Imaginacíon Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar 3 hours ago, Smule8o said: Vet ikke om du mener at jeg er Israeltro eller du mener noen andre? Jeg er i alle fall kraftig i mot Israels fremferd på Vestbredden og av den oppfatning at det de gjør mot befolkningen på Gaza rett og slett er et forsøk på folkemord. Men at det de gjør der er feil er ikke det samme som at de står bak alt galt i verden. Forsatt er det fint lite som tyder på at de står bak demonstrasjonene/opprøret i Iran. Og at Irans prester er mot Israel betyr ikke att Irans prester er noe mindre forferdelige. Ok. Da er du på den rette siden i den konflikten. Iran-regimet er en annen sak. Jeg er ikke noen tilhenger, men jeg er bekymret for hva som skjer hvis det blir en voldelig omveltning. Det beste hadde vært om en fikk til reformer og en overgang til demokrati etter hvert. Det er kanskje ikke realistisk men at de nå har fått seg en støkk er det all grunn til å tro, og derfor er åpne for reformer. Litt rart egentlig at det blir kallt for et prestestyre. Islam har så vidt jeg vet ikke prester. Det nærmeste en kommer er vel imamer. 2
Boing 4EVER Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar (endret) Imaginacíon skrev (På 17.1.2026 den 21.45): Litt rart egentlig at det blir kallt for et prestestyre. Islam har så vidt jeg vet ikke prester. Det nærmeste en kommer er vel imamer. Ja, helt korrekt. Det rette ordet er nok teokrati. Jeg har aldri støttet det selv om enkelte utrolig nok fikk for seg at jeg gjorde det fordi jeg ikke utdypet det noe særlig. Det jeg hele veien har støttet er fravær av utenlandsk etterretning i et lands indre anliggende, Irans rett til å forsvare seg selv og at det er iranerne som får til å implementere demokratiet. Folk i den regionen er ikke dumme. Faller Iran så står plutselig Pakistan for tur mtp. sionistene. Ikke i dag, ikke i morgen. Men før eller siden. India er alliert med Israel og har siklet over Pakistan siden 14. august 1947. Det har i alle fall skjedd endringer ved at Saudi-Arabia, Pakistan og Tyrkia har inngått en forsvarsallianse. Etter det som skjedde med Qatar for noe måneder siden stoler ingen lenger på USA. Og Israel blir sett på som en stor sikkerhetsrisiko. Endret 19. januar av Boing_80 1 1
Fatninja Skrevet 18. januar Forfatter Skrevet 18. januar Hvor er Rødt, Røde Kors, Palestinakomiteen og LO? Rundt 150 demonstrerte til støtte for folket i Iran i Trondheim tirsdag. – Hvor er støtten fra norske journalister, politikere og kulturpersonligheter? spurte Nick Faradonbeh. Han er fastlege og universitetslektor ved NTNU, og skjønner ikke hvor sympatien og oppmerksomheten blir av. Les saken: https://www.document.no/2026/01/15/iranere-etterlyser-norsk-kulturelite-presse-og-politikere/ 7 2
Jarmo Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar https://www.vg.no/nyheter/i/Gxagvl/reuters-mer-enn-5000-doede-i-iran-ifoelge-iransk-myndighetskilde 1 1
Mbappe09 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Dette regimet må aldri få fred. https://www.vg.no/nyheter/i/Gxagvl/reuters-mer-enn-5000-doede-i-iran-ifoelge-iransk-myndighetskilde 5
Mbappe09 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Fatninja skrev (11 timer siden): Hvor er Rødt, Røde Kors, Palestinakomiteen og LO? Rundt 150 demonstrerte til støtte for folket i Iran i Trondheim tirsdag. – Hvor er støtten fra norske journalister, politikere og kulturpersonligheter? spurte Nick Faradonbeh. Han er fastlege og universitetslektor ved NTNU, og skjønner ikke hvor sympatien og oppmerksomheten blir av. Les saken: https://www.document.no/2026/01/15/iranere-etterlyser-norsk-kulturelite-presse-og-politikere/ Falske hele gjengen. 6
Godjul Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) Ahh Yama Wosmal ute med sin pro-islamistiske propaganda i NRK igjen. Hevder det er tankegodset til den iranske eksil-kronprinsen som er facistisk, ikke det helt åpenbare facistiske Islamiststyre i Iran. At denne fyren får lønn av skattebetalerne er ikke noe annet enn hårreisende Endret 18. januar av Godjul leif 5 2
Tussi Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Godjul skrev (8 minutter siden): Ahh Yama Wosmal ute med sin pro-islamistiske propaganda i NRK igjen. Hevder det er tankegodset til den iranske eksil-kronprinsen som er facistisk, ikke det helt åpenbare facistiske Islamiststyre i Iran. At denne fyren får lønn av skattebetalerne er ikke noe annet enn hårreisende Det er ikke noen tvil om at hans holdning til minoriteter og shahens behandling av minoriteter var ille. Men det er også mullaregimets behandling av minoriteter 1
Atib Azzad Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar 13 minutes ago, Godjul said: Ahh Yama Wosmal ute med sin pro-islamistiske propaganda i NRK igjen. Hevder det er tankegodset til den iranske eksil-kronprinsen som er facistisk, ikke det helt åpenbare facistiske Islamiststyre i Iran. At denne fyren får lønn av skattebetalerne er ikke noe annet enn hårreisende Det er grunn til å frykte fascistiske tendenser i tankegodset til Reza Pahlavi, hvilken form det nåværende styret hár, har ingen konsekvens for argumentet til Yama, Mussolini blir ikke mindre problematisk av at Hitler finnes. Jeg synes Wosmal er dyktig, men når du bare erklærer ham som islamist lar jeg bare det falle på sin egen urimelighet, så late argument er ikke verdt å bruke tid på. 2 1
Godjul Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) Atib Azzad skrev (9 minutter siden): Det er grunn til å frykte fascistiske tendenser i tankegodset til Reza Pahlavi, hvilken form det nåværende styret hár, har ingen konsekvens for argumentet til Yama, Mussolini blir ikke mindre problematisk av at Hitler finnes. Jeg synes Wosmal er dyktig, men når du bare erklærer ham som islamist lar jeg bare det falle på sin egen urimelighet, så late argument er ikke verdt å bruke tid på. Jeg kaller ikke han en Islamist. Jeg tror ikke NRK ville ansatt en Islamist, men det er et aldri så lite skjult forsvar av Islamiststyre i Iran og derfor pro-islamistisk propaganda. Alt er bedre enn dagens prestestyre. Dessuten hva er begrunnelsen for at han sier det når tusenvis om ikke titusenvis av mennesker har blitt drept av dette grusomme regime de siste dagene, det skulle jeg likt å vist Vår stortingspresident som ER Iraner og flyktet fra regime har vist sin støtte, så hvorfor skal jeg lytte til Wosmal? Nei, jeg står for det jeg sa. Endret 18. januar av Godjul 3
Atib Azzad Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar 1 minute ago, Godjul said: Jeg kaller ikke han en Islamist. Jeg tror ikke NRK ville ansatt en Islamist, men det er et aldri så lite skjult forsvar av Islamiststyre i Iran og derfor pro-islamistisk propaganda. Alt er bedre enn dagens prestestyre. Dessuten hva er begrunnelsen for at han sier det? Vår stortingspresident som ER Iraner og flyktet fra regime har vist sin støtte, så hvorfor skal jeg lytte til Wosmal? Nei, jeg står for det jeg sa. Iran fortjener bedre enn å få en ny marionett-regent, med så mange som mister livet håper jeg det fører til større og bedre endringer enn å bare gjeninføre monarkiet. Jeg la ved én begrunnelse fra The Free Iran Scholars Network i det forrige innlegget, som muligens stemmer overrens med Wosmals, men det vet jeg ikke. Dersom du skal insistere på en islamistisk vinkling av NRK og Wosmal må du nesten sannsynliggjøre det med noe, og jeg kommer ikke til å akseptere fravær som bevis, altså at han ikke har uttalt seg om noe du mener han burde uttalt seg om, eller vært kritisk til Pahlavi-dynastiet uten å samtidig ha vært kritisk nok til Ayatollah-styret, osv. 2 1
Boing 4EVER Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) Atib Azzad skrev (26 minutter siden): Iran fortjener bedre enn å få en ny marionett-regent, med så mange som mister livet håper jeg det fører til større og bedre endringer enn å bare gjeninføre monarkiet. Jeg la ved én begrunnelse fra The Free Iran Scholars Network i det forrige innlegget, som muligens stemmer overrens med Wosmals, men det vet jeg ikke. Dersom du skal insistere på en islamistisk vinkling av NRK og Wosmal må du nesten sannsynliggjøre det med noe, og jeg kommer ikke til å akseptere fravær som bevis, altså at han ikke har uttalt seg om noe du mener han burde uttalt seg om, eller vært kritisk til Pahlavi-dynastiet uten å samtidig ha vært kritisk nok til Ayatollah-styret, osv. En ting som det nevnes veldig lite om er at Russland, Kina sammen med Tyrkia og Pakistan samt flere land i Midtøsten er i samtaler med den iranske regjeringen om regimeskifte. Gjennom DIPLOMATI, ikke militære operasjoner. Det er sann makt, ved å føre folk sammen enn det USA og Israel har holdt på med. I tillegg er en slags NATO i Midtøsten sammen med Pakistan i ferd med å bli en realitet. Endret 18. januar av Boing_80 3
AtterEnBruker Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Det er mye narrativer ute og går om at vesten ikke bryr seg om det iranske folk. Hvordan fikk det iranske folket og deres støttespillere bedre inntrykk av at vesten hadde deres støtte i 2022? Og er det noe som kan dupliseres idag, eller trengs det en annen taktikk og form for mobilisering? 1
Godjul Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Atib Azzad skrev (50 minutter siden): og jeg kommer ikke til å akseptere fravær som bevis Vi er på et diskusjonsforum. Jeg trenger ikke å bevise noe som helst for deg, på forum antar man og diskuterer, intet annet. Du ignorerte mitt poeng om at prominente iranere som lever i eksil har utrykt sin støtte, det var helt sikkert bevisst fra din side. Så jeg gjentar, Wosmal løper mullanes ærend med sitt angrep på den eneste reelle opposisjonen for et nytt Iran, da resten har blitt henrettet 4
Atib Azzad Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar 5 minutes ago, Godjul said: Vi er på et diskusjonsforum. Jeg trenger ikke å bevise noe som helst for deg, på forum antar man og diskuterer, intet annet. Du ignorerte mitt poeng om at prominente iranere som lever i eksil har utrykt sin støtte, det var helt sikkert bevisst fra din side. Så jeg gjentar, Wosmal løper mullanes ærend med sitt angrep på den eneste reelle opposisjonen for et nytt Iran, da resten har blitt henrettet Du nevnte bare Masud Gharahkhani.. Jeg ignorerte det fordi jeg synes det er et svakt argument, jeg kunne lett frem en Iraner som var negativ til Sha-arvingen, men det beviser svært lite. 1
Boing 4EVER Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) Atib Azzad skrev (1 time siden): Du nevnte bare Masud Gharahkhani.. Jeg ignorerte det fordi jeg synes det er et svakt argument, jeg kunne lett frem en Iraner som var negativ til Sha-arvingen, men det beviser svært lite. Det er antydning til panikk hos flere trofaste USA fans. De skjønner ikke at endringer er på gang og prøver å holde seg fast til et gammelt narrativ som har vært gjeldende de siste 70 årene. Nå letes det med lykt etter noe som kan gi de rett igjen. Det de ikke skjønner at det vil komme samfunnsmessige (dvs. demokrati) endringer i Iran, men at aktørene på verdensscenen ikke lenge er USA eller Israel. Nå er det Russland og Kina som har tatt over stafettpinnen og istedenfor yankee arroganse benytter de diplomati. Dessuten har det nå skjedd noe som var utenkelig i Midtøsten, en forsvarsallianse likt NATO er i ferd med å bli en realitet. Gamle fiender ser at de er nødt til å samarbeide fordi før eller siden vil krigen komme til landene deres. Dessuten har den eldgamle konflikten mellom shia og sunni islam noe de også skjønner at de må slutte med. Nettopp derfor mener jeg at det er behov for at man ser på flere kilder før en tar stilling til noe. Endret 18. januar av Boing_80 1
Godjul Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) Boing_80 skrev (12 minutter siden): Det er antydning til panikk hos flere trofaste USA fans. De skjønner ikke at endringer er på gang og prøver å holde seg fast til et gammelt narrativ som har vært gjeldende de siste 70 årene Hvilke enderinger er det om jeg tør spørre? Vi er mer avhengig av USA enn noen gang. Vi er bokstavelig talt en vassal av USA. Selv dette forumet går på software/hardware fra USA enten du vil det eller ikke. Google, FB, Microsoft som 98% av alle bedrifter og alle private bruker i Europa styres fra USA. Dette er bare ønsketenkning fra din side. Selv om jeg personlig gjerne skulle sett at EU sperret Europa fra SOME gigantene så kommer ikke det til å skje. Google bygger i dag en dusinvis av datasenter her i Norge, ser ingen krever stopp i byggingen, ingen protester. Neida ingenting forandrer seg skal du nok se Endret 18. januar av Godjul 3
Fatninja Skrevet 19. januar Forfatter Skrevet 19. januar 14 hours ago, Godjul said: Hvilke enderinger er det om jeg tør spørre? Vi er mer avhengig av USA enn noen gang. Vi er bokstavelig talt en vassal av USA. Selv dette forumet går på software/hardware fra USA enten du vil det eller ikke. Google, FB, Microsoft som 98% av alle bedrifter og alle private bruker i Europa styres fra USA. Dette er bare ønsketenkning fra din side. Selv om jeg personlig gjerne skulle sett at EU sperret Europa fra SOME gigantene så kommer ikke det til å skje. Google bygger i dag en dusinvis av datasenter her i Norge, ser ingen krever stopp i byggingen, ingen protester. Neida ingenting forandrer seg skal du nok se Her må jeg si meg enig med Boing. USA har vist seg som en ekstremt upållitelig alliert etter at Donald Trump tok over makten. Truslene mot Danmark er spikeren i kisten for NATO, men bombingen av Hamas sine forhandlere og dne påfølgende jubelen fra den amerikanske ledelsen vel... når du har en ledelse i USA som fullstendig driter i alt av avtaler og internasjonale regler og kutymer, vel... Norge og Europa har nedprioritert forsvar i flere tiår, "andre svekkelser av nasjonalstatene", samt drevet nedbygging av industri for å "redde verden". Fuck around and find out. VI er i find out fasen. Jeg syns forresten denne artikkelen på VG var veldig bra: https://www.vg.no/nyheter/i/xr3dRB/lorelou-desjardins-skal-nordmenn-slutte-aa-beundre-usa-naa 1
Tussi Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Jeg tror at dette er over. Folk stolte på at USA skulle gripe inn. UsA gjør som de alltid gjør, rævkjører den som stoler på dem, så går det sånn. FUCK USA, enda en gang 3
Boing 4EVER Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar (endret) Tensions between the United States and Iran continue to shape global geopolitics as Arab states reportedly urged Washington not to strike Tehran, influencing a major shift in U.S. policy. After threats of military action, President Trump ultimately held back on launching an attack — a decision he later described as his own choice. Greit å ha tilgang til flere kilder før man danner seg inntrykk. Klikk på oversetter knappen og få engelske undertekster. Ikke kjøpt det riksmediene forteller oss helt ukritisk. Endret 20. januar av Boing_80 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå