Gå til innhold

Valve avduket stuekonsoll, kontroller og nye VR-briller

Anbefalte innlegg

Skrevet
gusronk skrev (59 minutter siden):

Det er ikke 5 års reklamasjonsrett på varer sendt til Norge. 

Hadde vi vært EU medlem kunne vi bestilt direkte fra Valve, betalt VAT i Nederland.

Valve kan trekke fra VAT, legge på frakt og sende til Norge. Da betaler vi MVA og toll gebyr ved ankomst.

Nei, men vi har 5 års reklamasjonsrett på varer kjøpt i Norge. Dvs at dersom Elkjøp velger å importere Steam Machine (aka GabeCube) på lik linje som de har gjort med Steam Deck så må Elkjøp være ansvarlig for at vi kan reklamere i 5 år på maskinen. Vanligvis ville leverandøren ha dekket dette, men dette er en kostnad Elkjøp da må ta på egen kappe da leverandøren ikke opererer her i Norge og kan derfor ikke ansvarliggjøres utenfor deres gitte garantitid.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Enceladus skrev (4 timer siden):

Ville vært en dårlig idé å annonsere HL3 sammen med all denne hardwaren, det ville tatt bort mye av fokuset.

Jeg tror vi får se Half Life spillet på Game Awards. Det sies at spillet er ferdig.

«Det sies at spillet er ferdig». Har du noe kilde på det ??

Endret av svenka
Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):

Vi vet ikke prisen, men de sa «dyrere enn en ordinær spillkonsoll», så det er naturlig å trekke konklusjonen at den blir dyrere enn PS5.

Om prisen, i utlandet, er høyere enn ps5 og Xbox Series x, så kommer den virkelig til å slite her i Norge.

Da snakker vi fort over 10.000,- for denne.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
30 minutes ago, svenka said:

«Det sies at spillet er ferdig». Har du noe kilde på det ??

Som jeg sa, jeg har hørt det. Det er spekulasjon og rykter. Jeg har hørt det flere steder der det diskuteres Valve og Half Life. Men hovedsakelig Tyler McVicker. Ca. 14:30 ut i denne videoen. I følge ryktene så jobber de med traileren til spillet nå.

• Liker 1
Skrevet (endret)

En annen litt interessant ting jeg hørte i starten av siste podcast episode fra full nerd: https://www.pcworld.com/the-full-nerd

Folk som har vært hos Valve og testet den nye hardwaren, rapporter om utenom det vanlig strengt vakthold hos Valve som ikke har vært tilfelle tidligere folk har vært der. Hmmm 🤔 😉

Endret av Enceladus
Skrevet
Enceladus skrev:
1 minute ago, Indifference said:

Dette utelukker Half-Life 3 nyheter, eller det et slags lite håp ennå for 18.-19. november?

Ville vært en dårlig idé å annonsere HL3 sammen med all denne hardwaren, det ville tatt bort mye av fokuset.

Jeg tror vi får se Half Life spillet på Game Awards. Det sies at spillet er ferdig.

Det kan være det ville blitt litt i meste laget samtidlig ja. Men er denne teorien i en nylig artikkel fra Gamer jeg sikter til "Og nettopp derfor har det blitt lagt merke til at event-kalenderen har et uvanlig åpent rom fra 18. november til 8. desember." Vi er ikke helt på 18. november ennå, så jeg ble nyssgjerrig på om denne nyheten her har med dette vinduet og gjøre eller ei. For ordens skyld er artikkelen her: https://www.gamer.no/artikler/spekulasjon-om-half-life-3-igjen/519534
Skrevet
1 hour ago, phraze said:

Nei, men vi har 5 års reklamasjonsrett på varer kjøpt i Norge. Dvs at dersom Elkjøp velger å importere Steam Machine (aka GabeCube) på lik linje som de har gjort med Steam Deck så må Elkjøp være ansvarlig for at vi kan reklamere i 5 år på maskinen. Vanligvis ville leverandøren ha dekket dette, men dette er en kostnad Elkjøp da må ta på egen kappe da leverandøren ikke opererer her i Norge og kan derfor ikke ansvarliggjøres utenfor deres gitte garantitid.

Valve selger ikke i eller til Norge. Valve selger i EU. En lite marked på noe få tusen, har ingenting med den idiotiske reklamasjonsretten vi har i Norge. Vi er utenfor EU og det er ikke verdt pengene å opprette egen lager og RMA mottak for lilleputt landet vårt. Det er 2 års reklamasjonsrett i EU. Feil etter 2 år er 99% av tilfellene brukerfeil eller feil også miljø årsaker. 

Alt annet er gråimport 

Produsenten har garantitid, ikke reklamasjonstid. 

Reklamasjon er mot selger evt. den norske leverandøren. 

Skrevet
33 minutes ago, Indifference said:

Det kan være det ville blitt litt i meste laget samtidlig ja. Men er denne teorien i en nylig artikkel fra Gamer jeg sikter til "Og nettopp derfor har det blitt lagt merke til at event-kalenderen har et uvanlig åpent rom fra 18. november til 8. desember." Vi er ikke helt på 18. november ennå, så jeg ble nyssgjerrig på om denne nyheten her har med dette vinduet og gjøre eller ei. For ordens skyld er artikkelen her: https://www.gamer.no/artikler/spekulasjon-om-half-life-3-igjen/519534

Nå hendte jo alt dette i god tid før 18 november. Så vi har et bra vindu foran oss nå hvor spillet kan bli annonsert. Dette kan skje på alt ifra en plutselig Twitter melding eller på TGA. Tyler McVicker mener det sannsynligvis vil skje plutselig via f.eks twitter. Jeg heller mer mot TGA.

Vil si at håpet om HL3 sjelden har vært større enn akkurat nå. Folk har gått fra dooming til ellevill optimisme på f.eks r/halflife etter hardware annonseringen fra Valve. At vi får se spillet i løpet av de neste ukene virker sannsynlig.

Skrevet
gusronk skrev (15 minutter siden):

Valve selger ikke i eller til Norge. Valve selger i EU. En lite marked på noe få tusen, har ingenting med den idiotiske reklamasjonsretten vi har i Norge. Vi er utenfor EU og det er ikke verdt pengene å opprette egen lager og RMA mottak for lilleputt landet vårt. Det er 2 års reklamasjonsrett i EU. Feil etter 2 år er 99% av tilfellene brukerfeil eller feil også miljø årsaker. 

Alt annet er gråimport 

Produsenten har garantitid, ikke reklamasjonstid. 

Reklamasjon er mot selger evt. den norske leverandøren. 

Jeg vet alt dette du skriver da jeg har jobbet i den bransjen i 12 år selv. Jeg er usikker på om du misforstår meg fullstendig her.

Valve leverer IKKE til Norge, det var noe av det jeg innledet å skrive. Men dersom en butikk velger å kjøpe inn maskinen fra en tredjepart så er det den butikken/selgeren som har ansvaret dersom noe skjer innenfor lovpålagt reklamasjonsrett. Elkjøp for eks kjøper jo inn Steam Deck fra et mellomledd da Valve ikke leverer her i Norge. Og dersom ikke annet er opplyst (noe det ikke er så vidt jeg kan se på Elkjøp sine sider) så er det Elkjøp som er ansvarlige for å håndtere kunden sin rett til å reklamere innenfor lovpålagt tid - som er satt til 5 år her i Norge. 
Valve kan ikke blandes inn da de ikke leverer her i Norge. Beskjeden fra Valve da jeg jobbet i en av landets største elektonikkforhandlere - var at de ikke ønsket å tilby oss Steam kontrollen (dette er da 1 generasjon som kom i 2015) fordi de ikke ønsket å dekke mer enn garantitiden. Dette er nok fortsatt gjeldene og årsaken til hvorfor Valve ikke selger Steam Deck eller noen av sine andre hardware-produkter til Norske kunder - fordi da måtte de ha forholdt seg til norsk forbrukerkjøpslov som sier at de skal dekke feil og mangler i hele 5 år. 

Skrevet
Iki skrev (1 time siden):

Om prisen, i utlandet, er høyere enn ps5 og Xbox Series x, så kommer den virkelig til å slite her i Norge.

Det gjør også Steam Deck. Steam Deck koster 4000 NOK i USA(pluss tax), eller 4600 NOK i Sverige inkl mva. Rimeligste gråimport i Norge er 6799,- i følge prisjakt.

Skrevet
phraze skrev (18 minutter siden):

Dette er nok fortsatt gjeldene og årsaken til hvorfor Valve ikke selger Steam Deck eller noen av sine andre hardware-produkter til Norske kunder - fordi da måtte de ha forholdt seg til norsk forbrukerkjøpslov som sier at de skal dekke feil og mangler i hele 5 år. 

Alt det andre du skriver er riktig, men han poengterer at Valve fint kunne solgt direkte til norske kunder uten å forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov. På samme måte som når jeg handler fra Amazon.com, aliexpress eller lignende. De er ikke underlagt norsk forbrukerkjøpslov. Men skal elkjøp selge den må de jo så klart overholde den loven.

Jeg tror mer at vi er for små til at de gidder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...