Gå til innhold

Dårlig idé å kjøpe Tesla X fra 2017?


Anonymkode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med utvidet garanti?  Vil dere si at utvidet garanti gjør at jeg slipper store kostnader?  Eller er bruksslitasje noe som ikke går på garantien og kan bli dyrt ?? På forhånd tusen takk for råd 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det vil trolig være forskjell på garantiene.

Om det er garanti fra Tesla, bilforhandler du kjøper bilen av eller et selskap der det kan kjøpes garantier fra.

Garanti fra Tesla burde (men les betingelsene) være som en ordinær garanti på en nyere bil.

Selskap som selger garantier har jeg forstått kan være vanskelig å få noe dekning fra, men jeg har ikke selv erfaring med den typen garanti selskap. Det er trolig variasjoner mellom selskapene.

Endret av toralfb
Skrevet
toralfb skrev (22 minutter siden):

Det vil trolig være forskjell på garantiene.

Om det er garanti fra Tesla, bilforhandler du kjøper bilen av eller et selskap der det kan kjøpes garantier fra.

Garanti fra Tesla burde (men les betingelsene) være som en ordinær garanti på en nyere bil.

Selskap som selger garantier har jeg forstått kan være vanskelig å få noe dekning fra, men jeg har ikke selv erfaring med den typen garanti selskap. Det er trolig variasjoner mellom selskapene.

Tusen takk for svar 

Skrevet (endret)

Ja det er en dårlig ide å kjøpe Model X fra 2017

Dette er en bil på en veldig gammel platform med mye dyre problemer som vil dukke opp..

Gå heller for en Model Y. Nyere og bedre bil med vesentlig mindre problemer.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Ja det er en dårlig ide å kjøpe Model X fra 2017

Dette er en bil på en veldig gammel platform med mye dyre problemer som vil dukke opp..

Gå heller for en Model Y. Nyere og bedre bil med vesentlig mindre problemer.

Takk for tips. Men den er kun gått 40 000 km da

Skrevet
Anonymkode skrev (6 timer siden):

Takk for tips. Men den er kun gått 40 000 km da

Da er det nok en relativt stor sjanse for at den har stått mye på verksted 😆En bekjent hadde en X fra omtrent det året, og har vel mer eller mindre sagt i klartekst at han opplevde å få et uferdig produkt. Han kjørte vel mer lånebil en egen X de første årene. Det sagt, så kan det være at bilen du har i kikkerten da har fått utbedret alt som var mulig å utbedre, så sånn sett er det en ‘frisk’ bil men som nevnt av andre, så er det en tidlig versjon og man kan tippe at en del ting som ble fikset på 2017-modellen, kanskje likevel ikke har like god kvalitet eller holdbarhet som de nyere versjoner av X.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
10 hours ago, Anonymkode said:

Takk for tips. Men den er kun gått 40 000 km da

Som og kan bety at ingen av de dyre tingene som kommer til å ryke har blitt byttet og du får ikke noe dekket på Garanti lengere..

Vibrering i drivaksel forran er veldig vanlig problem og kan koste litt. Luftfjæringen lekker og må byttes og det kan bli meeget dyrt. 

PTC elementer til varmeapparetet vil ryke etterhvert og koster en del. Samme med PTC varmeren til batteriet. For å bytte den må man ned med hele hovedbatteriet og tusenlappene flyr..

Nei kjøp heller Model Y. Den er kansje dyrere i innkjøp men du vil spare penger på sikt. Bedre rekkevidde har dem, lader raskere og samt bedre varmeapparat med varmepumpe.

De har også standard plugg for hurtiglading. Med eldre X må du bruke adapter.

Skal du ha Model X ville jeg ikke kjøpt noe eldre enn ca 2022 når de fikk en stor intern oppgradering.

Endret av Complexity
Skrevet (endret)

Jeg har eid en Tesla Model S 2014 i 3 år. Jeg kjører nå også en 2020 Model 3. Jeg har også prøvekjørt og sittet på i forskjellige Model Y varianter og Model X varianter.

 

Model S og X bør ikke sammenlignes med 3 og Y. Sistnevnte er gode biler, men de føles som mellomklasse biler på veldig mange måter samme hvor gode de blir.

S og X har luftfjæring som kan heves og senkes etter behov. De har også en del finurligheter som dører som åpner seg selv i enkelte X modeller. Dørhåndtakene kommer ut og lyser opp bakken i vintermørket. Dette er noe som enkelte setter pris på mens for andre er det bare mer elektronikk som kan ryke. Begge har helt rett selvsagt. 

Det har vært en del reparasjoner på min Model S, men med tanke på innkjøpsprisen og kjørefølelsen så har det vært helt spiselig. Reparasjonsmetodikken og deletilgjengelighet har også generellt vært bra så bilen har aldri vært på verksted mer enn et par dager.

Prøvekjør masse før du tar et valg og sett av penger dersom du velger en eldre bil med mye fancy funksjoner. 

 

 

  

1 hour ago, Complexity said:

De har også standard plugg for hurtiglading. Med eldre X må du bruke adapter.

Nesten sant. Du kan hurtiglade på veldig mange Tesla Superchargers med den gamle pluggen. Kjørte til Polen i fjor og møtte kun på en Tesla Supercharger hvor jeg ikke kunne lade uten adapter. 
Det er riktignok et stort hinder på de fleste andre ladestasjoner som bruker den store klønete pluggen. Desverre har det blitt standarden i EU. 

 

Endret av Locrin
Skrevet
Anonymkode skrev (2 timer siden):

Takk for svar 🥰🥰

Jeg dropper det. 

I beste fall så hadde det vært ren gambling. Det kan gå bra, men det kan også gå veldig skeis...

Skrevet
1 hour ago, Locrin said:

Nesten sant. Du kan hurtiglade på veldig mange Tesla Superchargers med den gamle pluggen. 

Du kan lade på alle de gamle V2 laderne ja, til de blir oppgradert..
Så det blir mindre og mindre ladere man kan bruke uten adapter.

Ikke så stort problem med den adapteren da men tenkte det var greit å nevne.

Skrevet

Jeg prøvekjørte en X i dag (haha ikke missforstå)

Men de dørene er jo livsfarlig! Kan jo ta livet av barna. Syns den var veldig trang og. Forferdelig med det firkantete rattet !! 

Ikke noe for meg. Jeg elsker min MOD 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...