leticia Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Hvorfor begrenser vi mennesker til hva de kan bli og utvikle seg som fra de er født fordi vi har forestillinger om hva en jente / kvinne og gutt / mann passer best til å gjøre? Bør vi ikke tenke oss litt mer om hvordan vi gir, eller begrenser våre egne barns muligheter i samfunnet? Se link. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-vil-ta-100-ar-for-vi-nar-kjonnsbalanse/o/5-95-2772032?fbclid=IwVERDUAOqGUtleHRuA2FlbQIxMABzcnRjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR5KNeOBRP5mTg_I7QDAAEl1ZTpJwwBXhs4paSvRCkPpRJQevEqBeNOuzehfiQ_aem_M481iQzieK2nzvkMxM_EqA 2
Atib Azzad Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg vet jeg allerede har sagt dette i en annen tråd, men den første Pusher filmen til Nicolas Winding Refn, er en interessant studie av en mann som sliter med å leve opp til det han mener er en forventet presentasjon av maskulinitet. (Hele triologien er forøvrig god) Det er så utrolig dumt å legge arbitrære føringer og forventninger som havner i konflikt med menneskers egentlige identitet, det skaper bare misnøye og fremmedgjøring. Det er ikke alle som tar like stor skade av det, da mange passer inn, eller har lært seg å presentere seg som om man passer inn uten større ubehag, i slike forhåndsdefinerte roller. Å være kjent og trygg med hvem man er virker som en forutsetning for å kunne leve livet på en harmonisk måte. 1
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg vet det ikke er populært å nevne Jordan Peterson. Men man ser jo at i de landene som har minst fokus på kjønnsroller og.mest på likestilling, er de landene der menn og kvinner velger aller mest tradisjonelt 1
Atib Azzad Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 3 minutes ago, Tussi said: Jeg vet det ikke er populært å nevne Jordan Peterson. Men man ser jo at i de landene som har minst fokus på kjønnsroller og.mest på likestilling, er de landene der menn og kvinner velger aller mest tradisjonelt Forfatteren av studien Peterson baserer seg på, mener han misforstår/misrepresenterer den. 2
leticia Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Atib Azzad skrev (15 minutter siden): Å være kjent og trygg med hvem man er virker som en forutsetning for å kunne leve livet på en harmonisk måte. Ja, men man ser at man virkelig må være sterk i seg selv for å motstå det som er samfunnets sosiale forventninger. Alt som er utenfor "boksen" blir sett rart på. 1 1
VifteKopp Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) leticia skrev (5 timer siden): Hvorfor begrenser vi mennesker til hva de kan bli og utvikle seg som fra de er født fordi vi har forestillinger om hva en jente / kvinne og gutt / mann passer best til å gjøre? Bør vi ikke tenke oss litt mer om hvordan vi gir, eller begrenser våre egne barns muligheter i samfunnet? Se link. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-vil-ta-100-ar-for-vi-nar-kjonnsbalanse/o/5-95-2772032?fbclid=IwVERDUAOqGUtleHRuA2FlbQIxMABzcnRjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR5KNeOBRP5mTg_I7QDAAEl1ZTpJwwBXhs4paSvRCkPpRJQevEqBeNOuzehfiQ_aem_M481iQzieK2nzvkMxM_EqA Vi har ganske robuste studier på at det finnes kjønnsforskjeller i hvilke type leker barn liker. Jentebarn foretrekker i snitt dukker og bamser, og at guttebarn i snitt foretrekker mer mekaniske leker som biler, byggesett, et cetera. Men dette er snakk om gjennomsnitt, og man bør som forelder selvsagt teste ut ulike typer leker og se hva ens eget barn liker. Endret 1 time siden av VifteKopp 1
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Atib Azzad skrev (3 minutter siden): Forfatteren av studien Peterson baserer seg på, mener han misforstår/misrepresenterer den. Jeg ser hva som skrives,.Men jeg ser ikke helt hva de mener han tar feil. 1
Atib Azzad Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 1 minute ago, Tussi said: Jeg ser hva som skrives,.Men jeg ser ikke helt hva de mener han tar feil. ok
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Atib Azzad skrev (1 minutt siden): ok Han mener at kvinner har større valgfrihet i USA enn i Norge. Uten å spesifisere. Vi kvoterer og likevel endrer det ikke statistikken til vår "fordel" Det er nesten som om det stemmer at jo større mulighet kvinner har til å velge, inkludert fordeler ved å velge "maskulint", så velger man tradisjonelt 1
leticia Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden VifteKopp skrev (7 minutter siden): Vi har ganske robuste studier på at det finnes kjønnsforskjeller i hvilke type leker barn liker. Jentebarn foretrekker i snitt dukker og bamser, og at guttebarn i snitt foretrekker mer mekaniske leker som biler, byggesett, et cetera. Men dette er snakk om gjennomsnitt, og man bør som forelder selvsagt teste ut ulike typer leker og se hva ens eget barn liker. Men hvis du leser artikkelen som er lagt ved OP, så ser du at hva vi introduserer spedbarn for har mye med dette å gjøre. Jeg aner ikke hva jeg ble introdusert for mest, men åpenbart så var det ingenting som hindret meg i å leke med begge deler iallefall. Jeg likte alle typer leker, og foretrekker den dag i dag mer tradisjonelle "mannlige" aktiviteter. 1 1
leticia Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden VifteKopp skrev (12 minutter siden): Men dette er snakk om gjennomsnitt, og man bør som forelder selvsagt teste ut ulike typer leker og se hva ens eget barn liker. Enig her, men det er ikke så enkelt når vi deler leketøysavdelingen inn i "gutter" og "jenter", det samme med klesavdelingen - fargemessig altså, det går mye i rosa og blått. Vi har forventninger om hvordan jenter / kvinner og gutter / menn skal være. ( typisk "store gutter gråter ikke". Det kan være trygt for de som passer inn i disse mønstrene, men begrensende (og en kamp å kjempe for å få lov til å være seg selv) for de som ikke passer inn i disse mønstrene. 1 1
herzeleid Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg synes hele påstanden i åpningsposten er rar, og innlegget det linkes til er bare tre damer som fremmer en drøss udokumenterte påstander og avfeier at biologi har noe å si. Det fremstår svært svakt. Norske kvinner og menn har en enorm valgfrihet når det gjelder hva de skal gjøre, og oppfordres i stor grad til å velge ‘utradisjonelt’. Disse enorme begrensningene TS og andre ser ut til å mene at ‘vi’ legger på barn tror jeg i stor grad er innbilte og ideologisk fundert, og basert på et sterkt ønske om at vi skal glemme biologiske faktorer. Harald Eia tok opp likestillingsparadokset for et drøyt tiår siden. Kan være nyttig lesing for flere. 3 1
VifteKopp Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) leticia skrev (8 minutter siden): Men hvis du leser artikkelen som er lagt ved OP, så ser du at hva vi introduserer spedbarn for har mye med dette å gjøre. Jeg aner ikke hva jeg ble introdusert for mest, men åpenbart så var det ingenting som hindret meg i å leke med begge deler iallefall. Jeg likte alle typer leker, og foretrekker den dag i dag mer tradisjonelle "mannlige" aktiviteter. Det er et interessant ekseperiment, men det forteller oss lite om hvor mye påvirkning det har på den totale differansen. For vi finner faktisk de samme preferanseforskjellene på tvers av kulturer, og i andre primater. Biologi er nok sterkere enn kultur, selv om kultur også spiller en signifikant rolle. Men som sagt: en god forelder forstår at barnet er et individ og er observant på hva slags type leker hen liker uavhengig av kjønn. Endret 1 time siden av VifteKopp
leticia Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Tussi skrev (12 minutter siden): Det er nesten som om det stemmer at jo større mulighet kvinner har til å velge, inkludert fordeler ved å velge "maskulint", så velger man tradisjonelt Det er fullt mulig å ta den slutningen. Men det kan også hende at selv om man på papiret har større valgmuligheter, så har man ikke det sosialt, det blir likevel forventet sosialt hva man skal gjøre, og sanksjonert sosialt hvis man går utenfor det som er sosialt akseptert? Er det ikke det du sikter til @Atib Azzad? 2
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden leticia skrev (1 minutt siden): Det er fullt mulig å ta den slutningen. Men det kan også hende at selv om man på papiret har større valgmuligheter, så har man ikke det sosialt, det blir likevel forventet sosialt hva man skal gjøre, og sanksjonert sosialt hvis man går utenfor det som er sosialt akseptert? Er det ikke det du sikter til @Atib Azzad? Det kan være,men at disse sosiale sanksjonene skal være sterkere i verdens mest mest likestilte land er jo noe merkelig...
leticia Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden VifteKopp skrev (8 minutter siden): Men som sagt: en god forelder forstår at barnet er et individ og er observant på hva slags type leker hen liker uavhengig av kjønn. Jeg skjønner det. Men som god forelder så ønsker du heller ikke at barnet ditt skal bli mobbet. Derfor så sender du f.eks ikke guttungen din på barneskolen i en kjole. Vi får altså dermed rammer for hva det er sosialt akseptert å gjøre eller ikke. Det kan bli viktigere enn barnas iboende behov for å få være seg selv. 2
leticia Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Tussi skrev (6 minutter siden): Det kan være,men at disse sosiale sanksjonene skal være sterkere i verdens mest mest likestilte land er jo noe merkelig... Fordi endel av likestillingen er presset frem muligens? Og dermed så kan det bli større motstand mot den? Som f.eks kvotering... 1 1
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden leticia skrev (Akkurat nå): Fordi endel av likestillingen er presset frem muligens? Og dermed så kan det bli større motstand mot den? Som f.eks kvotering... Det kan påvirke noe...
VifteKopp Skrevet 41 minutter siden Skrevet 41 minutter siden leticia skrev (20 minutter siden): Jeg skjønner det. Men som god forelder så ønsker du heller ikke at barnet ditt skal bli mobbet. Derfor så sender du f.eks ikke guttungen din på barneskolen i en kjole. Vi får altså dermed rammer for hva det er sosialt akseptert å gjøre eller ikke. Det kan bli viktigere enn barnas iboende behov for å få være seg selv. Ja, det er en vurdering hver og en forelder ta, om man vil bytte barnets autensitet mot sosial aksept og vice versa.
fredrik2 Skrevet 21 minutter siden Skrevet 21 minutter siden Det de kommer med er ju bara en teori. En teori som vi har hört många gånger och som er veldig vansklig/omöjlig at bevisa. Premisen er at kvinner og menn er lika och er lika intresserade av allt. Når de då velger forskjellig utdaning etc så må det bero på noe annat, samfunnet eller diskriminering for eksempel. Klart att det finns lite forskjelliga förväntning och behandling baserat på kön men jag tror at den delen er rimelig liten i ett land som Norge där alla faktiskt kan och får göra vad de vill oberoende av kön. Tror vi kommer ha den här diskussionen tills jorden går under eftersom det aldrig kommer bli helt jämställt på grund av att könen ikke er helt lika. (Sen er det som vanligt intressant hur det enligt feminismen ikke finns noen forskjeller mellan könen som kan påverka for eksempel valg av utdanning och modern könnsteori der könn er det viktigast av allt och köns stereotyper er det dominerande)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå