Gå til innhold

SATA Guide


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har dette hk'et, og lurer på om det er mogleg til å få det til å funke med SATA1?

 

Det står i biosen at den finner hdd'en, men når eg kommer til XP-innstalasjon så står det at den ikkje finner noko hdd :cry:

 

Så nå, som sagt, lurer eg på om det mogleg å få dette hk'et til å funke på SATA1?

 

Takker for ALLE svar som kan hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

 

Har dette hk'et, og lurer på om det er mogleg til å få det til å funke med SATA1?

 

Det står i biosen at den finner hdd'en, men når eg kommer til XP-innstalasjon så står det at den ikkje finner noko hdd  :cry:

 

Så nå, som sagt, lurer eg på om det mogleg å få dette hk'et til å funke på SATA1?

 

Takker for ALLE svar som kan hjelpe meg!  :)

7064432[/snapback]

 

Prøv å sette jumper på SATA disken til sata150 mode.

XP's innebygde IDE (sata) driver støtter kun opptil 150.

Lenke til kommentar
Kjøpte et "Promise SATA300 TX4"-kontrollerkort. Problemet er at installasjonen av driverne krever at man lager en installasjonsdiskett. Jeg har ingen floppydrive på maskinen. Hva kan jeg gjøre? :-\

7075342[/snapback]

 

Eneste du kan gjøre er å kjøpe en (skaffe en) evt. kople til midlertidig for

å kople vekk når du har installert.

Ellers så må du integrere driverene i XP cden (det er en del pes..)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lest gjennom en del her og søkt litt på forumet, men...

 

Jeg har et ASUS A8N-E hk hvor det sitter 4stk SATA2 kontakter, og 2 stk IDE. Saken er at etter mitt forrige problem ble det til at jeg kjøpte meg en ny hd for å redde litt data, og nå sitter jeg med 5stk SATA disker... Og jeg vil bruke dem alle.

På mitt forrige ASUS A7N8X hk var det bare to SATA kontakter, så jeg kjøpte meg et PCI kort for SATA. Har prøvd dette nå, men maskina henger seg i POST om bare kortet står i, eller den henger seg ved spørsmålet om RAID-oppsett (info om hdd kommer opp, type og possisjon på kortet)

Må jeg innstalere egne drivere for PCI kort, og hvordan gjør jeg evt. det på en maskin som allerede er oppe og kjører? Veit jo at under innstalasjon av XP kommer det opp en melding om å trykke F6 for å legge inn tredjeparts-drivere, men disse ligger allerede på A8N-E kortet, så det slipper jeg da. Måtte det på A7N8X kortet, og så vidt jeg husker hadde jeg ingen problemer med PCI kortet da.

Noen som kan hjelpe med dette? :hmm:

Lenke til kommentar
Hvis PCI kortet har egen BIOS prøv å slå av (No) i cmos setup "Boot from Other Device"

7187030[/snapback]

 

Under oppstart kommer noe info om SiI3112 og hva slags hdd som er tilkoblet denne, og at jeg må trykke Ctrl+s eller F4 for å kjøre oppsett på raid. Om hdd er koblet til henger den seg der, om hdd ikke er tilkoblet kommer post-bildet og den henger seg der. Uten kortet starter alt som normalt. Betyr dette at kortet har egen BIOS..?

Hdd'en som er koblet til kortet er uten system, selv om jeg har prøvd det også.

Boot-rekkefølge i BIOS er nå

1.Floppy

2.Hdd

3.Cd

4.Hdd

 

Sier dette deg noe? Takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

 

For 2 år siden kjøpte jeg Maxtor 6b200M0 harddisk. I går klikket makinen helt og jeg bestemte meg for å formatere. Jeg har nå problemer med å installere Windows XP.

 

Det kommer opp en feil melding om at "Setup did not find any hard disk drivers installed in your computer"

 

Jeg kan desverre ikke huske hovedkortet sitt navn. Alt jeg et er at det er MSI hoverkort. Men jeg lastet ned et iso fil fra Maxtors hjemmeside som jeg brente ut som skulle inneholde SATA/ATA drivere. Disse la jeg inn på en disket og prøvde å bruke under windows instalasjonen ved å trykke F6 og følge rettningslinjene. Her kommer problemet. Når jeg inserter disketen finner den drivere jeg kan velge mellom. Den jeg velger er: Windows XP: Maxtor SATA/150 PCI Card etter dette forsetter jeg instalasjonen, men samme feil oppstår som nevnt over.

 

Når jeg gjorde dette for 2 år siden brukte jeg de disketene hovedkortet kom med, desverre er disse borte vekk. Er det de jeg trenger nå? eller kan jeg bruke de jeg lastet ned fra harddisk produsentens hjemmeside? Kanskje det er noe jeg gjør galt?

 

Setter stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei.

 

For 2 år siden kjøpte jeg Maxtor 6b200M0 harddisk. I går klikket makinen helt og jeg bestemte meg for å formatere. Jeg har nå problemer med å installere Windows XP.

 

Det kommer opp en feil melding om at "Setup did not find any hard disk drivers installed in your computer"

 

Jeg kan desverre ikke huske hovedkortet sitt navn. Alt jeg et er at det er MSI hoverkort. Men jeg lastet ned et iso fil fra Maxtors hjemmeside som jeg brente ut som skulle inneholde SATA/ATA drivere. Disse la jeg inn på en disket og prøvde å bruke under windows instalasjonen ved å trykke F6 og følge rettningslinjene. Her kommer problemet. Når jeg inserter disketen finner den drivere jeg kan velge mellom. Den jeg velger er: Windows XP: Maxtor SATA/150 PCI Card etter dette forsetter jeg instalasjonen, men samme feil oppstår som nevnt over.

 

Når jeg gjorde dette for 2 år siden brukte jeg de disketene hovedkortet kom med, desverre er disse borte vekk. Er det de jeg trenger nå? eller kan jeg bruke de jeg lastet ned fra harddisk produsentens hjemmeside? Kanskje det er noe jeg gjør galt?

 

Setter stor pris på hjelp!

7287582[/snapback]

 

Du trenger nok driverne som hører til hovedkortet, ja.. Det finnes mange forskjellige gratisprogrammer som kan fortelle deg hva slags hovedkort du har, eller så er det jo vanligvis relativt enkelt å ta av sidedekslet på pc'en og se etter...

Lenke til kommentar

Hei jeg har dette hovedkortet Klikk her

 

Jeg har nå kjøpt meg en Sata hdd, en WD 320gb hdd. Jeg har koblet den på Sata kobling nr1. Jeg slenger inn windows cd'en og den starter. Den kopierer windows filer, så restarter pc'en som er vanlig (har innstalert på ide hdd før) men så når den skal begynne med selve innstalasjonen av windows så kommer det opp: kan ikke laste opperativsystem eller noe slikt..

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Sliter litt nå, klarer å hente driverne fra disketten, men når jeg fortsetter og han spør om jeg vil reparere, installere eller avslutte så klikker det. Da trykker jeg enter for å installere, og så kommer det opp at han ikke finner noen harddiskstasjoner, og at jeg må reboote. Hva er det jeg må endre?

 

Får også av og til en feilmelding når jeg laster inn disketten om en feil i ei fil, men da rebooter jeg og det funker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei...

 

Jeg har et hovedkort som er Abit KV7 (chipset VT8237 VIA) og som jeg bruker med en IDE WD 80GB disk. Jeg har kjøpt en ny 250GB harddisk fra WD SATA. Jeg har koblet den til mitt hovedkort og fulgt punkt for punkt guide, men fortsatt finner jeg ikke harddisken?

 

Av og til når jeg skriver i word eller surfer så finner maskinen min den nye sata harddisken. Det som skjer da at den kommer inn på min datamaskin i et par sekunder så blir den borte igjen??

 

Noen løsning? Takk

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg denne.

Ei maskin med sata hdd og sata dvd. Når hdd står alene i starter maskina fint opp. Setter man inn dvd får man bare beskjed om at det ikke finns noen bootable devices. Starter man man windows uten dvd i, men setter den i etter man har fått opp windows funker det fint.

 

Hva mokkler til her? Har prøvd det jeg kan tenke meg til av innstillinger i bios osv.. Trenger ferske synspunkt før jeg tar en bios oppgradering

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål:

 

Har akkurat instalert min nye Western Digital 500gb disc (SATA). Etter å ha satt den inn og stilt inn jumperene riktig, måtte jeg bruke Data Lifeguard Tools for å detektere den... Hvis jeg nå formaterer C: disken min (den gamle disken der Windows er instalert) må jeg detektere discen igjen (og vil jeg eventuelt miste data på den nye discen) ?

Endret av Kryptonite
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...