Gå til innhold

Arbeidsgivere som ikke vil betale for kaffe til de ansatte - kan det være bedriftsøkonomisk lurt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 hours ago, Rhabagatz said:

Det er ekstremt dârlig ledelse av mennesker. Det er nærmest gitt at produktiviteten faller. Folk blir pissed og kaffe er oppkvikkende...

Kaffe er oppkvikkende (mer psykisk enn fysisk faktisk) men det kan altså være et tegn for den ansatte på at den blir satt pris på og er verdt det godet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet i en industribedrift hvor det var et frivillig månedlig "kaffetrekk" på tilsvarende sum(justert for inflasjon). Det var ingen sur stemning rundt det faktisk. Det var ingen stor lønnsvinner heller, men det var ryddig. Jeg tror mange i det offentlige burde ta lærdom av det. 

Det ble betalt ut overtid, uten spørsmål. Avspasering var noe den ansatte selv valgte når skulle skje. Det skjer ikke i helsesektoren. 

• Liker 1
Skrevet
OJ Doe skrev (9 minutter siden):

Jeg har jobbet i en industribedrift hvor det var et frivillig månedlig "kaffetrekk" på tilsvarende sum(justert for inflasjon). Det var ingen sur stemning rundt det faktisk. Det var ingen stor lønnsvinner heller, men det var ryddig. Jeg tror mange i det offentlige burde ta lærdom av det. 

Det ble betalt ut overtid, uten spørsmål. Avspasering var noe den ansatte selv valgte når skulle skje. Det skjer ikke i helsesektoren. 

Hva mener du?

Jeg jobber i helsesektoren, og det er sånn det er og alltid har vært hos oss.

(Vi får betalt overtid, og velger avspasering selv)

Eneste detaljen som noen stusser på (inkludert meg selv), er at man må melde seg av 'kaffetrekk', og ikke på. 

Noe annet jeg stusser på er kulturen om at man koker fersk kaffe som står klar til neste skift kommer på jobb. Det skal man gjøre uavhengig av om man drikker det selv. (Jeg har helt ut uttalige liter med kaffe i vasken).

Jeg drikker bare en kopp i ny og ne, for smaken sin del, da jeg synes det er veldig godt. Men jeg skyr alt som er vanedannende/avhengighetskapende. Så mine kopper er nok dyre, sett opp mot de som sluker en liter om dagen.

Skjønner greia med å ta fra noen noe de tar for gitt, tuller med motivasjonen til en ansatt. Men når man ikke er avhengig, så oppleves det også noe patetisk.

Det er bare kaffe, det går fint. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Pop skrev (23 timer siden):

Jobbet i flere år hos en arbeidsgiver (sykehus/helseforetak) hvor det var gratis kaffe, gratis parkering og gratis julelunsj. Sommerfest og slikt betalte man stort sett selv. De tre gratis elementene forsvant i takt med dårligere økonomi, men de fleste satt igjen med en følelse av at den dårlige økonomien akselererte da de få godene forsvant i tur og orden. Mest sannsynlig var de forsvinnende godene et symptom på en feilslått personalpolitikk, eller mangel på en, er kanskje mer riktig. Inntrykket var at det alltid var mulig å erstatte de som sluttet og alle kunne erstattes, på dagen. Noe som selvsagt var og er idiotisk korttenkt med tanke på hvor lang tid opplæring og innarbeiding av rutiner tar.

Fra å ha stort sett fornøyde ansatte som satte pris på det lille ekstra de fikk, ble de tatt for gitt, og selvsagt kom det avisoppslag om ledelsens saftige lønnspåslag. Det forsterket inntrykket av at de ansatte gikk for lut og kaldt vann. Man hadde selvsagt beregninger på hvor mye man sparte på null mer kaffe, betalt parkering, null julelunsj. Men om man sparte en mill på kaffen, så tapte de nok 2 mill på ansatte som var forbanna, misfornøyd og brukte tid i gangene på å klage istedet. Samme runde på de andre godene. At man beregner mennesker som automatisk å godta nye rutiner, er i beste fall inkompetanse.

Med en kjip arbeidsgiver kan man bare anta at det kommer mer "kjiphet" fremover.

Screenshot2025-12-12at12-11-21Bruker450000pjulebord.thumb.png.f841b81dbdcc7953217cd733dc07be5d.png

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/bruker-450-000-pa-julebord/83957279

Dette er altså noen deler av det offentlige. Det som er greit her er tydeligvis ikke greit andre steder. Nå har jeg sjeldent så mye til overs for misunnelse-journalisme, men når vårt tradisjonelle utgangspunkt er at arbeidsgiver betaler for enten julelunsj eller sponser julebord med en viss sum så er det rart at det offentlige forskjellsbehandler så mye fra etat til etat. Mange deler av det offentlige får ikke en krone til hverken julebord eller julelunsj og noen har til og med mistet mårrakaffen sin. Ulik standard i ulike etater gjør at man ikke kan bruke "det koster jo skattebetalerne penger" som argument ett sted, mens det samme ikke gjelder et annet. Alle disse etatene er jo finansiert av skattebetalere så en skulle jo tro at offentlig ansatt = offentlig ansatt, ikke at de rangeres i "disse får julebord dekket mens disse får ikke det" og "disse får ikke en gang kaffe".

Skrevet
mandodiao skrev (53 minutter siden):

Hva mener du?

Jeg jobber i helsesektoren, og det er sånn det er og alltid har vært hos oss.

(Vi får betalt overtid, og velger avspasering selv)

Eneste detaljen som noen stusser på (inkludert meg selv), er at man må melde seg av 'kaffetrekk', og ikke på. 

Noe annet jeg stusser på er kulturen om at man koker fersk kaffe som står klar til neste skift kommer på jobb. Det skal man gjøre uavhengig av om man drikker det selv. (Jeg har helt ut uttalige liter med kaffe i vasken).

Jeg drikker bare en kopp i ny og ne, for smaken sin del, da jeg synes det er veldig godt. Men jeg skyr alt som er vanedannende/avhengighetskapende. Så mine kopper er nok dyre, sett opp mot de som sluker en liter om dagen.

Skjønner greia med å ta fra noen noe de tar for gitt, tuller med motivasjonen til en ansatt. Men når man ikke er avhengig, så oppleves det også noe patetisk.

Det er bare kaffe, det går fint. 

Det er ikke alle i offentlig helse som har det slik. For noen er det avspasering når det måtte passe for avdelingen, og timer må tas ut som avspasering, ikke overtid. Avspaseringstimer som ikke er tatt ut ved årsslutt mister man. Så da er man så heldig at man får gå klokka 20 i stedet for 23 på en kvedsvakt, typisk. Helt unyttig fri. 

Jeg synes du bør vurdere ordbruken "patetisk". Det er et sterkt nedsettende begrep mot personer. En kopp kaffe er en pause, et lite sosialt pusterom med kolleger, og det å dele mat og drikke er en viktig del av det sosiale samspillet for mennesker. 

Skrevet
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Screenshot2025-12-12at12-11-21Bruker450000pjulebord.thumb.png.f841b81dbdcc7953217cd733dc07be5d.png

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/bruker-450-000-pa-julebord/83957279

Dette er altså noen deler av det offentlige. Det som er greit her er tydeligvis ikke greit andre steder. Nå har jeg sjeldent så mye til overs for misunnelse-journalisme, men når vårt tradisjonelle utgangspunkt er at arbeidsgiver betaler for enten julelunsj eller sponser julebord med en viss sum så er det rart at det offentlige forskjellsbehandler så mye fra etat til etat. Mange deler av det offentlige får ikke en krone til hverken julebord eller julelunsj og noen har til og med mistet mårrakaffen sin. Ulik standard i ulike etater gjør at man ikke kan bruke "det koster jo skattebetalerne penger" som argument ett sted, mens det samme ikke gjelder et annet. Alle disse etatene er jo finansiert av skattebetalere så en skulle jo tro at offentlig ansatt = offentlig ansatt, ikke at de rangeres i "disse får julebord dekket mens disse får ikke det" og "disse får ikke en gang kaffe".

Personlig bytter jeg gjerne bort julebord,kaffe,sosiale events, helsestudio,gratis lege,reiser,kurs osv..mot gratis parkering og en god kontorarbeidsplass.  Dessverre tror mange arbeidsgivere at man blir mer effektiv jo mer sosiale rammer man lager...Jeg er definitivt ikke der.  Har selv aldri benyttet meg av disse tilbudene som er på min arbeidsplass, men savner virkelig at de ikke har skikkelige lokaler hvor man kan fokusere på arbeidet - ikke alt det andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...