Gå til innhold

Pek-og-klikk Adventure spill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lenge siden jeg har spilt noe av denne genren nå, så i går kjøpte jeg broken sword II: the smoking mirror som jeg fant i en tilbudskasse på elkjøp.

Er denne genren erklært død, eller utvikles det fortsatt nye spill som styres på denne "gammeldagse" måten?

Mange av yndlingsspillene mine stammer jo fra denne genren :)

Hvis noen vil ha en god start på denne spennende genren, kan jeg absolutt anbefale å spille "den lengste reisen" (the longest journey) utviklet av norske Funcom. Det er nesten som å være i en interaktiv spillefilm :love:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Andre spill i sjangeren som er verd å få med seg er Sam & Max: Hit the Road, Day of the Tentacle og Indiana Jones anf the Fate of Atlantis.

Skrevet
Er denne genren erklært død, eller utvikles det fortsatt nye spill som styres på denne "gammeldagse" måten?

Sjangeren er så godt som død, men i disse dager slipper oppfølgeren til det ganske så gjennomførte Syberia, med det lite overraskende navnet Syberia 2. Nå har jeg ikke prøvd den nye oppfølgeren men for fans av sjangeren kan jeg anbefale det første Syberia som kom ut for ca ett år siden.

Skrevet
Du glemte Monkey Island 1-3!

hehe... har ikke glemt noen ting, jeg...

driver faktisk og runder monkey island 1 for tiden på min gamle, trofaste laptop (P133).

men jeg tenkte faktisk på spill som var litt nyere... slik som syberia (2).

hvis målet var å lage en liste over gode spill i denne genren, kunne jeg holdt på lenge :p

- Full Throttle

- Toonstruck

- Goblins I, II, III

- Kings Quest (fra 4ern fram til den de lagde i 3d ?)

- Space Quest (husker ikke når de gikk over fra kommando til pek-og-klikk)

- Lesuire suit Larry (VGA remake av 1ern, + noen flere, husker ikke nr.)

- Loom

- Broken Sword serien

forresten: sam&max freelance police... skulle det egentlig bli pek-og-klikk, eller har (hadde) de også gått over til 3d? (og førstepersonstyring)

Skrevet
forresten: sam&max freelance police... skulle det egentlig bli pek-og-klikk, eller har (hadde) de også gått over til 3d? (og førstepersonstyring)

Sånn som jeg forstod det var spillet bygget opp av 3D elementer, men styringen var den gode, gamle pek og klikk metoden. Jeg var nok en av utrolig mange som ble mektig skuffet da LucasArts anonnserte kensellasjonen av denne oppfølgeren, da jeg hadde venta med spenning på noe slikt siden jeg kom gjennom 1eren i 92 eller 93....

Skrevet

det virker som denne genren er på vei mot døden.. to spill kansellert av adventure-mesterne Lucasarts i løpet av kort tid. først Full Throttle 2, deretter Sam n Max 2. man skulle tro det var stort nok marked for ett av spillene i det minste, men det ser ikke sånn ut :(

Skrevet

Slike spill virker så spennende, jeg har prøvd og prøvd, men klarer ikke å få det til å bli interessant å klikke rundt på skjermen og håpe det skjer noe.

Broken Sword var litt annerledes der siden man styrte figuren selv.

Skrevet

Var det ikke et adventure spill som ble laget etter filmen " Phantom of the opera " da ?

Er sikker på jeg spillte det en gang i tiden

Skrevet (endret)
Ingen som har nevnt Kyrandia enda ?

*skuffet* 

Enig. Kyrandia-spillene er kanskje de beste adventurespillene jeg noen gang har spillt. :thumbs:

Kan jo og nevne Day of the Tentacle. Husker godt når det kom ut, spillte det på min gamle 386DX med 2mb-ram og 32Mhz (hvis turbo knappen var inne :green: )

Kanskje det morsomste spillet til dags dato. For ikke å glemme Sam and Max, helt vanvittig morro. :dribble:

kommer vel heller ikke utenom Monkey Island, likte av en eller annen grunn de siste spillene, likte best 1'ern og 2'ern. :blush:

Indiana Jones spillene er og ganske bra, særlig Fate of Atlantis. :thumbup:

Ingen spill til dags dato har overgått de overnevnte.

Nok mimring for i dag :w00t::w00t:

Edit: Og er vel ingen spill nå lenger som klarer å få frem den totale frustrasjonen det var når man stod helt fast og ikke fikk til en dritt. Da var det bare å ta beina fatt å labbe opp til kompisen som spillte samme spillet og håpe at han hadde spillt forbi det punktet. :cry:

skriveleif..

Endret av Fenwick
Skrevet

Er jo ikke så lenge Runaway: A Road Adventure kom (er en anmeldelse på gamer.no). Har selv investert i spillet, og kvaliteten er god. Men, det er kanskje litt kort? Funcom utvikler forøvrig en fortsettlese til Den Lengste Reisen, for dere som ikke var klar over det. Og Melfacion, Broken Sword 3 har også kommet ut.

Skrevet
Har det ikke kommet et nytt Broken Sword nå da?

Stemmer det, men det er ikke pek og klikk. Spillet er nå i 3D og bruker et moderne interface, men dette gjør ikke spillet noe dårlig. Jeg anbefaler Broken Sword: The Sleeping Dragon til alle som likte de gamel adventure spilla.

Skrevet
DOTT og Sam & Max er tøft.

Laman var faktisk den første som nevnte Day Of The Tentacle,, *skuffet at den ikke ble nevnt før* :cry: .. Det spillet sørget for noen av mine beste minner fra spillfronten.. (når jeg satt foran den gode gamle win3.11 og spilte DOTT,, det var tider *mimre*).

Beneath a Steelsky rangerte faktisk høyt oppe,, sett bort i fra "sam & max" og "Monkey Island serien"... :thumbs:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...