Tesla1856 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) Elektriker firma utførte arbeid i en utleieilighet jeg har i 2024. De skiftet ut hele sikringskapet og trakk om alle kabler bortsett fra i badet. Kostnaden ble på 65k sånn ca. Klagde da også på manglende samsværserklaring som tok lang tid å få pluss at kursfortegnelsen var mangelfullt. Etter mye om og men og telefoner og emailer så fikk jeg alt på plass. Men når jeg var i leligheten her om dagen så forsto jeg at kursfortegnelsen ikke stemmer overens med det som er trukket der. Hvordan går jeg frem her dersom elektriker ikke korrigerer arbeidet. Hvem kan jeg klage til? Endret 19. januar av Tesla1856
Føniks Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) Om elektriker ikke korrigerer arbeidet så engasjerer du en annen elektriker til å gjøre det. Så sender du fakturaen for dette arbeidet til elektrikeren som er ansvarlig, og krever at den blir betalt og at du vil gå videre med saken i forliksrådet om elektrikeren ikke går med på det. Om elektriker nekter kan du da sende en forliksklage og ta saken videre i forliksrådet. Endret 18. januar av Føniks 1
Axefjord Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar 13 hours ago, Føniks said: Om elektriker ikke korrigerer arbeidet så engasjerer du en annen elektriker til å gjøre det. Så sender du fakturaen for dette arbeidet til elektrikeren som er ansvarlig, og krever at den blir betalt og at du vil gå videre med saken i forliksrådet om elektrikeren ikke går med på det. Om elektriker nekter kan du da sende en forliksklage og ta saken videre i forliksrådet. Når man hyrer elektriker nr 2, så er man også ansvarlig for å betale elektriker nr2 innenfor fristen. Det sagt, om elektriker nr 1 ikke vil rette feil fra jobben, så kan man ta det via forliksrådet for å få han til å betale kostnadene du har hatt, altså regningen fra elektriker nr 2. 1
toralfb Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Har gjerne erfart feil på kurs fortegnelser best rettes selv, da blir benevnelser på rom og utstyr mer korrekt. Slå av en og en kurs, så finner en raskt ut hva som er hva. Men, elektriker bør også klare å få det korrekt.
rozon Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar 20 minutes ago, toralfb said: Har gjerne erfart feil på kurs fortegnelser best rettes selv, da blir benevnelser på rom og utstyr mer korrekt. Slå av en og en kurs, så finner en raskt ut hva som er hva. Men, elektriker bør også klare å få det korrekt. Kursfortegnelsen er teknisk sett en del av dokumentasjonen til installasjonen, og du skal ikke korrigere denne. DLE vil anmerke dette om det ser ufagmessig ut.
The Avatar Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Tesla1856 skrev (14 timer siden): Men når jeg var i leligheten her om dagen så forsto jeg at kursfortegnelsen ikke stemmer overens med det som er trukket der. Hvordan går jeg frem her dersom elektriker ikke korrigerer arbeidet. Hvem kan jeg klage til? Fyrste steg er alltid å ta kontakt med elektrikaren, du har ikkje berre rett på å få ei samsvarserklæring du skal sjølvsagt ha ei korrekt samsvarserklæring for ditt el-anlegg. Funksjonelt sett så har du ikkje mottatt ei samsvarserklæring før du har ei korrekt samsvarserklæring. Fyrste steg er som sagt å fortsette å mase på elektrikaren for å få dette på plass. Om du ikkje kjem nokon veg så har du fleire alternativ. Sjølv ville eg nok tatt kontakt med elektrikaren og sagt at du treng ei komplett samsvarserklæring innan rimeleg tid, og at dersom du ikkje får det så tek du kontakt med DLE (det lokale eltilsynet). DLE kan då føre tilsyn med din bustad for å kunne skrive avvik på at kursfortegnelsen ikkje er korrekt, og ikkje minst kan DLE føre tilsyn med elektroinstallatøren der elektrikaren i verste fall kan miste sin autorisasjon. Før du går den vegen så ville eg likevel gitt elektrikaren ein siste sjanse til å ordne opp. 4
toralfb Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar rozon skrev (33 minutter siden): Kursfortegnelsen er teknisk sett en del av dokumentasjonen til installasjonen, og du skal ikke korrigere denne. DLE vil anmerke dette om det ser ufagmessig ut. Slik jeg har tenkt: En riktig fortegnelse er bedre enn en som inneholder feil. Jeg har behold den gamle fortegnelsen som en referanse. I de tilfeller jeg har gjort dette har den oppdaterte kurs fortegnelsen sett mer "fagmessig ut" enn den gamle, som gjerne har korrigeringer tilføyelse med kulepenn. Pr nå ingen reaksjon fra DLE som har sjekket to anlegg med oppdatert kurs fortegnelse. Men, det er uten tvil elektriker som skal oppdatere kurs fortegnelsen. 1
rozon Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar 1 hour ago, toralfb said: Slik jeg har tenkt: En riktig fortegnelse er bedre enn en som inneholder feil. Jeg har behold den gamle fortegnelsen som en referanse. I de tilfeller jeg har gjort dette har den oppdaterte kurs fortegnelsen sett mer "fagmessig ut" enn den gamle, som gjerne har korrigeringer tilføyelse med kulepenn. NEK sier at kursfortegnelsen "...oppdateres etter enhver endring i installasjonen" og er dermed en levende del av dokumentasjonen til anlegget - da blir det fagmessig korrekt med kulepenn og klistermerker. Fancy-pantsy og pent er ikke nødvendig for fagmessig... Du har i praksis gjort det vanskelig å si hva som ble dekket av den første samsvarserklæringen og hvor det forventes en ny samsvarserklæring. DLE vil nok ikke skru av lyset ditt om du har hengt inn et løst ark som gir en kursfortegnelse - men forstå at dette arket ikke har noe verdi i den grad det kreves som dokumentasjon av anlegg. 17 hours ago, Tesla1856 said: Men når jeg var i leligheten her om dagen så forsto jeg at kursfortegnelsen ikke stemmer overens med det som er trukket der. Hvordan går jeg frem her dersom elektriker ikke korrigerer arbeidet. Hvem kan jeg klage til? Ut fra at du spør "dersom" og etterfølger med hvor du klager, så antar jeg du ser for deg en steil sak her. Prøv en hyggelig tone når du tar kontakt, selv om det er dems feil og skikkelig irriterende for deg. Dette burde det la seg gjøre å fikse. Hvis du klager til DLE på en utøvende installatør så må du fortsatt forvente deg at du må bære kosten av å rette i ditt eget anlegg. DLE er ikke forbrukerrådet for elektrikertjenester. Saken din dekkes sannsynligvis av håndverkertjenesteloven, og denne gir en frist på 2 år/5 år. Du kan da klage til tjenesteyteren, og dersom du ikke får gjennomslag kan du bruke rettslige skritt. 1
wampster Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Er det kun kursfortegnelsen som er feil? Det vil si Er alt annet (eller tror du alt annet) korrekt utført og i orden? I så fall kan du ikke bare sende en epost til elektrikeren/det firmaet og be dem sende deg en pdf med ny rettet fortegnelse som du selv kan skrive ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå