Gå til innhold

Har Norge kjøpt feil jagerfly?

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Men det kan vi KUN om USA aksepterer det. Mao vi er i praksis avskåret fra å operere slik vi selv ønsker. Med Gripen kunne vi det minste styre alt selv.

Det har du ingen grunnlag for å påstå.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jalla21 skrev (36 minutter siden):

Det har du ingen grunnlag for å påstå.

Trump sa vel noe om å selge fly til land utenfor USA med redusert kapasitet. Jeg hørte han selv si det..så jo..jeg har grunnlag for å påstå det jo

Skrevet
obygda skrev (13 minutter siden):

Trump sa vel noe om å selge fly til land utenfor USA med redusert kapasitet. Jeg hørte han selv si det..så jo..jeg har grunnlag for å påstå det jo

Ja, vi har ikke fått f22, vi har kjøpt f35. Samt at kommentaren var ment om fremtidige salg.

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Du har ikke fått med deg at Trump er en notorisk løgner?
Du minner forresten ganske mye om "Kjerringa mot strømmen" så du får bare holde på hvis du ønsker, men det blir uten meg.

Skrevet
Jalla21 skrev (34 minutter siden):

Du har ikke fått med deg at Trump er en notorisk løgner?
Du minner forresten ganske mye om "Kjerringa mot strømmen" så du får bare holde på hvis du ønsker, men det blir uten meg.

Jo,jeg kjenner godt til at Trump lyver. Ennå et godt argument for å holde seg borte fra amerikanske våpen

Skrevet
Donkey Kong skrev (På 18.11.2025 den 8.49):

1: Trump har ikke påstått at han vil ta Grønland med makt eller at han vil gå til krig mot Danmark. 

2: Trump er demokratisk valgt og ikke en diktator.

Trump har sagt at USA skal ta Grønland og utelukker ikke å bruke makt. Det vil i såfall bety å erklære krig mot Danmark.

Grønland tilhører riksfellesskapet Danmark, men har en høy grad av selvstyre med egen regjering og parlament. Danmark har fortsatt ansvar for utenriks- og sikkerhetspolitikk.

Danmark er villig til å forsvare Grønland og investerer betydelige midler for å styrke forsvaret. 27 milliarder i første omgang. Dette inkluderer investeringer i en egen militær avdeling på Grønland, en sjøkabel, patruljefly, skip og luftvarslingsrader.

Trump utelukker ikke militærmakt mot Grønland.

Og dette er en president som går til angrep på egne stater, journalister og ytringsfriheten, bomber narkotikasmuglere og mye mye mer skremmende...

Poenget er at vi ikke lenger kan ha tillit til USA. Noe Snowden avslørte lenge før Trump kom på banen. Det er bare mye tydeligere nå.

Skrevet
23:4 skrev (På 18.11.2025 den 8.27):

Bevares Paranoiaen er helt grensesprengende ! Hadde dette vært Kinesiske fly ville du ikke engang tenkt tanken. Uansett hvem som hadde laget disse flyene ? Om de ble brukt mot de som faktisk lagde de ? Det ville vært mulige mottiltak. Selvfølgelig ikke om Norge hadde bygd de. For noe mer naiv, fordummende og kardemomme by befengt en Nordmenn finnes ikke i dette universet. 

Poenget var at vi ikke kan stole på USA og at vi ville være bedre tjent med svenske jagerfly som er skreddersydd for Skandinaviske forhold. Vi ville også kunne ha fått 90 fly for samme prisen som 52 F-35, og F-35 er ufattelig mye dyrere i drift og vedlikehold. Det vil ha enorm betydning om vi er i krig. Et Jas Gripen kan fly i 7,5 timer for samme pris et F-35 kan fly en time...

Vi har nå en amerikansk president som har sagt at han vil ha Grønland, og ta det med makt om nødvendig, en president som går til angrep på egne stater, på ytringsfriheten, som ikke tåler at folk er uenige, mm.

Personlig synes jeg bare det hele er helt tåpelig. Svenskene ble rundlurt og det var aldri noen reell anbudsrunde. I Norge gjøres avtaler med USA på forhånd og i skjul. Det ble også feilaktig hevdet at Jas Gripen var ubrukelig for norske forhold. Tvert i mot er de skreddersydd for skandinaviske forhold. Folket ble holdt for narr.

Skrevet (endret)
Nixy skrev (21 timer siden):

Trump har sagt at USA skal ta Grønland og utelukker ikke å bruke makt. Det vil i såfall bety å erklære krig mot Danmark.

Grønland tilhører riksfellesskapet Danmark, men har en høy grad av selvstyre med egen regjering og parlament. Danmark har fortsatt ansvar for utenriks- og sikkerhetspolitikk.

Danmark er villig til å forsvare Grønland og investerer betydelige midler for å styrke forsvaret. 27 milliarder i første omgang. Dette inkluderer investeringer i en egen militær avdeling på Grønland, en sjøkabel, patruljefly, skip og luftvarslingsrader.

Trump utelukker ikke militærmakt mot Grønland.

Og dette er en president som går til angrep på egne stater, journalister og ytringsfriheten, bomber narkotikasmuglere og mye mye mer skremmende...

Poenget er at vi ikke lenger kan ha tillit til USA. Noe Snowden avslørte lenge før Trump kom på banen. Det er bare mye tydeligere nå.

Du bør linke til originale kilder. Ikke til nestleder i MDG sine tolkninger av uttalelser. 

"Trump har ikke påstått han skal ta Grønland med makt", var det jeg hevdet. Du lenker til artikler som ikke motbeviser det.

At Danmark investerer i forsvar har ingenting med å forsvare seg mot USA, hvis det er dette du insinuerer.

Endret av Donkey Kong

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...