Gå til innhold

Windows på eldre maskin?


Anbefalte innlegg

Har en IBM aptiva 99 modell... 8 GB HD, 400 mhz prossesor og 64 MB ram... Er win 98 SE instalert på den, men det er så jævlig med tull med programmet... Har også hørt at tidligere win versjoner er noe drit. Har derfor blitt anbefalt å instalere win millenium? Er det noen som har synspunkter på det? Kan jeg instalere så nytt som XP? Et irritasjons moment er at den er så jævlig treg å slå seg på. Før når det var vanlig win 98 gikk det på 1-2-3, nå kan du spise og sove middag omtrent... Også mye feilmeldinger osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 2000 er et utmerket valg av OS til denne maskinen. Men hvis du skal bruke DOS-programmer fullt ut, må du faktisk ha Windows 98 SE, da DOS ligger i bunn av OS'et, hvilket det ikke gjør i Windows 2000. Det er grunnen til at jeg selv kjører Windows 98 SE på min gamle trofaste PPro 200 MHz med 128 MB RAM...

Lenke til kommentar

Jeg ville nå fraråde å bruke W2K, siden den har et mye høyere RAM bruk enn win98. En ren install av w2k uten noen forandringer, krever omtrent 54 MB RAM, da har du 10 MB til overs for programmer, antivirus osv... Og kommer du over 64 MB RAM i bruk, så vet alle at det går kjempetreigt....

Lenke til kommentar
Har en IBM aptiva 99 modell... 8 GB HD, 400 mhz prossesor og 64 MB ram... Er win 98 SE instalert på den, men det er så jævlig med tull med programmet... Har også hørt at tidligere win versjoner er noe drit. Har derfor blitt anbefalt å instalere win millenium? Er det noen som har synspunkter på det? Kan jeg instalere så nytt som XP? Et irritasjons moment er at den er så jævlig treg å slå seg på. Før når det var vanlig win 98 gikk det på 1-2-3, nå kan du spise og sove middag omtrent... Også mye feilmeldinger osv...

For all del! Ikke legg inn win ME det er dårligere enn win 98SE. Legg inn win 2000 som er blitt anbefalt.

Lenke til kommentar
Du kan ikke installere Windows XP på en 64MB maskin.

 

Det blir for lite ram.

Feil, winXP klarer å kjøre på 64MB RAM, om det er å anbefale er en annen sak...

 

Men tilbake til det du spør om, jeg ville nok fulgt anbefalingene og lagt inn win2k.

I hvertfall ikke legg inn Windows Millenium, det kommer til å irritere rævva av deg garantert :yes:

Lenke til kommentar

Var litt av hvert her... Har jeg forstått det riktig? Flertallet mener at jeg kan kjøre windows 2000 på nåværende spesifikkasjoner og eventuelt windows xp med litt høyere ram?

Nå har det seg slik at jeg har ikke blitt så kjent med maskinen enda, kjøpte den billig for 2 dager siden av en kompis. Denne maskinen jeg sitter på vanligvis er nemlig arbeidsmaskinen til min far, han var ikke så begeistret for at jeg okkuperte arbeidsplassen hans. Så jeg skaffet meg en "ny"...

Vel, tilbake til saken...

Den forige eieren prøvde å instalere flere RAM, men maskinen ville ikke ta i mot dem... Sitte bare en rambrikke der fra før, er plass til 3... Hva kan være problemet der? Er ikke det slik at rambrikkene må være helt lik osv...?

Når det gjelder nytt oprativsystem, hvordan gjør jeg det? Har ikke lyst til å slette noen av filene eller program og drivere osv...

Lenke til kommentar
Du kan ikke installere Windows XP på en 64MB maskin.

 

Det blir for lite ram.

Feil, winXP klarer å kjøre på 64MB RAM, om det er å anbefale er en annen sak...

 

Men tilbake til det du spør om, jeg ville nok fulgt anbefalingene og lagt inn win2k.

I hvertfall ikke legg inn Windows Millenium, det kommer til å irritere rævva av deg garantert :yes:

Joa, men EKSTREMT treigt ;)

Lenke til kommentar
Var litt av hvert her... Har jeg forstått det riktig? Flertallet mener at jeg kan kjøre windows 2000 på nåværende spesifikkasjoner og eventuelt windows xp med litt høyere ram?

Nå har det seg slik at jeg har ikke blitt så kjent med maskinen enda, kjøpte den billig for 2 dager siden av en kompis. Denne maskinen jeg sitter på vanligvis er nemlig arbeidsmaskinen til min far, han var ikke så begeistret for at jeg okkuperte arbeidsplassen hans. Så jeg skaffet meg en "ny"...

Vel, tilbake til saken...

Den forige eieren prøvde å instalere flere RAM, men maskinen ville ikke ta i mot dem... Sitte bare en rambrikke der fra før, er plass til 3... Hva kan være problemet der? Er ikke det slik at rambrikkene må være helt lik osv...?

Når det gjelder nytt oprativsystem, hvordan gjør jeg det? Har ikke lyst til å slette noen av filene eller program og drivere osv...

Last ned siggen min og sjekk hvilket HK sitter i maskinen.... ;)

 

Så skal vi hjelpe deg med riktig ram.

 

Ps. L@@k etter AIDA32

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...