Gå til innhold

Hvilke glass holder best på kullsyren?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei folkens.
Jeg lurer på om noen her har gode anbefalinger til cola- eller brusglass som faktisk får kullsyren til å vare litt lenger?
Jeg har testet litt forskjellig både lange glass, brede glass, konjakkglass, men uansett hva jeg bruker, så føles det som boblene eller kicket dør før jeg rekker å nyte halve drikken.

Er det noen glassformer, materialer eller triks som hjelper? Eller er dette bare et evig mysterium vi må leve med?

Endret av Kaldand
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selve glassformen har lite å si. Det som er viktig er at drikken er kald, og at du heller den i glasset riktig. Den skal helles på skrå, nesten horisontalt med åpningen så nærme glasset som mulig for å unngå mest mulig fallhøyde. Det kan også hjelpe at glasset er kaldt. Et kaldt glass bevarer kullsyren lenger enn et varmt glass, fordi den lavere temperaturen gjør at gassen holdes oppløst i væsken.  Når temperaturen øker, får molekylene mer energi til å bevege seg fritt, og gassen vil derfor slippe ut av drikken og bli til bobler som forsvinner.

Skrevet
strike_ skrev (8 minutter siden):

Selve glassformen har lite å si. Det som er viktig er at drikken er kald, og at du heller den i glasset riktig. Den skal helles på skrå, nesten horisontalt med åpningen så nærme glasset som mulig for å unngå mest mulig fallhøyde. Det kan også hjelpe at glasset er kaldt. Et kaldt glass bevarer kullsyren lenger enn et varmt glass, fordi den lavere temperaturen gjør at gassen holdes oppløst i væsken.  Når temperaturen øker, får molekylene mer energi til å bevege seg fritt, og gassen vil derfor slippe ut av drikken og bli til bobler som forsvinner.

Interessant poeng! Jeg er enig i at temperatur og helling har mye å si, men jeg tror faktisk glassformen spiller en større rolle enn mange tror. Jeg har merket ganske tydelig forskjell mellom små, lave glass og høye, smale glass, spesielt når det gjelder hvor fort boblene forsvinner.
Kanskje det har noe med overflatearealet å gjøre? Et bredt glass eksponerer jo mer av drikken for luft, mens et høyt og smalt glass holder på kullsyren lenger. Bare en tanke. Jeg har i hvert fall erfart at høye og smalere glass bevarer kullsyren bedre enn de brede. I tillegg har du de klassiske store colaglassene som egentlig ikke egner seg så godt, for der dør kullsyren fort ut.
Jeg har forresten aldri prøvd å ha glassene i kjøleskapet før servering, men det skal jeg definitivt begynne å teste, det høres faktisk ganske logisk ut.

Skrevet
Kaldand skrev (12 minutter siden):

Interessant poeng! Jeg er enig i at temperatur og helling har mye å si, men jeg tror faktisk glassformen spiller en større rolle enn mange tror. Jeg har merket ganske tydelig forskjell mellom små, lave glass og høye, smale glass, spesielt når det gjelder hvor fort boblene forsvinner.
Kanskje det har noe med overflatearealet å gjøre? Et bredt glass eksponerer jo mer av drikken for luft, mens et høyt og smalt glass holder på kullsyren lenger. Bare en tanke. Jeg har i hvert fall erfart at høye og smalere glass bevarer kullsyren bedre enn de brede. I tillegg har du de klassiske store colaglassene som egentlig ikke egner seg så godt, for der dør kullsyren fort ut.
Jeg har forresten aldri prøvd å ha glassene i kjøleskapet før servering, men det skal jeg definitivt begynne å teste, det høres faktisk ganske logisk ut.

Fryseskapet/boksen. 

Skrevet

I praksis er det ingenting du kan gjøre, annet enn å drikke opp brusen ganske raskt etter at flasken er åpnet og la den stå i kjøleskapet. Når trykket i flasken utlignes med lufttrykket utenfor, vil CO2 begynne å forlate væsken.

Glasstype, form og materiale har derfor minimalt å si, boblene vil forsvinne uansett. Det er ikke et mysterium, bare helt vanlig fysikk.

• Liker 1
Skrevet
Kaldand skrev (22 minutter siden):

Kanskje det har noe med overflatearealet å gjøre?

Det er også mitt inntrykk, men mulig forskjellen i praksis er veldig liten. Jeg har merket i praksis(tror jeg selv hvertfall) at å lagre åpnede brusflasker horisontalt(flere kjøleskap har slike løsninger) og ikke vertikalt er merkbart verre for å holde på kullsyren.

Skrevet
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Det er også mitt inntrykk, men mulig forskjellen i praksis er veldig liten. Jeg har merket i praksis(tror jeg selv hvertfall) at å lagre åpnede brusflasker horisontalt(flere kjøleskap har slike løsninger) og ikke vertikalt er merkbart verre for å holde på kullsyren.

Godt mulig det er målbart, for det gir mening fysikkmessig, men hvor mye det utgjør i praksis er en annen ting 😅 Har ikke googlet men forundrer meg ikke om noen har forsket på det.

Skrevet
1 hour ago, SpaceHog said:

Man kan også tilsette noen klare isbiter -- nedkjølingen gjør at kullsyren varer litt lenger.

How to Make Clear Ice Cubes: 3 Easy Methods
https://www.wikihow.com/Make-Clear-Ice

Bare for å fortydeligjøre det enda mer, det er vikitg at det er KLARE isbiter (har noe med ugjevnheter å gjøre), og gjerne så store som mulig. Heller en stor en flere små. Og det viktigste når man tilsetter isbiter er å tilsette der ETTER drikken er i glasset. Du har sikkert lagt merke til hvor mye det bruser om du heller brus i et glass som allerde har isbiter, dette gjør at kullysren forsvinner 90 ganger raskere.

Skrevet

CO2 i væskeform er ustabilt, så de faktorene som påvirker hvor raskt den går over i gassform knytter seg primært til faktorer som virker stabiliserende på væsken. Her er temperatur den aller viktigste, noe man tydelig ser hvis man åpner to brusflasker der den ene er avkjølt og den andre ikke er det.

Men andre faktorer påvirker også, så som overflatekontakt - og her kommer både urenheter i glasset og selve glassets form inn. For å ta urenheter først, kan det da både være snakk om urenheter i form av ting man putter oppi væsken (isbiter, sugerør) og at glasset ikke er rent. Som @Runepunenevner, vil glass brukt til melkeprodukter kunne ha en del urenheter fordi melkeproteiner er notorisk vanskelige å få fjernet helt. Mange ølbarer er feks. svært nøye på å ikke vaske ølglassene sammen med servise som har vært i kontakt med melkeprodukter. Men det er mange andre matvarer som også kan være vanskelige å få bort, mat som inneholder mye stivelse feks. Isbiter er også tidvis tricky, fordi de på den ene siden bidrar til å kjøle ned og dermed stabilisere væsken, men også inneholder mye urenheter og har stor overflate som forstyrrer væsken. Isbiter som er så rene som mulig og har så lite overflate ift. volumet som mulig er å foretrekke. Noen liker også å kjøle ned selve glasset, men aberet her er at frostdannelse i glasset kan gi større overflate/urenheter slik at du frigjør mye kullsyre når du heller væsken i glasset.

Når det kommer til formen på glasset, vil da glass som gir minst mulig overflatekontakt og minst mulig kontakt med luft, holde på kullsyren lengre. Ser man til ølets verden, vil man finne glass som er konstruert nettopp med dette som utgangspunkt; Pils og lager er øltyper som har høyt innhold av kullsyre og glassene - fløyteglass/pilsfløyte - fokuserer da også på å fremheve denne egenskapen. Du finner også andre øltyper med mye kullsyre (weissbier, wit, IPA, belgisk ale, saison...), men da har gjerne også det å frigjøre aroma stort fokus slik at glassene til disse ølene gjerne er konstruert med det formålet i tillegg (typisk tulipanglass til ale og høye, tynne glass med stor åpning til weissbier).

Så oppsummert vil et (rent!) fløyteglass i kombinasjonen med en godt avkjølt brus holde på kullsyren best.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...