Gå til innhold

Kristendom, en eneste sannhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Subara skrev (1 time siden):

Jeg tenker at de som tror på en inkluderende og human måte ikke kan ansvarliggjøres for feil andre kristne gjør.

Det har du selvsagt helt rett i. Men jeg synes allikevel at de til en viss grad bør kunne kritiseres for å tilhøre en religion som er basert på en bok full av så mye urettferdighet og grusomhet. 

Men er det egentlig mulig å finne det ut, noe som skjedde for ca. 2000 år siden med de kildene man har i dag, oversettelser og revidering.

Det er overraskande mye man kan finne ut ved hjelp av historie, arkeologi, geologi osv. 

Man vet ved hjelp av dette at svært mye av det grunnleggende i Bibelen umulig kan være sant. 

Og det er også enkelt å se at selv i følge Bibelens evangelier, så oppfylte ikke Jesus en eneste Messias-profeti, og Jesus egne profetier stemte ikke. 

Ellers er jeg mest opptatt av Bibelen som en viktig del av vår kulturarv. Å gå inn i kirkebygg, å se utsmykningene på reise i Europa gir meg noe uavhengig om det er sant eller ikke.

Ja, samme her. Senest sist sommer brukte jeg og min kone på å besøke 6 av våre stavkirker, noe som gir meg mye, ikke fordi jeg tenker at noe av det de trodde på er sant, men fordi jeg synes fortidens tro og kultur er så interessant. 🙂

Og hvorfor skulle det ikke finnes en Gud?

Vi vet selvsagt ikke, helt avhengig av hvilken definisjon av Gud som brukes. Bibelens gud derimot finnes det mange bevis for at ikke finnes, men du har jo selv sagt at det ikke er Bibelens gud du tror på, men din egen noen beslektede variant. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

«Men jeg synes allikevel at de til en viss grad bør kunne kritiseres for å tilhøre en religion som er basert på en bok full av så mye urettferdighet og grusomhet.»

Hvis man er opptatt av rettferdighet så kritiserer man vel også det landet man bor i for å investere i etisk uakseptable selskaper?

Endret av PÃ¥inter
  • Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (40 minutter siden):

Å dere bødler kapper hodet av?, dere ikke-kristne har også fri vilje. 😉

Grunnen til at vi "forfoelger" dere er at dere legger dere saann oppi hva vi kan gjoere.

Vanvittig infiltrert i samfunnet, med lover, regler, helligdager, osv.

Unner deg troen din, men kan dere la oss vaere i fred?

Skrevet
PÃ¥inter skrev (57 minutter siden):

Å dere bødler kapper hodet av?, dere ikke-kristne har også fri vilje. 😉

Overbevis meg om at jeg har fri vilje :)

Skrevet
Karltorbj skrev (12 minutter siden):

Grunnen til at vi "forfoelger" dere er at dere legger dere saann oppi hva vi kan gjoere.

Kommer de kristne hjem til deg å forteller deg hvordan du skal leve livet ditt, eller leser du om det, eller har du venner som forteller deg om hva du skal mene om kristne?

Skrevet (endret)
afterall skrev (6 minutter siden):

Ikke enda. Hvordan det?

Det er ett bevis på fri vilje🙂 Dyr parrer seg så fort de er kjønnsmodne, du har av egen fri vilje valgt å vente.

Endret av PÃ¥inter
Skrevet
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Det er ett bevis på fri vilje🙂 Dyr parrer seg så fort de er kjønnsmodne, du har av egen fri vilje valgt å vente.

Her må du være mer tydelig.

At en ikke har barn er et tegn på fri vilje...?

Kan du utdype?

Skrevet
Subara skrev (16 timer siden):

Livet er grunnleggende urettferdig

Interessant synspunkt, hva mener du med dette? 

Capitan Fracassa skrev (På 20.11.2025 den 12.01):

Forskjelleg er at jeg retter takknemligheten der den hører hjemme, flaks, mine foreldre, norske myndigheter, egen innsats, osv. - i stedet for å rette den mot en innbilt gud som visstnok sørger for dette for meg, men gir blaffen i alle millioner av barn i nød. 

Gjør du ikke litt det samme som religiøse her da? Du retter takknemmelighet mot andre faktorer enn de du selv har kontroll over, mens de religiøse bare har samlet alt på ett sted, i en Gud? Jeg er grunnleggende enig med deg, men syns det er morsomt at vi alle har mekanismer som handler om å rette takknemmelighet ovenfor makter vi ikke har noen kontroll over, altså det er ofte "en høyere" makt som er ansvarlig for at du/jeg har det bra, eller forsåvidt også dårlig. 

Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Kommer de kristne hjem til deg å forteller deg hvordan du skal leve livet ditt, eller leser du om det, eller har du venner som forteller deg om hva du skal mene om kristne?

Nei, jeg maa ta fri paa himmelspretten og foelge alle lover og regler, som dere kontrollfreaks kommer med.

Og undervurderende, er du jo ikke. Eller har du venner som forteller deg, osv.

Saa lett aa forme som deg, er jeg ikke.

Skrevet
afterall skrev (Akkurat nå):

Her må du være mer tydelig.

At en ikke har barn er et tegn på fri vilje...?

Kan du utdype?

Hvorfor har du valgt å vente med å få barn?

Skrevet
Karltorbj skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg maa ta fri paa himmelspretten og foelge alle lover og regler, som dere kontrollfreaks kommer med.

Å, de tvinger deg til å ta fri, jeg jobber på spretten. Hvordan følger du bibelens lover?

Karltorbj skrev (6 minutter siden):

Og undervurderende, er du jo ikke. Eller har du venner som forteller deg, osv.

Jeg tenker og handler selv, gjør ikke du?

Karltorbj skrev (7 minutter siden):

Saa lett aa forme som deg, er jeg ikke.

Klarer du å forme meg til en du kan akseptere?

Skrevet
PÃ¥inter skrev (8 minutter siden):

Hvorfor har du valgt å vente med å få barn?

Hvorfor mener du jeg aktivt har valgt dette?

Her virker det som du ligger fri vilje som premiss, til å argumentere for hvorfor jeg har fri vilje :)

Skrevet
afterall skrev (5 minutter siden):

Hvorfor mener du jeg aktivt har valgt dette?

Det er det nok bare du som kan svare på, men hvis du ikke er ærlig, så kommer vi ikke noen vei videre😉.

afterall skrev (8 minutter siden):

Her virker det som du ligger fri vilje som premiss, til å argumentere for hvorfor jeg har fri vilje :)

👆🏼

Skrevet (endret)
Baranladion skrev (34 minutter siden):

Gjør du ikke litt det samme som religiøse her da? Du retter takknemmelighet mot andre faktorer enn de du selv har kontroll over, mens de religiøse bare har samlet alt på ett sted, i en Gud?

Jeg er helt uenig i at dette er det samme. Jeg retter takknemmeligheten mot de jeg beviselig har grunn til, og det inkluderer forsåvidt også mine egne evner og innsats. 

Religiøse takker en hypotetisk gud i stedet for det som beviselig er årsaken. 

Når leger/jordmødre var avgjørende for at fødselen til min første datter gikk bra, er jeg takknemlig for norsk helsevesen generelt og disse personene spesielt. Ikke en gud som det ville være absurd å tro at sørget for akkurat min datter samtidig som hen gir blaffen i millioner av barn i nød. 

Sitat

Jeg er grunnleggende enig med deg, men syns det er morsomt at vi alle har mekanismer som handler om å rette takknemmelighet ovenfor makter vi ikke har noen kontroll over, altså det er ofte "en høyere" makt som er ansvarlig for at du/jeg har det bra, eller forsåvidt også dårlig. 

Jeg ser den. Jeg har jo ingen kontroll over det faktum at jeg ble født i et så trygt land i en så trygg tid, men det er ingen makter jeg tror har æren for dette. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (7 minutter siden):

Det er det nok bare du som kan svare på, men hvis du ikke er ærlig, så kommer vi ikke noen vei videre😉.

👆🏼

1. I premisset ditt høres det som jeg har vært sexavholds, og at det er derfor jeg ikke har barn. Det stemmer ikke.

2. Jeg er ikke overbevist om at jeg har fri vilje til å velge å ville ha barn eller ikke. Dette gjelder både om jeg har barn eller ikke har barn. Kanskje det rett og slett ikke kunne vært annerledes. Kan du velge hva du vil/ønsker?

3. Hva ønsker du å oppnå med denne pekefingergreia?

Endret av afterall
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (6 minutter siden):

👆🏼

Forsatt artig å se at @PÃ¥inter ikke selv svarer på direkte spørsmål, men samtidig oppfører seg som den perfekte moderator som klager på at andre mennesker ikke gjør det godt nok. 🙄

• Liker 1
Skrevet
afterall skrev (3 minutter siden):

1. I premisset ditt høres det som jeg har vært sexavholds, og at det er derfor jeg ikke har barn. Det stemmer ikke.

Da tolker du og tillegger med inngrodde fordommer tenker jeg. Jeg tenkte det kunne være andre grunner, økonomi, parforhold hvor man er uenige om barn, div. 

afterall skrev (6 minutter siden):

2. Jeg er ikke overbevist om at jeg har fri vilje til å velge å ville ha barn eller ikke.

Ok. Men jeg mener det.

afterall skrev (7 minutter siden):

3. Hva ønsker du å oppnå med denne pekefingergreia?

Nr1, fordommer? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...