Gå til innhold

Vurderer å installere solcellepanel

ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

bor i Østfold og har et hus med flatt tak. Vurderer å installere solcellepanel på taket. Taket er flatt, har et areal på ca 70M2 og ingen trær/skygge i nærheten. Vurderer og å installere batteri i samme slengen. Bygget er ført opp i 2022 etter tek17.

Men leser mye frem og tilbake om dette, så har blitt litt usikker. Tanken er så klart at det er en liten investering mtp. strømpris og også evt. verdiøkning i boligverdi.

Hvilke tanker er det rundt det å installere solcellepanel? Jeg ser det er få hus som har det og det er i hovedsak kommunale bygg som har dette. Er dette en dum investering dersom man har pengene til det, altså at det er bedre tjent å legge i fond, eller vil kombinasjonen med lavere strømregning og verdiøkning være et godt argument?

Hvordan er vedlikeholdet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ExcaliBuR skrev (36 minutter siden):

Hei,

bor i Østfold og har et hus med flatt tak. Vurderer å installere solcellepanel på taket. Taket er flatt, har et areal på ca 70M2 og ingen trær/skygge i nærheten. Vurderer og å installere batteri i samme slengen. Bygget er ført opp i 2022 etter tek17.

Men leser mye frem og tilbake om dette, så har blitt litt usikker. Tanken er så klart at det er en liten investering mtp. strømpris og også evt. verdiøkning i boligverdi.

Hvilke tanker er det rundt det å installere solcellepanel? Jeg ser det er få hus som har det og det er i hovedsak kommunale bygg som har dette. Er dette en dum investering dersom man har pengene til det, altså at det er bedre tjent å legge i fond, eller vil kombinasjonen med lavere strømregning og verdiøkning være et godt argument?

Jeg ville tenkt meg om både 2 og 3 ganger før jeg begynte med solceller.
Denne bransjen sliter etter at det meste av Enovastøtten forsvant. Det er heller ikke sikkert at du får utnyttet hele potensialet hvis strømnettet i området er svakt dimensjonert. 

Skrevet

Skjønner, takk for svar.

Det virker som om kommunen selv installerer panel på offentlige bygg, men det er kanskje andre bedrifter enn de som er for private som gjør dette arbeidet?

Og at jeg må sjekke ut hvordan strømnettet er dimensjonert med netteier?

Hva er gode spørsmål å stille til selskapene som tilbyr montering?

Skrevet
ExcaliBuR skrev (49 minutter siden):

Hei,

Nå kan jeg ikke snakke for de som har større anlegg men på hytta er det eneste vedlikeholdet jeg har vært borti batteribytte etter 8år.

Skrevet

Følgekostnader til installasjon, rapportering, evt inngrep fra netteier etc vil nok spise opp det meste av besparelse. De som selger panel og monterer tjener heller ikke noe særlig på montere men på utstyret vil de nok 2 til 3 doble sin innkjøpspris når du blir fakturert. Så er det jo et inngrep på bygningen da, ting kan løsne, det kan bli lekkasjer. Det vil bli føring av synlige kabler og inverter/ koblingsbokser på bygningen. For flatt tak må du nok bruke stativ som det monteres på og skrues fast i taket. 

Eksempel på montering

Spoiler

Flat-Roof.jpeg&f=1&nofb=1&ipt=c818efa74c

Jeg ville ikke snakket med selger av slikt utstyr for informasjon. Derimot med noen som har montert det selv og hatt det i drift i 5 til 10 år. Det er da du får god informasjon om hvordan det fungerer. Hør litt rundt om du kjenner noen som har det. I ytterste instans, kjør rundt i nabolaget og se om noen har det montert, stopp og ta en prat. Det skal være mulig. 

Skrevet
ExcaliBuR skrev (8 timer siden):

Hvilke tanker er det rundt det å installere solcellepanel?

Det koster for mye i forhold til det man får igjen. Strømprisen er svært lav eller negativ når solcelleanlegget produserer strøm. Det hjelper ikke at man installerer batterier til fantasipriser slik at man kan "bruke strømmen selv". Jeg har studert installering av slikt anlegg nøye.

Skrevet

Det er voldsomme priser på paneler og installasjon når store selskaper er involvert.

For 5 kwp får jeg en pris på ca 90 tusen. Dette hevder de skal produsere 4000 kwh i året.

For større anlegg med 38 paneler, 16.3 kwp.... 330 tusen!

Et annet selskap, 36 paneler, 16.3 kwp. 149 tusen + moms. 

Skrevet

Har et 5.7 kWp system. Satt opp med mye egeninnsats, kun brukt elektriker der det var påkrevd. Mesteparten av jobben var å sette opp fester (betongtakstein). Var satt opp i 2023, før Enova reduserte støtten. Med støtte innregnet kostet det meg ca. 50k (20 k for inverter, 40k for paneler, festemateriell og kabler, 10k for elektriker, fikk 20k i støtte). 

Produserte 4500 kWh i 2024, 5000 kWh i 2025. Brukte 80% av strømmen selv, så sparte både spotpris+nettleie. I år er lønnsomheten større enn tidligere år, da Norgespris ser ut til å gi høyere pris i sommerhalvåret enn det som har vært de to foregående årene. Midt på sommeren så har typisk spotprisen gått til nær 0 midt på dagen, så det er kun nettpris på eget forbruk som har vært besparelse. 

Beste måned var mai i både 2024 og 2025, produksjon november-februar er så lav at den kan sees vekk fra. 

Skrevet
Kalle Klo skrev (4 timer siden):

Har et 5.7 kWp system. Satt opp med mye egeninnsats, kun brukt elektriker der det var påkrevd. Mesteparten av jobben var å sette opp fester (betongtakstein). Var satt opp i 2023, før Enova reduserte støtten. Med støtte innregnet kostet det meg ca. 50k (20 k for inverter, 40k for paneler, festemateriell og kabler, 10k for elektriker, fikk 20k i støtte). 

Produserte 4500 kWh i 2024, 5000 kWh i 2025. Brukte 80% av strømmen selv, så sparte både spotpris+nettleie. I år er lønnsomheten større enn tidligere år, da Norgespris ser ut til å gi høyere pris i sommerhalvåret enn det som har vært de to foregående årene. Midt på sommeren så har typisk spotprisen gått til nær 0 midt på dagen, så det er kun nettpris på eget forbruk som har vært besparelse. 

Beste måned var mai i både 2024 og 2025, produksjon november-februar er så lav at den kan sees vekk fra. 

En god tommelfingerregel er å sette inntjeningen lik det du slipper å kjøpe. Å selge strøm er ingen lukrativ ide.
Du risikerer at du ikke får solgt alt du produserer av årsaker nevnt over. Du risiker også at solcellene skaper for høy spenning i nabolaget fordi nettet ikke er dimensjonert for dette og at inverteren kobler ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...