Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe pent brukt familiebil - bensin eller elektrisk?


Anbefalte innlegg

Skrevet
37 minutes ago, BadCat said:

Jeg fyller 10 til 20 liter bensin hver torsdag. Det er bekymringsløst og har funket i 25 år. Pumpa fyller 40 liter i minuttet. Det er ferdig på minuttet inkludert tapping av Google pay.

Jeg slippe å fylle bensin hver torsdag. Slipper å kjøre omvei for å dra innom bensinstasjonen. Det synes jeg er kjekt.

Bruker kun hutiglading på ferieturer om sommeren. Resten av året holder 500km om dagen for meg og det fylles på mens jeg sover..

Har eid flere bensin og dieselbiler tidligere. Vil ikke tilbake til alt det styret.

  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
25 minutes ago, sedsberg said:

Feil. En hybrid går en stund på batteri med bensinmotoren på tomgang før den kobles inn. Dette gir mindre slitasje enn på tradisjonell fossilbil.

Du påstår det motsatte her; 

Problemstillingen er fortsatt den samme selv om mange hybrider starter fossil motoren i kulden for å lage varme. 

Skrevet (endret)
2 minutes ago, Marzo said:

Du påstår det motsatte her; 

Problemstillingen er fortsatt den samme selv om mange hybrider starter fossil motoren i kulden for å lage varme. 

Gjør jeg virkelig det?

Edit: Ja hvis du tvinger den til å koble inn så vil den det. Men ved normal kjøring så starter bensinmotoren på tomgang en stund før den kobles inn. Du kan sammenligne det med å gi bånn gass rett etter man har startet en vanlig fossilbil. Det er noe man vanligvis unngår.

Endret av sedsberg
Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Det tror jeg er veldig modellavhengig. Jeg har en Outlander PHEV 2014 og flere uavhengige bekjente som jobber på verksteder sier enstemmig behold den, den modellen er det veldig lite feil med. Det samme sa selgeren som viste fram en KGM Musso 4x4 til meg for litt siden. "ikke kjøp ny bil - behold den gamle".

_________

Men tilbake til spørsmålet. Hvis du planlegger å kjøre den bilen du skal kjøpe 30k i året, så vil bare drivstoffbesparelsen være i størrelseorden 25 000 kr/år og forsvare et økt verdifall i samme størrelseorden, sammenlignet med tilsvarende bensinbil. Et verdifall på 25k/år vil sånn røffly si 200 000 kr høyere innkjøpspris. Så kun for drivstoffbesparelsen alene kan det være lurt å betale inntil 200 000 kr ekstra for å få en elbil kontra en bensinbil. Hvis du sparer på bompenger i tillegg så vil du kunne forsvare en ennå høyere prisdifferanse.

Det mest rasjonelle vil være å sette opp et regneark over kostnader med begge alternativene og prøve å estimere de så godt det lar seg gjøre etter dine forutsetninger. Da får du en rasjonell økonomisk vurdering. Deretter bør du nok lytte litt på din og familiens følelse, komfort og behov som kan legge tunga på vektskåla i det endelige valget.

Hei.

Nei, den nye bilen skal erstatte den gamle stasjonsvognen. Den elbilen vi har i dag skal fremdeles brukes til jobbpendling og er allerede avskrevet og skal kjøres "into the ground". Den skal leve livet sitt ved garasjen nede ved veien. Den brukes også som farte rundt i byen på småærend.

Drivstoffkostnad på den andre bilen er av mindre betydning da den går betraktelig kortere ila. et år.

For meg er ikke bil helt rasjonelt heller. Jeg ønsker meg en bil som tikker alle boksene, både "må ha" og "vil ha".

Skrevet
10 minutes ago, sedsberg said:

Gjør jeg virkelig det?

Edit: Ja hvis du tvinger den til å koble inn så vil den det. Men ved normal kjøring så starter bensinmotoren på tomgang en stund før den kobles inn. Du kan sammenligne det med å gi bånn gass rett etter man har startet en vanlig fossilbil. Det er noe man vanligvis unngår.

Jeg har kjørt flere hybrid biler hvor dette ikke har vært tilfelle, men forstår det er ulikt fra forskjellige produsenter. 

Du mener altså at alle hybrider starter motoren for å varme opp olje etc før de skal kobles inn. 

Skrevet
Just now, Marzo said:

Du mener altså at alle hybrider starter motoren for å varme opp olje etc før de skal kobles inn. 

Min VW gjør dette. Og siden VW lager de desidert dårligste bilene i hele verden så går jeg sterkt ut i fra at alle de andre har i det minste et likt system eller bedre.

  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det er tydelig at dette var et tema som engasjerer 🙂 Vi nordmenn er glade i bilen vår og den representerer for mange, meg selv inkludert, et verktøy for livsutfoldelse, ikke bare transport.

Det mest rasjonelle er jo å bare gjøre som alle andre og kjøpe en Tesla Model Y LR på rentekampanje og ikke tenke noe mer på det. Men jeg liker ikke Tesla Model Y og det er argument nok for meg til å ikke bruke 500K+ på en.

Jeg er en person som liker tanken på at bilen jeg har kan løse alle utfordringer jeg måtte ha. Det være seg trekke henger, kjøre helt til hytta på vinteren, laste inn alt jeg måtte finne på å ta med etc.. Hadde man bodd i USA hadde ikke dette vært noe problem for biler som løser dette finnes en masse. Men her hjemme er disse bilene i stor grad uønsket av myndighetene dersom det ikke er elbil.

Ikke rart hauggamle V70 Cross Country holder seg latterlig høyt i pris selv 10 år etter de gikk ut av produksjon...

edit: La til "av myndighetene". 

Endret av Terrassebord

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...