Svanshorn Skrevet tirsdag kl 10:11 Skrevet tirsdag kl 10:11 Hepp! Har en 2008 Mazda 5 (Diesel) som turer og går. Bytter olje/filter årlig. Denne gangen var jeg inne på tanken å ta en «flush» av motoren. Ser det finnes tilsetninger man kan kjøre igjennom før man fyller i ny olje. Har dette egentlig noe for seg eller er det bare bortkastet?
Magnus Rydningen Skrevet tirsdag kl 10:55 Skrevet tirsdag kl 10:55 Dersom du bytter olje jevnlig og bruker god olje samt kjører ofte og motoren når driftstemperaturen den skal ha så har det nok lite for seg. Bedre å gjøre rent innsug og slikt som soter ned pga EGR systemet. Sjekk oljen og filteret når du bytter olje og se etter metall partikler/biter som kan indikere unormal slitasje eller skade på interne komponenter. 3
Svanshorn Skrevet tirsdag kl 10:56 Forfatter Skrevet tirsdag kl 10:56 Magnus Rydningen skrev (Akkurat nå): Dersom du bytter olje jevnlig og bruker god olje samt kjører ofte og motoren når driftstemperaturen den skal ha så har det nok lite for seg. Bedre å gjøre rent innsug og slikt som soter ned pga EGR systemet. Sjekk oljen og filteret når du bytter olje og se etter metall partikler/biter som kan indikere unormal slitasje eller skade på interne komponenter. Takk for innspill! 👍🏼
Gavekort Skrevet tirsdag kl 10:56 Skrevet tirsdag kl 10:56 Flushing er for det meste bortkastet og er en myte som lever på troen at man må få ut alt det svarte fra motoren for at den skal ha optimal smøring. Om motoren har sludget seg så ville jeg vurdert flushing, men det tilhører de ytterst ekstreme tilfellene av forsømmelse. 2
Habla Møberg Skrevet tirsdag kl 11:07 Skrevet tirsdag kl 11:07 Ville sjekket tilstanden først. Ser det rimelig greit ut er det ikke behov, men er det endel fastbrent sot så kan det være nyttig. Men ofte nok oljeskift er ofte tilstrekkelig. Altså som regel betyr det at man tar oljeservice oftere enn hva fabrikanten sier. Glem begrepet longlife. På en personbil med dieselmotor og typisk 15000km så ville jeg bytter 2 ganger i året. På en bensiner kan 1 gang være nok på noen, andre bør ha 2. Olje og filtre kan kjøpes til hyggelige priser på diverse nettbutikker, om mam hytter selv. Hos feks Autodoc finner man god kvalitet og spec til under hundrelappen per liter, og gjerne filtre til hundrelappen også. Da er kostnaden så liten at det burde ikke være et hinder for å bytte flere ganger i året. 2
Gavekort Skrevet tirsdag kl 11:36 Skrevet tirsdag kl 11:36 (endret) Habla Møberg skrev (32 minutter siden): Ser det rimelig greit ut er det ikke behov Vanskelig å inspisere tilstanden på en motor uten å fjerne toppdeksel eller bunnpanne. Habla Møberg skrev (32 minutter siden): Altså som regel betyr det at man tar oljeservice oftere enn hva fabrikanten sier. [...] typisk 15000km så ville jeg bytter 2 ganger i året Det er også en myte, fordi enkelte sliter med å tro på utviklingen som har skjedd fra mineral til helsyntetisk olje, og det er veldig lite intuitivt hva levetid på olje faktisk betyr. Som nevnt tidligere så er det ikke hvor svart den er. Det er hvor lang tid det tar for polymerene og tilsetningene i oljen til å bryte ned fra varme og alder. Det er ikke noe man kan observere uten avanserte instrumenter. Det er empirisk data fra bla. SAE-samarbeidet som fastsetter levetid på smøreolje for bil, og de synser seg ikke frem til hvor ofte man skal bytte olje, i motsetning til den eksperten på Facebook som sverger på at man må bytte hver 8000 km fordi da ser den kullsvart ut. Du kan fint kjøre 30.000 km på helsyntetisk olje, gitt at oljen får operere under optimale forhold, og bilen har systemer for å analysere oljen, og det har skjedd mye med oljeteknologi siden 1995. https://www.sae.org/papers/extended-oil-drain-intervals-conservation-resources-reduction-engine-life-951035 Endret tirsdag kl 11:40 av Gavekort 1
Jobs Skrevet tirsdag kl 11:41 Skrevet tirsdag kl 11:41 Hadde ikke gjort det på en så gammel bil,har du noen avleiringer så det løsne og tette oljekanal etc.
Hollabaloo Skrevet tirsdag kl 14:47 Skrevet tirsdag kl 14:47 (endret) Gavekort skrev (3 timer siden): Du kan fint kjøre 30.000 km på helsyntetisk olje, gitt at oljen får operere under optimale forhold, og bilen har systemer for å analysere oljen, og det har skjedd mye med oljeteknologi siden 1995. Så er jo spørsmålet hvor optimale forhold den enkelte utsetter motoren for med tanke på klimatiske forhold, kjøremønster m.m. Min filosofi er at oljeskift er veldig billig når man ser på et årlig bilregnskap og hvor mye et bilhold koster, og da skifter jeg heller olje oftere enn produsenten mener jeg trenger enn å skulle skvise ut hver eneste lille friske polymer og tilsetning før den skiftes ut. Så jeg skifter en gang i året og kjører 10000-15000km pr år. Det er billig potensielt preventivt vedlikehold, i verste fall bare litt bortkastede penger. "Peace of mind" gir det også, hvertfall for meg som er litt pirkete på ting, og vil gi motoren min de aller beste forutsetningene for et sunt og langt liv. Jeg lurer på om Toyota Norge fortsatt praktiserer service-program med årlig oljeskift (det som kommer først av 1 år og 15000km) for de fleste av modellene sine. Mener å huske at det er sånn for et familiemedlem sin 2024 Corolla Cross 2.0 hybrid, det skal jeg sjekke opp i serviceheftet neste gang jeg sitter på Endret tirsdag kl 14:51 av Hollabaloo 3
Gavekort Skrevet tirsdag kl 16:32 Skrevet tirsdag kl 16:32 Hollabaloo skrev (1 time siden): Så er jo spørsmålet hvor optimale forhold den enkelte utsetter motoren for med tanke på klimatiske forhold, kjøremønster m.m. Min filosofi er at oljeskift er veldig billig når man ser på et årlig bilregnskap og hvor mye et bilhold koster, og da skifter jeg heller olje oftere enn produsenten mener jeg trenger enn å skulle skvise ut hver eneste lille friske polymer og tilsetning før den skiftes ut. Så jeg skifter en gang i året og kjører 10000-15000km pr år. Det er billig potensielt preventivt vedlikehold, i verste fall bare litt bortkastede penger. "Peace of mind" gir det også, hvertfall for meg som er litt pirkete på ting, og vil gi motoren min de aller beste forutsetningene for et sunt og langt liv. Jeg lurer på om Toyota Norge fortsatt praktiserer service-program med årlig oljeskift (det som kommer først av 1 år og 15000km) for de fleste av modellene sine. Mener å huske at det er sånn for et familiemedlem sin 2024 Corolla Cross 2.0 hybrid, det skal jeg sjekke opp i serviceheftet neste gang jeg sitter på Intensjonen min var ikke å være prippen på når man bør skifte olje. Poenget mitt er om du kjører 20k i året så trenger du ikke å ha dårlig samvittighet fordi du bytter oljen hver vår, og ikke to ganger i året. Det skal også sies at utilstrekkelig smøring sjeldent er spikeren i kista på de aller fleste biler som vrakes. Ville vært mye mer bekymret for småkjøring og koksing på en turbodiesel. 1
Labelle Skrevet tirsdag kl 20:33 Skrevet tirsdag kl 20:33 (endret) Har gått over selv til å bytte olje og filter hver vår og høst uavhengig av kilometerstand istedenfor 1 gang årlig. Gjør man det selv er det ingen stress og som @Habla Møberg sier er det ikke store kostnaden. En skikkelig kosejobb. Og bilen bruker litt mindre fuel på god fersk olje. Så du henter inn litt der også. Endret tirsdag kl 20:34 av Labelle 1 1
likferd Skrevet tirsdag kl 21:10 Skrevet tirsdag kl 21:10 Karbonavleiringer gjør egentlig ikke så mye når de sitter fastgrodd inni motoren. Det er mye verre å løsne det opp slik det havner i olja og tetter oljeopptak. Og en diesel fra 2008 har garantert fastgrodde avleiringer.
Habla Møberg Skrevet onsdag kl 06:45 Skrevet onsdag kl 06:45 Gavekort skrev (13 timer siden): Intensjonen min var ikke å være prippen på når man bør skifte olje. Poenget mitt er om du kjører 20k i året så trenger du ikke å ha dårlig samvittighet fordi du bytter oljen hver vår, og ikke to ganger i året. Det skal også sies at utilstrekkelig smøring sjeldent er spikeren i kista på de aller fleste biler som vrakes. Ville vært mye mer bekymret for småkjøring og koksing på en turbodiesel. Skal man først differensiere så bør man først skille om det er bensin eller diesel, og typen kjøring, dernest kjørelengde. Koksing fra EGR og innsprøytning av diesel på en typisk DPF forurenser oljen mye mer enn "vanlig slitasje" tilsier, og begge deler kan lage mye mer trøbbel på rn motor sim blir småkjørt enn en som blir langkjørt. Veldig mange diesel personbiler brukes "feil" med lav belastning, lav tempetatur, korte kjørelenggder og derved mengde avbrudte rengjøringssykluser av DPF. Gjennomsnitt er 11.500km/år i Norge, det blir sjeldent mye motorvei kjøring av slikt. Da er man smart og får byttet olje pg filter 2 ganger i året, feks 1 gang på verksted og en gang i egen garasje, om det er en mulighet. Da er forhandler fornøyd og motor snurrer lettere. Kjører man 20-30 i året så kan gjerne 1 gang i året være nok, men personlig ville jeg hatt et tett øye med både oljenivå, konsistens og lukt. For moro skyld har jeg fått analysert oljen flere ganger på mine biler, og ser at med den store mengden småkjøring og mye oppvarming med dieselvarmer, så blir oljen fort mettet av forurensing og trenger absolutte bytte 2 ganger årlig. Dette har stemt for iallefall 4-5-6 siste dieselmotorene jeg har hatt. Kjøremønster spiller og en rolle. Det hjelper godt om en fra tid til annen kan belaste en varm motor litt ekstra. Feks med full bil, tilhenger eller hva man har. Og kjøre i motbakker, og gasse på.
Gavekort Skrevet onsdag kl 07:21 Skrevet onsdag kl 07:21 Habla Møberg skrev (34 minutter siden): Skal man først differensiere så bør man først skille om det er bensin eller diesel, og typen kjøring, dernest kjørelengde. Koksing fra EGR og innsprøytning av diesel på en typisk DPF forurenser oljen mye mer enn "vanlig slitasje" tilsier, og begge deler kan lage mye mer trøbbel på rn motor sim blir småkjørt enn en som blir langkjørt. Veldig mange diesel personbiler brukes "feil" med lav belastning, lav tempetatur, korte kjørelenggder og derved mengde avbrudte rengjøringssykluser av DPF. Gjennomsnitt er 11.500km/år i Norge, det blir sjeldent mye motorvei kjøring av slikt. Da er man smart og får byttet olje pg filter 2 ganger i året, feks 1 gang på verksted og en gang i egen garasje, om det er en mulighet. Da er forhandler fornøyd og motor snurrer lettere. Kjører man 20-30 i året så kan gjerne 1 gang i året være nok, men personlig ville jeg hatt et tett øye med både oljenivå, konsistens og lukt. For moro skyld har jeg fått analysert oljen flere ganger på mine biler, og ser at med den store mengden småkjøring og mye oppvarming med dieselvarmer, så blir oljen fort mettet av forurensing og trenger absolutte bytte 2 ganger årlig. Dette har stemt for iallefall 4-5-6 siste dieselmotorene jeg har hatt. Kjøremønster spiller og en rolle. Det hjelper godt om en fra tid til annen kan belaste en varm motor litt ekstra. Feks med full bil, tilhenger eller hva man har. Og kjøre i motbakker, og gasse på. Litt av poenget bak påstanden min var at man må differensiere basert på hva oljen blir utsatt for. Mange biler kommer derfor med innebygget oljeanalyse som kan utsette oljeskiftet så langt som 30.000 km. Dette er i motsetning til en ganske hard og naiv linje om at man må bytte olje to ganger i året om bilen går mer enn 15.000 km per år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå