Gå til innhold

Komfyr lager rar lyd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Komfyren har begynt å lage en ganske høy lyd, det høres ut som en metallplate har slått seg og så spretter tilbake, liksom et dunk.

Det skjer spesielt etter den har vært varm, og kjøler seg ned.. men her om dagen skjedde det mange timer etter jeg hadde brukt den, og den var av selvsagt. 

Jeg kjøpte den brukt, og jeg tror kanskje den er mekket litt på av han som solgte den, tror han samler gamle ting og gjør de brukbare igjen..

Det er ikke så ille med lyden, og det skjer kanskje 1-3 ganger i forbindelsemed bruk.., men jeg er redd for at det er noe galt som kan gjøre så den fører strøm eller tar fyr på en eller annen måte..

Noen som har tanker om hva det kan være? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en metallplate på komfyren blir påvirket av varmen, bøyer seg, også spretter tilbake når den blir kald igjen. Siden det skjer når den er skrudd av så er det sannsynligvis ikke farlig (lyden altså), selve komfyren kan jeg ikke vurdere om den er trygg eller ikke basert på det som du har skrevet, men lyden er nok ufarlig.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Klart det er farlig. Du kan jo få hjertet i halsen når du minst venter det... :p 

Men seriøst. Lyden indikerer ikke brannfare eller elektriske feil.

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar her, setter skikkelig pris det! ..og roer meg at det nok ikke er brannfarlig lyd😌 Også så herlig å se folk som tar seg tid til å ville hjelpe andre ukjente!(første gang jeg er inne på slikt forum🌱☺️)

Skrevet

Opplever det samme selv. Jeg tror det er langpannen i ovnen som er nokså tynn, og som ligger litt løst i rillene. Jeg har bare antatt at det er langpannen som "slår seg" og dunker borti metall. Eller så tror jeg det er toppen eller bunnen i ovnen som slår seg. 
Det er en IKEA komfyr fra 2006, så det kan være et fenomen i litt eldre komfyrer.

Skrevet

Du kan jo teste med å ta ut langpannene fra stekeovnen (og varmeskapet) for å sjekke om lyden fortsatt oppstår. Vær også oppmerksom på at enkelte komfyrer har en renseprosess (renbrenning) som aktiveres etter bruk. I denne prosessen så kan temperaturen bli særdeles høg.

Skrevet

Som folk er inne på er dette temmelig vanlig. Det er ganske store temperaturvariasjoner i en kjøkkenovn og det vil skjer utvidelser og kompresjoner som resultat. Dette manifesterer seg gjerne i lyd, og du kan anta at de som har designet ovnen har gjort flere ting for å forhindre at temperaturen skulle feil med elektronikken.

En kar som har rotet inne i komfyren uten å se hele sammenhengen kan vel gjøre noe usmart uten å vite det, men tror nok vedkommende fikser genuine feil og sånn sett er mer reparatør enn sabotør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...