Gå til innhold

Lyd anlegg til dataparty


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du har ikke peiling. Cerwin vega er jo noen av verdens beste høytalere.

Pluss at de er ganske rimlige.

Å kjære vene.... :roll:

 

Nå uttaler du deg SERIØST om ting du ikke har peiling på.

Dette utsagnet er omtrent like meningsfult som "Honda Civic er en av verdens aller beste biler."

 

Ja; CV er greie nok til det de er ment for. Nemlig å spille partymusikk med bass og trøkk grisehøyt. Men heller ikke på dette feltet er de "best". Betaler du pæng får du høyttalere som spiller i ringer rundt CV på ALLE parametre på ALLE typer musikk. Dette gjelder både innnen PA (ja, CV lager PA-utstyr) og hjemmeutstyr.

 

Du må gjerne mene og dikedere for noe annet, men slik er det kort og godt.

Lenke til kommentar

men vil de holde til mitt bruk? spille høyt på rommet som er lite og skal bruke de til og snakke i og spille bakgrunns musikk på et dataparty?

 

kan da vel ikke trenge utstyr til 100 000 kr for det :p

 

det er jo et dataparty er jo ikke meninga an man skal spille så høyt at folk springer hjem, og de cs folka er skikkelig anti musikk når de spiller hehe

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

OK. Nok drittslenging fra meg nå.

 

For å være litt konstruktiv: hvis du ikke stiller noen krav til lyden vil et par stuehøyttalere kunne funke i en gymsal. Det er imidlertid lett å blåse dem, siden fristelsen til å skru opp volumet uansvarlig mye lett blir stor. En stor forsterker er helt klart et must, og da tenker jeg IKKE på en 2*100W NAD. Legg på en 0 på utgangseffekten og kjøp en gammel brukt PA-forsterker (jada, overdrev LITT nå...). Det vil etter alle solemerker spare deg for sprengte elementer pga. overstyrt forsterker.

 

Et annet tips er å bygge selv. For 15000 bør du kunne få materialer, tegninger og elementer til et par høyttalere + forsterker som overlever bruk i PA-sammenheng. Og hvis målet er mest mulig lyd på rommet kommer du i mål så det holder. Men kremlyd får du neppe.

 

Høyttalerbygging er gøy og lærerikt. Det kan være lurt å styre unna de billigste mest gloret byggesettene hos Ljudia. Ta en telefon til Eltek og spør om de kan hjelpe deg. Tror som sagt at du bør få til noe fornuftig innen ditt budsjett hvis du bygger høyttalere selv, kjøper en brukt forsterker og ikke stiller for høye krav til lydkvalitet. Som sagt ring og prat med Eltek, Ljudia eller en annen seriøs forhandler.

 

 

Edit: Og for himmelens skyld: IKKE bygg PA-høyttalere sponplater!

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar
er denne mye bedre?

 

er vanskelig og få lånt pa-anlegg her i narvik :p

marios musikk i harstad? er jo ikke lange veien. tror det skal være en av norges beste på PA anlegg. ikke sikker på om de leier ut, men du kan jo ta en tlf og høre.... eller surfe litt på www.mariosmusikk.no

mariosmusikk.no - marios.no - mario.no - sound1.no

 

Ammagad, vits med alle domenenavnene? :p

Lenke til kommentar
Objektivt synes jeg hverken at de høyttalerne hører hjemme i noe stort lokale eller i stua. Dynga.....

Du har ikke peiling. Cerwin vega er jo noen av verdens beste høytalere.

Pluss at de er ganske rimlige.

Du får hva du betaler for! CV høyttalere er laget for en ting. Spille høyt med masse bass! Hører du på jazz klassisk etc. blir det fort rotete lydbilde og lite detaljer. Du vil også trenge en relativt stor forsterker for ikke å få forvrengning og sprenge elementer.

 

Vil også legge til at du bør ha et gankse stort rom hvis du skal ha 15" modellen! De bør stå en halv - en meter fra veggen pga. refleksporten. Det har også en tendens til å bli bare bass og ingenting annet.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
Du har ikke peiling. Cerwin vega er jo noen av verdens beste høytalere.

Pluss at de er ganske rimlige.

Hahaha :p

 

CV er rimelige, men de er langt fra verdens beste høyttalere.

 

Leste litt på hifiklubbens sider - jeg oppfatter ikke det de skriver om Cerwin Vega som dårlig, de sier jo at det er gode og billige høyttalere

 

Selvfølgelig, hifi klubben er jo ute etter å selge mest mulig høyttalere.

 

men vil de holde til mitt bruk? spille høyt på rommet som er lite og skal bruke de til og snakke i og spille bakgrunns musikk på et dataparty?

 

Personlig synes jeg høyttalere med 15" element er alt for stort til et gutterom, med mindre gutterommet ditt er veldig stort. Bassen blir alt for dominerende. Jeg synes 15" element i en hjemmehøyttaler er ekstremt.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du, dennis87, har fått ansvaret for å skaffe anlegg til et såpass stort LAN-party. Hvis jeg var arrangør, ville jeg aldri overlatt ansvaret til en 16-åring som ikke engang vet hva PA er.

det er jeg og en annen som er arrangørene hehe

 

og jeg vet hva et pa-anelgg er hadde det sist gang med det var et veldig lite anlegg og med dårlig lyd

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

hva med å kjøpe wharfdale høytalere?

ikke den alle beste kvaliteten, men gir mest for pengene.

 

PA er også kjent for å gi mye mer effekt pr Watt enn HiFi, så kjøp PA.

 

EDIT:

 

tror til ditt bruk at 2* denne og en forsterker som har 2*400W 8Ohm vil funke bra. Kommer på rundt 10000kr og vil være veldig bra til rommet ditt, og greit nok til gymsalen.

Endret av boy2star
Lenke til kommentar

En ting er å spille hjemme. En anna ting er å spille i et 700kvm rom med 230 folk i. Glem det! CV+NAD funker sikkert fin-fint hjemme, og i rommet når det ikke er veldig mye folk der.

 

Når det blir mye bråk, mye folk og mye av alt, glem det.

 

Det du trenger er et PA-anlegg. PA-anlegg kommer i alle størrelser - du kan få fra en enkelt liten høyttaler og en mic, til mange hundre flater med heavy amping og miksing, om du ønsker det. Ta kontakt med en lokal lyd- og lysfyr eller -butikk, og hør hva de kan tilby å leie deg. Til 700kvm med 230 folk + masse støy og det som er, vil jeg nok anbefale et mellomstort PA, feks to bunner og to topper på hver side. Da har du det du trenger, stort sett. Slike skulle du vel få for en 4000-5000 for en god helg, tenker jeg.

 

bfisk

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...