Gå til innhold

Kompatibilitet A64 hovedkort og minne *10.10.04*


jag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er ytelses forskjellen på en svin dyr Corsair RAM i forhold til de billigste twimos brikkene? Er det virkelig vært 1000-1500 kr ekstra for en CL2 RAM. Ser for meg at jeg vil få mere igjen for pengene om jeg legger de i en kraftigere CPU, ny hardisk, eller drikker de opp på by'n. :)

 

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

koster: 1825kr

 

 

Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200LL DIMMs

koster: 3125kr

 

 

Pris differansen blir da på 1300. Er den ekstra ytelsen fra Corsair brikkene verdt 1300kr?

Har ingen planer om å overklokke systemet.

 

 

Merker man stor forskjell på 3000+ 512kb cache i forhold til 3200+1Mb cache, på et AMD Athlon 64 system, og igjen, er dette verdt pris i forhold til ytelse? (pris dif. 600 kr)

Prisene er tatt fra komplett, mulig det kan variere en del fra andre butikker.

Lenke til kommentar

Artemis-Entreri: Du har sammenlignet det beste og dyreste Corsair-minnet med TwinMOS og det blir ikke helt rett. Hvis man ønsker seg Corsair-minne som er kompatibelt med det meste så finnes det også et par andre alternativer som ikke er for kostbart som f.eks:

 

Corsair TWINX1024-3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200 DIMMs

Koster: 2549,-

 

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Koster: 1849,-

 

Sistnevnte fungerer kjempefint på de fleste Athlon 64-hovedkort og har omtrent samme pris og spesifikasjoner som det TwinMOS-minnet du nevner som bare koster 24 kroner mindre :)

Lenke til kommentar
Ja men er dere sikkert på at en PC3500 passe til hoved kortet ( asus KV8 Deluxe )

? en ting til eg lurte på, merke man stor fjorskjelle mellom PC3200 og PC 3500 ?

 

Takk på forhånd

PC3500 gir ikke direkte noe bedre ytelse. Brikka blir klokka ned til PC3200 siden det er maks brikkesettet støtter. Gevinsten kommer når du skal overklokke siden minnet vil takle høyere FSB enn det som er default.

 

Altså, kjøp PC3500 minne, det vil fungere, men blir klokka ned til PC3200.

Lenke til kommentar
Flott guide :thumbup:


Har bestillt meg Abit KV8-MAX3 og OCZ 1024MB EL Dual Channel

Vil tro de går sammen? Skal gå i følge Abit sine hjemme-sider, så jeg satser på det beste :D

Litt dumt at det ikke er Dual-Channel på det HK'et da, men det er det vel ingen AMD 64- system som støtter?

Noen som kan komme med !!!fakta!!! basert info om ca hvor mye jeg taper på at det ikke er "Dual-Channel" støtte? Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
64 bit cpu 3200 osv har ikke dobbel minnekanal

da fungerer heller ikke dual channel minne

 

på tester som hardware.no har gjort på 64bit cpuer står forskjellen

hva man taper i ytelse osv

dual channel minne er da bare et begrep produsenter bruker for presisere at brikkene fungerer parvis.. har ikke noe å si om en stapper disse inn i et ikke dual channel system..

Lenke til kommentar

Jeg skal ha AMD 64 3000+:yes:. Men jeg er usikker på rammen, og lurer på om jeg kan få spart inn noen hundrelapper på den. Jeg skal nemlig ikke klokke noe som helst i systemet. Mengden ram må være 1024, og jeg har sett meg ut PC3200 (det er vel ikke vits i noe høyere enn dette når jeg ikke skal klokke - og det er vel billigere enn PC3500 og oppover)? Har forøvrig tenkt meg hovedkort basert på nForce3 250 (gb versjonen tror jeg).

 

Jeg tenkte opprinnelig på denne rammen, men den hoppa nettopp opp i pris. Jeg har heller ikke vurdert billigere ram før nå, noe som gir ytterligere grunnlag for å forhøre meg om billigere versjoner:

Corsair TwinX1024-3200LL CMX, men den har gått opp til kr 3267, noe som blir litt vel stivt.

 

Burde jeg likevel investere i disse ram-brikkene, til tross for at de er dyre? Vil jeg merke noen forskjell fra de billigere typene? Siden jeg ikke skal klokke stiller vel min situasjon seg litt annerledes enn de fleste andre sine... de som overklokker må vel ha dyrere ram for å takle overklokking. Det behøver jo ikke jeg, men jeg aner ikke hvilken ram jeg da bør velge.:hmm:

 

Jeg har også lagt merke til:

Corsair TwinX1024-3200 CMX til kr 2328

og

Corsair TwinX1024R-3200C2 CMX til kr 2290

 

Hva bør jeg kjøpe?

Lenke til kommentar

jag: Jeg vil komme med en ide for presentasjon av kompatibilitets-dataene: Hva med å lage en tabell, med f.eks hovedkort langs Y-aksen og minnemoduler langs X-aksen. (eller omvendt selvfølgelig) og satt inn "OK" eller "Feil" i rutene. Da ville det sikkert blitt lettere å se om det er noen hovedkort eller minnemoduler som er "værstinger" på kompatibilitet (en rød rekke med "Feil" horisontalt eller vertikalt indikerer værstingene).

 

Hadde en slik fremstilling vært kult eller?

Lenke til kommentar
jag: Jeg vil komme med en ide for presentasjon av kompatibilitets-dataene: Hva med å lage en tabell, med f.eks hovedkort langs Y-aksen og minnemoduler langs X-aksen. (eller omvendt selvfølgelig) og satt inn "OK" eller "Feil" i rutene. Da ville det sikkert blitt lettere å se om det er noen hovedkort eller minnemoduler som er "værstinger" på kompatibilitet (en rød rekke med "Feil" horisontalt eller vertikalt indikerer værstingene).

 

Hadde en slik fremstilling vært kult eller?

Ikke dumt det, skal se på det når jeg får tid.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har en Shuttle SN85G4 og har kjøpt 2 * TwinMOS PC3200 TwiSTER DDR 512MB CL2 Chip = WLCSP

 

Får hverken 1 eller 2 brikker samtidig til å kjøre på 200MHz får feil på memtest86.

Brikkene kjører fint på 166Mhz. Hva slags minne timing kjører dere på som har fått disse til å virke ?

 

Har kanskje vært uheldig med brikkene mine eller kjøpt en annen modell ?

Jeg har flashet til siste BIOS versjon og har testa med litt forskjellige timings (har aldri lekt no særlig med ram timings ok er litt fersk på det omr)

 

Ser at anbefalt til disse brikkene er TRAS=8, TRCD =3, TRP=3. Brikkene funker med CL2 men ikke med CL2.5. Jeg får ved alltests på memtest86 8 feil.

 

Tips mottas gjerne.. Ser jo at brikken min er oppført som ok som du ser under..

 

Shuttle SN85G4

Corsair XMS3200LL PC3200 512MB OK

Corsair XMS3200 PC3200 512MB OK

Corsair TWINX1024-LL PC3200 2*512MB OK

TwinMOS Twister PC3200 512MB CL2 OK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...