Gå til innhold

Tannhelsereformen??

Anbefalte innlegg

Skrevet
BamseMums80 skrev (1 time siden):

Ville ikke da de aktuelle tennene (Evt alle) blitt trukket,for å satt inn gebiss? Høres svært rart ut den problemstillingen din. 

Gebiss er dyrt nok til å pantsette boliger for mange.

RustneTrompet skrev (45 minutter siden):

Det blir vel som det pleier å bli, Rødt og SV lover ting de vet ikke kan holde i og så går de tilbake på det mens de legger skylden på andre 😅 Ikke ulikt mange andre politiske partier.

Rødt og SV får det vel ikke igjennom fordi de ikke har flertall for det i Stortinget - verre er det ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morromann skrev (1 time siden):

Hvorfor er det mindre gjennomførbart enn for resten av helsevesenet? Hva er det som skiller tenner fra resten av kroppens økosystem til at det skal være forbeholdt det private å drive tannhelse når dette ikke gjelder for noe annet på kroppen?

Tannhelse er ikke forbeholdt det private, da det finnes mange offentlige klinikker. Hva som dekkes er litt varierende etter hvilken pasientgruppe du hører inn under, men barn og ungdom, personer med psykisk utviklingshemming, enkelte rusavhengige, personer i fengsel og eldre/ uføre i institusjon og hjemmesykepleie er blandt de som får gratis tannbehandling. 

Som sagt så tror jeg det er sunt med en offentlig diskusjon om hvor lista skal ligge. Jeg tror det hele står og faller på at det er for dyrt å subsidiere det folk flest oppfatter som en tilfredsstillende tannhelse. 

Skrevet
Morromann skrev (1 time siden):

Rødt og SV får det vel ikke igjennom fordi de ikke har flertall for det i Stortinget - verre er det ikke.

Sånn er det stort sett når man setter urealistiske krav.

Skrevet (endret)
1 hour ago, RustneTrompet said:

Sånn er det stort sett når man setter urealistiske krav.

Jeg tror Rødt og SV de har en god sak som kan gi dem  mange stemmer. Så enkelt er det. 

Hvordan vil det gå med alle de private tann-klinikkene dersom det blir universielle rettigheter til reparasjon av tenner? Business as usual? Eller vil de til slutt ende opp med mindre fortjeneste?

Forresten: tenk deg et politisk parti som er imot offentlig dekning av idretts-skader og  menisk. Da ble det vel slutt på kvinnefotballen🙂  Eller fotballfolka på bunnen har råd til å betale selv? De fattige trengende kan gå til NAV og be om hjelp. Vi vil ha det slik?

Endret av lada1
Skrevet
lada1 skrev (12 minutter siden):

Jeg tror Rødt og SV de har en god sak som kan gi dem  mange stemmer. Så enkelt er det.

Oppslutningen forteller en annen historie, og gjennomføringsevnen til de to partiene understreker dette når de er i koalisjon. Så enkelt er det.

lada1 skrev (13 minutter siden):

Hvordan vil det gå med alle de private tann-klinikkene dersom det blir universielle rettigheter til reparasjon av tenner? Business as usual? Eller vil de til slutt ende opp med mindre fortjeneste?

Det er klart at de private klinikkene får mindre å gjøre hvis kundemassen minker, men det kan også være at det offentlige i stor grad vil fange opp de som ellers ikke tar seg råd til å gå til (privat) tannlege i det hele tatt, og dermed merkes det ikke nødvendigvis like godt hos de private tannlegene. Uansett så vil denne fordelingen justere seg selv.

Skrevet (endret)

Om staten dekker utgiftene man har hos private tannklinikker, vil private tannleger ikke tape på det.

Men nå slutte å skille mellom tennene og resten av kroppen. Tenner er også helse.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet

Igjen så faller det ned på hva vi skal regne som nødvendig behandling. Som skattebetaler er jeg totalt uinteressert i å plukke opp regningen på all behandling som gjøres hos private tannleger.

Skrevet
17 hours ago, RustneTrompet said:

@fredrik2 Ja, at dette er en av flere grunner til at vi ikke har gratis tannbehandling er noe jeg vet - ikke noe jeg tror. Jeg jobber i tannhelsefaget, og har inngående kjennskap til hele bransjen, både offentlig og privat tannhelse, tannleger og leverandører av klinikkutstyr, forbruksmaterialer og protetiske arbeid.

Det er selvfølgelig ikke umulig å sette en standard for hva som skal dekkes av det offentlige i en eventuell ny ordning, men det er en svært utfordrende oppgave. Jeg er også overbevist om at den ordningen folk flest ser for seg ikke er økonomisk gjennomførbar uansett hvordan en snur og vender på det.

Intressant hur tannvård som vi idag betalar själva er billigt enligt dig samtidigt som det alltså blir alltför dyrt att låta det offentliga betala. 

Har väldigt liten tro på att det skulle vara speciellt vansklig att bestämma vad man ska sätta gränserna för vad man får refunderat.   

Skrevet

Jeg mener en mye mer omfattende tannhelsereform hadde spart seg inn økonomisk i løpet av noen år, da man kan begynne på behandling tidlig før det blir veldig omfattende og mye dyrere. 

Som nevnt tidligere er det endel andre sykdommer i kroppen som har mye med tannhelsen å gjøre, og dårlige tenner kan forlenge et sykdomsløp betraktlig med tilsvarende økning i utgifter for staten. 

Det siste punktet er ikke nevnt her i tråden så vidt jeg har kunnet se; det psykiske. Om man har begrensede midler over lengre tid og ikke prioriterer å få sjekket tennene (siden en sjekk til 1500 fort kan bli behandling på 15000), så blir tennene også en psykisk belastning. Spesielt om problemene vises utad når man smiler f.eks. 

Jeg mener også endel kosmetiske behandlinger bør delvis dekkes, da det kan ha stor innvirkning på det psykiske over tid og man kanskje kan slippe behandlig, sykemelding etc. 

Personlig har jeg hatt litt problemer med tennene opp igjennom og nedprioritet sjekk og behandling pga økonomi. Først da jeg fikk forskudd på arv tok jeg grep og brukte 70k for å få fikset opp. Jeg kunne brukt 120k til på 3 implantater, men det prioriteres ikke på nåværende tidspunkt. Jeg har hatt helt gjennomsnittlig inntekt siste 20 år, men siden jeg har bodd alene så er det mye utgifter på 1 inntekt til bolig, bil, strøm, internett (som gjerne deles på 2 i et samboerskap, dyrt å bo alene) og når alt blir dyrere og dyrere så prioriteres kun det nødvendige. Jeg er ikke noe luksusdyr.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
fredrik2 skrev (13 minutter siden):

Intressant hur tannvård som vi idag betalar själva er billigt enligt dig samtidigt som det alltså blir alltför dyrt att låta det offentliga betala. 

Har väldigt liten tro på att det skulle vara speciellt vansklig att bestämma vad man ska sätta gränserna för vad man får refunderat.   

Det var visst litt vanskelig for deg å forstå, men det er mulig jeg uttrykte meg klønete.
Ja, det er billig å gå til tannlegen for kontroll og rens, så det har de fleste råd til om de prioriterer det. Dersom en derimot venter for lenge og trenger er massiv restaurering så blir det fort ekstremt kostbart. Det vil jeg ikke være med på å betale for.

Skrevet
Just now, RustneTrompet said:

Det var visst litt vanskelig for deg å forstå, men det er mulig jeg uttrykte meg klønete.
Ja, det er billig å gå til tannlegen for kontroll og rens, så det har de fleste råd til om de prioriterer det. Dersom en derimot venter for lenge og trenger er massiv restaurering så blir det fort ekstremt kostbart. Det vil jeg ikke være med på å betale for.

Men om det er billigt kanske fler går till tannlegen för kontroll og rens i tid så blir det billigare och bättre för alla.  

Tror också det finns en del variationer på hur lätt folk får problem med tänderna. Varierar nog också en hel del med forskjelliga generationer. 

Men bra i alla fall att du er tydlig på det handlar om att du  inte vill betala för andras enligt dig självförstyrda problem. 

Har du någon kommentarer till jämförelse med helsevesenet och alla livstidsjukdommar som alla må betala för? Hvorfor ska tannhelse vara helt forskjellig fra någon som spiser alltför mye eller inte tränar regelbundet?  

Skrevet
FlatBeat skrev (18 minutter siden):

Jeg mener en mye mer omfattende tannhelsereform hadde spart seg inn økonomisk i løpet av noen år, da man kan begynne på behandling tidlig før det blir veldig omfattende og mye dyrere. 

Det er jeg 100% enig i. Hvis vi klarer å fange opp og unngå større problemer ved tidlig kontroll så vil det spare oss for mye penger, enten det er staten eller den enkelte som plukker opp regningen. Det er i samfunnets interesse å ta tidlig tak i dette, da gingivitt og periodontitt er koblet til økt risiko for hjerte- og karsykdom, åreforkalkning, svangerskapskomplikasjoner og økt risiko for kreft, blant annet.

Så må vi ta diskusjonen på hva som skal ansees som nødvendig behandling og dekkes av samfunnet, og hva som er kosmetisk og estetisk som bør dekkes av den enkelte (stort sett).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...