Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ber om råd.

Gjest 21fdf...8ab

Anbefalte innlegg

Gjest 21fdf...8ab
Skrevet

Hei, beklager om dette blir feil sted å poste på.

Situasjon ; En person jeg vokste opp med har plutselig fått det for seg at h*n skal flytte til mitt hjemsted. H*n spør om mulighet for å bo hos meg noen uker, noe som er totalt uaktuelt fra min side, frem til h*n får ordnet med eget sted å bo. Depositum etc. H*n flytter fra annen del av landet.

Grunnen til at det er totalt uaktuelt er at denne personen sliter såpass psykiskt (anner ikke diagnoser her) at det nærmest forsvarlige hadde vært omsorgsbolig e.lignende med backup fra helse. 24/7.

Mistenker at familien mest sannsynlig har fått nok, og nekter å ha mer med h*n å gjøre. (Større by sørpå) Familien er opprinnelig fra et søreuropeiskt land. Noe spesiell familiedynamikk.

Har prøvd å kontakte familien, de avviser samtalen, så umulig å få noe vettugt fra den kanten. Personen sier selv at h*n ikke har mer å leve for der h*n bor. Hvorfor personen skal hit, er meg ett mysterie. Lite sted, vanskelig å få noe sosialt liv her, enda verre med de plagene personen har. Eneste tilknyttning er vår familie. Å vi vil ikke utsette oss for dette.

Har prøvd å rådgitt det jeg kan, det er ingen mulighet å få leie bolig her. Og boplikt 2 år for kommunal bolig.

Hva gjør jeg?

Har mest lyst til å bare blokkere og ignorere personen, men det sitter meget langt inne. Er bekymret, men ikke nok til å ta dette inn hjem hos meg. Hell no! 😵‍💫

Anonymous poster hash: 21fdf...8ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Si nei og stå på ditt. Hvis du ikke har egne planer, blir du en del av noen andres plan.

Din plan er at dette skal du absolutt ikke ha noe av. 

Mye vil ha mer. Hvis dette mennesket kun har dere i det området, må dere regne med at dette blir en stor del av livet deres fremover hvis dette gir det minste etter. Stans det hele før det i det hele tatt har kommet igang.

Det er ikke vanskeligere å avvise noen i forhold til i årevis å få betale prisen for ikke å gjøre det.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke gi fingeren, da spiser de hånda opp til albuen. 

Si at det ikke fungerer for deg å ha samboer i noen overgangsperiode. Du er ikke skyldig å gi noen grunn for dette. Ha en løgn klar hvis du trenger.

Hvis de spør om du vet om noen som leier ut så svarer du også "Nei" eller "Finn.no".

• Liker 3
Gjest 21fdf...8ab
Skrevet
BadCat skrev (15 minutter siden):

Si nei og stå på ditt. Hvis du ikke har egne planer, blir du en del av noen andres plan.

Jeg har sagt nei, og jeg står på mitt. Det kom vel ikke frem fra førstepost. 😅

Men det går jo ikke inn... 

Engelhorn skrev (4 minutter siden):

Ikke gi fingeren, da spiser de hånda opp til albuen. 

Si at det ikke fungerer for deg å ha samboer i noen overgangsperiode. Du er ikke skyldig å gi noen grunn for dette. Ha en løgn klar hvis du trenger.

Hvis de spør om du vet om noen som leier ut så svarer du også "Nei" eller "Finn.no".

Har sagt at det er 100% uaktuelt, men det går ikke inn. Samme med finn.no osv. 😄

Hovedproblemet her er om jeg vil ha det på samvittigheten om personen "gir opp". 

Skrevet

Bare si "Nei, ikke aktuelt. Dersom du fortsetter å mase må jeg dessverre bryte all kontakt, noe jeg egentlig ikke ønsker så jeg håper vi kan være ferdige med dette nå."

Dersom det ikke er umiddelbar aksept på det, så er det bare å blokkere og gå videre med livet uten å tenke mer på det. Du har ikke på noen måte ansvar for å ta vare på denne personen

• Liker 1
Skrevet

Du kan risikere at vedkommende uansett ankommer, og kommer til å stå på døren til 24/7. Du virker kanskje som om er hans "eneste venn".

• Liker 1
Gjest 21fdf...8ab
Skrevet
Trulss skrev (19 minutter siden):

Du kan risikere at vedkommende uansett ankommer, og kommer til å stå på døren til 24/7. Du virker kanskje som om er hans "eneste venn".

Personens "eneste venn" trodde jeg ikke at jeg var, venn er vel å dra det ekstremt langt også. Vi hadde en del med denne familien å gjøre da de kom til Norge for typ 30 år siden, ellers har det kanskje vært en telefonsamtale eller så hvert 5 år. 🤷‍♂️

Om personen dukker opp her så er min dør låst, og lokal helse og politi kontaktes. Har gitt beskjed om det.

Gjest 21fdf...8ab
Skrevet

Takker for alle svar så langt. 👍

Skrevet
Gjest 21fdf...8ab skrev (3 minutter siden):

Om personen dukker opp her så er min dør låst, og lokal helse og politi kontaktes.

Kjempebra👍

Gjest 21fdf...8ab
Skrevet
PosteMonopolet skrev (22 minutter siden):

Det er sommer, tips denne personen om et fint sted det går an å telte de 14 dagene.

Hehe, ja.. Hvilke 14 dager? 🤔😅

Ikke det at jeg tror tipset "går inn".. 

Skrevet
Gjest 21fdf...8ab skrev (2 timer siden):

Jeg har sagt nei, og jeg står på mitt. Det kom vel ikke frem fra førstepost. 😅

Har sagt at det er 100% uaktuelt, men det går ikke inn. Samme med finn.no osv. 😄

Hovedproblemet her er om jeg vil ha det på samvittigheten om personen "gir opp". 

Skal du være totalt inkonsekvent da? Hvis du faller for dette grepet mener jeg.. Minner meg om fri barneoppdragelse dette.

Du bør unngå for enhver pris at han flytter i nærheten av deg også.

Skrevet

Du kan ta kontakt med psykisk helse i den kommunen personen bor i nå. Evt personens fastlege om du vet hvem det er, og melde din bekymring dit. 

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Guest 21fdf...8ab said:

Definitivt en person som hvis boende hos deg, da også 'ikke lar noe gå inn'.

3 hours ago, Guest 21fdf...8ab said:

Det kalles psykisk tortur/utpressing mot folk med samvittighet, å drive med/nevne slike trusler om å 'gi opp seg selv'.

Jeg ser for meg at det kan bli du som tilslutt blir den som 'gir opp' hvis du lar personen inn i livet ditt. Så du kan vende argumentet ditt på hodet, og handle slik at det er samvittigheten for ditt eget liv som er i fokus.

Det minner meg om en dame i Frankrike som skulle være snill og grei og huse en asylsøker. Asylsøkeren var svært irriterende med vilje, ramponerte leligheten, og kontinuerlig presset damen ut av leiligheten sin, og skiftet tillogmed lås tilslutt slik at hun ihvertfall ikke skulle komme seg inn i sin egen leilighet noe mer. Og lover og regler der gjør det svært vanskelig å få gjort noe med.

Man vet aldri hvilket helvete man inviterer/begir seg ut på. Beskytt deg selv først og fremst.

• Liker 1
Gjest 21fdf...8ab
Skrevet
Sovna skrev (36 minutter siden):

Du bør unngå for enhver pris at han flytter i nærheten av deg også.

Det er vel ikke noe jeg kan styre. Jeg har sagt at personen har å holde seg borte fra meg og mitt. 👍

leticia skrev (5 minutter siden):

Du kan ta kontakt med psykisk helse i den kommunen personen bor i nå. Evt personens fastlege om du vet hvem det er, og melde din bekymring dit. 

Det blir vanskelig, personen bor i oslo-gryta. 😅 

Selfuniverse skrev (4 minutter siden):

Man vet aldri hvilket helvete man inviterer/begir seg ut på. Beskytt deg selv først og fremst.

Blir å beskytte meg og mine ja, lokalt helse og politi dersom personen dukker opp. 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...