Gå til innhold

Tundra 1555b vs Dell 510m


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en billig centrino maskin, Sett litt på Dell og Tundra sine maskiner. Mener disse er ganske like. Maskinen skal for det meste brukes til skolearbeid,internett og litt spilling. Jeg vil gjerne ha en maskin som har lav vekt, støysvak,fint design og langbatterilevetid. Tundra 1555b koster jo ca 1000,-+ frakt mer enn Dell sin 510m. Tror egentlig Tundraen faller mer i smak. Så er litt usikker på hva jeg skal velge.

 

 

Kanskje noen kan hjelpe meg litt her? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tundra: 3 års garanti

Dell: et års garanti + linux-fiendlig bios

 

har dell 500m selv; minus med min maskin:

mangler firewire (510m har det tror jeg), 1 års garanti, dårlig beskyttelse av skjermen, dell driter i kunder som ønsker å bruke linux. Intel har gitt ut en oppdatert videobios for lenge siden som fikser linux-kompatibilitet, men dell har ikke brydd seg om å legge ved denne under sine bios-oppdateringer.

 

Fattern har tundraen; minus med den (eller kanskje vanesak?), mindre behaglig tastatur enn 500m og litt for stor (grunnet 15" skjerm) etter min smak. Ellers en stilig maskin. Skal du spille en del bør du vurdere tundra 1557 i stedet.

Lenke til kommentar

Hei...

Jeg har i lengre tid hatt Dell 500M nå - helt siden midten av august i fjor. Denne har jeg vært utrolig fornøyd med - og aldri hatt problemer med. Har aldri kjørt formatering på pc'en og etter mange installasjoner av diverse programmer fungerer den stadig like optimalt. Skjermen synes jeg er nydelig og også kvalitetsfølelsen - selvom mange andre mener at Inspiron fra Dell er plastikk.

 

Hadde valget vært mitt tror jeg at jeg hadde gått for Dell. På min 500M har jeg en 14" med 1400*1050 oppløsning (om jeg ikke husker feil...sånn i farta - SXGA oppløsning). Dell leverer i dag 510M, som kan leveres med 15" og denne oppløsningen. Den ville jeg ha valgt!

 

Har vært borti Tundra og de er absolutt ikke gale, men av og til kan konstruksjonen virke litt spinkel. Spesielt på de 1555B jeg har vært borti.

 

Valget er ditt, men nå vet du iallfall hvor jeg hadde puttet pengene mine...

 

Håper dette var et ålreit svar....

Lenke til kommentar
På min 500M har jeg en 14" med 1400*1050 oppløsning (om jeg ikke husker feil...sånn i farta - SXGA oppløsning). Dell leverer i dag 510M, som kan leveres med 15" og denne oppløsningen. Den ville jeg ha valgt!

 

spørs på brukeren og bruken, f.eks. kunne jeg aldri ha tenkt meg 1400*1050, har selv 14.1" 1024x768, bruker maskinen til lesing & skriving.

Lenke til kommentar

spørs på brukeren og bruken, f.eks. kunne jeg aldri ha tenkt meg 1400*1050, har selv 14.1" 1024x768, bruker maskinen til lesing & skriving.

Selv ville jeg aldri tenkt meg å IKKE ha 1400x1050, så det kommer nok endel an på brukeren ja.. Legg på litt ekstra for en 1557S, det vil man nok ikke angre på!

Lenke til kommentar

Maskinen min, 500M er død som grava (ultra stillegående)...

 

Regner med at også 510M er det.... så da vet du det liksom...

 

Topp brukbar i lesesaler der det er et mer eller mindre krav om at det bør være lydløst.... har selv brukt min endel under forelesninger...

 

God natt..

Lenke til kommentar

Jeg henger meg på Mr. Engebø her.. Både 500M og 510M er slående lydløse og veldig gode maskiner begge to.

 

Mange har det med å klage på dell, men jeg kan ikke skjønne hvorfor de gjør dette, da mine og mine bekjentes bekjentes erfaringer kun er positive.

 

Jeg måtte faktisk legge øret intill 510m'n for å høre om harddisken arbeidet.. CD-romen lager dog noe støy, men dette er jo noe som er holdbart.

 

Dell sine maskiner har også MediaBay, som er veldig greit dersom en vil bytte ut cd-romen, med f.eks et ekstra batteri, eller en harddisk..

Lenke til kommentar

Sitter selv på en m510 nå. Kjøpte den til studiebruk for ca. 1,5 måned. Er veldig fornøyd både med ytelsen og lydnivået på maskinen. Vurderte begge de to du har nevnt da jeg skulle kjøpe. Valget falt på dell, først og fremst pga hva jeg fikk for pengene.

 

Når det gjelder garantitid osv. er jeg generet skeptisk til alt som kalles garanti da det skjelden gir deg mer rettigheter en du har etter loven. Skal du innvistere så mye penger, som for eks dell skal ha for sitt 3års hente opplegg.... Tror jeg en forsikring ville vært å foretrekke, både økonomisk og virkningsmessig sett.

 

Ser du etter en maskin som du kan spille nye spill på bør du nok styre unna begge de maskinene du nevner. Ærlig talt tror jeg du skal lette leng før du finner en brukbar spillemaskin i 10 000kr's klassen.

 

Har ingen erfaring med Tundra sine bærbare. Men om den ikke scorer mye høyere ytelsesmessig blir valget ganske enkelt spør du meg. Tror nok dell vil gi deg mer for pengene.

 

Lykke til med kjøpet.

 

ChR :p

Lenke til kommentar
Når det gjelder garantitid osv. er jeg generet skeptisk til alt som kalles garanti da det skjelden gir deg mer rettigheter en du har etter loven.

 

:thumbs: den var morsom

Har ingen erfaring med Tundra sine bærbare. Men om den ikke scorer mye høyere ytelsesmessig blir valget ganske enkelt spør du meg. Tror nok dell vil gi deg mer for pengene.
denne påstanden var enda bedre begrunnet....

 

regner med at trådstarter har sjekket ut testene på barbara også:

 

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=740

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=1215

Lenke til kommentar

Jeg føler meg ikke kapabel til å si hvilken av disse som er best (ville kanskje valg Dell da det vikrer som det er en del pirk med Tundra, samtidig som 500 serien til Dell har blitt skyrtt opp i skyene her på forumet-samtidig som en får med os på Dell)

 

Ihvertfall så er ingen av maskinene dugende til spilling, men mindre det er snakk om kabal...

Lenke til kommentar
Når det gjelder garantitid osv. er jeg generet skeptisk til alt som kalles garanti da det skjelden gir deg mer rettigheter en du har etter loven.

edit:

den var morsom

 

Unfair quote.

Morsomt? Nei, du har jo rett på 5 år gjennom lov om kjøp, så kvifor betale 3700 for 3-års henteservice hjå Dell?

Endret av krasberg
Lenke til kommentar
ville kanskje valg Dell da det vikrer som det er en del pirk med Tundra

vil heller påstå at det er en del pirk med dell; linux-frastøtende, folk har hatt feil på tastatur, skjermen tåler lite osv. Selv er jeg fornøyd med min 500m som en ren windoze maskin; men jeg bruker den kun som erstatning for stasjonær. jeg mener at man ikke skal ta for lett på 3 års vs 1 års garanti-tid.

 

se også på kommentarene på barbara.no sine tester som jeg har linket til over

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...