Gå til innhold

TEST: ABIT KV8-MAX3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tørr jeg å spørre hva AGP/PCI lås er?  :dontgetit:

En funsjon som gjør at PCI busen holder 33mhz og AGP busen 66mhz. Når man øker FSB/HTT vil disse busene også øke med mindre man har AGP/PCI løs. Har man ikke denne låsen kan harddisker osv død.

 

Edit: med andre ord, er dette noe man helst bør ha når man overklokker

:yes:

 

Og den mangelen gjør at kortet aldri kan bli aktuelt for meg.

Det å bli kvitt mange av de gamle, irriterende, og totalt unødvendige portene ser jeg bare på som et stort pluss.

 

Kjøp en usbprinter for 200kr pluss, og problemet er løst.

Lenke til kommentar

sitter med en blandet følelse av denne testen.

Synest forfatter ser for mye subjektivt på ting, som om at ting er positivt eller negativt. Hva med heller å nevne, feks angående at LPT og com portene er borte er både negativt og positivt? negativt for de som har utstyr som krever de, men også positivt for de som ikke trenger dem i det hele tatt

 

Angående HTT/FSB, synes jeg følger ganske godt med hva som skjer i data verdenen, men kanskje ikke godt nokk? Hva betyr HTT? Hva gjør det at dem bruker FSB som faktisk de fleste fatter hva er? Visst jeg har forstått det riktig så er HTT bare ett nytt ord for FSB?

 

Og den OTES løsningen, den er faktisk ganske genial. Han sa ingenting om han hørte viften eller ikke. Han nevner at han ikke liker lys i maskinen, det synes jeg blir for subjektivt.

 

Nei, syntest dette var en skrøpelig test. '

Men en ting til, er forfatteren en ny en i hw.no? Kan ikke huske å ha lest noe tidligere fra han? Er han ny så er han velkommen og jeg håper virkelig vi ser mere til han fremover.. :)

Lenke til kommentar

Rs-232 synes jeg er dill dumt at de fjerner, den kan brukes til så mye morro. Parallell proten er jo lett å erstatte med USB. Men å måtte skaffe ekstra USB løsninger for å konfigurere switcher, nød i-nett med modem etc. synes jeg er teit. Bare det å kunne kjøre teminal inn på rs-232 synes jeg er grunn nok til å ha den der, selv om det kansje ikke er noe en middlesbruker av dette kortet kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar
Henger meg på de som pirker litt på +'ene og -'ene i testen.

 

Jeg syns dere burde vurdere hvem som kjøper produktet før dere setter opp +'er og -'er.

Som dere selv sier så er Abit KV8-MAX3 et entusiast kort. Det er jo det hele MAX-serien til Abit handler om, og med dette i bakhodet, så syns jeg ikke det gjør noe at de har fjerna LPT og COM-portene.

Hele poenget med fjerningen av karakteren var at folk i stor grad selv skal vurdere hvilket kort som passer for dem. Vi påpeker så mange positive og negative saker som mulig, og så er det opp til hver enkelt hvor stor vekt de vil legge på de forskjellige punktene.

Lenke til kommentar
Jeg er glad for at dere ikke skrev side opp og side ned om de få % ytelses endringer mellom a64 kortene ja... kort basert på samme brikkesett bør testes ut ifra features, bios instillingsmuligheter og medfølgende programvare. (hvis ikke kortet har en feil som gjør at det yter 20% lavere enn andre kort da selvfølgelig)

 

Men hvis det er tester på forskjellige brikkesett, så er det selvsagt fint og ha med en liten ytelsesoversikt.

Bra test :thumbup:

Vi kommer selvsagt til å ta med ytelsestall når vi skal sammenligne forskjellige chipset.

Lenke til kommentar
sitter med en blandet følelse av denne testen.

Synest forfatter ser for mye subjektivt på ting, som om at ting er positivt eller negativt. Hva med heller å nevne, feks angående at LPT og com portene er borte er både negativt og positivt? negativt for de som har utstyr som krever de, men også positivt for de som ikke trenger dem i det hele tatt

 

Angående HTT/FSB, synes jeg følger ganske godt med hva som skjer i data verdenen, men kanskje ikke godt nokk? Hva betyr HTT? Hva gjør det at dem bruker FSB som faktisk de fleste fatter hva er? Visst jeg har forstått det riktig så er HTT bare ett nytt ord for FSB?

 

Og den OTES løsningen, den er faktisk ganske genial. Han sa ingenting om han hørte viften eller ikke. Han nevner at han ikke liker lys i maskinen, det synes jeg blir for subjektivt.

 

Nei, syntest dette var en skrøpelig test. '

Men en ting til, er forfatteren en ny en i hw.no? Kan ikke huske å ha lest noe tidligere fra han? Er han ny så er han velkommen og jeg håper virkelig vi ser mere til han fremover.. :)

Det finnes ingen positive elementer ved å ikke legge med en med LPT/COM-porter på en bracket. Det koster minimalt å legge med slikt, men fjerner derimot muligheten for mange. At det derimot for mange er klinkende likegyldig er en helt annen sak. Hadde de fyllt på med USB/FireWire-kontakter bak på kortet i stedet så kunne man ha diskutert saken igjen.

 

HTT er en forkortelse som brukes for Hyper Transport-hastighet (HT blir ofte brukt om Hyper Threading, og CPU-Z har begynt å bruke HTT). Grunnen til at det er negativt å bruke uttrykket FSB er fordi at det rett og slett er helt feil.

 

Det nevnes forøvrig definitivt om støynivået på OTES-løsningen. Forøvrig står det at forfatteren i utgangspunktet ikke er veldig begeistret for lys, men at det på en helt annen side ikke er noe problem.

 

Forøvrig er ikke forfatteren ny i HW.no, trykker du på navnet ser du at han/jeg har jobber her siden 2000.

 

Hvis du ikke liker subjektive kommentarer så foreslår jeg at du leser spesifikasjoner på produsentens hjemmesider.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke liker subjektive kommentarer så foreslår jeg at du leser spesifikasjoner på produsentens hjemmesider.

Sorry, la ikke merke til at han sa noe om lydnivået på viften. Beklager

 

men uansett, det var nå mitt lusne forsøk på å gi litt tilbakemelding på hvordan jeg ser på den testen.

Men vill dere ikke ta i mot den. Så skal jeg la være.

Bare si i fra.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke liker subjektive kommentarer så foreslår jeg at du leser spesifikasjoner på produsentens hjemmesider.

Sorry, la ikke merke til at han sa noe om lydnivået på viften. Beklager

 

men uansett, det var nå mitt lusne forsøk på å gi litt tilbakemelding på hvordan jeg ser på den testen.

Men vill dere ikke ta i mot den. Så skal jeg la være.

Bare si i fra.

Tilbakemeldinger er en helt uvurdelig ting (man kan umulig forbedre seg uten feedback), men man kan ikke gjennomføre dønn subjektive tester når man skal vurdere et produkt. At man blir uenig i subjektive vurderinger blir jo da en annen sak. Jeg synes ikke subjektive kommentarer er en uting så lenge det kommer fram at de er subjektive og ikke absolutte.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke liker subjektive kommentarer så foreslår jeg at du leser spesifikasjoner på produsentens hjemmesider.

Sorry, la ikke merke til at han sa noe om lydnivået på viften. Beklager

 

men uansett, det var nå mitt lusne forsøk på å gi litt tilbakemelding på hvordan jeg ser på den testen.

Men vill dere ikke ta i mot den. Så skal jeg la være.

Bare si i fra.

Tilbakemeldinger er en helt uvurdelig ting (man kan umulig forbedre seg uten feedback), men man kan ikke gjennomføre dønn subjektive tester når man skal vurdere et produkt. At man blir uenig i subjektive vurderinger blir jo da en annen sak. Jeg synes ikke subjektive kommentarer er en uting så lenge det kommer fram at de er subjektive og ikke absolutte.

Mmm :yes:

Lenke til kommentar

Er helt enig der. Tilbakemeldinger vet både jeg og dere er vanvittig viktig for at dere skal bedre dere.

At det kommer frem subjektive meninger kan man ikke unngå, men jeg ville unngått dette mest mulig.

Kan hende det er meg, at jeg forklarte dårlig hva det var jeg syntest ikke helt var på topp i denne testen. Jeg hadde bare en blandet følelse, at denne testen ikke var helt på høyde med de andre, skrevet av andre.

Jeg håper dere står på og fortsetter og skrive gode tester.

:)

Lenke til kommentar

Fin test! :thumbup:

 

mangel på PCI/AGP lås er vel mer en mangel på chipset enn hovedkort...men greit det

Nei, VIA KT800-brikkesettet støtter PCI/AGP-lås. Man regnet derfor med at de første hovedkortene med dette brikkesettene ville implementere PCI/AGP-lås med en enkel BIOS-oppgradering, men sålangt har ikke det skjedd (?). Foreløpig finnes det bare enkelte hovedkort med dette brikkesettet som har PCI/AGP-lås, bl.a. Open AK86-L som Anandtech tester her:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1959

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Angående HTT/FSB, synes jeg følger ganske godt med hva som skjer i data verdenen, men kanskje ikke godt nokk? Hva betyr HTT? Hva gjør det at dem bruker FSB som faktisk de fleste fatter hva er? Visst jeg har forstått det riktig så er HTT bare ett nytt ord for FSB?

Nei, HTT (HyperTransport Technology) er en ny buss-arkitektur som ikke må forveksles med FSB (Front Side Bus).

 

Athlon XP/MP og P4/Xeon er eksempler på prosessorer som bruker en FSB buss-arkitektur og hastigheten på denne bussen forteller hvor raskt disse kan kommunisere med nordsiden av brikkesettet. Da minnekontrolleren på FSB-arkitekturer ligger på brikkesettet så må disse prosessorene gå via den først for å få tilgang til minnet noe som øker minneforsinkelsene. For kommunikasjon brukes en FSB på opptil 800MHz (P4/Xeon) med en båndbredde på opptil 6.4GB/s, men denne blir altså delt mellom med både minne, brikkesett, I/O og CPU.

 

AMD64-prosessorer (Athlon 64/FX/Opteron) har minnekontrolleren integrert på prosessoren og trenger ikke gå via brikkesettet for å kommunisere med minnet. For kommunikasjon med brikkesett, I/O og CPU brukes opptil 800MHz dediserte HyperTransport-buss linker, der hver link har en båndbredde på opptil 6.4GB/s. HTT er også 'dual rate' (akkurat som for DDR minne), dvs. at en 800MHz HyperTransport-buss kan gjøre 2 'mega-transfers' for hver klokkesyklus (en hver vei) altså 1600 (2x800) hvert sekund. I praksis betyr alt dette en vesentlig reduksjon i minneforsinkelser og flaskehalser sammenlignet med prosessorer med FSB-arkitektur, noe som også gjenspeiler seg i en merkbar bedre ytelse totalt sett :)

 

For mer om HyperTransport buss-arkitekturen så se her:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...rchitecture.pdf

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
prøver meg på en off topic jeg også:

 

ang. det med AGP/PCI lock. Har Epox EP-8kra2+ det? (KT600). Har for meg den har noe som "auto recognise PCI bus", men er det det samme? i såfall, skal den stå på av eller på?

Så langt så har ikke VIA noen AGP/PCI lås. Det virker som Snorreh sa, at AOpen sitt A64 hovedkort har dette, men det er det eneste hovedkortet med VIA chipset hittil, som faktisk har dette. Om de andre A64 hovedkortene som allerede er på markedet noen gang kommer med en ny BIOS som tillater AGP/PCI lås er umulig å si før hovedkort produsentene faktisk gir ut BIOS oppgraderinger som endrer dette.

 

Anand bemerker i testen av det AOpen hovedkortet at de trodde at AGP/PCI låsen fungerte, men de hadde ingen måte og måle dette på. Så de kunne ikke garantere dette før de hadde fått verisfisert på en skikkelig måte. Anand kom jo heller ikke i nærheten av overklokkingen på dette hovedkortet :) (237MHz HTT vs. 223MHz HTT)

 

Synes testen var grei. Men at forfatter "griner" litt og at testen var litt manglende. AGP/PCI lås er fram til noen får faktisk bekreftet noe annet, et problem med VIA chipsettet. Noe man ikke kan klandre Abit for. Dette hovedkortet overklokker jo som bare det. De første A64 hovedkortene/Prosessorene(?) kom du jo sjeldent over 210MHz HTT med ett VIA basert hovedkort. Og se 237MHz HTT på dette hovedkortet var en meget stor overraskelse for meg. Men skulle gjerne likt og sett sammenligning med nForce3.

 

Det står dessuten ingenting om hvor høyt man klarte og overklokke med DDR400. Skal man da anta at det ikke gikk og overklokke i heletatt på denne minnehastigheten? Hva med timings?

 

Dette hovedkortet har 3 minneslotter (mot det EPoX hovedkortet som anmelder antyder at er et bedre kjøp, men som dere ikke har test på, som bare har 2 minneslotter), fungerer alle disse med DDR400 minnebrikker? Så langt har jeg lest at K8T800 hovedkort kun klarer DDR333 med alle tre minneslotter oppfylt. Vært greit å vite hva dette hovedkortet takler.

 

Eneste som for meg personlig kan være negativt med dette hovedkortet er eventuell støy fra OTES. Men dette er et hovedkort i MAX3 serien, så kjøper jeg dette, så vet jeg hva jeg får. Plassering av ATX kontakten er sånn man ikke tenker på engang når man har koblet opp hovedkortet. Har ett chieftec kabinett, og der er floppy midt på toweret. Så for meg, så er ikke det ett minus med floppy kontakten nederst på hovedkortet (har forøvrig ikke brukt floppy på 2år, og det er vel 4år siden jeg har brukt hverken seriell eller parallel portene). Men skjønner jo at det er folk som dette vil være negativt for. Men som noen andre her påpekte, jeg ser på dette som et plus :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...