Gå til innhold

rippoff vs uflaks, åndsverk vs åndsvak


Anbefalte innlegg

Vel, jeg er fra Nord-Norge, akkurat som Martin Schanke.

Beklager å måtte si det, men som nordlending selv syns jeg det var en av de dårligste unskyldingene jeg har hørt.. Og forøvrig kjenner jeg Martin litt, og vil langt på vei tro at han er veldig enig med meg, han er forøvrig en slags motorsportens hacker, et mekanisk geni, som mere enn gjerne øser ut til alle som spør med råd og hjelp, dersom han kan, helt uavhengig av din stilling eller status innenfor motorsporten, mange ganger er takk + moms alt han vil ha i betaling oxo...

Det var en spøk. Om han er en grei kar eller ikke har ikke så mye med saken å gjøre. La oss ikke diskutere det mer. Beklager om du følte deg støtt.

 

Men du kan ikke nekte for at de fleste av oss har litt annerledes ordbruk enn "søringene". Det er i hvert fall slik her jeg bor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, jeg er fra Nord-Norge, akkurat som Martin Schanke.

Beklager å måtte si det, men som nordlending selv syns jeg det var en av de dårligste unskyldingene jeg har hørt.. Og forøvrig kjenner jeg Martin litt, og vil langt på vei tro at han er veldig enig med meg, han er forøvrig en slags motorsportens hacker, et mekanisk geni, som mere enn gjerne øser ut til alle som spør med råd og hjelp, dersom han kan, helt uavhengig av din stilling eller status innenfor motorsporten, mange ganger er takk + moms alt han vil ha i betaling oxo...

Det var en spøk. Om han er en grei kar eller ikke har ikke så mye med saken å gjøre. La oss ikke diskutere det mer. Beklager om du følte deg støtt.

 

Men du kan ikke nekte for at de fleste av oss har litt annerledes ordbruk enn "søringene". Det er i hvert fall slik her jeg bor.

Det e grei skuring yNx, men ikje la dæ førlede tell å tru at "søringan" automatisk skjønne det like fort som æ å du, utn at æ dærmed sei at di e dum av den grunn!

Regn alltid med at det du sier kan og vil bli misforstått dersom du ordlegger deg klønete, så trå derfor varsomt, så slipper du i fremtiden å bli misforstått like fort.

 

 

tillegg til forrige inlegg:

Har selvsagt selv blitt revet med i diskusjonen, og da kansje blitt fristet til å legge på, eller krydre språket på en sånn måte at den kan virke nedlatende og urettferdig, og i tilfelle noen føler seg støtt av den grunn, sorry, jeg prøver å la være så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Men du kan ikke nekte for at de fleste av oss har litt annerledes ordbruk enn "søringene". Det er i hvert fall slik her jeg bor.

Det er nå så som så med, men for "oss" blir diskusjonen trekt ned på et lavere nivå når man begynner å bytte ut normaliserte ord med noe jeg vil kalle "barnslig".. Klart jeg kunne brukt masse lokale ord, men for dere andre ville det bli ganske latterlig..;)

Lenke til kommentar
Men du kan ikke nekte for at de fleste av oss har litt annerledes ordbruk enn "søringene". Det er i hvert fall slik her jeg bor.

Det er nå så som så med, men for "oss" blir diskusjonen trekt ned på et lavere nivå når man begynner å bytte ut normaliserte ord med noe jeg vil kalle "barnslig".. Klart jeg kunne brukt masse lokale ord, men for dere andre ville det bli ganske latterlig..;)

Jeg bruker slike ord uten at jeg tenker over det. Skal heretter skjerpe meg og bruke normaliserte ord, som du så fint kaller det :)

 

edit: Selv om dere ikke får oppleve det med mindre dere holder til på andre forum.

Endret av yNx
Lenke til kommentar
Uansett, jeg syns at nykomlingene bør holde en litt lav profil en liten stund og se an åssen ting fungerer her.

 

Jeg skulle egentlig ikke poste mer her, men denne setningen er jeg så enig i at jeg må bare si ifra. Særlig på dette forumet hvor reglene er flytende og det samme er oppførselen. På den ene siden har du OT hvor (ifølge meg) det er "free mayhem", og på den andre siden har Linux/Mac delen hvor (såvidt jeg vet) det er mye mer sivilisert oppførsel. For en "grønn" er det sikkert nesten umulig å vite hvor disse grensene går.

 

Men av samme grunn bør ikke vi som har vært her en stund bli for varme i trøya. Jeg vet at jeg har blitt det flere ganger, og regner med at de fleste andre har også det. Det er bare en grenske på hvor høfflig og saklig du orker å være før det smeller, men (jeg mener) det er viktig å holde seg i skinnet.

 

(Det var nok whining og reflektering for meg på en uke)

Lenke til kommentar

Tja... Føler meg litt truffet kanskje, men jeg må bare påpeke at jeg ikke har uttalt meg om plagiatri da dette ikke er en del av åndsverksloven som jeg har vært innom. Derimot så har jeg uttalt meg om piratkopiering av programvare endel ganger. Dette har vært etter å diskutere temaet med kollegaer av familiens advokat og professorer på UiO.

 

Jeg er selv ingen professor på området, og har ingen planer om å bli det med det første heller. Jeg er en som legger stolthet i å kunne en god del om veldig mye, og som programvareutvikler så er ånsverksloven noe som det er naturlig for meg å kunne.

 

Når det gjelder delingen imellom "guruer" og "ryggslikkere" så tror jeg desverre at det er slik at mange ikke vil bli stemplet som dumme fordi de har de meningene de har. Derimot så har de lyst til å poste endel på forumet for å bli lagt merke til. Hadde det vært så vel at folk som ikke hadde egne meninger lot være å leke nukkedukker så hadde det vært mye mere brukbart kjøtt på forumet. Men det er vel ønsketenking. :)

 

Når det gjelder plagiatri så er det en litt annen sak enn direkte piratkopiering. Plagiatri finnes det også mindre beskyttelse for i de fleste lover tilsvarende åndsverksloven. Da kommer spørmålet om det er selve ideen eller måten ideen blir realisert på som bør være beskyttet av åndsverksloven. La oss ta et eksempel:

Person A lager et program som tar en tekst og gjør den til noe annet.

Person B ser programmet til person A og lager et program som gjør akkurat det samme.

Person C dekompilerer programmet til person A, skriver ned nøyaktig hva det programmet gjør i en type psudo-kode og gir psudo-koden til person D som koder et program utifra psudo-koden han fikk ifra Person C. Person D har aldri sett programmet til person A.

Person E lager et program som tar en tekst og gjør den til noe annet, men har aldri hørt om personene A, B, C eller D.

 

Kan peron A få noen av disse domfelt for plagiatri?

 

Jeg må si at jeg selv respekterer de "guruene" som er her, men ikke mer enn at jeg sier hva jeg mener om ingen andre har sagt det før. Desverre så har jeg så mye annet å gjøre om dagene at det blir lite tid tilovers til forumslesing.

 

Format71: Du kunne kanskje sendt en notis til folk du sikter til slik at de ble gjort oppmerksom på denne posten og kunne kommentere den.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt tror jeg ikke det er mulig og helt entydig peke ut 'den og den og den er guruer og den og den og den er ryggslikkere'. Tror heller ikke det har noe for seg.

 

Jeg startet en tråd om en ukultur jeg syns har begynt å blomstre. Kan ikke se at denne ukulturen er særlig sund for forumet. Det er den 'harde kjerne' som setter standarden siden det er de som lever her inne. Har intrykk at de fleste som føler seg hjemme her har sett denne tråden. Det har blitt debatt om temaet og man har etter hvert kommet til en enighet om at uansett hvem som har rett eller galt i en gitt sak og uansett om jeg har vært helt rettferdig i mine spissformuleringer eller ei så ville det ikke skade med bedre oppførsel fra alle og en vær til tider.

 

Kan ikke annet enn si at jeg ser frem til å fortsette som passiv leser av dette forumet. Jeg bor i delphi-delen, men der er det dessverre alt for lite liv, så da må man finne andre interessante områder i stede.

 

Jeg syns i utgangspunktet det er veldig koselig her, men er man på besøk hos noen og husverten banker kona mens du ser på gjør det jo ingen ting om man spørsmål ved det selv om man bare er på besøk. Men for all del - hvis den ene liker å slå og den andre liker og bli slått så skal ikke jeg hindre dem i og holde på. Er bare ikke sikkert jeg gidder å komme på besøk så ofte...

 

-mission accomplished

-case closed

 

-Vegar

Endret av Format71
Lenke til kommentar
Når det gjelder plagiatri så er det en litt annen sak enn direkte piratkopiering. Plagiatri finnes det også mindre beskyttelse for i de fleste lover tilsvarende åndsverksloven. Da kommer spørmålet om det er selve ideen eller måten ideen blir realisert på som bør være beskyttet av åndsverksloven. La oss ta et eksempel:

Person A lager et program som tar en tekst og gjør den til noe annet.

Person B ser programmet til person A og lager et program som gjør akkurat det samme.

Person C dekompilerer programmet til person A, skriver ned nøyaktig hva det programmet gjør i en type psudo-kode og gir psudo-koden til person D som koder et program utifra psudo-koden han fikk ifra Person C. Person D har aldri sett programmet til person A.

Person E lager et program som tar en tekst og gjør den til noe annet, men har aldri hørt om personene A, B, C eller D.

 

Kan peron A få noen av disse domfelt for plagiatri?

Det kan riktignok (sansynligvis) ikkje bevisast i et praktisk tilfelle, men om vi visste om heile situasjonen i praksis har vel person B og person C (i lag med D) strengt tatt plagiert person A. Person E har jo berre hatt den samme idèen, og kanskje vert litt uheldig med timinga.

 

Å sende en PM og fortelle kver enkelt om kem som er "ryggslikker" og kem som er "guru" er iallefall ingen god idè, det ville sansynligvis berre bryte ned sjøltilliten til dei såkalte "ryggslikkarane". ;)

Lenke til kommentar

Begynner å bli lei av å høre guru hele tiden, for å si det kort, ingen her er guruer innen design/web o.l

 

Guru: "...en person som har nådd den høyeste åndelige innsikt, og som derfor er berettiget til å undervise andre. Betegnelsen brukes både i de tradisjonelle indiske religioner og i vestlige gurubevegelser..."

 

"religiøs lærer i indiske religioner; åndelig veileder."

 

Dvs at om man skal være guru innen web, bør minst disse kriteriene være fylte:

- Cutting Edge design

- CSS og (X)HTML (håndkodet og uten feil)

- Være frempå i utvikling av webdesign / webløsninger

- Less is more / Man gir kunden det han har behov for

- Kunne minst et server-script språk -> PHP, ASP o.l

- Nyskapende

- Du har gjerne skrevet et par bøker på området

- Disse blir gjerne brukt som undervisnigsmateriell.

 

Dette kan ingen her leve opptil (man kan kanskje etter 20-30 år i bransjen

opnå kunnskaper som ligger tilrette for å bli kalt Guru, dvs at du på et

større plan er et ikon innen hva du driver på med.

 

Så da kan man like greit kutte ut dette guru-stemplet.!. Man kan sikkert

være guru her på forumet, noen er flinkere enn andre. Men i den virkelig

verden er nivået mye mye høyere.

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

kan vi ikke legge denne tråden død nå? jeg tror alle har tatt poenget og ja det har til tider vært holdninger som ikke erakseptabel, men vi prøver å starte på nytt. etter min mening kommer det ikke noe godt ut av mer krangling. Vil heller oppfordre til at alle leser Polert sin sticky. fred. ;)

Lenke til kommentar
Begynner å bli lei av å høre guru hele tiden, for å si det kort, ingen her er guruer innen design/web o.l

Bare så det er sagt, var det trådstarter som dro denne betegnelsen inn i diskusjonen og derfor brukte jeg samme "uttrykk" til å svare med så alle skulle forstå hva og hvem jeg egentlig snakket om.

 

Forøvrig helt enig med deg.

 

EDIT: Regner med du spesielt tenker på tilfellene der folk referer til "kodeguruene", tror ikke det er så mange som tar akkurat betegnelsen "guru" så veldig alvorlig i akkurat det tilfellet. Mer en slags liten bemerkning på at de er veldig flinke og egentlig har svar på det meste.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...