Gå til innhold

Har vi fått brukermoderatorer


Anbefalte innlegg

QUOTE (DrDoogie @ 29/01/2004 : 19:45)
Jeg ser faktisk ikke med hvilken gyldighet du stiller deg kritisk til at folk diskuterer andre ting enn det som opptar deg.

Jeg er her på forumet for å diskutere data. Og jeg stiller meg kristisk til at det er en overflod av "søppel" i stort sett alle forum nå. Problemet er der og det er på tide å gjøre noe med det, mens man ennå har et fåtall dyktige brukere igjen her.

 

I stedet for at forumstyret gjør nye krumspring i håp om at dette skal bedre seg er det vel heller bedre å se tilbake å se hva som gjorde de store i første omgang. Og jeg må si valg av brukermoderatorer kom fort og overraskende på de fleste av oss.

 

QUOTE
Formål

Hardware.no har i utgangspunktet et ikke-kommersielt formål. Vi ønsker kort og godt å hjelpe leserne til å finne ut hva slags datautstyr man skal kjøpe, til hvilken pris man bør kjøpe det - og ikke minst hvor man skal kjøpe det. Dvs. ikke bare "Kjøp kjapt, trygt og billig" - men også "riktig".

 

For meg virker det som om www.hw.no har glemt sitt formål med å ha et forum. De har blitt for store på for kort tid, og dette medfører selvsagt problemer. Men måten ting utvikler seg på er bekymringsverdig, og jeg er dessverre uenig i en del avgjørelser som blir gjort. Deriblant denne. Og jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg om at det har vært en diskusjon i ledelsen hvorvitt dette skulle gjennomføres.

 

Jeg forebholder meg retten til å være skeptisk med tanke på fremtiden.

 

Sier som alltid: Kvantitet betyr ikke nødvendigvis kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE (oeivind_dahle)

Jeg er her på forumet for å diskutere data.

 

Jeg er også på forumet for å diskutere data.

 

I tillegg har jeg glede av å diskutere andre ting, så som musikk, bøker, programmering, samfunnsaktuelle temaer mm.

 

QUOTE

Og jeg stiller meg kristisk til at det er en overflod av "søppel" i stort sett alle forum nå. Problemet er der og det er på tide å gjøre noe med det, mens man ennå har et fåtall dyktige brukere igjen her.

 

Du begår en logisk feil ved å her fremsette argumentet: "folk som er interesserte i data har ingen andre interesser".

 

QUOTE

I stedet for at forumstyret gjør nye krumspring i håp om at dette skal bedre seg er det vel heller bedre å se tilbake å se hva som gjorde de store i første omgang.

 

Som var?

 

QUOTE

Og jeg må si valg av brukermoderatorer kom fort og overraskende på de fleste av oss.

 

Jeg synes også det var overraskende. Gledelig overraskende og svært positivt, faktisk (btw, anarco-syndicalist commune all the way to h'ell!)

 

QUOTE

Hardware.no har i utgangspunktet et ikke-kommersielt formål.

 

Har du oversikten over Brønnøysund sin fortegnelse over hardware.no sitt regnskap?

 

QUOTE

Vi ønsker kort og godt å hjelpe leserne til å finne ut hva slags datautstyr man skal kjøpe, til hvilken pris man bør kjøpe det - og ikke minst hvor man skal kjøpe det. Dvs. ikke bare "Kjøp kjapt, trygt og billig" - men også "riktig".

 

Dette betyr ikke nødvendigvis at man ikke kan gi rom for andre ting.

 

ALL WORK AND NO PLAY MAKES JACK A DULL BOY.

 

QUOTE

For meg virker det som om www.hw.no har glemt sitt formål med å ha et forum. De har blitt for store på for kort tid, og dette medfører selvsagt problemer.

 

Problemer er til for å løses, ikke elimineres.

 

QUOTE

Men måten ting utvikler seg på er bekymringsverdig, og jeg er dessverre uenig i en del avgjørelser som blir gjort. Deriblant denne.

 

Jeg, derimot, tror at en desentralisering av moderator-ansvaret med arbeidsfordeling fordelt på seriøse brukere er et sjakktrekk.

 

QUOTE

Sier som alltid: Kvantitet betyr ikke nødvendigvis kvalitet.

 

Skal vi derfor redusere tilbudet til margen, slik at brukerne lekker som en sil over til ocshoot og andre fora?

Lenke til kommentar

QUOTE (Swag @ 29/01/2004 : 23:30)
Må si at jeg det er mye fornuftig i det Mr. Dahle sier. Uten å hisse på meg halve menigheten: men hva med forum.hardware.no og soppel.hardware.no? Fint skille! (Ikke ta det helt bokstavelig, please?)

Ser egentlig ikke problemstillingen da det er flere forskjellige kategorier på forumet. De fleste av oss er på Hardware seksjonen, og hvis man vil prate om andre ting; så går man inn på off-topic.

Lenke til kommentar

DrDoogie.

 

Først og fremst må vi være enig i at vi er uenige. Du og jeg har totalt forskjellig oppfattelse av hvordan en organisasjonsutvikling skal foregå.

 

Men jeg får begynne å svare på tråden din da, siden du alltid er høfflig nok til å svare på min.

 

1. Du er sikkert her for å diskutere data, men du er tydligvis mest aktiv i R&P og andre underforum i OT, skal man bedømme utfra profilen din. Ergo bør du si at du er her hovedsaklig for å diskutere andre ting og i tillegg kan diskutere data i ny og ne.

 

2. Ikke legg ord i munne på meg, jeg har aldri fremsatt det argumentet.

 

 

3. I første omgang var det dette: Hardware.no ble dannet 26. mars 1998 av undertegnede. Det var et mylder av butikker som solgte datautstyr, og jeg savnet et nettsted hvor man enkelt kunne finne ut hvor prisene var best. Derfor la jeg ut en enkel side plassert på Geocities der jeg sammenliknet priser på RAM-brikker og prosessorer i over 40 butikker.

 

Etterhvert fikk jeg med flere medarbeidere, inkludert en medarbeider som lagde en automatisk prisguide - der prisene ble hentet inn automatisk hver dag. Dette gjorde at vi fikk ledig tid til også å skrive tester, anbefalinger, nyheter og annet redaksjonelt stoff.

 

 

4. Gledelig for noen, en tragedie for andre

 

5 og 6 er quotet fra OM OSS nederst på siden.

 

7. Enig i at problemer er til for å løses, jeg stiller meg bare kritisk til hvordan ting blir gjort.

 

8. der er vi uenig.

 

9. Jeg tror ikke forumet lider noe tap av folk som bare er "hang arounds". Derimot tror jeg det fører til et faglig løft her på forumet.

Lenke til kommentar

Ble selv litt skremt da jeg så Gef flytte ett emne :p

Lurte litt på hva som hadde skjedd her jeg.

 

Hva er egentlig galt med de personene som har blitt moderatorer nå?

Selv ser jeg på de som veldig gode kandidater til akkurat dette.

Nå holder jeg meg for det meste i hk/cpu/minne delen og kanskje litt på spill forumet, samt linux forumet. Og veit egentlig ikke om jeg har nok kjennskap til dem, men det får så være :cool:

 

Dette med "hvem vil vel være moderator" så kan jeg si at; hadde jeg hatt muligheten for å bli moderator, så tror jeg kanskje jeg hadde sagt ja, takk.

Grunnen: vi som brukere er tross alt glad i dette forumet på en måte (de som aktivt bruker det ihvertfall), hvis man ser bort i fra alt det negative ved det. Og ved å være moderator her, så kan man rette opp flere feil, raskere.

Jeg kan ikke dømme selv om jeg hadde vært kvalifisert til dette, noe jeg egentlig ikke bryr meg om, skulle folk mene at jeg ikke er kvalifisert nok til det, så er jeg mest sannsynlig ikke det heller ;)

 

Jeg setter også sterk tvil til at verken B|Real, Snowdog_ eller Gef er på noen måte "maktsyke", som oslo72 sier, dette har de vel vokst ifra ;)

 

Også koselig med nye moderatorer, bare synd det kom litt brått på.

 

Lykke til på reisen "newbies" :p:thumbs:

 

edit: oj, komma på rett plass er kjekt ;)

Endret av LoS
Lenke til kommentar

Jeg liker ordet "organisasjonsutvikling". Ikke at jeg forstår det, men hei.

Og ja, jeg er høflig som dagen er lang... ihvertfall på denne tiden av året.

 

QUOTE (oivind dahle)

Du er sikkert her for å diskutere data, men du er tydligvis mest aktiv i R&P og andre underforum i OT, skal man bedømme utfra profilen din. Ergo bør du si at du er her hovedsaklig for å diskutere andre ting og i tillegg kan diskutere data i ny og ne.

 

Hallo... her må jeg le litt. 20% av mine poster er i P&R. Nei du, her dreit du på draget i ditt forsøk på umyndiggjøring av mine synspunkter med utgangspunkt i at jeg er subjektiv, fordi jeg poster i OT.

 

QUOTE

I første omgang var det dette: Hardware.no ble dannet 26. mars 1998 av undertegnede.

 

Hæ? Sier du at det var du som etablerte hw.no?

 

QUOTE

4. Gledelig for noen, en tragedie for andre

 

Nå må jeg begynne å telle på avsnittene mine for å se hva du sikter til... og det gidder jeg ikke. Bruk quoting mann.

 

QUOTE

Jeg tror ikke forumet lider noe tap av folk som bare er "hang arounds". Derimot tror jeg det fører til et faglig løft her på forumet.

 

Tjahr. Høres jo fint ut det, kan vi ikke da bare stenge forumet for nye brukere når vi har oppnådd denne faglige høye standarden som du higer etter?

Eller kan vi akseptere at folk blir eldre, og at dem poster i forskjellige kategorier ettersom interessene deres forandrer seg?

 

Jeg vil igjen understreke at mtp at det med å ha litt takhøyde kan trekke folk, så synes jeg det er positivt at forumet kan appelere til en bred målgruppe. Og igjen, da du ikke later til å ha registrert argumentet mitt, det at folk poster i OT betyr ikke at dem ikke makter å poste andre steder.

 

20%....*rister på hodet*

Lenke til kommentar

QUOTE (stigen1 @ 29/01/2004 : 23:41)
QUOTE (Swag @ 29/01/2004 : 23:30)
Må si at jeg det er mye fornuftig i det Mr. Dahle sier. Uten å hisse på meg halve menigheten: men hva med forum.hardware.no og soppel.hardware.no? Fint skille! (Ikke ta det helt bokstavelig, please?)

Ser egentlig ikke problemstillingen da det er flere forskjellige kategorier på forumet. De fleste av oss er på Hardware seksjonen, og hvis man vil prate om andre ting; så går man inn på off-topic.

Problemet er at noen drar med seg søppel-pratet i hardware forumet. Da snakker jeg ikke om de faste som har vært i søppel forumet over lengre tid (som HalTan, Doogie osv.), men nyere brukere. Jeg legger stadig merke til nye brukere som starter å poste i søppel, også skriver "søppel-tråder" i hardware forumet. Dette er en lei trend, og den eneste måten (etter min mening) er å lage en større kløft mellom søppel og hardware. Det er helt greit i mine øyne å ha et offtopic område, men da burde det ikke gå på bekostning av det forumet egentlig er beregnet på.

Lenke til kommentar

QUOTE (Swag @ 30/01/2004 : 00:30)
Jeg legger stadig merke til nye brukere som starter å poste i søppel, også skriver "søppel-tråder" i hardware forumet. Dette er en lei trend, og den eneste måten (etter min mening) er å lage en større kløft mellom søppel og hardware.

Jovel; hvis vi antar at det er slik (i fiin samfunnsforskermentalitet :grin: ), da kan det jo lages en teknisk løsning hvor folk ikke får poste i OT / Søppel før dem har en viss postcount.

Lenke til kommentar

QUOTE (Swag @ 30/01/2004 : 00:30)
QUOTE (stigen1 @ 29/01/2004 : 23:41)
QUOTE (Swag @ 29/01/2004 : 23:30)
Må si at jeg det er mye fornuftig i det Mr. Dahle sier. Uten å hisse på meg halve menigheten: men hva med forum.hardware.no og soppel.hardware.no? Fint skille! (Ikke ta det helt bokstavelig, please?)

Ser egentlig ikke problemstillingen da det er flere forskjellige kategorier på forumet. De fleste av oss er på Hardware seksjonen, og hvis man vil prate om andre ting; så går man inn på off-topic.

Problemet er at noen drar med seg søppel-pratet i hardware forumet. Da snakker jeg ikke om de faste som har vært i søppel forumet over lengre tid (som HalTan, Doogie osv.), men nyere brukere. Jeg legger stadig merke til nye brukere som starter å poste i søppel, også skriver "søppel-tråder" i hardware forumet. Dette er en lei trend, og den eneste måten (etter min mening) er å lage en større kløft mellom søppel og hardware. Det er helt greit i mine øyne å ha et offtopic område, men da burde det ikke gå på bekostning av det forumet egentlig er beregnet på.

Enig jeg, men hvordan en fysisk atskillelse av de to gruppene skal løse noe, tviler jeg sterkt på kommer til å redusere "søppel"-innlegg som du sier. Men hvis din lange erfaring sier at det blir dratt over her på noen måte, så kan jeg ikke si imot da du har mer erfaring enn meg :D

 

Edit, skriveleif.

Endret av stigen1
Lenke til kommentar

QUOTE (DrDoogie @ 30/01/2004 : 00:34)
QUOTE (Swag @ 30/01/2004 : 00:30)
Jeg legger stadig merke til nye brukere som starter å poste i søppel, også skriver "søppel-tråder" i hardware forumet. Dette er en lei trend, og den eneste måten (etter min mening) er å lage en større kløft mellom søppel og hardware.

Jovel; hvis vi antar at det er slik (i fiin samfunnsforskermentalitet :grin: ), da kan det jo lages en teknisk løsning hvor folk ikke får poste i OT / Søppel før dem har en viss postcount.

Ja, det synes jeg faktisk var et veldig godt forslag. Kvalitetsikring av brukere på en måte. :D

 

Stigen1: Kan ikke skryte på meg å ha så lang erfaring her, men jeg har merket store forskjeller siden jeg ble aktiv her i fjor sommer.

Endret av Swag
Lenke til kommentar

QUOTE (Swag @ 30/01/2004 : 00:36)
QUOTE (DrDoogie @ 30/01/2004 : 00:34)
QUOTE (Swag @ 30/01/2004 : 00:30)
Jeg legger stadig merke til nye brukere som starter å poste i søppel, også skriver "søppel-tråder" i hardware forumet. Dette er en lei trend, og den eneste måten (etter min mening) er å lage en større kløft mellom søppel og hardware.

Jovel; hvis vi antar at det er slik (i fiin samfunnsforskermentalitet :grin: ), da kan det jo lages en teknisk løsning hvor folk ikke får poste i OT / Søppel før dem har en viss postcount.

Ja, det synes jeg faktisk var et veldig godt forslag. Kvalitetsikring av brukere på en måte. :D

Ikke en bra løsning. Da vil datadelen oversvømmes av unger som bare poster for å få nok til å få tilgang til OT delen.

 

 

DrDoogie-

 

Du vet godt at det ikke var jeg som startet HW. Men du vet helt sikkert at det også er hentet fra OM OSS.

 

Jeg går å legger meg med en siste quote fra OM OSS:

 

QUOTE
Vi har en rekke frivillige medarbeidere, mer eller mindre aktive. Målet er at vi skal knytte til oss "eksperter" på alle produktområder, slik at Hardware.no kan dekke hele datamarkedet.

 

........ Sov godt........

Lenke til kommentar

QUOTE (oivind_dahle @ 30/01/2004 : 00:43)
Ikke en bra løsning. Da vil datadelen oversvømmes av unger som bare poster for å få nok til å få tilgang til OT delen.

Er faktisk ikke så sikker på det. Kommer helt an på hvordan dette hadde blitt utført. Men, du har kanskje rett. Uansett synes jeg det er flott at folk kommer med alternative løsninger (for du vil vel helst stenge OT?).

Lenke til kommentar

Jeg føler meg relativt ny her,har tydligvis ikke helt blitt godt nok kjent med den mentaliteten her på bruket,men jeg klarer ikke helt å skjønne problemet med at det finnes en off-topic del,at folk føler for å diskutere andre tema en data er vel ganske normalt?

Forumet trekker uansett til seg folk som er opptatt av data,at diskusjon om andre tema skjer blant likemenn må vel kunne oppskattes?

Når det er sagt så støtter jeg Dahles mening om at moderatorer bør ha en viss kredibillitet innen data spørsmål,som bruker av forumet gir det meg faktisk en ekstra visshet om at ting er "rett" når en moderator tar seg tid til å svare i en tråd.

 

Nå vet jeg ingenting om kunnskaps nivået til våre nye moderatorer,det er sikkert høyere en mitt,men jeg må vel kunne påstå at jeg ikke har sett så veldig mye til dem i datadelen,mulig jeg ikke har sett godt nok etter :)

Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 30/01/2004 : 00:48)
Hva som er best eller ikke skal jeg ikke ta stilling til , men at dette er blitt Norges største forum må vel ha sin årsak og den største årsaken tror jeg er at her er såpass stor takøyde for alle at dem trives her.

Veldig enig med deg,allsidighet skaper godt miljø! :)

Lenke til kommentar

QUOTE (HamiltonII @ 30/01/2004 : 00:55)
Når det er sagt så støtter jeg Dahles mening om at moderatorer bør ha en viss kredibillitet innen data spørsmål,som bruker av forumet gir det meg faktisk en ekstra visshet om at ting er "rett" når en moderator tar seg tid til å svare i en tråd.

Det er vel derfor de ikke har noen hw.no eller lignende avatar, selv har jeg kun sett B|Real og Snowdog_ i OT, så hva de kan innen data er usikkert for min del.

Men Gef er jeg sikker på at har en del peiling =)

Lenke til kommentar

Har lest hele tråden nå og må si den sporet av _litt_ her...

Er i utgangspunktet enig i følgende redigerte utsagn:

 

* Brukermoderatoerer bør bli valgt ut fra at de har faglig kunnskap i tillegg til andre moderatoregenskaper

 

* Brukermoderatorer bør få et avgrenset område å jobbe i knyttet til sin faglige styrke. På den måten opprettholdes kunnskapsnivået Øivind (og mange andre) ønsker.

 

* Vi trenger flere brukermoderatorer for å gjennomføre nevnte tiltak

 

 

bah, jeg kom ikke lenger før hjernen min stoppet...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...