Gå til innhold

Får ikke tilgang til CD-rom


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et merkelig problem. Etter å ha oppgradert maskinen med Barton2500+ og NF2-S v2.0, fikk jeg problemer med CD-brenneren. Den hadde fungert helt utmerket til oppgraderingen.

 

Etter å ha installert Windows XP, installert NVIDIA drivere, får jeg ikke CD-brenneren til å fungere. Når det settes inn en CD, spinner CD til full hastighet i et par minutter, deretter går den til ro, uansett når jeg prøver å få tilgang til CD-brenneren, viser den at CD'en er tom. Dette gjelder både orginal CD'er og CD-R.

 

Jeg har prøvd å flashe CD-brenneren. Nullstille BIOS'en. Prøvd med en haug forskjellige CD'er.

 

Noen forslag?

 

Maskinen er:

Barton 2500+

Abit NF7-s v2

2x512 MB minne

cd-brenner: LG GCE8480B

Sapphire Radeon 9700Pro

3COMUSB-adapter - trådløs

120GB Hitachi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å ha vært borti dette problemet før. Tror jeg hadde flere enheter koblet på samme kabel, eller så byttet jeg om jumperene til slave - master eller cable. Står CD spilleren på enden av kabelen, ellers må den kabelen termineres. En får bare prøve seg frem, mener dette er enkelt å fikse.

Endret av Marik
Lenke til kommentar

Kom på hvor feilen ligger, du har noen driver problemer på CD spilleren. Gå til hjemme siden til fabrikanten og finn nye drivere. Jeg innstalerte Clone CD, og etter en restart fant Clone CD flere feil og rettet opp problemet. Dette var etter at jeg hadde instalert et nytt OS. :thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke powersupplyen (Enermax 350W) er problemet, siden CD spinnes til full hastighet, men jeg får ikke tilgang til CD'en.

 

CD-brenner er koblet til IDE-1 alene, som master, siden jeg har harddisken på serial-ata.

 

Jeg skal sjekke om LG har lagt inn drivere på deres hjemmeside.

 

Takk for forslagene.

Lenke til kommentar
Etter å ha installert Windows XP, installert NVIDIA drivere, får jeg ikke CD-brenneren til å fungere. Når det settes inn en CD, spinner CD til full hastighet i et par minutter, deretter går den til ro, uansett når jeg prøver å få tilgang til CD-brenneren, viser den at CD'en er tom. Dette gjelder både orginal CD'er og CD-R.

 

Hei. Jeg hadde en haug med problemer med en open brenner, som viste seg å være et problem med DMA instillinger. Dagens kabling skulle vært helt enkelt, men det er det ikke alltid. På ata disker/cdrom kan man vanligvis sette master, slave og cable select (CS).

 

For å bruke CS kreves at

 

1) Kontrolleren støtter CS. Det gjør alle nere hovedbord (noe sånn som 5 år eller nyere)

2) Kablene støtter CS.

 

Hvis du bruker CS på en disk/cd på en kabel, må du også bruke CS på den eventuelle andre disk/cd du har på den samme kabel.

 

Hvis kablene du bruker er beregnet på CS kan/vil du få problemer hvis du manuelt setter den til noe annet enn den master/slave settingen den ville fått via CS. CS minner om det gamle kabelmetoden, før IDE, der kablene hadde en twist mellom diskene. Det er bare vissvass om at det er mer "macho" å tvinge en cd/disk til master eller slave, bruk CS hvis kabler og bord støtter dette.

 

Se også

 

http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq...ble_select.html

 

Sett cd'en til CS og sjekk resultatet ?

 

 

Jeg har en LG brenner jeg og. Den tilta også når jeg byttet deler. Den bruker 100% av cpuen og vil ikke brenne raskere enn ca 12x(52x egentlig). Men den "virker" så jeg har ikke tenkt så mye på det.

 

Det kan virke som om du bruker PIO, og ikke DMA.

Lenke til kommentar

SunMaster: Jeg har prøvd dette, men det hjalp ikke.

 

syar2003: Jeg skal teste dette når jeg kommer hjem.

 

xantarion: Tror nok ikke det ikke er problemet, siden CD-brenneren fungerer normalt når jeg fjerner NForce 3.13 drivere.

 

Jeg får prøve det triksene som svar2003 nevnte, og eventuelt installere en eldre nforce drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...