Gå til innhold

Kompatibilitet A64 hovedkort og minne *10.10.04*


jag

Anbefalte innlegg

Jeg har A8V-E Deluxe og 2 stk Crucial 512mb pc3200 brikker. Når maskinen først booter og kommer inn i windows, henger den opp og restarter uten skjermbilde osv. Bare tullball, masse forskjellige grafiske forstyrrelser til tider (i oppstart, bios, xp load osv) :ermm:

 

Tok ut ene brikken bare for å sjekke, men problemene vedvarer. Skjermen får bare signal halvparten av gangene maskinen slår seg på, og som regel stopper bootingen før jeg får velge å starte i sikkerhetsmodus.

 

Jeg skal prøve en annen ramtype, for å utelukke andre problemer, så ikke gå mann av huse og tråkk på Crucial brikkene deres :w00t:

 

edit: Har nå prøvd litt fram og tilbake med en 256 mb pc2700 Corsair Value S brikke. Da jeg første gang bootet med den nye brikken så gikk alt fint, skjermen slo seg på, ingen artifacts (eller annen vridd grafikk) og jeg kom inn i windows på rimelig kort tid. Sleit litt med å installere nettverkskort (dritt altså, bugger alltid!) installerte noen andre greier før jeg restartet. Skjermen gikk ikke på etter restart, maskinen bootet heller ikke opp. Slo av maskinen, og skjermen, for så å skru begge på igjen, da fungerte det.

 

Slik går det hele tiden, funker funker ikke. Har en ny BenQ 19", og av og til mens maskinen booter, så bare blacker den ut, og sier "Out of Range!" helt til jeg restarter. Andre ganger får jeg masse rar grafikk i oppstarten, mange forskjellige farger, ser helt jevlig ut (Korrupt grafikk). Antar at det fortsatt er rammen som ikke er kompatibel :(

Endret av lollipop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, nå viser det seg jo at det aller meste av minne ser ut til å fungere uten store problemer på de fleste chipset. TwinMos er kanskje det merket som det er flest problemer med. Da A64 kom var det mye rart ute og gikk. Seinere BIOS versjoner retta opp en del av problemene, men nye chipset har nok gjort at denne tråden har utspilt sin rolle.

 

Hvis det skulle vise seg å være nevneverdige problemer med NForce4 kan den vekkes til live igjen, men med bakgrunn i suksessen til NForce3 250, er det vel heller tvilsomt. Majoriteten velger også NForce brikkesett framfor VIA, SiS, ALi, etc.

Lenke til kommentar
Tja, nå viser det seg jo at det aller meste av minne ser ut til å fungere uten store problemer på de fleste chipset. TwinMos er kanskje det merket som det er flest problemer med. Da A64 kom var det mye rart ute og gikk. Seinere BIOS versjoner retta opp en del av problemene, men nye chipset har nok gjort at denne tråden har utspilt sin rolle.

 

Hvis det skulle vise seg å være nevneverdige problemer med NForce4 kan den vekkes til live igjen, men med bakgrunn i suksessen til NForce3 250, er det vel heller tvilsomt. Majoriteten velger også NForce brikkesett framfor VIA, SiS, ALi, etc.

det betyr at nesten alt minne passer til alle nforce4 HK?

Lenke til kommentar
Tja, nå viser det seg jo at det aller meste av minne ser ut til å fungere uten store problemer på de fleste chipset. TwinMos er kanskje det merket som det er flest problemer med. Da A64 kom var det mye rart ute og gikk. Seinere BIOS versjoner retta opp en del av problemene, men nye chipset har nok gjort at denne tråden har utspilt sin rolle.

 

Hvis det skulle vise seg å være nevneverdige problemer med NForce4 kan den vekkes til live igjen, men med bakgrunn i suksessen til NForce3 250, er det vel heller tvilsomt.  Majoriteten velger også NForce brikkesett framfor VIA, SiS, ALi, etc.

det betyr at nesten alt minne passer til alle nforce4 HK?

Ikke direkte, men kan forvente at det ikke er dårligere enn Nforce3 250. Er selvfølgelig ingen garanti, men inntil en hører noe annet kan en forvente at det meste skal fungere.

 

Uansett gir guiden et inntrykk av hvilke minnebrikker som fungerer best sammen med hovedkort x\brikkesett x\ osv.

 

Det som er sikkert er at problemene i dag ikke kan sammenignes med hvordan det var for et år siden da tråden ble startet. Brikkesettene har blitt modne og det samme har prosessorene.

 

Er det noen som opplever snodige problemer med minne på NForce4 som ikke skyldes feil i noen komponent, må de for all del si ifra.

 

Har heller ikke registrert noen problemer med VIA den siste tiden, så problemenes tid er nok mer eller mindre forbi.

 

Bruk guiden for å sjekke om det er noen minnebrikker som jevnt over ikke har fungert særlig bra, og kanskje ikke ha det som førstevalg. Dog, har det ikke vært nevnt så mye om TwinMos i det siste heller tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Asus K8N

AMD64 3000+

Elixir 512mb pc3200= OK

 

Skal kjøpe meir minne, og vil prøve noke anna enn Elixir (Bør vel helst vere av samme type har eg forstått). Nokren forslag til merke?

Ser att Kingston og Corsair kan være gode alternativ.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Har selv testet GeIL brikker på MSI K8N NEO2 Platinum som ikke var noe bra resultat, mulig jeg var uheldig med begge dual channel pakkene jeg kjøpte da..

 

2x Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC3200 400MHz Value CL2.5 5nS 2.5-2.95V Dual Channel

 

også testet hver brikke hver for seg, uten bra resultat....

Symptomer, tilfeldig heng, ALT stopper - lyd/bilde !

den bare fryser, sser skjermbildet dog, enkelte ganger står den bare 30-60sek andre ganger må jeg restarte.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ingen oppdatering på over et halvt år = Fjerne klistret. (Jeg har vel advart trådstarter før også om at manglene oppdatering av tråden = fjerning av klister)

Kan ikke huske å ha mottatt en slik melding, men samma det.

 

Tråden har nok utspilt sin rolle. Revisjonene av både brikkesettene og prosessorene som har vært i salg det siste året ser ikke ut til å ha de samme problemene som da det ble lansert, naturlig nok.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...