Gå til innhold

Guide : Flash 9800np/pro til 9800XT


Anbefalte innlegg

Sliter litt med "bivirkninger" av flashen. Flasha til XT, fikk grafikkfeil i Raggtroll i 3dmark03, + det begynte å hakke i noen spill (temp er ikke saken, kjørte t.o.m med åpen dør med 15 grader i rommet). Jeg kan kjøre kortet på 440/380 (Hercules 9800pro).

 

Etter at jeg fikk sånne feil, flashet jeg tilbake til 9800pro, men opplever hakkinga enda. Kortet er ikke jævlig varmt, bare "vanlig" varmt. Jeg kan enda klokke til 440/380 uten artifacts. Men det som irriterer meg er den evige hakkinga med jevne mellomrom.

 

Så spilte jeg NFSU ikveld. Fikk ganske fin grafikkfeil omtrent med en gang.

 

Screenshot

 

Legg merke til vannet her.

 

Kan noen være snille og hjelpe meg her? for jeg griner omtrent. Man får nesten ikke tak i Hercules lenger og jeg sitter med "ødelagt" kort.

har du flasha tilbake med original backup bios?

du kan jo prøve å flashe til en annen hercules bios å se om det hjelper..

 

men utenom det så kan det hende at du ligger litt på tynn is

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp. har original BIOS inne. og jeg aner ikke hvor jeg kan skaffe en "gyldig" hercules 9800pro 128mb samsung 2.8ns BIOS (sånne som er "umodda" for å si det sånn.) Finnes hvertfall ikke noe på Hercules sine sider, da mener jeg ikke en eneste dritt faktisk. hmmm, de slutta å produsere korta, så er sikkert vanlig.

 

 

Jepp, jeg trur im f00ked her ja. Irriterer meg azz, for jeg likte veldig det Hercules kortet her. :love: Men ja, om noen vet hva som er feil, eller en som har link til nyeste BIOS, så blir jeg veeeeeeeeeeeldig-hoppende-i-taket-fornøyd. Sitter og googler selv nå.

Lenke til kommentar

Ja, ok skal ikke klage. Hvet jo at de gamle viftene var mYe verre...

 

Men hvis jeg går til anskaffelse av ny kjøler er det jo først og fremst airfacts jeg vil få vekk.

Dette med airfacts, kommer det av at kortet er for varmt?

Vil helst ikke sløse bort 200kr!!! på ny kjøler hvis den ikke ser til å få vekk den airfactsen.

 

Så hvis jeg la i noen lapper for en VGA-Silencer, ville dette da forhindre airfacts?

Lenke til kommentar
Ja, ok skal ikke klage. Hvet jo at de gamle viftene var mYe verre...

 

Men hvis jeg går til anskaffelse av ny kjøler er det jo først og fremst airfacts jeg vil få vekk.

Dette med airfacts, kommer det av at kortet er for varmt?

Vil helst ikke sløse bort 200kr!!! på ny kjøler hvis den ikke ser til å få vekk den airfactsen.

 

Så hvis jeg la i noen lapper for en VGA-Silencer, ville dette da forhindre airfacts?

artifats kommer for det meste av at minnet er for varms ikke GPUen

 

men en VGA-Silencer er apsolut å anbefalle som kjøler(har en selv og er stor fornøyd)

 

se posten lengre opp for åssen inne kjøler jeg bruker

Lenke til kommentar

fant en annen BIOS til min Hercules 9800Pro 128MB Samsung 2.8ns. Når jeg da prøver å flashe med en BIOS (faktisk original og den andre XT biosen), så sier den "Rom is already programed"...ehhh.ok?

 

Vet noen om det er mulig å "slette" eller "formatere" ROMen, for å så flashe den på nytt? trur ikke den liker overskrivinga eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Har skumlest igjennom en del av sidene, men det er ingen som har svart på om det går ann å flashe uten å bruke floppy.

Går det ann å boote med usb-floppy? hvordan?

er ikke sikker på at det går ann å bruke usb enheter som boot diskett/cd/rom-whatever :p menneh, ja. trur desverre at det ikke går.

Eller ikke. Har bootet fra cd med min eksterne cdrom før...

Lenke til kommentar
Har et problem. Når jeg har brukt drd flash, og extractet flashroom over og flyttet biosen over, så ser jeg på disketten. Her finner jeg disse filene:

9800xt.bin

Flashrom

Flashrom.rom

Help 2.23

 

 

Hvor er den Andre filen? Bør jeg slette Help filen?

 

Hvordan tar jeg backup av min gamle Bios?

Jeg vet ikke hva du sikter til med "den andre filen", men hele framgangsmåten, inkludert backup, er beskrevet i startinnlegget i denne tråden.

Lenke til kommentar
DOS4GW

er filen jeg sikter til. Den finner jeg ikke inne på disketten.

I tillegg så er Help filen fra Flashrom inni. Bø jeg ta ut denne? Og hvor er orginalbios til PoC 9800pro128 å finne hen?

original biosen må du laste inn fra dos, dos4gw ligger der men du ser ikke den

 

om disketen booter opp så ligger den der

 

bare å prøve det

Lenke til kommentar

Kjøpte meg et nytt Sapphire atlantis 9800 Pro kort, og har flashet det til 9800 XT, Funger kjempefint. Men jeg fikk bare 300-400 poeng mer i 3dmark2001, skal det være sånn? Men jeg merket forkjell på selve grafikken i spill...

 

Men jeg har et annet problem. Hadde et Sapphire 9600 np før 9800 pro kortet mitt, og jeg hadde koblet dette kortet mot TVen min via en s-video kabel, fungerte fint. Men så byttet jeg til det kortet jeg har nå, og da er plutselig bildet på TVen svart\hvitt. Hva skjer? Har prøvd å flytte på jumperen på skjermkortet, sjekket masse innstillinger i Windows og skjermdriveren, uten resultat.

 

Noen som har noe forslag???? Alle forslag tas imot med takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...