Gå til innhold

Støre velger bort jøder på Krystallnatt markering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
38 minutes ago, Snikpellik said:

Ja? Jeg har aldri sagt at Qatar ikke har sendt enorme pengesummer til Hamas. Jeg har sagt at støtte til dette har vært en villet og aktiv politikk fra Netanyahu fordi målet hans var å styrke Hamas.

Igjen, som Netanyahu sa:

Anyone who wants to thwart the establishment of a Palestinian state has to support bolstering Hamas and transferring money to Hamas ... This is part of our strategy – to isolate the Palestinians in Gaza from the Palestinians in the West Bank."

Hvis du hadde lest hele artikkelen ser du at den også handler om det jeg faktisk skrev om i innlegget mitt.

Jeg la også ved en annen lenke, som du ignorerte:

Israeli backing of Qatar sending millions of dollars to Gaza
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_support_for_Hamas#Israeli_backing_of_Qatar_sending_millions_of_dollars_to_Gaza

Det er løgnaktig å si at jeg har kommet med den fremstillingen. Hvorfor finner du på at jeg har skrevet dette?

Det jeg skrev er fremdeles at Netanyahu hjalp til med å bygge opp Hamas, ikke at "det er Israel som har bygget opp Hamas". Ordrett skrev jeg:"Netanyahus hjelp til å bygge opp Hamas før 7. oktober".

Netanyahu-regjeringenes bidrag til å styrke Hamas opp gjennom årene er ikke et bestridt tema i Israel. Ingen her har gitt uttrykk for å mene at "det er Israel som har bygget opp Hamas".

Begynn å lese innleggene mine ordentlig og svar på det jeg faktisk skriver og mener, ikke påstander du konstruerer at jeg skal ha.

Hvorfor skulle jeg ikke være enig i det, og hva er relevansen her?

Igjen finner du bare på noe om hva jeg skal mene som jeg aldri har uttrykt. Hvor i alle dager har jeg sagt at jeg mener det du påstår her? Til info, jeg mener det samme som deg om akkurat dette, så du er ikke uenig med meg - selv om det virker som du gjerne vil være det.

Det er et av disse faktaene som enkelte synes å være immune imot.

Det var USA og Israel som BA Qatar om å huse og finansiere Hamas. Dette er nevnt og dokumentert flere ganger i Hamas-tråden, likevel tar de samme debattantene teamet opp  gang etter gang.

https://www.spiegel.de/international/world/nato-partner-and-hamas-host-a-39579533-e4a2-400a-a78e-9a8836606ccc

https://edition.cnn.com/2023/12/11/middleeast/qatar-hamas-funds-israel-backing-intl/index.html

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det jeg skrev er fremdeles at Netanyahu hjalp til med å bygge opp Hamas, ikke at "det er Israel som har bygget opp Hamas". Ordrett skrev jeg:"Netanyahus hjelp til å bygge opp Hamas før 7. oktober".

Netanyahu-regjeringenes bidrag til å styrke Hamas opp gjennom årene er ikke et bestridt tema i Israel. Ingen her har gitt uttrykk for å mene at "det er Israel som har bygget opp Hamas".

Det er en kritisk diskusjon innad i Israel som minner mye om vår egen kritiske diskusjon om hvor lurt det var å være avhengig av russisk olje og gass. Der vi ikke bare tillot at noen sendte penger til Russland, men det var vi selv som sendte de. Mye verre enn noe Israel har gjort. Dere fremstiller det som at Hamas er Israels feil, det blir like idiotisk som å fremstille det som at Russland sin krig mot Ukraina er Europa sin feil. Selv om det er greit å ha en kritisk debatt om at vi indirekte er med på å finansiere det og aldri burde vært avhengige av russisk olje og gass.

Den rette måten å representere det på er at Qatar har bygd opp Hamas med store pengebeløp og Israel har ikke gjort noe spesielt for å forhindre det. (Ergo blokkaden av Gaza burde vært mye strengere?)

Feil måte å representere det på: Ikke nevn Qatar med et ord og simpelten si "Israel/Netanyahu har bygd opp Hamas". Dette er åpenbart misvisende.

Snikpellik skrev (1 time siden):

Igjen finner du bare på noe om hva jeg skal mene som jeg aldri har uttrykt. Hvor i alle dager har jeg sagt at jeg mener det du påstår her? Til info, jeg mener det samme som deg om akkurat dette, så du er ikke uenig med meg - selv om det virker som du gjerne vil være det.

Det er jo litt rart å linke til artikler der dette er et av argumentene uten å tilføye at du uenig i sentrale deler av argumentasjonen...

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Etter å ha blitt riven med litt fann eg etter kvart ut at eg ikkje hadde så mykje meir å bidra med i denne diskusjonen. Eg er eigentleg lei av temaet, som eg føler er utdebattert. Men eg legg elles merke til at fakkeltoget i samband med markeringa av krystallnatta ikkje er det einaste som det er strid om for tida:

Sitat

Nobelkomiteens leder sier de planlegger det vanlige prisprogrammet.

Norges fredsråd som pleier å arrangere det tradisjonsrike fakkeltoget, sa i slutten av oktober at de ikke ønsker å gjøre det i år.

Fredsrådet begrunner det med at årets fredsprisvinner ikke står i samsvar med verdigrunnlaget til fredsrådet eller deres 17 medlemsorganisasjoner.

Sitat

Nobelkomiteens leder Jørgen Watne Frydnes mener Machado aldri har sagt at hun ønsker en invasjon fra USA eller noe annet land.

– Det er alltid diskusjon rundt Nobels fredspris. I år er det ekstra mye. For det skjer i en situasjon som spesielt USA er inne i, men også Russland, Cuba og Iran har sterke interesser i Venezuela.

– Dermed er vi midt inne i en svært spisset konflikt, sier Frydnes.

– Det er veldig mye desinformasjon og propaganda der ute. Disse landene som er tette samarbeidspartnere for Venezuela, er også noen av de sterkeste propagandaapparatene på kloden.

Men fakkeltog blir det likevel, og det har komme inn ei god erstatning for dette fredsrådet:

Sitat

Norsk-venezuelanere tar over ansvaret for fakkeltoget etter at Norges fredsråd avgjorde at de ikke ønsker å gjennomføre det i år.

– Vi mener dette ikke handler om høyre eller venstre ideologier, sier Carolina Cabezas, styremedlem i The Norwegien Venezuelan Justice Alliance.

– Det handler om frihet og fred, som vi føler burde knytte oss sammen.

https://www.nrk.no/urix/nobelkomiteen-om-fredsprisvinner-maria-corina-machado_-_-hun-er-tydelig-pa-at-hun-kommer-1.17651631

For meg ser det ut til at "problemet" er at fredsprisvinnaren har "feil" politisk farge, og at ho set sin lit til Donald Trump.

Norge har fram til no vore eit land med sterk konsensus. I mi levetid har folk på venstresida vore sterkt imot både rasisme generelt og antisemittisme spesielt, og det same gjeld for den moderate høgresida inkludert KrF.

Er det ein ser no at det byrjar å bli "amerikanske" tilstandar også i Norge?

For å seie det slik: Er det rart at det er krig i verda?

Skrevet
4 hours ago, Donkey Kong said:

Skal vi ikke kunne kritisere vurderinger som politikere gjør generelt, eller er det kun denne vurderingen som skal være vernet mot kritikk?

Bare kritiser i vei det. Hvis det blir mange nok som kritiserer en grøtepolitiker så blir det nok en beklagelse og mulig helomvending hvis det er det vi vil i denne situasjonen.

Det norske folket vil ha partier og politikere som er grøtete og som hele tiden må bli holdt under oppsyn og geleidet tilbake hvis de prøver å gå en annen vei enn det folket vil. Det er mange ganger i fortiden vi folket ikke klarte dette. Men vi skal ha de samme grøtepartiene som til stadighet sniker seg bak ryggen vår til fordel for f.eks det 'multilaterale samarbeidet', så ja det er viktig å kritisere og klage. Ellers blir vi ganske overkjørt regner jeg med. Som vi har tildels blitt i fortiden.

I dette tilfellet, så handler det mer om Støre sin effektive godhetsposering til ett så bredt publikum som mulig, slik grøtepolitikere opptrer til vanlig, slik at befolkningen stemmer på de igjen. Jeg ser ikke helt poenget i å kritisere det.

Det tar mye energi og tid fra oss folket å holde styr på politikerne våre hele tiden. Men det er slik vi vil ha det. I stedet for å kreve og stemme på mindre grøt. Som eksempel, tror jeg det hadde vært bedre for folket å f.eks stemme frem Rødt, enn Arbeiderpartiet. Rødt har (såvidt jeg vet) klare og tydelige meninger, så da vet vi ihvertfall hva vi får, og kan slappe av litt mer, i den viten om at det kanskje er mindre sannsynlig at de kjapper seg utenlands og underskriver på 8 nye strømkabler til Tyskland.

Skrevet (endret)
torbjornen skrev (6 timer siden):

For meg ser det ut til at "problemet" er at fredsprisvinnaren har "feil" politisk farge, og at ho set sin lit til Donald Trump.

Jeg var egentlig for fredsprisen da den først ble annonsert. Maduro-regimet kan umulig føre til noe fornuftig for Venezuelas folk. Her er det korrupsjon, anti-demokratiske holdninger og vanstyre så det holder.

Men så går altså denne dama på talerstolen og sier at hun dedikerer prisen til en korrupt, anti-demokratisk sjarlatan som kun en enorm inkompetanse i den amerikanske befolkningen gjør at vi har som dette landets president.

Jeg blir kvalm av denne fredsprisvinnerens uttalelser om Trump. Skal hun stå og hylle denne korrupte demagogen foran det norske folk? Vi kommer til å se ut som en gjeng landsby-idioter foran verdenssamfunnet.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Trump virkar å styre politikken både innanriks og utanriks etter personlege forhold. Ein har tidlegare sett generalsekretæren i NATO kalle han "pappa", i håp om at han ikkje trekkjer USA frå NATO og at ein kan halde fram med å støtte Ukraina. Statsleiarar som kritiserer Trump risikerer på si side at landa deira får høge tollmurar mot USA. Eg kjenner ikkje til detaljane rundt fredsprisvinnaren, men trur at ein må sjå hyllesten av Trump i lys av dette. Ho har eit ynske om at Trump skal bidra til eit regimeskifte i Venezuela slik at ein kan bli kvitt diktaturet.

Ein annan ting er at Norge ynskjer eit godt forhold til USA, både med tanke på økonomi og sikkerheitspolitikk. Når ein ikkje kan gje fredsprisen til Trump (slik ein gjorde då ein ga fredsprisen til ein viss amerikansk president som var flink til å halde talar) vil nest beste alternativ vere å gje fredsprisen til ein Trump-støttespelar. Det har vore ein del merkelege fredspristildelingar, og dersom det går alt for mykje politikk i dette set det fredsprisen i vanry.

Endret av torbjornen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...