Gå til innhold

Broderen lagde en sang.

ili

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fatninja skrev (13 timer siden):

Så har du det med hvordan musikken faktisk blir laget. I dag består veldig mye av musikken av syntetiske lyder og samplinger.   Det er altså ikke de som lager musikken som produserer lyden selv, det er en datamaskin som enten simulerer lyder eller kjører samplinger. 

Delvis feil. I dag bruker vi plugins (VST), altså virtuelle instrumenter. Desse kan være synthesizere eller orkestrale. Plugins har eksistert lenge før AI, og det er ikke juks eller galt å bruke dem. Selv Hollywood komponister bruker plugins. Orkestrale plugins utvikles ved å ta lydopptak av ekte musikere og orkestre, som du da kan gjenskape på keyboardet ditt. Det er også forskjell på plugins og samples. Samples er mye mer latskap.

Dette kan jeg en god del om. Jeg er komponist

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Espressivo skrev (8 minutter siden):

Orkestrale plugins utvikles ved å ta lydopptak av ekte musikere og orkestre, som du da kan gjenskape på keyboardet ditt. Det er også forskjell på plugins og samples. Samples er mye mer latskap.

Lydopptak er det samme som sampling. Mange plugins bruker samples, som f.eks de "orkestrale" du nevner.

• Liker 1
Skrevet
frohmage skrev (4 minutter siden):

Lydopptak er det samme som sampling. Mange plugins bruker samples, som f.eks de "orkestrale" du nevner.

Prosessen kalles sampling ja. Men et sample er ikke en plugin. Og det er også forskjell på en plugin og en sampler. En sampler har som regel større begrensninger enn en plugin

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Espressivo skrev (1 minutt siden):

det er også forskjell på en plugin og en sampler

Du får samplere i plugin-format. F.eks Serato Sample.

Skrevet
Espressivo skrev (20 minutter siden):

Samples er mye mer latskap.

Det kan være en kunstform. Det finnes utrolig mange dyktige musikere som har brukt sampling opp gjennom tidene, med stor kreativitet.
Du tenker kanskje på rappere og lignende i nyere tid som bare rapper over en eksisterende låt. Det kan jeg være enig i er latskap.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Espressivo skrev (1 minutt siden):

Vi liker å separere dem 😁

Ja, tydeligvis. Kanskje du mener det er greit å sample en tone fra en trompet, men ikke en trommebeat. Uansett er begge deler samples.

Skrevet
Uderzo skrev (1 minutt siden):

Det kan være en kunstform. Det finnes utrolig mange dyktige musikere som har brukt sampling opp gjennom tidene, med stor kreativitet.
Du tenker kanskje på rappere og lignende i nyere tid som bare rapper over en eksisterende låt. Det kan jeg være enig i er latskap.

Ja delvis 🤔🙂 å bruke samples (lydfil) som for eksempel loops eller one-shots, er ikke noe problem i seg selv. Men det mange "beatmakers" gjør i dag, er å lage tracks hvor 90% av strukturen er av samples, og nesten ingen original skriving (via plugins). Det er latskap. Også, så kan der være legale konsekvenser av å bruke melodiske eller vokale samples, fordi mange andre kan ha brukt dem.

Men der finnes godt bruk av sampling. Akira Yamaoka's musikk for de 4 første Silent Hill spillene var for det meste samples. Men det var skikkelig. Jeg skal poste videoen her senere

Skrevet
1 hour ago, Espressivo said:

Delvis feil. I dag bruker vi plugins (VST), altså virtuelle instrumenter. Desse kan være synthesizere eller orkestrale. Plugins har eksistert lenge før AI, og det er ikke juks eller galt å bruke dem. Selv Hollywood komponister bruker plugins. Orkestrale plugins utvikles ved å ta lydopptak av ekte musikere og orkestre, som du da kan gjenskape på keyboardet ditt. Det er også forskjell på plugins og samples. Samples er mye mer latskap.

Nå er jeg vanskelig her også, men:  Premisset i diskusjonen her er at det er juks å bruke AI, men å bruke virtuelle instrumenter er altså ok?

Som du sier selv:  Når man bruker keyboardet sitt, så er det egentlig bare en replay av ekte musikere og orkestre.  

For å vær helt ærlig, så hører jeg mye mer på AI musikk enn på apple music, som jeg også har tilgang til.  Spillelista til kona får jeg helt krampe av.  Hun hører på moderne pop musikk.   Da hører jeg mye heller på noe autogenererte greier fra Suno eller Udio.  Paradoksalt nok, så er en av grunnene til at jeg syns dette er interessant å høre på er at det er uperfekt.  Det meste av listemusikk er veldig glatt og mangler karakter.

AI musikk har vært en av de tingene som har gjort meg deprimert de siste par åra, men nå har jeg heldigvis sluttet å bekymre meg så mye over den, siden vi nå står midt i tredje verdenskrig, wuhuu, ett mindre problem liksom!

Til trådstarter:  Jeg syns sangen var fin hovedsaklig på grunn av teksten.  Jeg syns den var veldig fin.  Jeg antar broren din har skrevet den eller er hjertet bak den ihvertfall.

• Liker 1
Skrevet
Fatninja skrev (1 time siden):

Nå er jeg vanskelig her også, men:  Premisset i diskusjonen her er at det er juks å bruke AI, men å bruke virtuelle instrumenter er altså ok?

Som du sier selv:  Når man bruker keyboardet sitt, så er det egentlig bare en replay av ekte musikere og orkestre.  

For å vær helt ærlig, så hører jeg mye mer på AI musikk enn på apple music, som jeg også har tilgang til.  Spillelista til kona får jeg helt krampe av.  Hun hører på moderne pop musikk.   Da hører jeg mye heller på noe autogenererte greier fra Suno eller Udio.  Paradoksalt nok, så er en av grunnene til at jeg syns dette er interessant å høre på er at det er uperfekt.  Det meste av listemusikk er veldig glatt og mangler karakter.

AI musikk har vært en av de tingene som har gjort meg deprimert de siste par åra, men nå har jeg heldigvis sluttet å bekymre meg så mye over den, siden vi nå står midt i tredje verdenskrig, wuhuu, ett mindre problem liksom!

Til trådstarter:  Jeg syns sangen var fin hovedsaklig på grunn av teksten.  Jeg syns den var veldig fin.  Jeg antar broren din har skrevet den eller er hjertet bak den ihvertfall.

Du er ikke vanskelig, men du er nokk en forvirret sjel.
Forskjellen med AI kontra plugins, er at ved plugins, må man selv gjøre all komponeringen og skrivinga,
samt mixingen. Det er mye mer arbeid som også sikrer et originalt resultat som du har laget selv med full kontroll.
Og det er derfor mange komponister og produsenter foretrekker dette fremfor å bruke AI som Suno etc.
Hvilken av desse to du personlig foretrekker å høre på, er ikke så viktig. It is what it is.

@Uderzo her er en kul video for deg og interesserte

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...