Gå til innhold

Kompatibilitet A64 hovedkort og minne *10.10.04*


jag

Anbefalte innlegg

FIC KT800

GEIL GD 3200  2 x 512

 

Ustabil PC, hopper ut / fryser i spill (battlefield, C & C)

 

Begynner å bli "#"!¤#"¤ lei av AMD 64 etterhvert nå

 

Skal prøve å klokke de ned til 2700 

 

 

1. Har du prøvd å øke 'DRAM Voltage Regulator' til 2.6V under "Frequency/Voltage Control" i BIOS?

 

2. Har du prøvd å sette minnebrikkene i slott 1 og 3 på hovedkortet?

 

3. Jeg er ikke sikker om du kan stille på minneinnstillingene i BIOS på det hovedkortet, men i tilfelle så kan du også prøve å øke tRCD (RAS-to-CAS delay).

 

 

Med å bruke slot 1 og 3, eller 2 og 3 ville ikke PC starte engang. Måtte faktisk ta brikkene ut og inn igjen 3 til 4 ganger før PCn starta opp med brikkene i 1 og 2.

 

-FIC kortet har ikke akkurat et vell av innstillingsmuligheter, men skal sjekke om jeg kan stille opp opp core på minnet.

 

-Om den kjører stabilt på 333 MHZ så blir jeg happy for en stund ihvertfall. Så får jeg heller sette disse brikkene i min nummer 2 PC når jeg får en Barton CPU i den (foreløpig bare en Palomino 2k der nå, men nytt ABIT NFS7 ver. 2.0 HK).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med å bruke slot 1 og 3, eller 2 og 3 ville ikke PC starte engang. Måtte faktisk ta brikkene ut og inn igjen 3 til 4 ganger før PCn starta opp med brikkene i 1 og 2.

 

-FIC kortet har ikke akkurat et vell av innstillingsmuligheter, men skal sjekke om jeg kan stille opp opp core på minnet.

 

-Om den kjører stabilt på 333 MHZ så blir jeg happy for en stund ihvertfall. Så får jeg heller sette disse brikkene i min nummer 2 PC når jeg får en Barton CPU i den (foreløpig bare en Palomino 2k der nå, men nytt ABIT NFS7 ver. 2.0 HK).

Ok, du kan også prøve på 2.7V. Prøv også å teste med en minnebrikke av gangen med Memtest86+ som du kan laste ned her:

http://www.memtest.org/

 

Det kan jo være at minnebrikkene er defekte eller har du testet dem med Memtest86+ på en annen PC?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Har Abit KV8-MAX3, og Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB (2*512MB) gjorde ikke jobben for meg :-( BSOD under installasjon av Windows XP Pro, og Windows memory tester ga flust med feil.

 

Datakjeden her i Oslo (hvor jeg kjøpte brikkene) fortalte meg at det eneste de selger som virker med dette brikkesettet/hovedkortet er TwinMOS PC3200 TwiSTER DDR 1024MB CL2.5 (2*512MB).

 

Stemmer dette?

 

Sitter nå midlertidig på 2 stk. Corsair ValueSelect 2*512MB-brikker, og disse fungerer ok.

 

Vurderer OCZ 1024MB DDR PC3200 Dual PLATINUM (2*512MB) fra MPX til 2710,- kroner. Hva tror dere om dette?

Lenke til kommentar
Har Abit KV8-MAX3, og Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB (2*512MB) gjorde ikke jobben for meg :-( BSOD under installasjon av Windows XP Pro, og Windows memory tester ga flust med feil.

 

Datakjeden her i Oslo (hvor jeg kjøpte brikkene) fortalte meg at det eneste de selger som virker med dette brikkesettet/hovedkortet er TwinMOS PC3200 TwiSTER DDR 1024MB CL2.5 (2*512MB).

 

Stemmer dette?

 

Sitter nå midlertidig på 2 stk. Corsair ValueSelect 2*512MB-brikker, og disse fungerer ok.

 

Vurderer OCZ 1024MB DDR PC3200 Dual PLATINUM (2*512MB) fra MPX til 2710,- kroner. Hva tror dere om dette?

Sikker på at det ikke er brikkene feilen ligger hos. Skjer jo at de også er defekte. Du har prøvd med en brikke om gangen?

 

OCZ burde være et sikkert valg, men steike for en pris. På første side i tråden ser du hvilke TwinMos brikker som har fungert, men det virker som om det varierer litt fra gang til gang... Hvorfor ikke bruke de Corsair brikkene du har nå, elv om de er Value utgaven?

Lenke til kommentar
Har Abit KV8-MAX3, og Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB (2*512MB) gjorde ikke jobben for meg :-( BSOD under installasjon av Windows XP Pro, og Windows memory tester ga flust med feil.

Merkelig, det minnet er dødsbra. Kanskje du har vært uheldig og fått minnebrikker som er defekte?

 

Sjekkliste:

1. Oppgrader BIOS til siste tilgjengelige versjon.

2. Sett 'DIMM Voltage' til 2.7 Volt i BIOS (anbefalt av Corsair).

3. Sett minnebrikkene i minneslott 1 og 3.

4. Test minnet med Memtest86+ (www.memtest.org). Hvis du får feil så test en minnebrikke av gangen.

 

Ok?

Lenke til kommentar

-Kjører nå stabilt med brikkene nedklokka til 333 MHZ, og er nå gått lei av å koble denne boksen frem og tilbake. Brikkene gikk forresten fint gjennom memtest, så det er nok det "##¤"¤ AMD 64 brikkesettet som har skylda. Går mer og mer opp for meg at AMD virkelig har tabba seg med denne utgivelsen.

 

-Merker ingen "praktisk" ytelsesforskjell til vanlig bruk, og som sagt er det ok å spille spill så lenge jeg vil, uten å bli "kasta" ut. Skal handle en Barton til gamle-compen neste måned, og da får jeg se om jeg setter Geil brikkene i den. Det blir vel Corsair XMS som blir handla til den nye.

Lenke til kommentar
-Kjører nå stabilt med brikkene nedklokka til 333 MHZ, og er nå gått lei av å koble denne boksen frem og tilbake. Brikkene gikk forresten fint gjennom memtest, så det er nok det "##¤"¤ AMD 64 brikkesettet som har skylda. Går mer og mer opp for meg at AMD virkelig har tabba seg med denne utgivelsen.

AMD har ikke skylden for problemene du opplever her, det var ikke de som laget hverken hovedkort (FIC) eller brikkesett (VIA) var det vel? ;)

 

Jeg forstår din frustrasjon, men leverandøren som solgte deg hovedkortet burde kunne informere deg om hvilke minnebrikker som vil fungere skikkelig. Slik er det med alle hovedkort, ikke bare for dem for Athlon 64 dessverre. Skal du ha deg nye minnebrikker så anbefaler jeg Corsair XMS 3200LL som har vist seg å fungere perfekt på alle Athlon 64-hovedkort med utmerket ytelse :thumbup:

 

Lykke til! :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Har Abit KV8-MAX3, og Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB (2*512MB) gjorde ikke jobben for meg :-( BSOD under installasjon av Windows XP Pro, og Windows memory tester ga flust med feil.

Merkelig, det minnet er dødsbra. Kanskje du har vært uheldig og fått minnebrikker som er defekte?

 

Sjekkliste:

1. Oppgrader BIOS til siste tilgjengelige versjon.

2. Sett 'DIMM Voltage' til 2.7 Volt i BIOS (anbefalt av Corsair).

3. Sett minnebrikkene i minneslott 1 og 3.

4. Test minnet med Memtest86+ (www.memtest.org). Hvis du får feil så test en minnebrikke av gangen.

 

Ok?

Ga opp Corsair, får 2*512MB OCZ i dag.

Lenke til kommentar

SOYO SY-K8USA m/ A64 3000+, ville desverre ikke fungere med OCZ PC3200 Plat. 2x256 MB, det var heller ikke uventet da den ikke sto på lista over kompatibel RAM fra Soyo, noe som Corsair XMS 512MB PC3200 er, og som skal bestilles hvis ikke problemet løses med en ny BIOS-oppdatering.

Den er nå oppe og går med TwinMos PC 2700/512 MB i ventetiden.

Det er synd og ikke få brukt OCZ-brikkene. Den startet opp med 1 stk 256MB OCZ, men var da ustabil.

 

Ellers et meget velutstyrt kort med 2 SATA, RAID, Firewire-brakett, et lite kortleserkabb m/5 formater og 2 USB-porter og 1 lydbrakett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...