Gå til innhold

Kobling av dobbeltisolert LED-armatur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk ferdigkabel med støpsel fra f.eks jula eller ikea. 2x0.75 mm2, uten jord. Kjøp endehylser 1.5 mm2, avisoler 3 cm langt på kobberet. Brett lederen dobbelt og tre på endehylsen. Press med nitetang, spisstang, kombinasjonstang eller lignende. Klipp av det som stikker ut av kobber. Nå kobler du dette på armaturens klemme. 

Spoiler

ProductImage35268950.jpg?preset=large&f=

En annen mulighet er å fjerne armaturens innebygde klemme og koble ledningene sammen med wago. 

Spoiler

p_22100220_default_1

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Takk for svar, det går kanskje om jeg får festet de i selve armaturet, nå har ikke jeg så mye erfaring med slike koblinger, men syns den "sukkerbiten" i armaturet var helt horribel i forhold til funksjon og brukervennlighet. 

Et annet problem er at med såpass tynn kabel vil ikke strekkavlasteren til armaturet fungere. Da må man lure det til med noen runder tape elns rundt ledningen.

Skrevet
Professor Balthazar skrev (1 time siden):

Denne armaturen skal ikke kobles med støpsel og bevegelig mangetrådet kabel. Armaturen er for fast installasjon og skal kobles etter bryter. Kan kun utføres av elektriker.

Jeg finner ikke info som forbyr meg å koble til en ledning med støpsel til et slikt armatur. Armaturet er dobbeltisolert, har strekkavlaster, "sukkerbit"-kobling, ujordet. 

Hvor står det at man kun kan bruke et slikt armatur som en fast installasjon?

• Liker 1
Skrevet
^fmj skrev (På 6.4.2026 den 19.21):

LED-armatur 1mm^2 - 2,5mm^2

https://docs.biltema.com/v2/documents/file/nb/0ff3bb96-5484-4d71-910f-339f5f8c77dc

Det jeg finner av Eurostøpsel er maks 0,75mm^2, støpsel for tykkere ledning er runde og går ikke i jordet stikkontakt. 

Hvordan kobler folk dette?

Det jeg har gjort er å kjøpe en ujordet skjøteledning som var 1,5mm^2, også har jeg satt på et jordet støpsel. 

Ville brukt 1,5kvadrat pfxp eller pmh med niter.

Skrevet
21 hours ago, ^fmj said:

Et annet problem er at med såpass tynn kabel vil ikke strekkavlasteren til armaturet fungere. Da må man lure det til med noen runder tape elns rundt ledningen.

Her ville jeg brukt noen få lag med krympeslange med lim. Tape blir uberegnelig når den blir varm/gammel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...