Gå til innhold

Kristendom, en eneste sannhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
HasuUser skrev (12 minutter siden):

Det var jo akkurat det han svarte på lol.

Nei, det var ingenting i det han svarte på som påsto "At kristendom skulle være årsak til krigen i Ukraina". Påstandene han svarte på sier bare at den russiske kirken er en viktig støtte for Putin i krigen, noe vel alle er enige i.

Sitat

Hvorfor går dere ikke til Ukraina-tråden og argumenterer for at kristendom har skylden?

Hvorfor skulle vi det når ingen her mener det eller argumenterer for det?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, Capitan Fracassa said:

Nei, det var ingenting i det han svarte på som påsto "At kristendom skulle være årsak til krigen i Ukraina". Påstandene han svarte på sier bare at den russiske kirken er en viktig støtte for Putin i krigen, noe vel alle er enige i.

Hvorfor skulle vi det når ingen her mener det eller argumenterer for det?

Hvorfor lyver du? Det står jo svart på hvitt at han ikke ser relevansen til krigen i Ukraina. 

• Liker 1
Skrevet

Dette var et jeg skrev:

"Så jeg ser ikke hvordan kristendom kan kobles til den uprovoserte russiske krigføringen i Ukraina."

Da var jeg "unyansert og kunnskapsløs" fordi han googlet seg frem til dette bestillingsverket fra Kreml til den russisk ortodokse kirke 10 år (2-3) inn i krigen. 

Så da har kristendom på et eller annet vis skylden for Putin sin uprovoserte krig i Ukraina. Selv om ekspertene har begrunnet den grundig og godt i flere år og religion er vel knapt nevnt i noe som helst av det.

• Liker 2
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

At kristendom skulle være årsak til krigen i Ukraina er selvsagt bare rent humbug. Totalt useriøst og kunnskapsløst. Jeg anbefaler dere å lese igjennom tråden om Ukraina på forumet her for litt basic kunnskap om konflikten.

At den russisk ortodokse kirke etter ordre fra Putin og langt inn i krigen sier dette betyr da ingenting. Alternativet er å bli kastet ut av vindu og da er man vel villig til å si det meste. Vis meg gjerne en seriøs ekspert som mener kristendom er bakgrunn for Russland sin uprovoserte krig mot Ukraina (som også er et kristent land)

AI oppsummerer det godt og nevner ikke kristendom som faktor i det hele tatt, hvorfor ikke?

"Russlands invasjon av Ukraina skyldes en blanding av imperialistiske ambisjoner om å gjenopprette russisk innflytelse, sikkerhetsbekymringer (NATO-utvidelse) og et ønske om å hindre et vestlig orientert Ukraina, spesielt etter «Majdan-revolusjonen» i 2014. Putin ser et demokratisk Ukraina som en trussel mot sitt eget autoritære styre og ønsker å hindre at landet blir medlem av NATO, og har dermed også uttrykt krav om en ny europeisk sikkerhetsorden. 

Hovedårsaker:
  • Imperialisme og stormaktspolitikk: Russlands mål om å gjenetablere seg som en stormakt, der Ukraina er en strategisk viktig brikke, og å skape en russisk innflytelsessfære.
  • NATO-utvidelse: Russland ser NATO-utvidelsen mot øst, og Ukrainas ønske om medlemskap, som en direkte sikkerhetstrussel, og krevde garantier for at dette ikke skulle skje.
  • Ukrainas vestlige orientering: Putins regime ønsket å stoppe Ukrainas bevegelse mot EU og vestlige demokratiske verdier, særlig etter at en russiskvennlig president ble avsatt i 2014.
  • «Sikkerhetsgarantier» og krav: Russland krevde at NATO skulle trekke seg tilbake fra Øst-Europa og love at Ukraina aldri skulle bli medlem, noe NATO avviste. 
Forløpet (siden 2014):
  1. «Euromajdan» 2014: Protester i Ukraina førte til at den russiskvennlige presidenten Janukovitsj flyktet.
  2. Annektering av Krym og krig i Donbas (2014): Russland svarte med å invadere og annektere Krym, samtidig som de støttet separatister i Donbas-regionen, noe som startet en pågående konflikt.
  3. Fullskala invasjon 2022: Etter militær oppbygging og avviste krav, startet Russland en fullskala invasjon i februar 2022, med flere angrepsfronter. 
Konflikten er dermed en del av et større geopolitisk maktspill mellom Russland og Vesten, der Ukraina har blitt arenaen"

Takk @Capitan Fracassa, som helt riktig påpeker at jeg på ingen tidspunkt argumenterte for at den russisk-ortodokse kirken står bak Ukraina-krigen. 

Jeg har ellers lest Ukraina-tråden ca. daglig siden krigens start, lytter daglig til hver eneste episode av fantastiske Ukraine: The Latest, og anser meg selv som relativt godt informert.

Mitt argument er at du - akkurat når det passer deg - frikjenner kristendom for alt, og skylder på alt annet: politikk, polarisering, blablabla. Du trekker helt unaturlige skillelinjer.

Endret av afterall
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Alle i Russland er Putler allierte fordi alternativet er å bli kastet ut av et vindu.

Det er et godt alternativ, jeg synes ikke det er for mye forlangt av russlands befolkning å vise litt baller, spesielt kirken deres.

Jeg har enda ikke hørt noen ekspert på Russland omtale kristendom som relevant for denne krigen. 

Anti lgbtq greia deres som er varmt omfavnet av magatroll er gjerne begrunnet med moralske regler fra abrahamittisk religion, denne omfavnelsen av dette hatet fra russiske troll fabrikker ser vi også i Norge nå, de klikker i vinkel over et flagg med feil farger og babler om norske kristne verdier, norske verdier fra Midtøsten? Ja ja, stusselig syn på Norge sine ekte verdier spør du meg. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
afterall skrev (5 minutter siden):

Takk @Capitan Fracassa, som helt riktig påpeker at jeg på ingen tidspunkt argumenterte for at den russisk-ortodokse kirken står bak Ukraina-krigen. 

Jeg har ellers lest Ukraina-tråden ca. daglig siden krigens start, lytter daglig til hver eneste episode av fantastiske Ukraine: The Latest, og anser meg selv som relativt godt informert.

Du svarte altså at jeg er "unyansert og kunnskapsløs" for uttalelsen "jeg ser ikke hvordan kristendom kan kobles til den uprovoserte russiske krigføringen i Ukraina." (Du har selv sitert blant annet det)

Da må du vel begrunne hvorfor du i motsetning til alt av seriøse eksperter kan koble religionen kristendom til Putin sin uprovoserte angrepskrig i 2022 og 2014. For ingen av de har nevnt det nemlig. Heller ikke AI sin oppramsing om bakgrunn for krigen nevner religion.

Det eneste du har kommet med til nå er altså en uttalelse du i panikk har googlet deg frem til fra den russisk ortodokse kirke 10 år (!) inn i krigen, som antagelig er et bestillingsverk fra Kreml (noe som bare bygger opp under begrunnelsene for krigen forøvrig)

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Du svarte altså at jeg er "unyansert og kunnskapsløs" for uttalelsen "jeg ser ikke hvordan kristendom kan kobles til den uprovoserte russiske krigføringen i Ukraina." (Du har selv sitert blant annet det)

Da må du vel begrunne hvorfor du i motsetning til alt av seriøse eksperter kan koble religionen kristendom til Putin sin uprovoserte angrepskrig i 2022 og 2014. For ingen av de har nevnt det nemlig. Heller ikke AI sin oppramsing om bakgrunn for krigen nevner religion.

Igjen, jeg har ikke hevdet og hevder ikke kristendommen er en ÅRSAK til krigen, men det er du som forherliger kristendommen og roper hurra over hvor flott den er.

Mener du at kristendommen slik den praktiseres i Russland stiller seg nøytral til krigen?

Mener du at kristendommen slik den praktiseres i USA stiller seg nøytral til MAGA?

• Liker 3
Skrevet
HasuUser skrev (35 minutter siden):

Det var jo akkurat det han svarte på lol. Hvorfor går dere ikke til Ukraina-tråden og argumenterer for at kristendom har skylden?

Ehh nei, det jeg skrev er at russland, og usa for den saks skyld bruker kristendommen sin for alt det er verdt i propagandaøyemed, og det står jeg for, noen påstander om at kristendommen er ansvarlig for å starte krigen har jeg aldri ytret, punktum finale.

• Liker 1
Skrevet (endret)
afterall skrev (5 minutter siden):

Igjen, jeg har ikke hevdet og hevder ikke kristendommen er en ÅRSAK til krigen, men det er du som forherliger kristendommen og roper hurra over hvor flott den er.

Mener du at kristendommen slik den praktiseres i Russland stiller seg nøytral til krigen?

Mener du at kristendommen slik den praktiseres i USA stiller seg nøytral til MAGA?

Hvorfor kaller du meg da kunnskapsløs fordi jeg sa "jeg ser ikke hvordan kristendom kan kobles til den uprovoserte russiske krigføringen i Ukraina."? "Det er ikke en årsak, det kan bare kobles til invasjonen"? 

Ingen tørr å ta side mot Putin i Russland, da blir de hivd ut vindu. Hva har Putin sine mafiametoder med kristendom å gjøre?

Nei, jeg er tvert om veldig negativ til polariseringen i USA. Som fører til at mange blir mer konservativt kristne igjen. Nærmest som et pek mot venstresiden får jeg inntrykk av.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Skrevet
5 minutes ago, skaftetryne32 said:

Ehh nei, det jeg skrev er at russland, og usa for den saks skyld bruker kristendommen sin for alt det er verdt i propagandaøyemed, og det står jeg for, noen påstander om at kristendommen er ansvarlig for å starte krigen har jeg aldri ytret, punktum finale.

Jeg siktet til "afterall". Er du han også?

• Liker 1
Skrevet
afterall skrev (10 minutter siden):

Gish gallop….🤭

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

Hvorfor kaller du meg da kunnskapsløs fordi jeg sa "jeg ser ikke hvordan kristendom kan kobles til den uprovoserte russiske krigføringen i Ukraina."? "Det er ikke en årsak, det kan bare kobles til invasjonen"? 

Ingen tørr å ta side mot Putin i Russland, da blir de hivd ut vindu. Hva har Putin sine mafiametoder med kristendom å gjøre?

Nei, jeg er tvert om veldig negativ til polariseringen i USA. Som fører til at mange blir mer konservativt kristne igjen. Nærmest som et pek mot venstresiden får jeg inntrykk av.

Russland er drevet av mafia og galninger som drømmer om det gamle Sovjetunionen. Imperialisme og dagdrømming om historiske erobrere. De har til og med kopiert kjente nazitaler. Så jeg ser ikke hvordan kristendom kan kobles til den uprovoserte russiske krigføringen i Ukraina.

Trump er jo MAGA som er en populismekult. Og ja du skal få et lite poeng -> jeg tror konservativt kristne amerikanere er lettere å narre med på det der enn sekulære amerikanere. Men det er også mer sammensatt. MAGA er også en motreaksjon mot woke galskap som venstresiden i Norge heldigvis bare importerer litt av. Noe av det lar de bli i USA. Det finnes folk på forumet her som forsvarer absolutt alt av idioti fra wokebevegelsen i USA også, men store deler av venstresiden i Norge ignorerer det meste fra woke venstre i USA. Kristendom blir mer en indirekte årsak.

Problemet i USA er først og fremst polarisering. Etter min mening grunnet sosiale medier som jo helst er skapt og eid av amerikanere. Venstresiden og høyresiden demoniserer hverandre voldsomt mye og resultatet er at de som går lengst vinner frem.

Kristendommen blir trukket fram som en viktig politisk faktor for å illustrere at, som islam, kan også kristendom brukes og misbrukes. En forherligende "oppdemming" synes jeg er vanskelig å se for seg. Da må en akseptere hele pakken, og hele denne pakken inkluderer også eksemplene jeg bidro med: støtte fra den ortodokse kirken til krigen, velsignelse av raketter som angriper Ukraina, kristennasjonalisme i USA, og som jeg også trakk fram, helt forkastelige synspunkt fra norske kristne i avisen Dagen. Derfor mener jeg utspillet ditt var unyansert :)

• Liker 2
Skrevet
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Gish gallop….🤭

Jeg gleder meg til dagen du skal forklare for meg hvordan vi kan skille mellom ekte kristne og folk som bare utgir seg for å være kristne :)

• Liker 2
Skrevet
afterall skrev (1 minutt siden):

Kristendommen blir trukket fram som en viktig politisk faktor for å illustrere at, som islam, kan også kristendom brukes og misbrukes. En forherligende "oppdemming" synes jeg er vanskelig å se for seg. Da må en akseptere hele pakken, og hele denne pakken inkluderer også eksemplene jeg bidro med: støtte fra den ortodokse kirken til krigen, velsignelse av raketter som angriper Ukraina, kristennasjonalisme i USA, og som jeg også trakk fram, helt forkastelige synspunkt fra norske kristne i avisen Dagen. Derfor mener jeg utspillet ditt var unyansert :)

Vis meg gjerne en god kilde som mener kristendom er en viktig politisk faktor for denne krigen.

• Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

Har usa egentlig en venstreside, de har ikke ett styrings parti som er på venstresiden, demokratene er klart og tydelige på høyresiden, det er klart det er stort strekk, de har typer som Sanders som kan kalles en sosialdemokrat, men venstre, kanskje som i det norske partiet venstre, men der er det stopp. 

Og dette peket ser ut til å ramme maga velgerne selv knallhardt.

Stjeler denne fra @Atib Azzad

1350.png

• Liker 3
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Har usa egentlig en venstreside, de har ikke ett styrings parti som er på venstresiden, demokratene er klart og tydelige på høyresiden, det er klart det er stort strekk, de har typer som Sanders som kan kalles en sosialdemokrat, men venstre, kanskje som i det norske partiet venstre, men der er det stopp. 

Og dette peket ser ut til å ramme maga velgerne selv knallhardt.

Stjeler denne fra @Atib Azzad

1350.png

Egentlig ikke. Demokratene blir vel alt fra Rødt til FRP her hjemme. Sikkert element som er lenger til venstre for Rødt også. Noe som egentlig blir en fordel for republikanerne, de kan ta det verste fra "Rødt" delen og klistre det på alle demokrater. 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Vis meg gjerne en god kilde som mener kristendom er en viktig politisk faktor for denne krigen.

Siden du selv kontinuerlig trekker fram AI/Gemini som en kilde, værsågod:

Yes, Christianity, particularly the Russian Orthodox Church, is a crucial factor for Russia in the Ukraine war, used by the Kremlin to provide ideological justification, foster national identity, and mobilize support through concepts like the "Russian World," linking state power with religious mission and traditional values against a perceived decadent West, despite deep divisions within Orthodoxy and condemnation from other religious leaders. 

How Russia uses Christianity in the conflict:
  • Ideological justification: Putin and the Russian Orthodox Church (ROC) frame the war as a defense of Christian civilization, traditional values, and the spiritual unity of "Holy Rus'," asserting that Ukraine is part of Russia's sacred sphere.
  • "Russian World" (Russkiy Mir): This concept promotes a shared spiritual-political space centered in Moscow, justifying Russian influence and intervention in Ukraine as a duty to protect this shared heritage from Western secularism.
  • National Identity & Hegemony: The ROC provides theological backing for Russian regional dominance, helping consolidate power domestically and project influence abroad, with the state leveraging religion for political ends.
  • Mobilizing Support: Religious narratives, including Putin quoting scripture (John 15:13), are used to rally believers by presenting the war as a holy struggle, a claim that resonates with some religious conservatives. 

Divisions & Counter-narratives:
  • Internal Orthodox Split: The war caused a formal split between the Moscow Patriarchate and the Orthodox Church of Ukraine (OCU), with Ukrainian Orthodox leaders denouncing the invasion despite shared roots.
  • Global Condemnation: Pope Francis and other Christian leaders have condemned the invasion, with the Vatican involved in peace efforts, contrasting with the ROC's alignment with the Kremlin.
  • Ukrainian Perspective: Ukrainian Christians experience the war as a Gethsemane, seeking solidarity and peace, not religious justification for violence, notes Comment Magazine and CSBV. 
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
afterall skrev (8 minutter siden):

Siden du selv kontinuerlig trekker fram AI/Gemini som en kilde, værsågod:

Yes, Christianity, particularly the Russian Orthodox Church, is a crucial factor for Russia in the Ukraine war, used by the Kremlin to provide ideological justification, foster national identity, and mobilize support through concepts like the "Russian World," linking state power with religious mission and traditional values against a perceived decadent West, despite deep divisions within Orthodoxy and condemnation from other religious leaders. 

How Russia uses Christianity in the conflict:
  • Ideological justification: Putin and the Russian Orthodox Church (ROC) frame the war as a defense of Christian civilization, traditional values, and the spiritual unity of "Holy Rus'," asserting that Ukraine is part of Russia's sacred sphere.
  • "Russian World" (Russkiy Mir): This concept promotes a shared spiritual-political space centered in Moscow, justifying Russian influence and intervention in Ukraine as a duty to protect this shared heritage from Western secularism.
  • National Identity & Hegemony: The ROC provides theological backing for Russian regional dominance, helping consolidate power domestically and project influence abroad, with the state leveraging religion for political ends.
  • Mobilizing Support: Religious narratives, including Putin quoting scripture (John 15:13), are used to rally believers by presenting the war as a holy struggle, a claim that resonates with some religious conservatives. 

Divisions & Counter-narratives:
  • Internal Orthodox Split: The war caused a formal split between the Moscow Patriarchate and the Orthodox Church of Ukraine (OCU), with Ukrainian Orthodox leaders denouncing the invasion despite shared roots.
  • Global Condemnation: Pope Francis and other Christian leaders have condemned the invasion, with the Vatican involved in peace efforts, contrasting with the ROC's alignment with the Kremlin.
  • Ukrainian Perspective: Ukrainian Christians experience the war as a Gethsemane, seeking solidarity and peace, not religious justification for violence, notes Comment Magazine and CSBV. 

"Putin and the Russian Orthodox Church (ROC) frame the war as a defense of Christian civilization"

Haha dette er jo Putin sitt sprø verdensbilde du viser til. Putin misbruker alle sine institusjoner og får de til å lystre sin fløyte. 

Å skylde på kristendom for Putin sitt gale verdensbilde er jo kanskje å dra den litt vel langt?

"Bakgrunnen for Russlands krigføring, spesielt i Ukraina, er sammensatt, men involverer geopolitisk maktspill, frykt for NATO-utvidelse østover, et ønske om å bevare russisk innflytelse over det som ses på som historiske landområder, og et mål om å hindre Ukraina i å bli integrert i vestlige strukturer som EU og NATO, alt i kontekst av en lang historie med russisk ekspansjon og stormaktsambisjoner. Russland hevder også at de ønsker å "demilitarisere" og "avnazifisere" Ukraina, noe som ikke sees som gyldige grunner internasjonalt. 
Nøkkelårsaker og faktorer:
  • Geopolitisk maktspill: Etter den kalde krigen har Russland sett på utvidelsen av NATO og EU mot øst som en trussel, og forsøker å opprettholde en buffer-sone og sin innflytelse i naboland som Ukraina.
  • Historisk og kulturell tilknytning: Putin og Russland ser på Ukraina som en del av Russlands historiske og kulturelle sfære, noe som gjør vestlig orientering av Ukraina til en trussel mot russisk identitet og sikkerhet.
  • NATO-utvidelse: Russlands motstand mot at Ukraina skulle bli medlem av NATO er en sentral årsak. NATO-medlemskap for Ukraina vil bety at militæralliansen kommer helt til Russlands grense, noe Russland sterkt motsetter seg.
  • «Demilitarisering» og «avnazifisering»: Russland begrunnet den fullskala invasjonen i 2022 med påstander om å "demilitarisere" og "avnazifisere" Ukraina, mål som ikke deles internasjonalt.
  • Hendelsene i 2014: Etter den pro-vestlige Maidan-revolusjonen i 2014, som avsatte den russiskvennlige presidenten Janukovitsj, annekterte Russland Krim og støttet separatister i Øst-Ukraina (Donetsk og Luhansk), noe som etablerte grunnlaget for den pågående konflikten.
  • Innenrikspolitikk: Konflikten i Ukraina har også elementer av ukrainsk innenrikspolitikk og ønsket om å beskytte etniske russere og russisktalende, ifølge russiske påstander. 
Disse faktorene, sammen med en lang historie med russisk ekspansjon og en sterk imperialistisk tankegang, ligger til grunn for Russlands aggressive politikk mot Ukraina. "

Av 6 faktorer så er ikke kristendom nevnt i 1 av de.

Jeg forstår at dere virkelig hater kristendom, men her er dere virkelig langt ute å jordet.
Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

5 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg forstår at dere virkelig hater kristendom, men her er dere virkelig langt ute å jordet.

Hadde det vært Islam hadde du sagt deg helt enig. 

bomb.thumb.jpg.8a20eebe6b1350856b1b3b2c2200bd39.jpg

Her velsigner russiske prester atomvåpen. 

Du er hyklersk. 

Endret av Krig og fred
fjernet bilde
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...