Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere ny lampe i takboks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 
Har tidligere hatt en taklampe som jeg ønsker å bytte ut. Har kjøpt ei skinne med spotter, men har problemer med å få montert den riktig vei. Takboksen har to skruer, men jeg ønsker skinnen andre veien som vist på bildet. Finnes det noen adaptere eller en smart måte å løse dette på? 

20251213_193908.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (19 minutter siden):

Løsne skruene litt og prøv å vri den ringen, skal være løs. Du må kanskje skjære bort litt sparkel før du klarer det. 

Sitter helt fast, er et ganske nytt annlegg, så regner med at den er skrudd fast på en eller annen måte jeg ikke ser. Har tatt ut alle skruer uten at det hjalp

20251213_193900.jpg

Skrevet

På (nyere) veggbokser kan ringen snues, men ikke på takbokser. 

Det finnes et lokk du setter over boksen og trer ledningene igjennom som gir deg en liten utfellbar krok, og har skruehull (ca?) 90grader på de du fester lokket i boksen med. Obs du trenger da også et ekstra sett med skruer

Jeg fant det ikke hos Elektroimportøren, så mulig utfordringen blir å få fatt i det. 

https://www.onninen.no/schneider-taklokk-tu-universal-lokk-3012150/p/GDC158?term=Lokk

Skrevet

Det brukes nesten ikke takbokser lenger. Jeg syns det ser ut som en standard 73 mm veggboks. Ta en stor tang eller noe og prøv å vri ringen. De kan sitte veldig godt fast i maling etc. 

Skrevet (endret)
24 minutes ago, kremt said:

Det brukes nesten ikke takbokser lenger. Jeg syns det ser ut som en standard 73 mm veggboks. Ta en stor tang eller noe og prøv å vri ringen. De kan sitte veldig godt fast i maling etc. 

Se på bildet igjen, avbildet boks er definitivt en takboks.

Op:

IKKE ta tak med en stor tang og vri, det kommer ikke til å fungere, men du kan potensielt klare å vri noe istykker

Edit:

Klønete og upedagogisk av meg å bare si "se på bildet igjen", men gjør det gjerne og legg merke til:

- "ørene" med skrueinnsatser er del av boksen, og går helt ned til bunn

- metallinnsats for skruer (veggbokser har i ganske mange år bruk skruer i plast)

- antall og vinkel på hull fra rørstusser 

- Dimmensjon på skruer (takbokser bruker grovere skruer 5 eller 4 mm avhengig av alder)

- ingen synlig løs ring

takboksen kan ligne en smule på elko's nå utgåtte veggboks serie utført i hvit plast, disse hadde en løs ring, opprinnelig i metall, så i senere år rød plast.

på samtlige versjoner (jeg har sett) av disse ringene skrur man skruen gjennom ringen, og den blir igjen synlig "nede i" boksen

hvis ringen (med betydlige krefter) ble revet ut,  var uten hindringer inni boksen (så ringen kunne roteres) og den hadde et tydelig "steg" i plasten som hold ringen på plass.

Endret av SirAmp
Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Riktig at det nesten ikke brukes takboks lenger, til fordel for downlights og/eller "stikk på vegg ved tak" løsning. Men i de tilfellene der man faktisk skal ha et koblingspunkt i tak er det naturlig å bruke takboks, og man er nødt til det om man skal ha noe vekt hengende der (nedhengt lampe eller vifte f.eks.) da en takboks skrus fast i selve konstruksjonen og er ment for å holde vekt. Noe en takboks ikke er ment for.

Skrevet

Enkleste er å sette lokk på boksen og montere feste til lampen direkte i taket litt på siden. Gjerne med litt overlapp slik at ledningene kan komme ut av lokket og inn i lampa uten å synes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...