Baranladion Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Boing_80 skrev (1 time siden): Overdriver ikke det minste. Det er en grunn til at følgende memes eksisterer: Det er trist at memes skal være avgjørende for hva du tror sannheten er. Sannheten er at trusselen fra ytre høyre angående voldsbruk og terror ansees som nesten like høye som trusselen fra religiøs ekstremisme av PST. Sannheten er at også når gjerningsmenn som har en muslimsk tro ( feks pride-terroristen og bussdrap) så vurderes dette ofte som handlinger av en gale menn evt det er folk som har blitt groomet til handlingene. -Altså, på lik linje med Manshaus og ABB, så undersøker man hva faen det er som har fått dem til å utføre handlingene. Men, jeg er helt enig i, at dersom du bruker kommentarfelt på facebook, memes og tiktok som kilder til hva vi skal mene er riktig, så er bildene fra posten din korrekte. Jeg er også helt enig i at dersom du leser document.no, eller annen høyreekstem propaganda, så vil de gjerne male et bilde av at det er religionen som er farlig. Regjeringen, nyhetene og politiet har en mye mer edruelig tilnærming til sannheten. Når det er sagt, så mener jeg helt opplagt at; feks imamer burde gå ut og ta avstand til terrorhandlinger utført i deres religions navn, det sverter jo dem selv at deres religion blir misbrukt. De har også ganske stor makt ovenfor deres menighet og har reel påvirkningskraft. Endret 1 time siden av Baranladion
trn100 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Til tross for at det finnes undersøkelser som viser at religiøse savner litt med tanke på intelligens er jeg selvsagt åpnen for at det kan kan diskuteres, men hvor er intelligensen i disse tusen år gamle slåsskampene noen er så glade i? Hadde det ikke vært mer fornuftig å utvikle samfunnet et snev og komme oss videre og ta tak i nye utfordringer? 1
The Very End Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 23 minutes ago, trn100 said: Om man kan få fjernet religionen er man i alle fall 1 problem mindre! Jeg har selv vært med å hjulpet unge mennesker å komme seg ut av disse syke religiøse organisjonene som gjør mer for å ødelegge mennesker enn noen andre. Hvis vi blir kvitt de kan vi begynne å gjøre noe noe med øvrige kriminelle... Pavens unnskyldning ikke nok – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer Jeg er ikke direkte uenig, men vil kanskje tørre å påstå at det er ikke religionen som er feilen, men mennesker som utnytter den til egen vinning? Være seg kontroll over individ, gruppering / samfunn eller annet. De fleste religioner har tross alt gode og dårlige elementer (skal man ha god underholdning er det bare å slå seg løs med en helaftens gjennomlesning av det gamle testamentet). Og bare så det er sagt; jeg er særdeles lite religiøs og mener at religion bør være frakoblet poltikk / styresett. Endret 1 time siden av The Very End 1
trn100 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden The Very End skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke direkte uenig, men vil kanskje tørre å påstå at det er ikke religionen som er feilen, men mennesker som utnytter den til egen vinning? Være seg kontroll på individ, samfunn eller annet. De fleste religioner har gode og dårlige elementer (skal man ha god underholdning er det bare å slå seg løs med en helaftens gjennomlesning av det gamle testamentet). Og bare så det er sagt; jeg er særdeles lite religiøs. Men alle religioner har en mer eller mindre "allmektig gud" som sitter og spiser potegull men hans støttespillere på jorden dreper og plager i hans navn? Det høres ikke helt fornuftig ut, synes du? 😉 2
The Very End Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 6 minutes ago, trn100 said: Men alle religioner har en mer eller mindre "allmektig gud" som sitter og spiser potegull men hans støttespillere på jorden dreper og plager i hans navn? Det høres ikke helt fornuftig ut, synes du? 😉 Absolutt ikke uenig. Det er bare det at mange har en tendens til å hevde at gruppering x eller y grunn deres (potensielle) tro bare er trøbbel, mens det i realiteten er helt andre og mer komplekse (sammensatte) problemstillinger som ligger bak utfordringene. Når vi gjør det hele til oss / dem, taper vi alle. Endret 1 time siden av The Very End
trn100 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden The Very End skrev (Akkurat nå): Absolutt ikke uenig. Det er bare det at mange har en tendens til å hevde at gruppering x eller y grunn deres tro bare er trøbbel, men så er det ugrunnet helt andre og mer komplekse problemstillinger som ligger bak utfordringene. Når vi gjør det hele til oss / dem, taper vi alle. Jeg kan godt si at du har et lite poeng, men det er veldig lite, og det finnes noen religioner som etter en del tilpassning over lang også har gode sider ved seg, men ingenting et moderne samfunn trenger å dra med seg med tanke på de virkelige utfordringene vi står ovenfor. Det er og blir et sidesprang, og de fleste intelligente mennesker har omtanke for andre uten religion...
The Very End Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 8 minutes ago, trn100 said: Jeg kan godt si at du har et lite poeng, men det er veldig lite, og det finnes noen religioner som etter en del tilpassning over lang også har gode sider ved seg, men ingenting et moderne samfunn trenger å dra med seg med tanke på de virkelige utfordringene vi står ovenfor. Det er og blir et sidesprang, og de fleste intelligente mennesker har omtanke for andre uten religion... Hvis jeg skal hive inn en siste brannfakkel før mine mer kjedelige plikter kaller; er intelligens det samme som å være et bra / omtenksomt menneske som passer godt inn i et gitt samfunn / gruppering? Eller kan det tenkes at det eksisterer svært smarte, men på samme tid nokså tette mennesker, som ikke er passer så godt inn? Endret 1 time siden av The Very End 1
trn100 Skrevet 55 minutter siden Skrevet 55 minutter siden (endret) The Very End skrev (13 minutter siden): Hvis jeg skal hive inn en siste brannfakkel før mine mer kjedelige plikter kaller; er intelligens det samme som å være et bra / omtenksomt menneske som passer godt inn i et gitt samfunn? Eller kan det tenkes at det eksisterer svært smarte, men på samme tid, nokså tette mennesker som ikke er passer så godt inn? Intelligens innebærer selvsagt også å være et bra og omtenksomt menneske som passer inn i et "moderne" samfunn. Det har jo vært en del "guder" gjennom tidene, og selv mange nåværende religiøse har så vidt jeg har forstått tatt avstand fra solguder, Tor og Odin osv., fordi de anser sin egen gud som bedre? Inka prester hadde en høy status i et samfunn som aksepterte menneskofringer blant annet, men det var vel ikke veldig intelligtent? Vi hadde det samme her til lands og vi vet vet jo hvordan kristendommen ble innført, men jeg ser ingen utpreget intelligens i måten det ble gjort på heller? Religion handler om makt og ingenting annet, fra forfekterene av religion, og ikke av noen "guder", og fungerer pga. en svakhet hos mennesker som ikke evner å ta eget ansvar men som alltid på må ha en "rettleder". Men ha en god en "Very End" 🙂 Endret 53 minutter siden av trn100 2
Boing_80 Skrevet 48 minutter siden Skrevet 48 minutter siden (endret) Må bare smile av bruken av intelligens begrepet i denne tråden. Litt om intelligens, et tema jeg interesserer meg sterkt for: I løpet av de siste 200 årene har økonomisk utvikling og bedringer stort sett vært drevet av teknologiske innovasjoner (for eks. lyspæren, telefonen, bilen, datamaskiner). I tillegg er samfunnene blitt stadig mer kompliserte og det kreves stadig mer av enkeltindividet som skal både orientere og tilpasse seg. Innenfor kognitiv psykologi har mange forskere vært interesserte i å finne fellestrekk ved hvordan vi går frem når vi løse problemer av ulik art. Andre forskere har vært opptatte av hvilke tankefeil vi er tilbøyelige til å gjøre i situasjoner der vi blir bedt om å vurdere eller ta beslutninger. Intelligens begrepet: «En meget generell mental kapasitet som, blant andre ting, innbefatter evnen til å resonnere, planlegge, løse problemer, tenke abstrakt forstå kompliserte ideer og rask læring og evnen til å lære av erfaring. Det er ikke bare boklig lærdom eller en snever akademisk ferdighet, eller bare ferdigheter til å ta tester i sin alminnelighet. Det er heller en bredere og mer dyptgående kapasitet til å forstå omgivelser, skjønne poenger, se sammenhenger og finne ut hvordan man skal handle i gitte situasjoner. Intelligens er ikke noe vi kan observere, men som vi slutter oss til ut fra observasjoner av hva folk gjør (atferd). Slikt sett er intelligens knyttet til prestasjoner (for eks. idrett, musikk, håndverk osv). Intelligens blir som oftest knyttet til skoleprestasjoner og andre prestasjonsformer som gjerne knyttes til tenkeevne. Flytende intelligens: kapasiteten til å tenke logisk samt å resonnere og evnen til å løse nye problemer. Dette innebærer evner til å analysere nye problemer, identifisere mønstre og trekke logiske slutninger (Ravens matrisetest). Krystallisert intelligens: et reservoar av etablert kunnskap og ferdigheter som gjenspeiles i mengden av generell kunnskap og ordforråd. Bestemmes av utdanning og annen erfaring. De fleste deltestene i Weschler-testene regnes som indikatorer på krystallisert intelligens, mens noen av deltestene i utførelsesdelen kan være egnet for å være indikator på flytende intelligens (for eks. terningmønstre i WAIS-IIII). Disse intelligenstypene henger sammen. En vanlig tankegang er at flytende intelligens er en av forutsetningene for krystallisert intelligens. De som har høye skårer på flytende intelligens, vil ha bedre forutsetninger for å lære de kunnskapene som inngår i krystallisert intelligens. IQ er i virkeligheten en betegnelse på prestasjoner på intelligenstester. Prestasjonene er normative. Kvotient sikter til at IQ kan beregnes ut fra forholdet mellom mental alder og individets fysiske alder. IQ er ikke en fast størrelse som ikke kan endre seg selv om den er relativ stabil gjennom voksen alder. Endringer skjer oftest i tidlig ung alder hos barn som kommer fra hjem som støtter barnet, og der det er fravær av straff. IQ-skårer er ikke nøyaktige mål, men heller estimater. Mange mennesker med høy IQ-skåre oppnår lite eller ingenting i livet. Høy IQ er ikke en garanti for suksess, men betyr at en viktig forutsetning er til stede. Personer med lav IQ-skåre har ofte flere begrensninger, og med tanke på å predikere atferd, blir ofte mer nøyaktig. Men det kan hende at personer med gjennomsnittlig eller under gjennomsnittet IQ-skåre kan inneha store ferdigheter når det gjelder mellommenneskelige forhold eller emosjonell intelligens som kan de kompensere med. Endret 48 minutter siden av Boing_80 1
DukeNukem3d Skrevet 43 minutter siden Skrevet 43 minutter siden Gavekort skrev (5 timer siden): Jeg tror det er ytterst få som er motstander av en jødisk stat, men heller hvor den plasseres og hvilke kolonistiske knep som brukes til å gi dem et sted. Merkelig å dra frem en debatt du er 70 år for sent ute til å ta i en tråd om krystallnatten synes jeg. Selv Norge anerkjenner Israels rett til å eksistere akkurat der den er i dag. Graver man dypest i jorda finner man også jødisk historie. Så det er da helt naturlig at den jødiske staten skulle opprettes der det uansett ikke fantes noen stat fra før av og de har dype historiske røtter i området. Muslimene har 50+ land de kan velge i, de trenger ikke ødelegge den lille sandstripen til Israel også. 3
trn100 Skrevet 41 minutter siden Skrevet 41 minutter siden Boing_80 skrev (1 minutt siden): Må bare smile av bruken av intelligens begrepet i denne tråden. Litt om intelligens, et tema jeg interesserer meg sterkt for: For meg er det på mange måter mye enklere! 🙂 Det eneste jeg ser i begge disse bildene er MANGEL på intelligens... 1
OleBrum2 Skrevet 35 minutter siden Forfatter Skrevet 35 minutter siden trn100 skrev (58 minutter siden): Det er abolutt ikke tøv! På MIFF sitter det voksne gudommelige fjotter og klapper hver gang en IDF får tatt livet av et barn. Det der er ondsinnet løgn, og det vet du. 2
trn100 Skrevet 34 minutter siden Skrevet 34 minutter siden DukeNukem3d skrev (7 minutter siden): Merkelig å dra frem en debatt du er 70 år for sent ute til å ta i en tråd om krystallnatten synes jeg. Selv Norge anerkjenner Israels rett til å eksistere akkurat der den er i dag. Graver man dypest i jorda finner man også jødisk historie. Så det er da helt naturlig at den jødiske staten skulle opprettes der det uansett ikke fantes noen stat fra før av og de har dype historiske røtter i området. Muslimene har 50+ land de kan velge i, de trenger ikke ødelegge den lille sandstripen til Israel også. Det sier faktisk litt om hvor ødelagt samfunnet var allerede den gang Istrael fikk tildelt det landet som det står i gammel bok at de skulle få!? Poltikk og religion må skilles 100% skal vi komme videre! 2
OleBrum2 Skrevet 33 minutter siden Forfatter Skrevet 33 minutter siden trn100 skrev (6 minutter siden): For meg er det på mange måter mye enklere! 🙂 Det eneste jeg ser i begge disse bildene er MANGEL på intelligens... Nå synes vel et bilde fredelig da, og ett er cel veien til terror og drap. Vet hvilken bevegelse av de to som er kompatibel med en fredelig verden for å si det slik… 2
trn100 Skrevet 32 minutter siden Skrevet 32 minutter siden OleBrum2 skrev (1 minutt siden): Det der er ondsinnet løgn, og det vet du. Har du vært der inne? Jeg har blitt kastet ut 2 ganger fordi jeg klikket liker på at en IDF soldat ble drept, så ikke fortell meg hva jeg lyver om! 😉 2
trn100 Skrevet 30 minutter siden Skrevet 30 minutter siden (endret) OleBrum2 skrev (3 minutter siden): Nå synes vel et bilde fredelig da, og ett er cel veien til terror og drap. Vet hvilken bevegelse av de to som er kompatibel med en fredelig verden for å si det slik… Fantastisk! ❤️ Gud har sagt det, har han ikke? Alle alle andre guder enn din er ordentlige slemme? 😉 Endret 30 minutter siden av trn100 1
DukeNukem3d Skrevet 30 minutter siden Skrevet 30 minutter siden trn100 skrev (3 minutter siden): Det sier faktisk litt om hvor ødelagt samfunnet var allerede den gang Istrael fikk tildelt det landet som det står i gammel bok at de skulle få!? Poltikk og religion må skilles 100% skal vi komme videre! Jødene hadde i alle år gått rundt og sagt "Next year in Jerusalem" frem til de fikk staten. Selvsagt hadde de tilhørlighet til området. Men dere må komme dere videre fra trinn 1. Israel er for lengst anerkjent av alle viktige land i verden, inkludert Norge. Og verden tåler helt fint en jødisk stat på den lille sandstripen, det er et mye større problem at vi har 50+ muslimske ikke-demokratier som omtrent ikke beveger seg i riktig retning. 3
trn100 Skrevet 28 minutter siden Skrevet 28 minutter siden DukeNukem3d skrev (Akkurat nå): Jødene hadde i alle år gått rundt og sagt "Next year in Jerusalem" frem til de fikk staten. Selvsagt hadde de tilhørlighet til området. Men dere må komme dere videre fra trinn 1. Israel er for lengst anerkjent av alle viktige land i verden, inkludert Norge. Og verden tåler helt fint en jødisk stat på den lille sandstripen, det er et mye større problem at vi har 50+ muslimske ikke-demokratier som omtrent ikke beveger seg i riktig retning. Verden lider under religiøse tullinger og kommer seg ikke videre, det er faktum... 1
OleBrum2 Skrevet 26 minutter siden Forfatter Skrevet 26 minutter siden trn100 skrev (2 minutter siden): Har du vært der inne? Jeg har blitt kastet ut 2 ganger fordi jeg klikket liker på at en IDF soldat ble drept, så ikke fortell meg hva jeg lyver om! 😉 Å klikke like på noen som er drept er vel som regel alltid feil, spesielt om det gjelder en ung person som hadde verneplikt eller var utkommandert som reservist. Var det en overaskelse at du ble kastet ut derfra da? Tror du det hadde vært annerledes på et forsvarsforum der en norsk soldat var drept i Afghanistan om du liket det? Øvrig, du hevdet nettopp at MIFF satt å jublet for hvert døde barn i Gaza. Det eneste som er frenmkommet av jubel over drepte i krig er vel nettopp det du innrømmet nå? 1
trn100 Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden OleBrum2 skrev (1 minutt siden): Å klikke like på noen som er drept er vel som regel alltid feil, spesielt om det gjelder en ung person som hadde verneplikt eller var utkommandert som reservist. Var det en overaskelse at du ble kastet ut derfra da? Tror du det hadde vært annerledes på et forsvarsforum der en norsk soldat var drept i Afghanistan om du liket det? Øvrig, du hevdet nettopp at MIFF satt å jublet for hvert døde barn i Gaza. Det eneste som er frenmkommet av jubel over drepte i krig er vel nettopp det du innrømmet nå? Jeg spurte også om det fantes en disippel der som hadde lest de 10 bud og hvordan de forholdt seg til f.eks. "Du skal ikke drepe", men det var det ingen som hadde hørt om? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå