Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avtalt Timelønn

Smashhitz

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, min kone fikk jobbtilbud i ett større konsern. Da hun fikk tilbudet ble ikke lønn spesifisert, kun at de fulgte tariff. Da ba jeg henne om å få Lønn spesifisert før hun takket ja. Da sier den ansvarlige at ut ifra cv så havnet hun på lønnstrinn 6, 257kr i timen. Dett er dokumenter via sms utveksling. 

Da hun senere skal få kontrakt er hun i kontakt med en annen leder som har overordnet ansvar for lokasjonen hun skal jobbe på. Jeg ba min kone igjen få bekreftet lønn før hun sier opp nåværende jobb.

Da blir det plutselig sagt at ut i fra cv så REGNER hen med at lønnen blir 257,. men det er ikke opp til de lokalt men konsernets HR avdeling. Altså hvordan kan de gi jobbtilbud uten å informere om lønnen man får? Syntes dette er helt vilt uprofesjonelt. 

Hun takket omsider ja grunnet bedre arbeidstider. De ville hun skulle si opp fortløpende siden det var siste dag i måneden, altså før hun signerte.

Men da hun skulle signere kontrakten så står det at lønnen er lønnstrinn 5 210kr timen altså en betydelig forskjell. Står i kontrakten at de er bundet av en tariffavtale. Jeg sjekker denne og ser at de kun har kreditert henne erfaring innenfor samme bransje og ikke total arbeidserfaring. Noe som er lov og innenfor avtalen. Men syntes det er meget uryddig av den første lederen å spesifisert si i en tekstmelding at lønnen hennes blir 257,-. Hun takket jo ja på bakgrunn av denne informasjonen.

Snakket med gjeldende fagforening men ble ikke noe klokere. De sier at hun må være medlem først før de kan eventuelt hjelpe etter en karenstid på 3 måneder. Ser også at det står i overenskomsten at hvis man er over 23 år. Havner man på lønnstrinn 3 og krediteres ett trinn for hvert år erfaring. Hun har 2 års erfaring fra samme bransje derav Lønnstrinn 5. Men de hadde jo lovt noe annet?

Ser også at det deretter skal krediteres ett trinn pr år fremover. Betyr dette da at hun eventuelt har krav på neste lønnstrinn etter ett år? Kollegaen hennes sier de trodde det var 10 år for øverste trinn.

Er jo kjipt å begynne i en ny jobb på denne måten. Og usikker på om man skal ta kampen eller bare finne seg noe annet. 

Men hva rettighetene man har her? Da man har det skriftlig på sms:

"Når det gjelder lønn er det flere faktorer som avgjør: alder, fagbrev og ansiennitet. Slik jeg ser cvn din havner du på lønnstrinn 6- 256,14 pr time er dette ok?"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres for det første skikkelig uprofesjonelt ut. Og for det andre, hva slags jobb er dette? Det høres ut som en vanvittig lav lønn uavhengig om det er 210 eller 257 i timen. 

Skrevet (endret)

Er en veldig lav lønn uansett ja. Men 210 syntes jeg er uhørt. Er en butikk jobb så 257 er vell innenfor hva man kan forvente i slike stillinger.

Det aller sykeste er at hun har høyere utdannelse men finner ikke jobber. Og deretter blir lønnet så lavt når man har ett mye høyere utdannings grunnlag en feks en kollega med kun VGS.

Endret av Smashhitz
Skrevet
Smashhitz skrev (18 minutter siden):

Er en butikk jobb så 257 er vell innenfor hva man kan forvente i slike stillinger.

257 er ekstremt godt betalt for å jobbe i butikk spør du meg.

• Liker 1
Skrevet
Smashhitz skrev (23 minutter siden):

Er en veldig lav lønn uansett ja. Men 210 syntes jeg er uhørt. Er en butikk jobb så 257 er vell innenfor hva man kan forvente i slike stillinger.

Det aller sykeste er at hun har høyere utdannelse men finner ikke jobber. Og deretter blir lønnet så lavt når man har ett mye høyere utdannings grunnlag en feks en kollega med kun VGS.

Nå sier du ikke om hvilken utdannelse det er snakk om, om det er mange jobber der ute som hun kan få, men ikke får. Eller om det bare er et smalt marked for den utdannelsen hun har. Men hun må ikke gi opp å søke innen den utdannelsen selv om hun "gror fast" i butikkbransjen. 

Det har noe med at utdannelsen skal passe til den jobben man har. Dessverre så teller ikke irrelevant utdannelse med i opptjeningsgrunnlaget for ansiennitet. 

Skrevet
Just now, Sjørøver said:

257 er ekstremt godt betalt for å jobbe i butikk spør du meg.

Fleste i butikk får ikkje 100% stilling, og om ein er på "trinn 5/6" så burde det vera dugelig med erfaring under beltet.

Skrevet (endret)

En av de mange store bakdelene med tariff. De jobber for mengden så de kommer garantert ikke til å gjøre noe som helst, for da blir det forskjellsbehandling mot de andre… om det ikke er noe feil da såklart.

men at de nekter og skal ha 3 mnd kontigent før de gjør noe er jo allerede ett gigantisk rødt flagg

her har en gått på en smell. Hadde startet å søke med en gang og vært veldig åpen om det. 

Endret av Salvesen.
Skrevet
Smashhitz skrev (1 time siden):

Vel, hvis utdanningen er irrelevant for jobben så har den jo ingen verdi for arbeidsgiver, så hvorfor skulle arbeidsgiver belønne noe med ingen medverdi?

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (2 timer siden):

Dessverre så teller ikke irrelevant utdannelse med i opptjeningsgrunnlaget for ansiennitet. 

Heldigvis, ville jeg sagt. Det er liksom det som er poenget med utdannelse, at du skal lære noe om det du skal jobbe med, ellers lærer man mer av tilsvarende mange år arbeidserfaring i yrket...

Så kan selvsagt en eller annen form for lederutdannelse være relevant i mange yrker, åpenbart. 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

men at de nekter og skal ha 3 mnd kontigent før de gjør noe er jo allerede ett gigantisk rødt flagg

Synes det er heilt rimeleg. Fagorganisering er ei forsikringsordning, og på samme måte som at du ikkje kan kjøpe husforsikring dagen etter at huset ditt brant ned og forvente å få full forsikringsutbetaling, så kan ein ikkje forvente at nokon brukar arbeidstid på å hjelpe ein person som ikkje eingong er medlem.

Skrevet
The Avatar skrev (7 minutter siden):

Synes det er heilt rimeleg. Fagorganisering er ei forsikringsordning, og på samme måte som at du ikkje kan kjøpe husforsikring dagen etter at huset ditt brant ned og forvente å få full forsikringsutbetaling, så kan ein ikkje forvente at nokon brukar arbeidstid på å hjelpe ein person som ikkje eingong er medlem.

Men da burde en også kunne velge seg vekk i fra tariffen og forhandle selv... Men det går ikke såklart... 

Jeg var veldig positiv til tariff og fagforeninger når jeg startet. Men etterhvert som jeg har vokst opp har jeg forstått at det stort sett er helt håpløst om en har noe mer å tilby enn minimum arbeidskapasitet. 

• Liker 1
Skrevet
Inge Rognmo skrev (32 minutter siden):

Heldigvis, ville jeg sagt. Det er liksom det som er poenget med utdannelse, at du skal lære noe om det du skal jobbe med, ellers lærer man mer av tilsvarende mange år arbeidserfaring i yrket...

Så kan selvsagt en eller annen form for lederutdannelse være relevant i mange yrker, åpenbart. 

Selvsagt enig. Jeg mente dessverre for TS sin kone. Ikke generelt. 

Jeg hadde f.eks en helt annen utdanning da jeg tok meg en ekstrajobb innen helse og omsorg i noen år. Jeg fikk ingenting for min høyere utdannelse, men siden jeg hadde omsorg for barn så slo det inn som relevant likevel, så jeg fikk flere års ansiennitet pga det. (husker ikke nå hvor mange år det var snakk om, men kan fort ha vært 6 år).  

Skrevet
Smashhitz skrev (4 timer siden):

Ser også at det står i overenskomsten at hvis man er over 23 år. Havner man på lønnstrinn 3 og krediteres ett trinn for hvert år erfaring. Hun har 2 års erfaring fra samme bransje derav Lønnstrinn 5. Men de hadde jo lovt noe annet?

Ser også at det deretter skal krediteres ett trinn pr år fremover. Betyr dette da at hun eventuelt har krav på neste lønnstrinn etter ett år? Kollegaen hennes sier de trodde det var 10 år for øverste trinn.

Kan starte med at tarifflønna etter tariffavtalen er den avtalte garantilønna som bedrifta/butikken har forplikta seg til å ikkje betale under. Det er lov å lønne dei tilsette meir enn garantilønna, så sjølv om din kone oppfyller vilkåra til å få minst 210 kr i timen så er ikkje det til hinder for at det er lov å avtale at ho skal få meir i lønn.
Litt avhengig av detaljane i kva som har blitt sagt når, og kva som kan dokumenterast eller sannsynleggjerast så er det godt mogleg at det her er grunnlag for å hevde at det er særskilt avtalt per SMS at ho skulle få ei timelønn på 257 kr. Sjølv om det er tatt eit atterhald i tekstmeldinga så er det ikkje gitt at det er tydeleg nok. Det som taler mot at ho har ein individuell avtale om 257 kr/t er at det virker som at det gjennom heile prosessen berre har vært snakka om garantilønn og at ein har hatt som intensjon å berre betale den lågaste lønna som det er lovleg å betale for ei bedrift med tariffavtale.

Basert på summane så virker det som at dette er ei bedrift som følger landsoverenskomsten mellom Virke og HK, der er trinn 6 høgaste trinnet, men igjen så er det ikkje slik at alle tilsette uavhengig av alder og ansiennitet aldri kan få høgare lønn enn det dei i overenskomsten har kalla minstelønnssatsen.

Eit greit tips å ta med seg er at ein veldig vanleg grunn til at ein ikkje blir plassert i det lønnstrinnet ein hadde sett for seg er at HR ikkje har fått dokumentasjon på all praksis som skulle ligge til grunn for berekninga, eller at dokumentasjonen har vært for mangelfull til at ein har fått full uttelling på dokumentert erfaring. Så ein god plass å starte er å kontrollere at HR har fått det dei treng av dokumentasjon for å berekne rett ansiennitetsnivå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...