Gå til innhold

Autosync dobler månedsprisen

Vokteren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Autosync skriver selv:

Sitat

AutoSync er Norges største AutoPASS-utsteder med mer enn 1,4 millioner norske bilister som kunder. Vi krever inn over åtte milliarder kroner hvert år, fra mer enn 1,9 millioner aktive kjøretøy. 

Med 12000 kunder pr måned tar det 10 år før alle har byttet selskap. 😇

Så snart media slutter å skrive om dette vil få bytte. 

Skrevet

Hvorfor har vi egentlig disse brikkene? Bommene er utstyrt med kamera og skiltlesning. Er 100% smør på flesk for å dra ut kroner og øre. Lurer på hvem de smører i systemet for å fortsette...

• Liker 2
Skrevet
Vokteren skrev (11 timer siden):

Autosync får som fortjent og kundene flykter:

Som fortjent? Kanskje hvis du biter på og videreformidler clickbait-artikler. 12k kunder er jo ikke nok til å være en avrundingsfeil en gang. De kan miste en halv million kunder og fortsatt være verdt prisøkningen.

Skrevet
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Hvorfor har vi egentlig disse brikkene? Bommene er utstyrt med kamera og skiltlesning. Er 100% smør på flesk for å dra ut kroner og øre. Lurer på hvem de smører i systemet for å fortsette...

Disse brikkene er like meningsløst som Autopass ferje, 100% kamerabassert. Brikken leses ikke engang, men du får 50% rabatt HVIS du har satt inn penger på Autopass ferje-kontoen. Helt hinsides.

• Liker 2
Skrevet

det øker altså fra 5 kr. måneden til hele 10 kr...

i dagens virkelighet med matvarepriser og annet, som spretter opp flere ti-kroner/hundrelapper i slengen gjennom året, kommer i allefall ikke bombrikke-leien å holde meg våken om natta.

så kan man diskutere "prinsipper" og slikt selvsagt, men

Skrevet
Mr.M skrev (3 minutter siden):

det øker altså fra 5 kr. måneden til hele 10 kr...

i dagens virkelighet med matvarepriser og annet, som spretter opp flere ti-kroner/hundrelapper i slengen gjennom året, kommer i allefall ikke bombrikke-leien å holde meg våken om natta.

så kan man diskutere "prinsipper" og slikt selvsagt, men

med 30% økning i mat/drikke budsjettet på 5 år kan jeg ikke si det holder meg våken heller 😛

Skrevet

Først var det 0, så første økning til 5 kr/mnd 60 kr/år var "uendelig prosent økning". Så 10 kr/mnd 120 kr/år.

Dette kommer i tillegg til den andelen av selve bompengene som går til bompengeselskapene og ikke til prosjektene de skal finansiere. Vi bør også huske at bompenger er en svært ineffektiv måte å kreve inn penger på. Jeg så en tabell på det en gang og så vidt jeg husker forsvant mer enn 50% av pengene på de verste bompengesystemene i landet, mens mer normalt for byer var i størrelseorden 10%.

To mer effektive metoder:

- Tromsø avskaffet for noen år siden en kommunal ekstra bensinavgift på 1 kr til fordel for bombrikke-systemer. Driftskostnaden var under 1% av det innkrevede beløpet. Men grådigheten ble for stor så dette effektive systemet ble byttet ut med bompenger som ellers i landet. Men baksiden av medaljen er at svinnet / driftskostnadene har skutt i været til fordel for brikke-selskaper, de som bygger bommer, etc. Jeg tipper drifts-svinnet ligger i størrelseorden 10-25% nå.

- Finansiering via statsbudsjettet. Dette finansieres som kjent av en drøss forskjellige metoder, som mva, inntektskatt, selskapsskatt etc. Dette kreves allerede inn så det er 0% ekstra innkrevings-kostnader. Denne metoden ville også vært mer rettferdig ettersom alle som busser nå slipper unna, alle som bruker gang og sykkelveier slipper unna og alle som er personlig immobile, men likevel bruker veinettet i form av varetransport, hjemmehjelp, nødetater, renovasjon etc. Veier er offentlig infrasturktur og burde vært finansiert av stat og kommuner, altså ALLE innbyggere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...