Gå til innhold

Lyd anlegg til dataparty


Anbefalte innlegg

en ting jeg har hørt er når forsterkern er svakere enn høytalerne kan det være lett å ødlegge høytalerne.

 

Grunnen til dette er når man spiller for høyt for forsterkern kutter den i signalet, noe som igjen ødlegger spolen.

 

Gjelder dette i dette tilfellet, eller må han da passe på å ikke presse forsterkern for mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
en ting jeg har hørt er når forsterkern er svakere enn høytalerne kan det være lett å ødlegge høytalerne.

 

Grunnen til dette er når man spiller for høyt for forsterkern kutter den i signalet, noe som igjen ødlegger spolen.

 

Gjelder dette i dette tilfellet, eller må han da passe på å ikke presse forsterkern for mye?

Det du sier gjelder som oftest strømsvake forsterkere som blir kjørt på alt for store høyttalere. Tror ikke det vil bli noe problem i ditt tilfelle. Den forsikringen det prates om kan være grei og ha.

Lenke til kommentar
en ting jeg har hørt er når forsterkern er svakere enn høytalerne kan det være lett å ødlegge høytalerne.

 

Grunnen til dette er når man spiller for høyt for forsterkern kutter den i signalet, noe som igjen ødlegger spolen.

 

Gjelder dette i dette tilfellet, eller må han da passe på å ikke presse forsterkern for mye?

På generelt grunnlag har du rett i at det er lettere å ødelegge en høyttaler med en for liten forsterker, enn en for stor.

 

bfisk

 

 

("Det er ingen ting som heter for stort amp!")

Lenke til kommentar

At man i det heletatt vurderer NAD+CV i en gymsal er jo til å få kalde frysninger nedover ryggen av. Rommet er 700 kradrat og det er sikkert 6-7 meter under taket også, dvs at du har 50-100 ganger så mye luft som enn det et hviket som helst hjemmeanlegg er laget for å fylle.

 

Du trenger et skikkelig PA, gjerne med flere enn to høyttalerkabinetter også, at du trenger noen kilowatt for å fylle en gymsal uten at det låter blikkboks er ingen underdrivelse.

 

Legg 8-10 tusen på bordet og lei et ordentlig anlegg, hvis det kommer 200 mennesker er det 50,- på hver.

Lenke til kommentar
kan noen sette opp et bra PA-anlegg? med det man trenger, skal koble det til en pc som vi skal spille musikken fra.

 

helst ikke mer en 13000 kr

Du kunne jo drømme om å kjøpe et bra PA-anlegg til den prisen. Bra får du, men ikke så stort som du vil ha. Du får et brukbart PA-anlegg til mindre saler, evt som et taleanlegg i din sammenheng for den prisen.

 

 

Greit nok, vi får gjøre et forsøk. Her har jeg ikke tatt hensyn til utbygging, dog. Priser fra ljudia.no:

 

PA-amping: Samson F800, kr 4995,-
PA-flater: 2stk Wharfedale S-15, kr 4590,-
FOH mikser: Behringer UB1202-PRO, kr 995,-
Mikker: 2 stk Shure PG58 m kabel, kr 1390,-

Annet:
2 stk 10m speakon halv- eller fullkoblede høyttalerkabler.
Diverse patchekabler
Strømdistribusjon

Total pris: ca 13000 kr.

 

Men husk: dette duger til tale, men ikke stort mer. PA koster pæng.

 

bfisk

Lenke til kommentar
kan noen sette opp et bra PA-anlegg? med det man trenger, skal koble det til en pc som vi skal spille musikken fra.

 

helst ikke mer en 13000 kr

Du kunne jo drømme om å kjøpe et bra PA-anlegg til den prisen. Bra får du, men ikke så stort som du vil ha. Du får et brukbart PA-anlegg til mindre saler, evt som et taleanlegg i din sammenheng for den prisen.

 

 

Greit nok, vi får gjøre et forsøk. Her har jeg ikke tatt hensyn til utbygging, dog. Priser fra ljudia.no:

 

PA-amping: Samson F800, kr 4995,-
PA-flater: 2stk Wharfedale S-15, kr 4590,-
FOH mikser: Behringer UB1202-PRO, kr 995,-
Mikker: 2 stk Shure PG58 m kabel, kr 1390,-

Annet:
2 stk 10m speakon halv- eller fullkoblede høyttalerkabler.
Diverse patchekabler
Strømdistribusjon

Total pris: ca 13000 kr.

 

Men husk: dette duger til tale, men ikke stort mer. PA koster pæng.

 

bfisk

vi trenger ikke mikker det har vi, og kan man med det anlegget spille BAKGRUNDS musikk og snakke i ?

 

det er ikke noe diskotek vi skal men et dataparty.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
vi trenger ikke mikker det har vi, og kan man med det anlegget spille BAKGRUNDS musikk og snakke i ?

 

det er ikke noe diskotek vi skal men et dataparty.

Javel. Da lar dere vær å kjøpe mikker, da. Så enkelt og greit er det.

 

Med det anlegget kan du spille bakgrunnsmusikk og snakke i, men det er stort sett også det. Hvis dere kan sette høyttalerne litt høyt, vil de fungere mye bedre. Med høyt mener jeg ca 2-3 meter over bakkenivå.

 

bfisk

 

 

(men seriøst: ta heller og lei et ordentlig PA-anlegg. Det blir myyye bedre, og billigere, ikke minst)

Lenke til kommentar
vi trenger ikke mikker det har vi, og kan man med det anlegget spille BAKGRUNDS musikk og snakke i ?

 

det er ikke noe diskotek vi skal men et dataparty.

Javel. Da lar dere vær å kjøpe mikker, da. Så enkelt og greit er det.

 

Med det anlegget kan du spille bakgrunnsmusikk og snakke i, men det er stort sett også det. Hvis dere kan sette høyttalerne litt høyt, vil de fungere mye bedre. Med høyt mener jeg ca 2-3 meter over bakkenivå.

 

bfisk

 

 

(men seriøst: ta heller og lei et ordentlig PA-anlegg. Det blir myyye bedre, og billigere, ikke minst)

skal se om vi får lånt PA-anlegg.

Lenke til kommentar
vi trenger ikke mikker det har vi, og kan man med det anlegget spille BAKGRUNDS musikk og snakke i ?

 

det er ikke noe diskotek vi skal men et dataparty.

Javel. Da lar dere vær å kjøpe mikker, da. Så enkelt og greit er det.

 

Med det anlegget kan du spille bakgrunnsmusikk og snakke i, men det er stort sett også det. Hvis dere kan sette høyttalerne litt høyt, vil de fungere mye bedre. Med høyt mener jeg ca 2-3 meter over bakkenivå.

 

bfisk

 

 

(men seriøst: ta heller og lei et ordentlig PA-anlegg. Det blir myyye bedre, og billigere, ikke minst)

skal se om vi får lånt PA-anlegg.

Leie, ikke låne ;)

 

bfisk

Lenke til kommentar
vi trenger ikke mikker det har vi, og kan man med det anlegget spille BAKGRUNDS musikk og snakke i ?

 

det er ikke noe diskotek vi skal men et dataparty.

Javel. Da lar dere vær å kjøpe mikker, da. Så enkelt og greit er det.

 

Med det anlegget kan du spille bakgrunnsmusikk og snakke i, men det er stort sett også det. Hvis dere kan sette høyttalerne litt høyt, vil de fungere mye bedre. Med høyt mener jeg ca 2-3 meter over bakkenivå.

 

bfisk

 

 

(men seriøst: ta heller og lei et ordentlig PA-anlegg. Det blir myyye bedre, og billigere, ikke minst)

skal se om vi får lånt PA-anlegg.

Leie, ikke låne ;)

 

bfisk

joda får sikkert lånt et annleg fra skola her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...