noe om at ingen uttaler seg før en "guru har uttalt seg" og at folk "dilter" etter disse "guruene". Joda, det stemmer nok i en del tilfeller, du har helt klart et poeng, men for æ være ærlig synes jeg nok dessverre at du også her setter det hele noe fryktelig på spissen.

 

En person skriver skole oppgave om åndsverksloven og blir fort utnevnt til forumets jussprofessor.

 

Artig tilfelle. :)

 

Én person ymter innpå om at designet kanskje ligner litt for mye på et annet design. På null komma niks ser alle at dette helt klart og tydelig er prikk likt og foreldrene til stakkars trådstarter er på nippet til å motta en meget urovekkende telefon fra en stakkars forulempet hjemmesidesnekrer.

 

Det er jo nemmelig helt klart at dette kommer den forulempede til å tape både anselig mengde med ære og kronasje på. Ingen tvil om det. Her må det handles.

--

 

Jeg tror at det ikke vil skade om en del mennesker her på forumet demper seg noe og heller konsentrerer seg om å gi _konstruktiv_ kritikk. Det blir rett og slett for usakelig å begynne å trekke inn linker til lovdata osv. OK, så har dere rett i at man har visse rettigheter i hen hold til gitte lover, men relativt store pengesterke selskaper lar være og følge slike ting for de de vet det ikke fører frem. Hvor mye tror du da en 'fjortiss' vil oppnå mot en annen?

 

Vel, "ripping" er et kjent problem blandt webdesignere, som det er blandt systemutviklere og andre som tilbyr digitalt baserte tjenester. Det å ta ripperene etter nakkeskinnet er et must. Èn ting er å bryte en kopirett, for så å beklage for den fornærmede og trekke sitt "verk", en helt annen ting er å blånekte. Det sier seg selv at det ikke blir søksmål av en slik sak, det skjønner da alle her også, men hva skal man gjøre når man står der maktesløs på andre siden av Det Store Internettet og føler seg lurt? Vel, å TRUE med søksmål er i mine øyne HELT kurant. Ripperen HAR begått en ulovlig handling, det å informere personen om dette, og de eventuelle konsekvensene i henhold til lovgivning er et effektivt virkemiddel. I slike tilfeller skal man naturligvis være forsiktig med å bruke dette virkemidlet, helt klart, men er det siste utvei, så ER det siste utvei. Skremselspropaganda er en gammel, men likevel svært god teknikk.

 

Også dette snakket om respekt da. Halleluja. Skulle tro dere var en gjeng med 'nye landsmenn' som konkurerte om de samme gatehjørnene eller noe slikt. Jeg respekterer en hel masse av hva medlemene her kan vise til av arbeid, men personene bak har en tendens til å sysle vekk denne respekten på fjåsete utspill i neste omgang.

 

For det første: å trekke "våre nye landsmenn" inn som et eksempel var et mindre smart trekk i din fremstilling av deg selv. Det sier litt om holdninger, dette hører dog hjemme et helt annet sted, og er en diskusjon som ikek skal taes her. Ville bare påpeke hvor utrolig irritert jeg blir når folk sier slikt.

 

For det andre: Det lille "samfunnet" her på forumet handler om å yte, og å yte tilbake, rett og slett. Det er klart "respekt" er viktig. Jeg sier ikke at man skal akte den og den personen på et spesiellt vis, men det burde stå respekt av å bidra til forumet på en positiv måte. Å bruke sin tid på å dele talent og kunnskaper. Naturlig nok vil det motsatte føre til, nettopp, det motsatte. Det er blandt annet eksempler på folk som har "krevet" gratis arbeid. Ja, man mister respekt for mennesker som ikke respekterer andres eiendomsrett, og som ikke respekterer den visse kodeksen for god oppførsel på forumet.

 

--------------

 

Når det er sagt - Ja, det ER mye bra i det du sier, og ja, jeg ER enig. Men jeg synes likefullt du setter mye alt for midt på spissen. Å bagatellisere en ripper fordi han kommer unna med det blir for dumt, han er likefullt en "kriminell".

 

Håper å se mer fra deg på dette forumet, du ser ut til å ha mye å fare med. :)

Lenke til kommentar
PoleCat (og alle andre): Hva med å skrive følgende i en bortgjemt krok av siden din: ' Dette designet kan kjøpes, kontakt meg for pris'. Da har man på én side muligheten til å la folk betale for å få det, noe som betyr penger for deg. På den andre siden kan de som 'ripper' designet anklages for tyveri, og da forsvinner slikt fort som f*** fra verdensveven.

Hm, feil?

 

Eller betyr det at jeg må ha en lapp i bakruta på Audien for å kunne få noe igjen på forsikringa den dagen noen finner ut at de skal stjele (eller rip(p)e) den ?

 

:)

Lenke til kommentar

*Notere seg å skrive fyldige © avsnitt i footer framover*

 

Veldig bra innlegg, masse kloke ord!

Det er hevet over en vær tvil at det finnes en kjerne her av veldig talentfulle folk. Ikke aner jeg hvilken bakgrunn og alder de har, men det de viser frem imponerer til tider. Videre er det hevet over en vær tvil om at resten av de besøkende gjør hva de kan for slikke denne gjengen opp etter ryggen så best de kan.

 

Man kan mene hva man vil, men det er best å ikke si noe før en av guruene har sagt hva de vil for så å si seg enig. Har en av guruene først uttalt seg er det ikke lenger tvil om hva som er rett.

 

Har eg egentlig ikkje lagt veldig masse merke til fra noken si side, og det er jo en del som tydeligvis er ganske ferske på emnet som kommer innom her en gang i blant og slenger ut kommentarer på det dei ser. I det minste er slike folk ærlige, og både dei og sikkert en del andre her har komt med "Stilig design, det likte jeg!" både før og etter en fast og meir erfaren bruker kommer med total slakt.

 

Om dette ikkje er tilfelle, vil eg oppfordre alle framover til å skrive KA som er positivt/negativt med en logo/fisk/whatever. Og å vere 100% ærlig selfølgelig. Folk har forskjellig smak, og det skal kanskje ikkje et hardcore supasexy design til for å "blåse hue av" en uerfaren designer.

 

Det blir rett og slett for usakelig å begynne å trekke inn linker til lovdata osv. OK, så har dere rett i at man har visse rettigheter i hen hold til gitte lover, men relativt store pengesterke selskaper lar være og følge slike ting for de de vet det ikke fører frem. Hvor mye tror du da en 'fjortiss' vil oppnå mot en annen?

 

Nei, som PoleCat seier - det er sikkert noke herk å bli utsatt for plagiering på den måten. Har ikkje opplevd det sjøl, eller forhåpentligvis blir eg aldri det. MEN - reglar er der med en grunn. Når du har satt en liten © nederst på sida di, så betyr det faktisk at det er _ulovlig_ å gjøre imot den. Det er ULOVLIG å kopiere innhold, layout og/eller design uten å spør om lov og faktsik få tillatelse til det.

 

Seinast i dag fikk eg en fin mail fra en fyr som gjerne kunne tenke seg å bruke css tutorialane mine. Han skreiv at han ville komme til å linke til meg, og gjøre oppmerksom på at kilden var mi side. Dette er slike folk vi vil ha, han gjorde akkurat det som er korrekt med det han ville oppnå.

Folk som tar uten å gi beskjed og spørre om lov burde få den straffa dei fortjener, og _iallefall_ trekke ned designet/layouten/innholdet om du forlanger det.

 

Én person ymter innpå om at designet kanskje ligner litt for mye på et annet design. På null komma niks ser alle at dette helt klart og tydelig er prikk likt og foreldrene til stakkars trådstarter er på nippet til å motta en meget urovekkende telefon fra en stakkars forulempet hjemmesidesnekrer.

 

1. Mange, også meg - såg likheten før eg la merke til at andre hadde kommentert det.

2. Ofte må det en liten kommentar til for å "opplyse folket" om ka som er tilfelle ;)

 

Vil da igjen henvise til PoleCat sitt innlegg, der han skreiv kor j*vlig plagsomt det er med folk som stjeler arbeidet ditt. Tenk på det - alle som noken gang har tenkt å bli "veldig inspirert" av ei side - Det ligger kanskje timer på timer med arbeid bak, og så skal du komme å ødelegge slik på den måten?

 

IMO er dette en finfin tråd, trur masse klokt kommer til å bli sagt her. Men prøv å holde en saklig tone, og bygge opp under alle argument. Ingen flaming takk! :w00t:

[/moderatormode]

Lenke til kommentar
...å trekke "våre nye landsmenn" inn som et eksempel var et mindre smart trekk...

Vil med en gang beklage det trekket. Vet ikke hvordan jeg kan beklage det annet enn å forsikre om at jeg ikke mente å såre/treffe verken personer eller grupper. Tenkte ikke i den retningen, men ser det kom veldig dumt ut og vil igjen beklage det.

Lenke til kommentar

...Og en liten ting til, du snakker om respekt, og HalTan kommenterer det:

 

Det er heilt klart at det innad i "kjernen" her på forumet har oppstått et lite samfunn. "Deltakarane" i dette samfunnet er stort sett dei som har vert på forumet lenge, og gjerne bidratt med en del eller rett og slett vert her lenge. Vi er serlfølgelig glad for at nye folk oppdager denne delen av forumet, og prøver å skli inn i miljøet her, men slik enkelte har prøvd det på har det ikkje gått veldig bra. Skal ikkje nevne/husker ikkje spesifike navn her og no, men vi har hatt opptil fleire tilfeller av folk som lager tråder der dei nærmast forlanger å få en såkalt "guru" til å lage et fett design til dei - gratis.

Det seier seg vel egentlig sjøl at dette skaper ikkje et veldig godt førsteinntryk, eller..?

 

Derimot, folk som starter sin første tråd her, har 10 innlegg totalt på forumet, men klarer å holde seg høflige, og saklige, dei respekterer eg fullt ut. Eg, og andre, er her for å hjelpe kverandre - også "nyinnflytta".

Det å respektere andre er vel igrunn en ganske grunnleggande del av forumbruk, og det burde nesten vere egne retningslinjer for WDS med tanke på respekt for andre sine verk, det å holde seg saklig, ikkje forlange gratis arbeid osv...

 

Skal du få folk til å lage design for deg, bør du kunne vere villig til å betale litt, og ikkje starte en egen tråd om det - men heller skrive en PM og/eller mail til den aktuelle personen du vil ha tak i.

Lenke til kommentar
PoleCat (og alle andre): Hva med å skrive følgende i en bortgjemt krok av siden din: ' Dette designet kan kjøpes, kontakt meg for pris'. Da har man på én side muligheten til å la folk betale for å få det, noe som betyr penger for deg. På den andre siden kan de som 'ripper' designet anklages for tyveri, og da forsvinner slikt fort som f*** fra verdensveven.

Hm, feil?

 

Eller betyr det at jeg må ha en lapp i bakruta på Audien for å kunne få noe igjen på forsikringa den dagen noen finner ut at de skal stjele (eller rip(p)e) den ?

 

:)

Nei, bare fordi folk tror at alt som er på nettet er gratis for dem å bruke. Noen er rett og slett for dumme for å vite hva åndsverksloven osv. går ut på. Jeg sa ' i en bortgjemt krok av siden din ' , og den er bare for å ha et argument folk skjønner.

Det er like fullt tyveri selv om det bare beskyttet av åndsverksloven, men det er uheldigvis mange som ikke skjønner såpass...

Lenke til kommentar

Vil dere slutte å bli plagiert, hvorfor ikkje poste design i et mere proffesjonelt

forum hvor brukere faktisk har respekt.. Det er jo å stikke under en stol at

det henger mest "fjortiser" her, spesielt under webdesign (det er jo en hype)

 

En annen ting er kanskje å slutte å forherligjøre hverandres design, det er

veldig tydelig som Format71 skriver at det er en flokk mentalitet her på

forumet...

 

Synes det er mye surmuling over filleting!

 

Men klart det er veldig mye dyktig folk her og har selv fått mange gode tips,

men da går det stort sett på programmering, det er et fåtall som har noe

fornuftig å komme med når det gjelder design. Kan vel telle de personene

på maks to hender, og dere vet hvem dere er, så ikkje bli sur nå.

 

Dette er ikkje ment for å provosere! Men enkelte må komme seg ned på

jorda, iallefall om de skal ha en fremtid i grafisk bransje.

 

 

Ja, da venter eg på stormen :green:

Lenke til kommentar
Vil dere slutte å bli plagiert, hvorfor ikkje poste design i et mere proffesjonelt

forum hvor brukere faktisk har respekt.. Det er jo å stikke under en stol at

det henger mest "fjortiser" her, spesielt under webdesign (det er jo en hype)

 

En annen ting er kanskje å slutte å forherligjøre hverandres design, det er

veldig tydelig som Format71 skriver at det er en flokk mentalitet her på

forumet...

 

Synes det er mye surmuling over filleting!

 

Men klart det er veldig mye dyktig folk her og har selv fått mange gode tips,

men da går det stort sett på programmering, det er et fåtall som har noe

fornuftig å komme med når det gjelder design. Kan vel telle de personene

på maks to hender, og dere vet hvem dere er, så ikkje bli sur nå.

 

Dette er ikkje ment for å provosere! Men enkelte må komme seg ned på

jorda, iallefall om de skal ha en fremtid i grafisk bransje.

 

 

Ja, da venter eg på stormen :green:

1. Det skal ikkje vere nødvendig å gå vekk fra et så morsomt, innholdsrikt og godt etablert forum for å unngå at folk stjeler design fra deg.

 

2. Surmuling over filleting? IMO ikkje, han har fleire gode poeng.

 

3. Rams opp dei du ser på som dyktige! :w00t:

 

4. Det å reagere på at folk stjeler design/layout er jo riktig. Husker eg riktig, er du mannen bak Blikk AS - reklametrykkeri elns? I så fall har du sikkert peiling på opphavsrett, og sånn der... Hadde ikkje du reagert om en konkurrent stjal store deler av et arbeid du hadde laga på proffesjonellt plan, og brukt det i egen markedsføring??

Var selfølgelig et eksempel ut av lause lufta, og om du til _ikkje_ er mannen bak Blikk AS kna du godt ignorere det siste eg skreiv ;)

Lenke til kommentar

Bra tilbakemeldinger! Var redd det skulle komme en mengde :scared::angry::roll: og :wallbash:. Takk til de som klarte å la være.. ;-)

 

Det er i hoved sak to ting tilbakemeldingene går på:

 

1) Jeg spissformulerer spissformuleringene mine litt vel spisst

 

Jepp. Må vel bare inrømme det. Jeg ser ikke tingene på langt nær så sort/hvitt som jeg har skrevet det, men alikevell. Står inne for det jeg har skrevet. Har sett veldig mange tilfeller på

 

fersking: 'Mega nice! Drit qult! L33t!'

flinkis: 'Hum... Likte ikke ditt og datt fordi.... Forsøk å endre litt der og der'

fersking igjen: 'Datt og ditt er jo helt på tryne. Der og der må vekk!'

 

Men som sagt - veldig spissformulert. Generelt er man hyggelige og veldig greie, men noen ganger tar det bare av og det er disse trådene jeg reagerer på.

 

2) Det er veldig irriterende å bli rippet, og det finnes lover som forbyr dette. Å bruke disse til å skremme med ser ut til å funke, så da gjør vi det.

 

Ja, selvfølgelig er det irriterende. Spørsmålet er hvordan man reagerer på det. Som det blir sagt her så har trusler og skremselspropaganda vist seg å funke effektivt, men hvor lenge vil det det? Hvor lang tid tar det før man forstår at en bjeffende sofapute ikke kommer til å bite med det første?

 

Jeg syns det er helt rett og si i fra om at man syns en side ligner litt for mye på en annen og at det generelt ikke sees fint på. Syns også det er greit at den forulempede sier i fra om at den ikke liker det som skjer og ser siden fjernet.

 

Men så kommer jo spørsmålene. Har man bevis for at det er en faktisk ripp? Jeg tenker ikke da på indisier som at begge menyene tilfeldigvis er 200px brede, eller at begge sider inneholder en bue og tre diagonale striper. (For all del - jeg ønsker ikke starte ny diskusjon på om design x faktisk var et rippoff eller ei!)

 

Jeg tror kravene til likhet i en eventuell sak om brudd på åndsverk vil være svært høye. Det nytter ikke komme med noe som med litt godvilje kan minne om osv. (Har dere noen gang sammenlignet musikk cover? ;-) )

 

Dersom man syns et design ligner for mye på et annet så si dette. Dersom det er ditt design så si at du ønsker det fjernet. Dersom ikke dette hjelper tror jeg ikke man egentlig bør/kan foreta seg så mye mer. Dersom alle klarer å la slike tråder stoppe der i stede for en helsikes flaming ('du har rippa!' 'nei det har jeg ikke' 'du har tapt' 'ja sakelig' 'alle ler av deg' osv osv osv) tror jeg det i lengden gir større inntrykk og respekt.

 

Hvis jeg har god samvittighet vil denslags respons sette meg i forsvarsposisjon med en gang. 'Ikke f om noen har copyright på diagonale striper. Com'on - sue me!' Kommer det derimot en enkel og grei beskjed om at 'dette likte jeg ikke' ville jeg nok vært litt mer åpen for å vurdere de eventuelle likhetene. Ikke sikkert jeg hadde trekt meg alikevel, men jeg ville vært åpen for det. Ville sett på hva som får en person til å tro at jeg har stjelt designet hans og vurdert om jeg skulle skrote, endre eller gi blaffen.

 

Men for all del. Kan være jeg er helt på jordet...

 

-Vegar

Lenke til kommentar

Er ganske enig i det trådstarter sier om flokkmentaliteten her, men kan ikke si at jeg har lagt merke til rykkslikkingen. Må se nøyere etter. Synes faktisk tilstrømningen av nye talenter har stilnet litt i det siste. Kan det være vår feil - har vi blitt et for lukket miljø?

Lenke til kommentar

Støtter meg til både kvikks og Arve her. Mye bra i det du sier kvikks, men når det gjelder dette forumet må jeg si meg noe uenig. Det finnes mange typer forum, når det gjelder akkurat denne typen så har man bransjeforum (f.eks Det Store Dyret) og amatørforum (hw.no). Det er klart at en del (og da mener jeg langt ifra alt) av det som postes på dette forumet kanskje hadde hatt bedre av å eksponeres for mennesker med større innsikt, sant nok. Men likevel: jeg synes uansett dette er et artig forum å poste på. Det finnes alle typer her: fra folk som holder helprofft nivå, til amatører som snekkrer hjemmesider. I mine øyne har vi alle noe å lære av hverandre. Man lærer av å hjelpe andre, man lærer av å få hjelp. Dette forumet har for mange vært en stor ressurs. Det er også mange som ser på det som positivt at det er litt løsere tøyler enn på f.eks Det Store Dyret. Selv bruker jeg dette forumet relativt mye, og prøver å bidra så godt jeg kan, når jeg har noe å bidra med, på samme måte har jeg mottatt mye god hjelp når det f.eks gjelder koding og generellt god konstruktiv kritikk. Jeg prøver også å poste på "dyret" av og til, men kun når jeg føler jeg har noe å bidra med. Dette er et forum med skremmende godt nivå, og man skal være forsiktig hvor man trer. På mange måter er begge forum enorme ressurser, men på hver sin måte. Det å poste sitt kopiberettigede verk på et nettforum med "fjortisser" ER faktisk givende, tro det eller ei. Det burde UANSETT være en selvfølge at det ikke kopieres.

 

Når det gjelder flokkmentalitet må jeg (dessverre) si meg enig. Ikke i alle tilfeller, men ofte. Det er en stygg tendens til å gå over i enorme "påhengsmeninger" her. "bra", "dårlig" og "4/5 syltetøyglass" er ikke å gi god kritikk (noe jeg forøvrig tok opp i en lengre post i webkafeen for en stund siden). Skulle ønske man kunne foreta VISSE innskrenkninger her (hence Dyret), men dette stedet er ikke såpass seriøst at det kommer til å skje.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Nok er nok.

 

Etter å ha fundert en del om mitt videre engasjement i dette forumet har jeg nå kommet frem til at jeg velger å trekke meg fra dette forumet.

 

Da jeg ble medlem av dette forumet i januar 2002 var ikke nivået spesielt høyere enn det er i dag men holdningene blant brukerne var annerledes. Om du kom med en webside så fikk du tilbakemeldinger og så lagde du evt. noe bedre. I dag er det ikke sånn. Jeg har selv lest hvordan mine egne og andres tilbakemeldinger blir avvist (gjerne på en arrogant måte) og hvor folk til og med sier at de ikke bryr seg om hva folk her på forumet mener om websidene deres. Det blir for dumt, ingen hadde kommentert websiden din om du ikke hadde bedt oss om å gjøre så.

 

Jeg har i løpet av denne perioden lært mye av "guruene" som mange kaller det, så jeg syns det er trist at det rettes kritikk mot disse brukerne, det er tross alt de som sitter inne med mest kompetanse (dere vet selv hvem dere er). Jeg har vel egentlig aldri følt meg som en av guru'ene men jeg kan vel tro hva de føler. Mitt råd blir å gjøre som meg:

 

Finn dere et annet forum der folk holder et annet nivå og ikke trenger å plagiere andres verk.

 

Avslutningsvis vil jeg tilføye at jeg nekter å være med i et forum der nivået blant noen brukere er så utrolig lavt at de må kopiere andres verk, der ulovlige handlinger blir forsvart av moderatorer, hvor talentfulle brukere blir kritisert, der brukere som er enig i hva "guruene" sier blir kalt ryggslikkere og hvor jeg får PM'er fra brukere som f.eks denne:

"Hvorfor i granskauen tror du noen skulle "rippe" din side? Og hva så om noen gjör det? Så kjip som den er så er det på tide at du kommer opp med noe nytt og litt mere spennende!"
Om han hadde sagt noe konstruktivt om websiden min hadde min reaksjon vært annerledes.

 

Det er synd, men jeg føler at hw.no ikke er det nettverket det engang var hvor alle prøvde å hjelpe hverandre. Jeg husker jeg søkte om å være medarbeider etter at jeg vant hardware.no's LAN-side designkonkurranse ... men jeg fikk ikke et svar engang. Ikke et "takk for interessen men vi er..."

 

Jeg vil gjerne minne hr. Format 71 at jeg først ba ynx om å trekke tilbake utkastet sitt snarest da det lignet for mye på mitt. Svaret jeg fikk kan vel du lese selv. Mitt første svar til ynx var ikke at jeg skulle saksøke han, jeg presiserte jo det at jeg ikke ville bruke skattepengene på en drittunge.

Og for det andre har jeg prøvd å unngå å kalle hans design et ripp, da det ikke er et ripp (han har ikke kopiert min grafikk) derimot har jeg kalt det et plagiat. Les forøvrig mer på nettsidene til Advokatene Dæhlie & Co.

 

Jeg vil gjerne takke HalTan, PoleCat, SirIce, ePsiLON47, arve87 m.fl for den støtten jeg har fått i denne saken og ha en riktig god sommer!

Jeg kan nå treffes på Norsk Webforum/Dyret.

Lenke til kommentar

Nei!

Synest IKKJE du bør forlate forumet, PiRANhA - Du er heilt klart en ressursperson på ditt område, og eg vil så absolutt sette deg i "guru-gruppa", punktum.

Avslutningsvis vil jeg tilføye at jeg nekter å være med i et forum der nivået blant noen brukere er så utrolig lavt at de må kopiere andres verk, der ulovlige handlinger blir forsvart av moderatorer, hvor talentfulle brukere blir kritisert, der brukere som er enig i hva "guruene" sier blir kalt ryggslikkere og hvor jeg får

 

Du har et poeng, en del holdninger på dette forumet BØR fjernast/rettast på. 100% enig, men ser likevel ikkje en god nok grunn i dette til å forlate forumet.

PM'er fra brukere som f.eks denne:

 

QUOTE

"Hvorfor i granskauen tror du noen skulle "rippe" din side? Og hva så om noen gjör det? Så kjip som den er så er det på tide at du kommer opp med noe nytt og litt mere spennende!"

Om han hadde sagt noe konstruktivt om websiden min hadde min reaksjon vært annerledes.

 

1. Forferdelig trist at slikt må skje. Om den som har sendt dette, leser dette - ta det til deg(men ikkje start ny diskusjon om emnet, vær så snill):

Når Piranha har blitt utsatt for et slikt plagiat, og forlanger å få den "rippen" fjerna fra internett, så synest eg det er lavt å gå imot ei stor folkegruppe som kommer med gode argument mot deg. Det å sende en slik PM er 100% off topic, det er unødvendig. Hadde du i det minste argumentert seriøst for din sak, og holdt en seriøs tone - så hadde det vert en anna sak.

 

2. "Så kjip som den er så er det på tide at du kommer opp med noe nytt og litt mere spennende" - Om di side ligner så forferdelig så alle seier, så må vel den vere like gale?

rober2.com er ei _fin_ side, den er unik - ingen ligner!

 

Til yNx: Om det ikkje er du som har sendt den PMen så skal du ha en grundig unnskyldning fra mi side.

 

... men jeg fikk ikke et svar engang. Ikke et "takk for interessen men vi er..."

 

Delvis en ting du bør kunne akseptere. Dette er verdens tredje største forum av sitt slag, og det er _veldig_mange_ brukere her, og at alle moderatorane er litt opptatt må du nesten akseptere. Selfølgelig minsker det likevel tillit at moderatorer/administratorer ikkje tar seg tid til å svare på små spørsmål en gang i blant.

 

Final words:

Piranha - ikkje forlat forumet. Skal det fortsette slik, mister vi alle til slutt, noke som i og for seg vil vere forferdelig synd. Mister vi deg, mister vi en ressurs, du er dyktig på feltet, og har masse å bidra med her på forumet. Synd om en slik fillesak skal ødelegge så masse.

 

EDIT:

 

Å finne seg et anna forum pga et par brukere med dårlig holdning blir for dumt. Eg har vert passiv leser på storedyret.com i ganske lang tid no, og til slutt registrerte eg meg, og har skreve et par innlegg der. MEN - der må du holde deg til masse strengare tøyler, alt må fåregå meir formellt. Det ødelegger litt av underholdningsfaktoren i å sitte på et forum der du diskuterer ting rundt din/min hobby...

Endret av arve87
Lenke til kommentar

Syn mitt innlegg skulle være det som fikk noen til å forlate forumet. Tråden som nettopp er blitt stengt har selvfølgelig inspirert mitt innlegg, men jeg baserer ikke mine meninger på det inlegget alene. Inlegget mitt var heller ikke ment som ensidig kritikk til den ene part eller støtte til den andre part i noen spesifik sak. Min mening om saken i den stengte tråd er uinteressant både her og der.

 

Jeg tror 'den harde kjerne' har mye å vinne på å fortsette sitt engasjement her på forumet men også tenke litt igjennom sin fremtreden i enkelte tilfeller. Fremså som gode eksempler (som dere stort sett gjør) og sett standarden for god oppførsel. Sørg for å få avsluttet tråder som er i ferd med å ta av på et tidlig stadium.

 

Ser flere støtter min gjeng-teori (og hvorfor skulle de ikke?). Jeg kan ikke si denne gjengen er entydig definerbar. Kan ikke si om en gitt person er med eller ei, men at det finnes folk her som andre folk ser veldig opp til er det ingen tvil om.

 

Er du en slik person som folk følger etter så er det et lite ansvar samt en utrolig stor mulighet. Ingen fjortiss gidder henge igjen i en tråd for å hakke på en annen fjortiss dersom alle de 'tøffe gutta' har forlatt tråden til fordel for nye trengende.

 

PiRANhA: Håper for forumet sin del at du blir. Hvis du føler det jeg har sagt som kritikk direkte til deg beklager jeg det. Har forsøkt å holde spesifike saker og personer utenfor, men det er ikke å komme fra at den (stadig tilbakevendende) stengte tråd er tråden som ligger fremst i minnet.

Lenke til kommentar
Vil dere slutte å bli plagiert, hvorfor ikkje poste design i et mere proffesjonelt

forum hvor brukere faktisk har respekt.. Det er jo å stikke under en stol at

det henger mest "fjortiser" her, spesielt under webdesign (det er jo en hype)

 

En annen ting er kanskje å slutte å forherligjøre hverandres design, det er

veldig tydelig som Format71 skriver at det er en flokk mentalitet her på

forumet...

 

Synes det er mye surmuling over filleting!

 

Men klart det er veldig mye dyktig folk her og har selv fått mange gode tips,

men da går det stort sett på programmering, det er et fåtall som har noe

fornuftig å komme med når det gjelder design. Kan vel telle de personene

på maks to hender, og dere vet hvem dere er, så ikkje bli sur nå.

 

Dette er ikkje ment for å provosere! Men enkelte må komme seg ned på

jorda, iallefall om de skal ha en fremtid i grafisk bransje.

 

 

Ja, da venter eg på stormen  :green:

1. Det skal ikkje vere nødvendig å gå vekk fra et så morsomt, innholdsrikt og godt etablert forum for å unngå at folk stjeler design fra deg.

 

2. Surmuling over filleting? IMO ikkje, han har fleire gode poeng.

 

3. Rams opp dei du ser på som dyktige! :w00t:

 

4. Det å reagere på at folk stjeler design/layout er jo riktig. Husker eg riktig, er du mannen bak Blikk AS - reklametrykkeri elns? I så fall har du sikkert peiling på opphavsrett, og sånn der... Hadde ikkje du reagert om en konkurrent stjal store deler av et arbeid du hadde laga på proffesjonellt plan, og brukt det i egen markedsføring??

Var selfølgelig et eksempel ut av lause lufta, og om du til _ikkje_ er mannen bak Blikk AS kna du godt ignorere det siste eg skreiv ;)

Det er eg som eg er webdesigner her ja, hvilken skritt som vil bli tatt

ved kopiering er det ledelsen som avgjør. Dessuten frykter eg ikkje

kopiering, det er ingen seriøse bedrifter som kopiere andres arbeid,

disse vil alle grave sin egen grav... Blikk Sentraltrykkeriet as er

såpass kjent som trykkeri gjennom 25 år i bransjen at å stjele noe

fra oss ville vært ufattelig dumt... Dessuten om noen skulle stjele noe

fra websiden ville det være tyveri av hele den grafiske profil vi har.

Resultat = Den som har kopiert vil aldri kunne få troverdighet i

bransjen.

 

Kommersielt frykter eg ikkje tyveri, og om det skjer bør man selvsagt

ta avfære... Men det største problemet her på forumet er at man går

til angrep på nybegynnere som har blitt inspirert av en side han/hun har

sett, hva er så galt å la seg inspirere..?. Det er tross alt slik man lærer

seg nye ting etc.. Å begynne en heksejakt slik som var i en tidligere

tråd her er helt idiotisk, alle som deltok her burde skamme seg, det var

pinlig og veldig barnslig - Når man ikkje kan gi konstruktiv tilbakemelding

holder man kjeft!!! Forumet er vel til for at folk skal utvikle seg, ikkje få

stappet masse slibrigheter i trynet. Dessuten var det langt fra plagiering

(regner med at alle vet hvilken post eg sikter til) !!

 

Pr idag ser nesten ingen verdi i å poste noe her av design, og kommer

vel selv sikkert til å slutte med det til brukere blir mere voksen... Man

får ikkje den feedback som holder i en proff sammenheng. Og alle

de "fjortisene" (alle som oppføre seg som tullinger) som trur de har

funnet opp kruttet i sitt eget design har virkelig ikkje rette holdning

for en fremtid i bransjen. Ydmykhet og selvkritikk er viktigst, det vil

nok flere innse etterhvert om valget faller på satsing innen design,

web , trykk etc.

 

Snakker kun om rent design nå, innen koding CSS, php etc er det mye

bedre svar, og her får man faktisk hjelp om det skulle være noe..

 

De som er dyktig og har et grunnlag burde vite det selv, så bør være

unødvendig å ramse opp noe.

 

EDIT: Fjernet kommentar om holdniger på Dyret, den var unødvendig av

meg...

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...