Tycho Urke Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Nei, de originale manuskriptene til Bibelen eksisterer ikke lenger. De har gått tapt gjennom tid på grunn av forgjengeligheten til materialene de ble skrevet på (slik som papyrus og pergament) og slitasje ved bruk. Imidlertid har vi tusenvis av svært gamle kopier og fragmenter av bibelske tekster. Men vi har ingen originale tekster. 1
PÃ¥inter Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Tycho Urke skrev (4 minutter siden): Nei, de originale manuskriptene til Bibelen eksisterer ikke lenger Inntil videre… 1
Tycho Urke Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden PÃ¥inter skrev (17 minutter siden): Inntil videre… Fakta er fakta, enten du aksepter det eller ikke. Og kristendommen er like sann som alle de religionene du ikke tror på. 1
jjkoggan Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Tycho Urke skrev (8 minutter siden): Fakta er fakta, enten du aksepter det eller ikke. Og kristendommen er like sann som alle de religionene du ikke tror på. Hva legger du i «kristendom»? Det finnes 33.000 kristne sekter i usa med forskjellige meninger om hva kristendom er. 1
afterall Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden jjkoggan skrev (48 minutter siden): Hva legger du i «kristendom»? Det finnes 33.000 kristne sekter i usa med forskjellige meninger om hva kristendom er. Hmm, hvilke verktøy vil du anbefale for å finne den riktige retningen? 1
Capitan Fracassa Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden PÃ¥inter skrev (5 timer siden): Har du funnet de passasjene som er byttet ut med løgn capitan? Og hvilken bibeloversettelse som inneholder flest motsetninger i forhold til originalen? Forventet du at jeg skulle gjøre dette for deg når du helt bevisst lar være å sitere meg eller tagge meg, for å gjøre det vanskelig for meg å oppdage dine innlegg til meg? Jeg deltar gjerne i en diskusjon om uredelige bibeloversettelser med voksne folk som siterer meg og tagger meg når de ønsker svar, og som svarer på mine spørsmål tilbake. Kan du oppføre deg voksent på denne måten @PÃ¥inter 3
PÃ¥inter Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Fant du skriftstedene som jehovas vitner har byttet ut for fjerne motsetninger?👇🏼 Sitat: «Men jeg har hatt en lang prat med Jehovas vitner nylig, og de skrøt av at de hadde den beste Bibel-oversettelsen, samtidig som det jeg så, tydelig viste at ting var endret/forfalsket for å fjerne motsetninger. Da vil jeg hevde at de lyver, selv om de kanskje tror dette selv, fordi det er noe de lett kunne ha funnet ut, og burde ha funnet ut før de påsto det.» Igjen kommer det påstander uten eksempler og dokumentasjoner. Hvilke skriftsteder har jehovas vitner forfalsket for å fjerne motsetninger? 1
DukeNukem3d Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) Capitan Fracassa skrev (På 27.11.2025 den 16.08): Og det at Islam er verre er da ikke noe bevis vis på at vestlige demokratier først og fremst skyldes kristendom. Vesten ble moderne, vestlige demokrati fordi vi var kristne og ikke muslimske land. Alt du har er en teori om at dette er helt tilfeldig. Det overdrevne hatet mot kristendom fra muslimer/venstreorienterte er enkelt å gjennomskue: dere ønsker en videre liberal innvandringspolitikk fra MENA-land og å lage støy/overdrive hvor ille en reformert og fredelig religion er en indirekte inngang til å nå frem til dette målet. "Da er det ikke så ille med æreskultur og sånn, kristendom har sine svin på skogen den og". Det er selvsagt ikke tilfeldig at det gjerne er folk som stemmer R/SV/MDG som er så aktive med å ta utdaterte oppgjør med kristendom, det er jo disse partiene som vil ha liberal innvandringspolitikk også. Moderne, vestlig kristendom lever vi helt fint med og som ateist har jeg alle muligheter i verden. I muslimske land kan det til og med være farlig å være ateist. Likevel er det dette man bruker energien sin på... The Economist Democracy Index - Wikipedia Fortell hvordan kristne land gjør det vs andre religioner i denne indeksen. Fortell meg så gjerne at det er heeeeeelt tilfeldig. Takk Som ateist må jeg jo anerkjenne at jeg har vunnet livets lotteri ved å bli født og oppvokst i et kristent, vestlig land. Hvis vesten var muslimsk så ville jeg nesten ikke hatt noen av frihetene jeg har idag. Det er et faktum. Endret 13 timer siden av DukeNukem3d
DukeNukem3d Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Godt sagt og jeg er helt enig. Moderne kristendom er fullt ut kompatibelt med moderne, vestlige demokrati. Visse andre religioner som kristendomshaterne ønsker mer av hit er ikke det. Unge meninger: MDG harselerer med vår kristne kulturarv (Som sagt: ikke tilfeldig at det er en MDG'er som prater ned kristen kulturarv) Endret 13 timer siden av DukeNukem3d
DukeNukem3d Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden PÃ¥inter skrev (1 time siden): Fant du skriftstedene som jehovas vitner har byttet ut for fjerne motsetninger?👇🏼 Sitat: «Men jeg har hatt en lang prat med Jehovas vitner nylig, og de skrøt av at de hadde den beste Bibel-oversettelsen, samtidig som det jeg så, tydelig viste at ting var endret/forfalsket for å fjerne motsetninger. Da vil jeg hevde at de lyver, selv om de kanskje tror dette selv, fordi det er noe de lett kunne ha funnet ut, og burde ha funnet ut før de påsto det.» Igjen kommer det påstander uten eksempler og dokumentasjoner. Hvilke skriftsteder har jehovas vitner forfalsket for å fjerne motsetninger? Bare kos deg med din fredelige tro Alle som skjønner litt forstår at det ikke er kristendom som er problemet i 2025. Jeg er veldig takknemlig for at jeg vokste opp i et vestlig, kristent demokrati og derfor har alle de frihetene jeg har.
jjkoggan Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden afterall skrev (4 timer siden): Hmm, hvilke verktøy vil du anbefale for å finne den riktige retningen? Jeg tror ikke X er «riktig « og Y er «feil « nødvendigvis
jjkoggan Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden DukeNukem3d skrev (1 time siden): Bare kos deg med din fredelige tro Alle som skjønner litt forstår at det ikke er kristendom som er problemet i 2025. Jeg er veldig takknemlig for at jeg vokste opp i et vestlig, kristent demokrati og derfor har alle de frihetene jeg har. Jeg har homofile slektninger som plages av deres konservative kristne familier og får ikke snakke med dem eller besøke dem så lenge de sier de er homofile. De ville helst bo i et ateistisk land enn et kristent land fordi kristendommen er et «problem « for dem. De er ikke takknemlige som deg
Capitan Fracassa Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden PÃ¥inter skrev (4 timer siden): Fant du skriftstedene som jehovas vitner har byttet ut for fjerne motsetninger?👇🏼 Jeg må visst gjenta meg selv: "Jeg deltar gjerne i en diskusjon om uredelige bibeloversettelser med voksne folk som siterer meg og tagger meg når de ønsker svar, og som svarer på mine spørsmål tilbake. Kan du oppføre deg voksent på denne måten @PÃ¥inter" Jeg ser av ditt neste innlegg at ditt svar er et tydelig "nei" - du er tydeligvis ikke interessert i å oppføre deg voksent. Hvis du skulle ombestemme deg og heller ønske en voksen debatt framfor barnslig kverulering, så deltar jeg gjerne. Da er det bare å sitere dette og svare positivt. 2
Capitan Fracassa Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden DukeNukem3d skrev (3 timer siden): Vesten ble moderne, vestlige demokrati fordi vi var kristne og ikke muslimske land. Nei. Du finner ikke en historiebok som er enig med deg. Sitat Alt du har er en teori om at dette er helt tilfeldig. Nei, det er langt fra tilfeldig at jeg lytter til fagfolk på området. Det burde du også gjøre. Sitat Det overdrevne hatet mot kristendom fra muslimer/venstreorienterte er enkelt å gjennomskue: dere ønsker en videre liberal innvandringspolitikk fra MENA-land og å lage støy/overdrive hvor ille en reformert og fredelig religion er en indirekte inngang til å nå frem til dette målet. Slike stråmenn synes jeg er stakkarslig. Jeg mener absolutt ikke noe av dette, og har aldri argumentert for noe sånt. 1
PÃ¥inter Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Da regner jeg med at påstanden er like mye løgn som selve påstanden, men det er ikke noe nytt her. Så inntil påstanden om at jehovas vitner bytter ut passasjer i bibelen for å hindre motsetninger, er dokumentert, er det kun nok en løgn. Edit: å det er ikke bare meg du trenger å dokumentere påstanden din for, de fleste her ønsker å få se de. Endret 9 timer siden av PÃ¥inter
Numitor Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden PÃ¥inter skrev (12 timer siden): Når fant de dødehavsrullene? Tålmodighet🙂 De er ikke originale tekster, de er kopier av kopier av kopier av kopier av kopier av kopier av kopier av kopier av kopier etc., akkurat som NT tekstene! 1
PÃ¥inter Skrevet 36 minutter siden Skrevet 36 minutter siden Numitor skrev (3 timer siden): De er ikke originale tekster, de er kopier av kopier av kopier av kopier av kopier av kopier av kopier av kopier av kopier etc., akkurat som NT tekstene! Det er ingen som har hevdet at ‘de er de originale, jeg spurte om når dødehavs rullene ble funnet og at man må ha tålmodighet så dukker de originale nok opp en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå