Gå til innhold

Dagens boligpriser? Synkende skip?

Gentlemanful

Anbefalte innlegg

Skrevet
sedsberg skrev (1 time siden):

Og der har vi den ja.

"Det er jo bare å flytte 200 mil unna jobben hurr durr". "Det er jo bare å tjene mer hurr durr". "Det er ingen menneskerett å ha et sted å bo hurr durr". "Kan jeg tjene 700k i året så kan alle hurr durr". "Det er jo bare å ikke være fattig hurr durr!"

Blir for useriøst. Du vet selv at du ikkje trenger å flytte 200 mil unna. Men en halvtime + kan du nok regne med, alt ettersom hvor du bor i landet. 
Her eg bor er det ca 15 min med buss som går flere ganger i timen fra hus i 4-6 ,mill klassen, til 10+++

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja for alle bor i Osloområdet. Her må man minst en time bort for å finne noe nevneverdig rimeligere. Der går det ikke buss og bare drivstoffkostnadene kan fort spise opp det man sparer på at boligen er rimeligere.

Selv der jeg bor nå er det 2 timer med buss mot 15 minutter med bil.

Skrevet (endret)

Ja for alle bor i Osloområdet. Her må man minst en time bort for å finne noe nevneverdig rimeligere. Der går det ikke buss og bare drivstoffkostnadene kan fort spise opp det man sparer på at boligen er rimeligere.

Hvis det tar 15 min med bil og 2 timer med buss kjøper man seg el-sykkel eller scooter
Problem solved

Værsågod neste

edit: Hvis du bor såpass usentralt at det å ta bussen tar 2 timer i steden for 15 min med bil så er det umulig at boligprisene er høye i hvert fall

Endret av wampster
Skrevet
10 minutes ago, wampster said:

Hvis det tar 15 min med bil og 2 timer med buss kjøper man seg el-sykkel eller scooter
Problem solved

Kanskje i Nederland. Her i fjell-landet Norge med fantastiske vintre er ikke det et alternativ på lengre strekninger.

Og prisene her er i vill gallopp. Det er et skikkelig attraktivt sted, merkelig nok.

Skrevet

Jeg er ikke veldig kjent med prisene i Oslo område, men en god kompis av meg flyttet fra Oslo til Nittedal for noe siden og fikk en fin og relativt stor del av tomannsbolig for det samme som en liten leilighet på storo som han tidligere hadde. Er vel en 25 minutt i bil inn til Oslo utenom rush og greie forbindelser med tog inn til Oslo S slik jeg har forstått det. Så det virker som det er litt mer muligheter på utsiden av Oslo enn det som fremstilles. 

Skrevet
Gentlemanful skrev (På 13.11.2025 den 18.31):

Er rekordhøye boligpriser. Folk med en normal inntekt sliter med å betjene et lån på 3mill dersom man er alene. Kommer denne bobla til å sprekke eller fortsette oppover? Jeg kan ikke skjønne at det ikke skal ned 10-20-30% etterhvert. Hvordan holder folk ut?

Det foregår en overgang til "renters economy" globalt som ikke nødvendigvis betyr at du leier, bare at det er vanlig å ha gjeld. De rike blir rikere og vanlige folk har relativt sett mindre til overs. Økonomien utvikler seg som en K-formet graf. Utlånsforskriften ble forandret så de rike skal eie en større andel av folks bolig. Stadig færre vil reelt sett eie noe.

Skrevet
sedsberg skrev (11 minutter siden):

Kanskje i Nederland. Her i fjell-landet Norge med fantastiske vintre er ikke det et alternativ på lengre strekninger.

Og prisene her er i vill gallopp. Det er et skikkelig attraktivt sted, merkelig nok.

Ok, jeg hadde gledelig kjørt scooter for å spare 1t45 minutter hver vei hver dag.
15 min med bil er vel, med mindre man bor  e18 omlag 10-12km?
En kan jo gå strekningen på omtrent samme tiden du sier bussen bruker...

Skrevet

Alltid gøy og se Nordmenn klage over at må pendle og bo utafor Oslo sentrum. I andre stor byer i verden er det normalt og pendle 1-2 timer hver vei. Uten at folk klager.. 

Et stort problem i Norge er at vi kanskje har det dårligste kollektiv transport tilbudet i verden.

Jeg bor litt over 1 time fra Oslo. Vy kan man aldri stole på. Senest på mandag denne uken var flere tog innstilt. Og det går ingen direkte busser, må ta et bytte..

Skrevet
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Logisk nok vil jeg tro mulighetene er bedre rundt de aller største byene.

Ser nå at jeg mistolket innlegget ditt, my bad :)

Skrevet
Just now, wampster said:

Ok, jeg hadde gledelig kjørt scooter for å spare 1t45 minutter hver vei hver dag.
15 min med bil er vel, med mindre man bor  e18 omlag 10-12km?
En kan jo gå strekningen på omtrent samme tiden du sier bussen bruker...

Nytter lite når vinteren kpmmer og du må gå med scooteren/sykkelen på siden av deg.

Men ja, hadde føret vært stabilt og relativt flatt hadde det fungert med en el-sykkel.

• Liker 2
Skrevet
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Nytter lite når vinteren kpmmer og du må gå med scooteren/sykkelen på siden av deg.

Men ja, hadde føret vært stabilt og relativt flatt hadde det fungert med en el-sykkel.

Og der, hvor det er dårlige kollektiv tilbud, dårlige veier, vinter hele året (høres det ut som) og midt i fjellheimen 
er boligprisene høye? Jaja

Skrevet (endret)
2 minutes ago, wampster said:

Og der, hvor det er dårlige kollektiv tilbud, dårlige veier, vinter hele året (høres det ut som) og midt i fjellheimen 
er boligprisene høye? Jaja

Nei. Langs kysten i et veldig populært distrikt. Tro det eller ei.

Men ja, lengre inn i landet hvor kollektivtilbudet er enda værre er boligene markant rimeligere. Dog går som nevnt reisekostnadene så mye opp at man ikke sparer noe særlig. Kanskje med elbil hvis man kan lade hjemme.

Endret av sedsberg
Skrevet

Må si jeg lurer veldig på hvor @sedsberg bor 😅 Må være noe som drar priseneopp veldig i ett relativt "øde" område. Er det industri eller fiske som drar det sånn opp? 

Jeg bor på vestkysten selv, i en av de middels store områdene som har "mye" industri. Men jeg kjenner meg ikke igjen i innleggene dine. 

Skrevet

Langs kysten i et veldig populært distrikt hvor det er vinter/umulig å kjøre scooter eller lignende store deler av året og veldig dårlig kollektivtilbud OG det er dyrt.

Må være langt nord i så fall, ettersom vinter og sørlandet/vestlandet/kysten henger jo ikke sammen. 

Skrevet
27 minutes ago, paatur said:

Alltid gøy og se Nordmenn klage over at må pendle og bo utafor Oslo sentrum. I andre stor byer i verden er det normalt og pendle 1-2 timer hver vei. Uten at folk klager.. 

Det er ikke vanlig i sammenlignbare byer og historisk sett har det ikke vært vanlig i Norge.

Dette er en dårlig unnskyldning for å ikke fikse boligmarkedet.

• Liker 1
Skrevet
11 minutes ago, wampster said:

Langs kysten i et veldig populært distrikt hvor det er vinter/umulig å kjøre scooter eller lignende store deler av året og veldig dårlig kollektivtilbud OG det er dyrt.

Må være langt nord i så fall, ettersom vinter og sørlandet/vestlandet/kysten henger jo ikke sammen. 

Lillesand/Grimstad og omegn. Så ikke så veldig langt nord. Dog bare rett opp til Arendal så er det mye rimeligere. Og kollektivtilbudet er bra mellom byene men elendig om du skal utenfor.

Skrevet
Camlon skrev (6 minutter siden):

Det er ikke vanlig i sammenlignbare byer og historisk sett har det ikke vært vanlig i Norge.

Dette er en dårlig unnskyldning for å ikke fikse boligmarkedet.

Hva er det egentlig med boligmarkedet som er "ødelagt", eller må fikses? 

Skrevet
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Lillesand/Grimstad og omegn. Så ikke så veldig langt nord. Dog bare rett opp til Arendal så er det mye rimeligere. Og kollektivtilbudet er bra mellom byene men elendig om du skal utenfor.

Lillesand er vell "ruinert" av rike ift ferieplasser? 

Min søster og bedre halvdel hadde hytte der tidligere. Solgte for en stund tilbake og prisene var helt hinsides husker jeg. Hadde på en av øyene der ute. Blind ett eller annet, leia? 

Fantastisk sommerplass dog! Hadde mange fine stunder der :)

Skrevet
2 minutes ago, Salvesen. said:

Hva er det egentlig med boligmarkedet som er "ødelagt", eller må fikses? 

At boliger har blitt en investering og at det ikke bygges flere boliger i frykt for at investeringene skal tape seg?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...