Gå til innhold

må xp reinstaleres etter oppgradering av


Qwark

Anbefalte innlegg

DA har jeg kjøpt nytt hovedkort og cpu (abit nf7-s v2.0 og 2800+) men problemet er at med det samme windows xp beggyner å starte( ser loadbildet i 0.5 sek) så kommer det blåskjerm.

 

Må man reinstalere xp for å få instalert driverne for hovedkortet?

 

får heller ikke startet opp i sikkerhetsmodus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DA har jeg kjøpt nytt hovedkort og cpu (abit nf7-s v2.0 og 2800+) men problemet er at med det samme windows xp beggyner å starte( ser loadbildet i 0.5 sek) så kommer det blåskjerm.

 

Må man reinstalere xp for å få instalert driverne for hovedkortet?

 

får heller ikke startet opp i sikkerhetsmodus.

XP liker svart dårlig at du bytter HK/CPU. Installer windows på nytt så tenker jeg at ting bedrer seg :)

Lenke til kommentar

Det er ikke hardware problem. Akkurat samme skjedde da jeg byttet til Abit Nf7. Teste bare for morro. Windows bør som sagt reinstalleres uansett ved bytte av hovedkort. Er ikke noe vits i dra med seg gamle drivere og registerfiler, det er slikt som kan komme til å lage mystiske feilmeldinger og problem i senere tid, og da selvsagt på de mest upassende tidspunkt. :p

Lenke til kommentar
Du bør reinstallere windows etter hovedkortbytte, så er du sikret et system som er optimalt med tanke på både ytelse og stabilitet.

ja stemmer dette, det pleier som regel og "gå" uten og reinstallere windows, men ytelsen og stabiliteten pleier da og bli dårligere enn før byttet. og itelegg kan man begynne og få feilmeldinger.

 

så jeg anbefaler og reinstaller windows :)

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
DA har jeg kjøpt nytt hovedkort og cpu (abit nf7-s v2.0 og 2800+) men problemet er at med det samme windows xp beggyner å starte( ser loadbildet  i 0.5 sek) så kommer det blåskjerm.

 

Må man reinstalere xp for å få instalert driverne for hovedkortet?

 

får heller ikke startet opp i sikkerhetsmodus.

Du må selfølgelig installer xp på nytt når du har kjøpt nytt hovedkort og cpu.

Det sier jo seg selv tenkt deg om før du poster a noob :lol::tease:

Det er faktisk ikke sikkert det er nødvendig,har sett at min bror(som bygger og reparerer pc'er),flere ganger har bytta HK UTEN å instalere OS på nytt!

Det var riktignok HK med samme type chipset,og jeg er ikke sikker på om det funker like bra hvis de er forskjellige... :roll:

Er nok likevel å anbefale å instalere OS på nytt,men det er vel ikke nødvendig drite ut folk! :angry:

Lenke til kommentar
DA har jeg kjøpt nytt hovedkort og cpu (abit nf7-s v2.0 og 2800+) men problemet er at med det samme windows xp beggyner å starte( ser loadbildet  i 0.5 sek) så kommer det blåskjerm.

 

Må man reinstalere xp for å få instalert driverne for hovedkortet?

 

får heller ikke startet opp i sikkerhetsmodus.

Du må selfølgelig installer xp på nytt når du har kjøpt nytt hovedkort og cpu.

Det sier jo seg selv tenkt deg om før du poster a noob :lol::tease:

Det var unødvendig.

 

Som andre sier, jeg ville også reinstallert. At du får bluescreen er litt rart, men de to-tre gangene jeg har bytta, så har det bare kommet svart skjerm og ikke skjedd noe. Reinstall fixer det meste :)

Lenke til kommentar
Du må selfølgelig installer xp på nytt når du har kjøpt nytt hovedkort og cpu.

Det sier jo seg selv tenkt deg om før du poster a noob :lol::tease:

Skal tro hvem som er noob her da ?

 

Med samme chipset er det ikke nødvendig å installere på nytt, og har man kjørt sysprep (og gjort det rett) kan man kjøre på uansett chipset / cpu osv.

 

Du var vel kanskje litt vel arrogant her eller ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du må selfølgelig installer xp på nytt når du har kjøpt nytt hovedkort og cpu.

Det sier jo seg selv tenkt deg om før du poster a noob  :lol::tease:

Skal tro hvem som er noob her da ?

 

Med samme chipset er det ikke nødvendig å installere på nytt, og har man kjørt sysprep (og gjort det rett) kan man kjøre på uansett chipset / cpu osv.

 

Du var vel kanskje litt vel arrogant her eller ?

Det er da fullt mulig å bytte HK/CPU uten å foreta full reinstall..

Enhver middels nerd vet da det... :) Så jeg lurer på hvem som er noob her.. :devil:

Selvsagt bør man deinstallere det meste av drivere som man evt. har lagt inn for skjermkort, chipset etc., men det *er* mulig å få startet opp i "safe/VGA mode".

Og så legge inn nye drivere..

Det er likevel ofte påkrevet å reinstallere Win ved HK-bytte, men som andre påpeker.. er det noenlunde like HK (samme chipset) går det gjerne greit uten full reinstall.

Bluescreen kan man få dersom man ikke har fått avinstallert f.eks. skjermkortdrivere og satt skjerm til VGASave..eller at gamle HK-spesifikke drivere ikke er avinstallert før HK-bytte.

Lenke til kommentar
Det er da fullt mulig å bytte HK/CPU uten å foreta full reinstall..

Enhver middels nerd vet da det... :) Så jeg lurer på hvem som er noob her.. :devil:

Selvsagt bør man deinstallere det meste av drivere som man evt. har lagt inn for skjermkort, chipset etc., men det *er* mulig å få startet opp i "safe/VGA mode".

Og så legge inn nye drivere..

Det er likevel ofte påkrevet å reinstallere Win ved HK-bytte, men som andre påpeker.. er det noenlunde like HK (samme chipset) går det gjerne greit uten full reinstall.

Bluescreen kan man få dersom man ikke har fått avinstallert f.eks. skjermkortdrivere og satt skjerm til VGASave..eller at gamle HK-spesifikke drivere ikke er avinstallert før HK-bytte.

Tja...

 

Hvis diskkontrolleren og/eller AGP kontroller er vesentlig forskjellig så har du nok ingen vei utenom. I enkelte tilfeller kan man klare å "lirke" det til ved å kjøre en reparasjon, men ender da opp med en haug med drivere lastet som man ikke har enheter for, og dette kan skape krøll.

 

Påstår du noe annet så har du ikke prøvd det selv.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å miste alle instillingene/programmene/spillene når du bytter hovedkort med helt forskjellig chipset etc.. Du vil nok helt sikkert få opp den meldingen "innaccessible boot device" under oppstart, men det finnes en løsning:

 

Her er ett "lite" hint:

 

Boot med cd-platen med det OS'et du har, velg installer windows, du vil da få opp en melding om at det allerede finnes ett OS installert, velg nu reparer. Det vil nu bli kjørt en "oppgradering" av windows, og det kuule er, du mister ingen ting av instillinger etc :w00t: (...du må muligens legge inn evt. hotfixer når den er ferdig...)...har prøvd dette selv da jeg flyttet harddisk over til en raid kontroller og fikk den berømte bluescreenen.

 

 

Enjoy :thumbs:

Endret av dudsi
Lenke til kommentar
Hvis diskkontrolleren og/eller AGP kontroller er vesentlig forskjellig så har du nok ingen vei utenom. I enkelte tilfeller kan man klare å "lirke" det til ved å kjøre en reparasjon, men ender da opp med en haug med drivere lastet som man ikke har enheter for, og dette kan skape krøll.

 

Påstår du noe annet så har du ikke prøvd det selv.

 

-KJ

Det er som regel disk kontrolleren som lager krøll, og som jeg nevnte tidligere funker det utmerket med sysprep, spesielt på windows 2000 !

 

Du vil ikke få masse unødige feilmeldinger, men det er klart at det blir brukt litt ekstra plass på ekstra drivere.

 

Ja, jeg har prøvd det selv :-)

 

For mer informasjon er det bare å ta ett aldri så lite søk her

Lenke til kommentar

Jeg har selv gjort dette _mange_ ganger når kunder har vært gniene og gjerne ville spare en lapp eller to ved reinstallasjon av nye anlegg. Jeg anbefaler _alltid_ å reinstallere helt fra scratch, da det er nettopp disse kundene med sine lappverk som opplever uforklarlige ting som f.eks. kontrollere som forsvinner og dukker opp igjen, programmer som kræsjer og drivere som bruker usedvanlig mye ressurser f.eks.

 

Så la oss si at du har en 50/50 sjanse for at det virker som det skal, uten at du avinstallerer alle lavnivå drivere (IOSUBSYS). Dermed kan du fort ende opp med å bruke mye lenger tid på dette enn en nyinstallasjon.

 

Men; jeg skal ikke si at det ikke behøver å gå bra for deg hvis du prøver. Jeg bare formidler mine erfaringer.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tja...

 

Hvis diskkontrolleren og/eller AGP kontroller er vesentlig forskjellig så har du nok ingen vei utenom. I enkelte tilfeller kan man klare å "lirke" det til ved å kjøre en reparasjon, men ender da opp med en haug med drivere lastet som man ikke har enheter for, og dette kan skape krøll.

 

Påstår du noe annet så har du ikke prøvd det selv.

 

-KJ

Jeg sier at det *går* å bytte HK uten å reinstallere...

Jeg ville ikke gjort det for å si det sånn.. dersom jeg gjerne ville ha en stabil PC...

Og som du påpeker.. er chipset totalt forskjellig er det nok ingen vei utenom en reinstalll.

Det er derfor det er lurt å dele HD i OS-partiosjon.. og evt en eller flere "data-partisjoner":..

Da "mister" man ikkeno' data... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...