Gå til innhold

Guide : Flash 9800np/pro til 9800XT


Anbefalte innlegg

Takk for bra svar så langt! :thumbup: Men har ikkje fått svar på alt eg vil endå:

 

1) Kan du brenne opp grafikkortet med å klokke, eller blir dette berre artifacts/pc'n ikkje vil starte???

2) Med det kortet eg har; kan vil det vere lurt å klokke meir etter at eg har flasha det til XT, (kansjke nokon Mhz til på Core... :hmm:

 

Håpar på raske svar, (igjen :thumbup: )

 

Mvh.

FZ.50-PoWaH

1. Du kan brenne det hvis du klokker core skyhøyt... Men ikke hvis du er forsiktig.

 

2. Det spørst hvor mye kortet ditt klarer, men original kjøler er det kansje lurt å "safe" på XT hastigheter.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Søren ass.. Har fortsatt skikkelig noia for at jeg skal svi av hele driten, for det piper sånn tynn lyd når den boksen spinner i ATITools om jeg overklokker kortet til core og mem som i en 9800XT.. Kanskje jeg bør slenge inn BIOS-en til XT først?

/me er en nåbb.. :p

Prøv å flashe til XT bios og se om lyden forsvinner. (Ikke hvis du har R350)

Lenke til kommentar
Takk for alle bra svar!  :D No veit eg "alt" eg trenge før å byrje å flashe!!  :dribble:

 

Mvh. FZ.50-PoWaH

Vil anbefale deg å klokke til 412x365 og kjøre et par runder med 3dmark03 og spille et krevende spill feks FarCry en times tid . Klarer du dette uten artifacts er det bare å flashe . Men husk backup av orginalbios før du begynner . Går det til he***** kan du jo flashe tilbake.

Endret av erikoi
Lenke til kommentar
Søren ass.. Har fortsatt skikkelig noia for at jeg skal svi av hele driten, for det piper sånn tynn lyd når den boksen spinner i ATITools om jeg overklokker kortet til core og mem som i en 9800XT.. Kanskje jeg bør slenge inn BIOS-en til XT først?

/me er en nåbb.. :p

Prøv å flashe til XT bios og se om lyden forsvinner. (Ikke hvis du har R350)

Det er nettopp her problemet er... Jeg aner ikke hva slags skjerne jeg har, for jeg testa "EVEREST Home Edition", som sa at jeg hadde 350, men folk sa at man ikke bør stole 100% på sånne programer.. Og finner det ikke på skjermkortet mit noen steder... Har ikke sett under vifta, men tør jeg å skru av vifte av kortet da..? Hmm..

Men var det ikke en dude som pasta noe engelske greier fra en side om at det ikke var så stor forskjell fra R350 til R360 ?

Takk.

Lenke til kommentar
Det er nettopp her problemet er... Jeg aner ikke hva slags skjerne jeg har, for jeg testa "EVEREST Home Edition", som sa at jeg hadde 350, men folk sa at man ikke bør stole 100% på sånne programer.. Og finner det ikke på skjermkortet mit noen steder... Har ikke sett under vifta, men tør jeg å skru av vifte av kortet da..? Hmm..

Men var det ikke en dude som pasta noe engelske greier fra en side om at det ikke var så stor forskjell fra R350 til R360 ?

Takk.

Slike programmer viser hvilken kjerne du har etter hvilken BIOS du har. Ta kjøleren av FORSIKTIG så går det nok bra! ;)

 

Det står noe om forskjellen i en tidligere post jeg laget...

 

edit: Hvis du tar av kjøleren vil jeg anbefale deg og skifte kjølepasta hvis du har noe bra liggende (AS3/5 elns)

Endret av SpinNdre
Lenke til kommentar
Søren ass.. Har fortsatt skikkelig noia for at jeg skal svi av hele driten, for det piper sånn tynn lyd når den boksen spinner i ATITools om jeg overklokker kortet til core og mem som i en 9800XT.. Kanskje jeg bør slenge inn BIOS-en til XT først?

/me er en nåbb.. :p

Prøv å flashe til XT bios og se om lyden forsvinner. (Ikke hvis du har R350)

Det er nettopp her problemet er... Jeg aner ikke hva slags skjerne jeg har, for jeg testa "EVEREST Home Edition", som sa at jeg hadde 350, men folk sa at man ikke bør stole 100% på sånne programer.. Og finner det ikke på skjermkortet mit noen steder... Har ikke sett under vifta, men tør jeg å skru av vifte av kortet da..? Hmm..

Men var det ikke en dude som pasta noe engelske greier fra en side om at det ikke var så stor forskjell fra R350 til R360 ?

Takk.

Programmer som Everest og Aida32 rapporterer kjerne ut ifra bios versjon på kortet . Så du må nok av med kjølern og se fysisk på kjernen hva det står for å være sikker . Btw det er mange som har flasha R350 med godt resultat . De fleste har etter det jeg forstår fått noe skyggefeil i bla 3DMark03 uten at det har hatt noe å si i de fleste spill . I noen innlegg her har noen nevnt også lingnende feil i FarCry. Ta backup av orginalbios først . Går det galt kan du jo da flashe tilbake .

Lenke til kommentar
Programmer som Everest og Aida32 rapporterer kjerne ut ifra bios versjon på kortet . Så du må nok av med kjølern og se fysisk på kjernen hva det står for å være sikker . Btw det er mange som har flasha R350 med godt resultat . De fleste har etter det jeg forstår fått noe skyggefeil i bla 3DMark03 uten at det har hatt noe å si i de fleste spill . I noen innlegg her har noen nevnt også lingnende feil i FarCry. Ta backup av orginalbios først . Går det galt kan du jo da flashe tilbake .

Jeg har flashet 4+ 9800Pro kort med R350 og alle får skyggefeil i 3DMark03 og FarCry...

 

Har lest at det ikke er vits å flashe et kort med R350.

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å klokke til 412x365 og kjøre et par runder med 3dmark03 og spille et krevende spill feks FarCry en times tid . Klarer du dette uten artifacts er det bare å flashe . Men husk backup av orginalbios før du begynner . Går det til he***** kan du jo flashe tilbake.

 

Takk for bra svar! Kjemme til å prøve dette i løpet av kvelden!! :yes:

Lenke til kommentar

Hey. Jeg leste denne topicen ettersom jeg ville flashe bios på mitt skjermkort. Jeg kjører Asus radeon 9600xt, og har hatt en d el problemer med det, under spill. Noen ganger kan det ta lang tid, men det hender at pcen plutselig (henger seg, skjermen blir svart, eller bare plutselig restarta seg selv)

 

Har hørt om andre som har hatt samme problemet som meg med asus radeon 9600xt, han ene av dem flashet bios på kortet og ting funka fint.

Så jeg ville flashe for å fikse problemer.

 

Jeg brukte flashrom, og bootet opp med diskett osv.

 

jeg brukte kommandoen "flashrom -p 0 9600XT.bin" og fikk opp feilmd, der jeg lasta ned biosen fra, stod det at det kom til å skje, men at det funker likevel. fordi biosen er moddet... etter feilmld stod det: use -f to force flash...så jeg skrev "flashrom -f 0 9600XT.bin" og det kom opp en rekke med skrift og ting og tang....så trykka jeg enter og så gikk lista videre nedover og så stod det <A:> igjen....

 

Vil dette si at jeg har fullført flashing korrekt? Jeg har ikke hatt noen problemer med kortet i ettertid, ikke enda hvertfall... Jeg er ingen ekspert på dette så jeg vil bare være sikker på at jeg har gjort rett.

Lenke til kommentar
Hey. Jeg leste denne topicen ettersom jeg ville flashe bios på mitt skjermkort. Jeg kjører Asus radeon 9600xt, og har hatt en d el problemer med det, under spill. Noen ganger kan det ta lang tid, men det hender at pcen plutselig (henger seg, skjermen blir svart, eller bare plutselig restarta seg selv)

 

Har hørt om andre som har hatt samme problemet som meg med asus radeon 9600xt, han ene av dem flashet bios på kortet og ting funka fint.

Så jeg ville flashe for å fikse problemer.

 

Jeg brukte flashrom, og bootet opp med diskett osv.

 

jeg brukte kommandoen "flashrom -p 0 9600XT.bin" og fikk opp feilmd, der jeg lasta ned biosen fra, stod det at det kom til å skje, men at det funker likevel. fordi biosen er moddet... etter feilmld stod det: use -f to force flash...så jeg skrev "flashrom -f 0 9600XT.bin" og det kom opp en rekke med skrift og ting og tang....så trykka jeg enter og så gikk lista videre nedover og så stod det <A:> igjen....

 

Vil dette si at jeg har fullført flashing korrekt? Jeg har ikke hatt noen problemer med kortet i ettertid, ikke enda hvertfall... Jeg er ingen ekspert på dette så jeg vil bare være sikker på at jeg har gjort rett.

Jeg er ikke sikker på om du flasha rett? Men om det funker så funker det! :thumbup: Og det du evt. gjorde feil, kan ikke forårsake at pc'en henger seg. Pc'en ville ikke startet om det var bios feil. Egentlig skal man vel bruke:

FLASHROM -P 0 -F BIOS.BIN for å tvinge en flash.

Du bør vel flashe tilbake om det henger seg i spill.

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar

OK, jeg dreit meg ut nå.

 

Midt i ett spill (CS) restartet pcen seg helt automatisk, så jeg prøvde flashrom -p 0 -f bios.bin, og det stod xxxxx bytes verified. Så jeg hadde gjort feil under flashing sist gang.

 

Men nå funker ikke skjermkortet mitt :( buuhuu.

 

Da må jeg vel skaffe meg ett pci kort og flashe tilbake? argh, vil spille nå :S

Lenke til kommentar

Okay folx, et siste spørsmål, for nå har jeg plenty med info til dere :p

First of all, jeg har R360 core :D weee.

For det andre har jeg slengt inn en Arctic Cooling VGA-vifte på den. Kjørte så en test på ATITools, hvor jeg merka noe rart:

Når jeg trykka på "Show 3D-view" (uten å ha stilt opp noenting) laget det en veeeldig lav pipelyd som når jeg prøvde å overklokke den forrige gang. Bortsett fra at da ble den veeldig mye høyere. Når jeg stilte den opp til 412 / 370 peip den igjen, men denne gangen i samme "høyde" som når jeg ikke har gjort noe med den.. Hvorfor kommer denne pipinga i det hele tatt, om den kommer uansett om jeg har klokka den høyere eller ikke? Det bør vel gå bra med overklokking i og med at det er den samme lyden? Kanskje den forsvinner etterhvert, eller etter en times tid med leting etter artifacts eller 3D-mark for å få "gått inn" de nye innstillingene? Kan det ha noe med at BIOS-en må slenges inn først så den får mer Volt først?

Takk

Endret av l33t_haxx0r
Lenke til kommentar
Spørsmål fra en som ikke har giddi å lese gjennom alt og som ikke er kjempedreven på skjermkort:

Vil man kunne få samme ytelse med et 9800np som med et 9800pro kort om man flasher det?

Ja. Men der er liten vits å flashe det med mindre du vil leve med skyggefeil i FarCry og 3DMark2003.

 

Hvis du har R350 core på 9800np kan du derimot flashe det til Pro! ;)

Lenke til kommentar

Ok, i tillegg til spørsmålene over, vil jeg slenge på en ting her.. :

Jeg klokka den opp til 412 / 370 som vanlig, men denne gangen trykka jeg på "Scan for artifacts".. Da kom denne feilmeldinga opp etter at skjermen slokka seg av og på igjen. Jeg kjører kun Radeon Omega Drivers v2.5.58, har fjerna resten med DriverCleaner.. Er det driverne som fucker det opp, eller..?

Lenke til kommentar
Ok, i tillegg til spørsmålene over, vil jeg slenge på en ting her.. :

Jeg klokka den opp til 412 / 370 som vanlig, men denne gangen trykka jeg på "Scan for artifacts".. Da kom denne feilmeldinga opp etter at skjermen slokka seg av og på igjen. Jeg kjører kun Radeon Omega Drivers v2.5.58, har fjerna resten med DriverCleaner.. Er det driverne som fucker det opp, eller..?

VPU recovery slår inn når det blir for varmt . Dette er også grunnen til artifacts .

Lenke til kommentar

Hvordan vet jeg om jeg har Samsung DDR vanlig eller Samsung DDR2-ram? PÅ skjermkortet mitt rundt om kring på ram-brikkene står det:

 

Samsung 328

K4D263238E-GC2A

 

SC1175CSW

0404

 

G37440-2

 

Har R360 core, og Sapphire Radeon 9800PRO Lite-Retail for de som ikke husker det. Skal prøve å finne riktig BIOS nå, skjønner dere :) Må ha bittelitt hjelp til med det..

Lenke til kommentar
Hvordan vet jeg om jeg har Samsung DDR vanlig eller Samsung DDR2-ram? PÅ skjermkortet mitt rundt om kring på ram-brikkene står det:

 

Samsung 328

K4D263238E-GC2A

 

SC1175CSW

0404

 

G37440-2

 

Har R360 core, og Sapphire Radeon 9800PRO Lite-Retail for de som ikke husker det. Skal prøve å finne riktig BIOS nå, skjønner dere :) Må ha bittelitt hjelp til med det..

Du har vanlig "Samsung" ram... ;)

 

Sapphire 9800 "XT" Samsung BIOS #1

Sapphire 9800 "XT" Samsung BIOS #2

 

PS! "E-die" begge to!

 

edit: leif

Endret av SpinNdre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...