23:4 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Når ingen jøder vil delta på markering for krystallnatten der Hitler Tyskland sine pogromer mot det jødiske folk virkelig begynte i all sin gru og galskap ! Da er du faen ta dum eller spikk spinne ekstremist når du ikke forstår at du står på feil side. Er du dum ? Jeg bryr meg ikke, dere burde vite bedre ! 1 1
Snikpellik Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 23:4 skrev (1 minutt siden): Når ingen jøder vil delta på markering for krystallnatten Det var en god del jøder som deltok på markeringen. Også blant talerne. Den ortodokse og svært konservative menigheten Det mosaiske trossamfunn deltok ikke. 3 1
Snikpellik Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Imaginacíon skrev (7 minutter siden): Nei. Strengt kan man ikke være jøde og ateist. Å være jøde betyr at man følger jødedommen, en religion. Man kan være jødisk, men ateist. Jøder er også en folkegruppe, ikke alle er religiøse og praktiserer jødedommen. 3 2
Rhabagatz Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) 23 minutes ago, OleBrum2 said: Jeg er enig i det du skriver her. Men, slik arrangørene utformer agendaen med talere blir denne dagen ensrettet. Det blir kun taleplass til anti-sionistiske jøder. De er det få av, og du vil ikke få inkludert det store flertall av jøder med det budskapet. Det har jødiske samfunn søkt dialog om i 3 år, uten å bli hørt. Det er symptomatisk for konflikten at Ervin Kohn, som man har lest intervjuer med i 20+ år, plutselig er erklært som en ekstremist man ikke kan inkludere. Synes det er litt naivt av deg å tro at organisasjonene som står bak markeringen, som palestina komiteen, ikke ser det som en måte å nok en gang få frem sitt politiske syn. Som nok ikke sammenfaller med den jevne jøde i Norge, og som er på en ytterfløy politisk. Så, akkurat den dagen kunne enten vært apolitisk, eller jødiske samfunn kunne blitt hørt og fått noe i fellesskap. Jeg tenker at det hele bunner ut i et spørsmål om Israel bedriver folkemord eller ikke. Dersom vi er vitne til et pågående folkemord, synes jeg krystallnatten er en god anledning til å advare om dette (og evn. andre folkemord). At staten Israel er overgriperen, endrer etter min mening ikke dette. Så får det heller være at man tror at anklagene om folkemord er oppkonstruerte, men det har faktisk lite med Kystallnatten å gjøre. Det er en annen debatt. Endret 10 timer siden av Rhabagatz 4 2
OleBrum2 Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Snikpellik skrev (9 minutter siden): Det var en god del jøder som deltok på markeringen. Også blant talerne. Den ortodokse og svært konservative menigheten Det mosaiske trossamfunn deltok ikke. Det var, med all respekt å melde, kanskje 2-5 stk. Det store flertallet ville følt seg både ukomfortable og utrygge der. Enten de er religiøse jøder eller ateister. Lederne på den markeringen sprer jo at jøder står bak folkemordet i Sudan blant annet, og en mann med et israelsk flagg ble banket opp den dagen på en markering. Skal man inkludere jøder på krystallnatt markeringer, så må man gjøre det på en annen måte. Noe antirasistisk senter ikke har ønsket. 3
Folkflesk Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Cascada81 skrev (1 time siden): Så, overlevende etter Holocaust skulle ikke velkomne hvis de er uenige med det mosaiske trossamfunn? I mine øyne er det en selvfølge. Men noen her mener at Det mosaiske trossamfunn skal "få ha dagen i fred". Jeg antar at det betyr at andre ikke skal ha markeringer, slik som f.eks. fakkeltog. Uten at jeg skjønner hvorfor DMT skal få bestemme hva alle andre jøder og ikke-jøder bør gjøre den dagen. Endret 10 timer siden av Folkflesk 2 2
skaftetryne32 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden DukeNukem3d skrev (47 minutter siden): Man kan være jøde og ateist. Hva som står i toraen spiller ingen rolle når det ikke blir fulgt. Men man kan ikke se bort i fra at mye av israel sin identitet er bygget på den religiøse ideologien, man kan ikke se bort fra den religiøse gifta som flyter over begeret på begge sider, men takk for at du er seriøs i det minste og ikke gikk rett for det å kalle meg en anti-semitt, noe jeg faktisk ikke er. Men altså judaisme er en religion, så hvordan man kan være ateist og jødisk, ja det forstår jeg ikke helt. 2
OleBrum2 Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Imaginacíon skrev (20 minutter siden): Nei. Strengt kan man ikke være jøde og ateist. Å være jøde betyr at man følger jødedommen, en religion. Det er helt feil. Jøde er også en etnisitet. Svært mange jøder er ateister/ikke-religiøse, men regner seg fortsatt som jøder. Gjør litt nettsøk på den statistikken om du ikke tror meg. 3 1
Folkflesk Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) OleBrum2 skrev (8 minutter siden): Det var, med all respekt å melde, kanskje 2-5 stk. Det store flertallet ville følt seg både ukomfortable og utrygge der. Enten de er religiøse jøder eller ateister. Det er sikkert ekstremt skummelt å gå i fakkeltog med Støre, Oslo-ordføreren, LO, Norsk Folkehjelp og sikkert ørten sikkerhetsvakter som passer på Støre, i tillegg til politiet som holdt vakt og all pressen som var tilstede. Lurer på hva som liksom skal skje her? Endret 10 timer siden av Folkflesk 3 2
skaftetryne32 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden OleBrum2 skrev (25 minutter siden): Det er ingen som omskriver det du skrev. Og ikke be folk om å forstå noe annet enn at du slenger ut konspirasjoner. Din fortolkning av jødisk lære kan du ha for deg selv, andre forholder seg til hva jøder gjør i år 2025. Om du vil tilbake 3000 år holdt mange slaver, godt mulig og dine forfedre. Du forsøpler en debatt med slikt antisemittisk vås. Jeg kan ikke hjelpe deg, om du ikke vil hjelpe deg selv, det er forskjell på hva ord betyr, når du bytter ut gjeldende med relevant så endrer meningen seg, forstår du hva jeg sier, at forskjellige ord har forskjellig mening? Man kan ikke bare bytte ut ett ord som betyr en ting med et annet ord som betyr noe helt annet, forskjellige ord har forskjellig mening, forstår du? Gjeldende adjektiv som har vart, vært gjeldende inntil nå (eller til et bestemt nærmere angitt tidspunkt i fortiden) Relevant" betyr at noe er vesentlig, passende eller av betydning for en bestemt sak, diskusjon eller kontekst. Det motsatte av relevant er irrelevant. Skjønner du nå hvordan du skapte en stråmann ? Eller vil du fortsette med denne fantasien? En stråmann er når man i diskusjon eller debatt tillegger andre meninger de ikke har og argumenterer mot disse. Slik argumentasjon kalles stråmannargumentasjon. Man diskuterer da mot meninger eller personer som ikke finnes. 3
Tussi Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden skaftetryne32 skrev (25 minutter siden): Men man kan ikke se bort i fra at mye av israel sin identitet er bygget på den religiøse ideologien, man kan ikke se bort fra den religiøse gifta som flyter over begeret på begge sider, men takk for at du er seriøs i det minste og ikke gikk rett for det å kalle meg en anti-semitt, noe jeg faktisk ikke er. Men altså judaisme er en religion, så hvordan man kan være ateist og jødisk, ja det forstår jeg ikke helt. Jøder er også en etnisk gruppe, og at jøder hates pga sin etnisitet kom velsig klart frem under holocaust. Det var vel første gangen det oppstod massedrap på jøder der man ikke kunne konvertere seg vekk fra døden. Man begynte å gå etter etniske jøder, men karakteristikker der man målte nesen blant annet 3 1
OleBrum2 Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Folkflesk skrev (21 minutter siden): Det er sikkert ekstremt skummelt å gå i fakkeltog med Støre, Oslo-ordføreren, LO, Norsk Folkehjelp og sikkert ørten sikkerhetsvakter som passer på Støre, i tillegg til politiet som holdt vakt og all pressen som var tilstede. Lurer på hva som liksom skal skje her? Den slags forhindrer ikke ukvemsord, trusler, at noen følger etter deg hjem, eller tar opp at man har på seg en david-stjerne. Man vet at folkene som deltar går langt i å skylde på jøder for alt gale i verden. Ikke minst får de munnkurv hva gjelder Israel og betydningen for jøder ved å ha et eget land å flykte til…noe de ikke hadde under krystallnatten. for persektiv rundt jlders situasjon kan du jo lese her; https://www.nrk.no/spesial/nrk-kartlegging-av-jodehat-i-norge-etter-7.-oktober.-1.16644625 Det er også et paradoks at 1. mai et en dag set venstresuden setter agebda, og godt kan birtvise relresentabter for høyresiden og deres paroler. Det er ok, det er arbeidernes dag. Hadde sett rart ut om Høyre laget sin egen markering og statsministeren dukket opp der; og talerne brukte tid på hvor ille høyresiden har det, og hvor grusom venstresiden er. Men krystallnatt markering, den skal overtas av palestina komiteen og lignende? 3
Tussi Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden OleBrum2 skrev (35 minutter siden): Det var, med all respekt å melde, kanskje 2-5 stk. Det store flertallet ville følt seg både ukomfortable og utrygge der. Enten de er religiøse jøder eller ateister. Lederne på den markeringen sprer jo at jøder står bak folkemordet i Sudan blant annet, og en mann med et israelsk flagg ble banket opp den dagen på en markering. Skal man inkludere jøder på krystallnatt markeringer, så må man gjøre det på en annen måte. Noe antirasistisk senter ikke har ønsket. Jeg bare lurer på, er det noen ting i denne verden jøder IKKE står bak i noens mening? Skogbrannene i USA har jeg hørt, Covid, 11 september, tsunamien i 2004 4
OleBrum2 Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden skaftetryne32 skrev (22 timer siden): Skal nevnes at judaisme som religion lærer bort at det jødiske folk er en guds utvalgte folk, kombinert med det faktum at religionens lære underviser at alle andre som ikke er en del av det utvalgte folket fra israel er legitimt å eie som slave. Du kan kverulere deg selv til døde for min del. Endrer dog ikke konkret hva du skrev, hvordan det oppfattes, og at slikt ikke er greit. Det er og blir en antisemittisk forsøpling; synd du ikke har tæl til å se det selv. 4
skaftetryne32 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Tussi skrev (13 minutter siden): Jøder er også en etnisk gruppe, Jøder er en del av en etnisk gruppe, de er ikke alene en etnisk gruppe, palestinere er semitter de også, de er en religiøs gruppe. OleBrum2 skrev (6 minutter siden): synd du ikke har tæl til å se det selv. Synd du ikke har vettet til å forstå hva jeg skriver. 2
Tussi Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Jøder er en del av en etnisk gruppe, de er ikke alene en etnisk gruppe, palestinere er semitter de også, de er en religiøs gruppe. Synd du ikke har vettet til å forstå hva jeg skriver. Jøder regnes som en egen etnisk gruppe https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_ethnic_divisions 3 3
Rhabagatz Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 7 minutes ago, OleBrum2 said: Du kan kverulere deg selv til døde for min del. Endrer dog ikke konkret hva du skrev, hvordan det oppfattes, og at slikt ikke er greit. Det er og blir en antisemittisk forsøpling; synd du ikke har tæl til å se det selv. Handler dette om jøder som guds utvalgte folk? La oss forholde oss til fakta: 56% av Israels jøder og 79 % av høyreorienterte jøder i Israel anser at jødene er guds utvalgte folk. Dette er i overenstemmelse med andre undersøkelser. https://www.haaretz.com/opinion/2018-09-15/ty-article/.premium/79-percent-of-right-wingers-believe-jews-are-the-chosen-people-are-you-for-real/0000017f-f000-d487-abff-f3fef8be0000 Så er implikasjonene av dette en annen debatt ... 1 2
skaftetryne32 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Tussi skrev (1 minutt siden): Jøder regnes som en egen etnisk gruppe Ja de er en del av en etnisk gruppe, men at judaisme alene skal kvalifisere som etnisitet er en merkelig form for akrobatikk med etnisiteter og religion som jeg personlig ikke ser med noen andre etnisiteter og religioner, Sammy Davis jr var f.eks jødisk. 1 1
Folkflesk Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) OleBrum2 skrev (36 minutter siden): Man vet at folkene som deltar går langt i å skylde på jøder for alt gale i verden. Dette er direkte usaklig og en billig måte å trekke anti-semittisme-kortet på. Får inntrykk av at du ønsker å fyre opp en konflikt ved å fremstille et fakkeltog som har blitt organisert i mange, mange år som noe som alle jøder skal være redd for. Dessuten er det ingen respekt for at jøder faktisk kan ha en annen mening enn DMT. Blant muslimer i Norge har det vært en tendens til at lederne i Islamsk Råd Norge har påtatt seg en "offisiell rolle", og nå ser vi at tilsvarende gubber i DMT gjør det samme i denne saken. Og den evinnelige Mona Levin snakker selvsagt som alltid på vegne av alle andre enn seg selv. Synes ikke noe om denne formen for maktutøvelse fra selvoppnevnte autoriteter. Endret 9 timer siden av Folkflesk 2 2
Tussi Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden skaftetryne32 skrev (19 minutter siden): Ja de er en del av en etnisk gruppe, men at judaisme alene skal kvalifisere som etnisitet er en merkelig form for akrobatikk med etnisiteter og religion som jeg personlig ikke ser med noen andre etnisiteter og religioner, Sammy Davis jr var f.eks jødisk. Joda, det er klart noe merkelig med at så mange ulike regnes som jøder, f eks ulike hudfarger. Men vi ser jo de siste 100 år at også jødehatere regnes jøder som en etnisk gruppe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå