Gå til innhold

Terrorangrep i Sydney

Anbefalte innlegg

Skrevet
VifteKopp skrev (12 minutter siden):

Målet er å drepe jøder, hvor enn de er. 

Antisemittismen har ikke sitt opphav i opprettelsen av staten Israel, den eksisterte lenge før den staten ble etablert i 1948.

Og for hvert voldelige angrept rettet mot dem, blir jøder verden over mer og mer overbevist om at de kun kan være trygge i sin egen stat. 

Jeg venter på bevis som kommer etter det hele undersøkes, ikke før.  Det er flere muligheter enn det du nevner 

• Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tussi skrev (11 minutter siden):

Så det er Israel sin feil at jøder angripes andre steder? 

Jeg tror jeg kan si med 100% sikkerhet st jeg blir MER sikker på at Israel må kunne forsvare seg med alle midler når palestina-venner ikke entydig kan ta avstand fra massakre på jøder uten å skylde på andre jøder. For det er jo det du gjør her. Og historien har vist at jødene    ble angrepet lenge før Israel oppstod, men så fint det må være å ha noe å skylde hatet på.

For jeg vet inderlig godt at i denne verden er det ingen andre enn jødene selv som er villig til å til syvende og sist forsvare andre jøder i livsfare systematisk

det er ikke en, ikke en, palestinavenn her inne som utvetydig har fordømt denne massakren uten å si "men israel". Det er utrolig... 

de burde vært de første til å forsvare jødene

Er dette noe sånn jewish privilege-opplegg som gjør at jøder ikke kan få ubetinget sympati?

Hvem er det som ikke har sympati?  Vi diskuterer mulige motiver men alle vet at det finnes ingen moralsk grunn til å drepe uskyldige jøder og at det er en tragedie 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
jjkoggan skrev (7 minutter siden):

Jeg venter på bevis som kommer etter det hele undersøkes, ikke før.  Det er flere muligheter enn det du nevner 

Dette er ikke det første angrepet på jøder I Australia. For noen mnd siden ble en synagoge satt fyr på mens mennesker satt og spiste inni. Det var over 2000 antisemittiske hendelser ifjor,  1500 pluss i år. Er det egentlig noen tvil? 

Norske jøder feirer hanukka på en hemmelig plass, og det er væpnede vakter rundt den jødiske barnehagen og synagogen 

Men sant skal sies, jeg har flere fb-venner som er svært anti-Israel som faktisk klarer å si at dette er hatefullt uten å si "men". Og takk for det

Endret av Tussi
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Hvem er det som ikke har sympati?  Vi diskuterer mulige motiver men alle vet at det finnes ingen moralsk grunn til å drepe uskyldige jøder og at det er en tragedie 

Selvsagt, jeg savner bare at folk kan ta avstand fra det uten å si "men"... det er hatefullt og tragisk, punktum.

• Liker 5
Skrevet (endret)
jjkoggan skrev (10 minutter siden):

Joda, i teorien er alt mulig. 

Det er fremdeles de på ytre høyre som mener at Behring Breivik var drevet av en dyp fedrelandskjærlighet, og egentlig ikke hatet noen. 

Men for oss som fremdeles har beina plantet på denne jorda er det ingen tvil om at en slik nedslaktning av jødiske sivile først og fremst er drevet av et dypt hat mot jøder. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
VifteKopp skrev (4 minutter siden):

Joda, i teorien er alt mulig. 

Det er fremdeles de på ytre høyre som mener at Behring Breivik var drevet av en dyp fedrelandskjærlighet, og egentlig ikke hatet noen. 

Men for oss som fremdeles har beina plantet på denne jorda er det ingen tvil om at en slik nedslaktning av jødiske sivile først og fremst er drevet av et dypt hat mot jøder. 

For oss som fremdeles har beina planter på jorden er det flere muligheter, særlig når konflikten mellom muslimer og jøder har mer enn etniske årsaker 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

For oss som fremdeles har beina planter på jorden er det flere muligheter, særlig når konflikten mellom muslimer og jøder har mer enn etniske årsaker 

Vi venter i spenning på hvordan dere skal bortforklare og rasjonalisere enda et åpenbart eksempel på jødehat. 

Historien er stappfull av lignende forsøk.  

• Liker 6
Skrevet
VifteKopp skrev (34 minutter siden):

Vi venter i spenning på hvordan dere skal bortforklare og rasjonalisere enda et åpenbart eksempel på jødehat. 

Historien er stappfull av lignende forsøk.  

Heldigvis så gjør ikke FBI som deg når de skal undersøke hatkriminalitet og dømme på forhånd 

• Liker 3
Skrevet
jjkoggan skrev (1 time siden):

Global intifada mot jødene...

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
jjkoggan skrev (6 timer siden):

Heldigvis så gjør ikke FBI som deg når de skal undersøke hatkriminalitet og dømme på forhånd 

Heldigvis er ikke jeg en etterforskningsmyndighet som skal forholde meg til lovens minste detaljer, og kan bruke sunn fornuft til å komme frem til åpenbare konklusjoner på et forum.

Jeg antar du heller ikke forhåndsdømte Breivik, og ventet i årevis til alle rettsrunder og anker var ferdige før du konkluderte med at fyren mest sannsynlig hatet AUF-ere.  

• Liker 5
Skrevet (endret)
frohmage skrev (9 timer siden):

Å skjære alle jøder over én kam er vel like hatefullt som å gjøre det samme med muslimer.

Nettopp.

Jøder som gruppe bærer ikke ansvar for den israelske statens eller terror-settleres handlinger, akkurat som muslimer som gruppe ikke kan holdes ansvarlige for islamistiske terrorangrep. Enhver antydning om det motsatte, eller ethvert forsøk på å normalisere slik tenkning er uakseptabelt.

Jeg skjønner ikke hvorfor noe så elementært skal være så vanskelig for så mange, men hatet trumfer vel gjennom.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Nettopp.

Jøder som gruppe bærer ikke ansvar for den israelske statens eller terror-settleres handlinger, akkurat som muslimer som gruppe ikke kan holdes ansvarlige for islamistiske terrorangrep. Enhver antydning om det motsatte, eller ethvert forsøk på å normalisere slik tenkning er uakseptabelt.

Jeg skjønner ikke hvorfor noe så elementært skal være så vanskelig for så mange her inne.

Det går fint å ha mer enn enn tanke i hodet på en gang - alt er ikke sort hvitt...

Utfordringen ligger i at vi har en verdensreligion som har vedtatt en intifada  mot alle som er jøder og dermed har gjort dem til et legitimt mål. Når da ikke moderate menighetsledere tør å gjøre som feks Mohammad Tawhidi i Australia og gå ut og fordømme slike handlinger så sitter verden igjen med en opplevelse at de som tier stille samtykker. På samme måte som det begynner å bli mer og mer kleint for republikanere å akseptere alt som kommer fra presidenten der så er det også der slik at hvis de ikke sier noe så er det pr def samtykke. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
sofiemyr skrev (8 minutter siden):

Utfordringen ligger i at vi har en verdensreligion som har vedtatt en intifada  

En religion har vedtatt en intifada? Det gir ingen mening. Blir like sprøtt som å si at religionen jødedommen har gjort arabere til et legitimt mål fordi det finnes jødiske grupperinger som roper "death to all arabs" og utfører terrorangrep.

Er det noen som demonstrerer svart-hvitt-tenking er det generalisering og diskriminering av hele grupper, som jøder eller muslimer, slik du gjør.

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

En religion har vedtatt en intifada? Det gir ingen mening. Blir like sprøtt som å si at religionen jødedommen har gjort arabere til et legitimt mål fordi det er jødiske grupperinger som roper "death to all arabs".

Hvor mange andre enn Mohammad Tawhidi kan du vise til med autoritet i muslimske kretser som aktivt tar avstand fra den nevnte intifada?

• Liker 4
Skrevet
Snikpellik skrev (3 timer siden):

En religion har vedtatt en intifada? Det gir ingen mening. Blir like sprøtt som å si at religionen jødedommen har gjort arabere til et legitimt mål fordi det finnes jødiske grupperinger som roper "death to all arabs" og utfører terrorangrep.

Er det noen som demonstrerer svart-hvitt-tenking er det generalisering og diskriminering av hele grupper, som jøder eller muslimer, slik du gjør.

En veldig god kronikk om "Global Intifada" i VG idag

"Historisk betegner intifada voldelige opprør, selvmordsbombinger, knivangrep og skyting mot sivile. For jøder og israelere er ikke intifada et symbol, men et levd traume – erfaringer med målrettet terror mot sivile i offentlige rom."

I Oslo, London, New York og Sydney har demonstranter marsjert under bannere med teksten Globalise the Intifada – ofte uten fordømmelse eller større protester.

Tvert imot har politikere, akademikere og medieaktører bidratt til å normalisere språket, ved å insistere på at dette bare er et uttrykk for solidaritet med palestinere.

Bondi Beach viser konsekvensene av denne ansvarsfraskrivelsen. Når voldelig språk får leve uimotsagt, beveger det seg fra plakater og slagord til handling.

Når forestillingen om at jøder overalt er del av en kollektiv fiende normaliseres, flyttes også frontlinjen. Fra Gaza til Paris. Fra Tel Aviv til Oslo."

Debattinnlegg: En global intifada

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

En veldig god kronikk om "Global Intifada" i VG idag

"Historisk betegner intifada voldelige opprør, selvmordsbombinger, knivangrep og skyting mot sivile. For jøder og israelere er ikke intifada et symbol, men et levd traume – erfaringer med målrettet terror mot sivile i offentlige rom."

I Oslo, London, New York og Sydney har demonstranter marsjert under bannere med teksten Globalise the Intifada – ofte uten fordømmelse eller større protester.

Tvert imot har politikere, akademikere og medieaktører bidratt til å normalisere språket, ved å insistere på at dette bare er et uttrykk for solidaritet med palestinere.

Bondi Beach viser konsekvensene av denne ansvarsfraskrivelsen. Når voldelig språk får leve uimotsagt, beveger det seg fra plakater og slagord til handling.

Når forestillingen om at jøder overalt er del av en kollektiv fiende normaliseres, flyttes også frontlinjen. Fra Gaza til Paris. Fra Tel Aviv til Oslo."

Debattinnlegg: En global intifada

Enig, en god kronikk. Men hva har dette med mitt innlegg å gjøre?

• Liker 3
Skrevet
VifteKopp skrev (4 timer siden):

Heldigvis er ikke jeg en etterforskningsmyndighet som skal forholde meg til lovens minste detaljer, og kan bruke sunn fornuft til å komme frem til åpenbare konklusjoner på et forum.

Jeg antar du heller ikke forhåndsdømte Breivik, og ventet i årevis til alle rettsrunder og anker var ferdige før du konkluderte med at fyren mest sannsynlig hatet AUF-ere.  

Nei, jeg venter på mer informasjon enn at ofrene tilhørte visse grupper før jeg spekulerer mer, særlig når det eksisterer en politisk konflikt mellom de som støtter Israel og de som ikke støtter Israel.  Finnes det dokumenter eller online aktiviteter, øyenvitner osv som støtter din spekulasjon?   Selv om man finner på bevis at de hatet jøder så blir det vanskelig å skille rasistisk hat fra politisk hat.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...