mobile999 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden bzzlink skrev (33 minutter siden): Det er verkstedet som sa at eneste alternativ var å få skrevet det inn i vognkort, da kunne de godkjenne, ellers måtte vi sette på sommerhjul for kontrollen. Jeg tror Vegvesenet har drop in timer. Bare dra dit og spør om de kan fikse det. De trenger ikke kopi av typegodkjenningen. De har den allerede.
bzzlink Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden 2 minutes ago, mobile999 said: Jeg tror Vegvesenet har drop in timer. Bare dra dit og spør om de kan fikse det. De trenger ikke kopi av typegodkjenningen. De har den allerede. Det er ikke jeg som kan gjøre det. Bilen og muttern er i en annen by enn meg. Det er ikke bare for henne å gjøre det, hennes forståelse av dette begrenser seg til «bilen er ulovlig å kjøre med».
mobile999 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden bzzlink skrev (2 minutter siden): «bilen er ulovlig å kjøre med» Det er vel ikke en 3er feil? Altså det er lov til å kjøre med den.
bzzlink Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden 17 minutes ago, mobile999 said: Det er vel ikke en 3er feil? Altså det er lov til å kjøre med den. Ja, men med mindre det blir rettet opp i innen utløpet av måneden, så blir bilen ulovlig å kjøre med.
PaladinNO Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Satan666 skrev (33 minutter siden): Fy faderullandei for et sykt samfunn vi har, som klarer å frembringe et så rigid, rotete og dysfunksjonelt system. Livet var definitivt bedre før innføringen av EU-kontroll/PKK. Innført i "sikkerhetens navn", såvidt jeg husker. Hadde selv en runde med egen bil på PKK desember 2024. Endte med at jeg bad om en gjennomgang av bilen på verkstedet som tok kontrollen sammen med en fra vegvesenet. At det var tull med lys var greit nok, for der var det krav til godkjenninger jeg ikke var klar over. Og at verkstedet hengte seg opp i sportssetet jeg ettermonterte for 12 år siden, som ingen har sagt noe på siden, var en ting. Men når inspektøren fra vegvesenet står og sier at "alle verksteder som utfører PKK skal følge lovverket, ellers så mister de den retten *knips*" - med vedkommende fra verkstedet som utførte kontrollen tilstede, og som bare trekker på skuldrene når jeg kommenterer at de ikke sa noe på de 4 stk. ekstralysene jeg har foran bilen, som jeg VET ikke er typegodkjente - der gikk grensen. Jeg ordnet alt av lys som de ville, men setet og en 7 cm solstripe i frontruten, over det innvendige speilet...ikke F. Så jeg har kjørt med "ulovlig" bil i snart ett år av rent prinsipp. De får enten ta folk på ALT som ikke er lov eller droppe ALT som ikke har noen praktisk betydning. Det skulle ikke være noe "skjønn", sa han fra vegvesenet. "Loven er loven" (sic). Så all ære til TS og mor til TS som har tatt alle steg, til tross for dårlige ben, som var nødvendig for å få ordnet ting. 1
Hollabaloo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Satan666 skrev (1 time siden): Livet var definitivt bedre før innføringen av EU-kontroll/PKK. Det var nok bedre for surrehuer og rotekopper som da kunne kjøre rundt i sine gamle vrak med alvorlige mangler, uten å bekymre seg for noe annet enn en og annen sporadisk teknisk kontroll langs veien. 1
bzzlink Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden 40 minutes ago, PaladinNO said: Innført i "sikkerhetens navn", såvidt jeg husker. Hadde selv en runde med egen bil på PKK desember 2024. Endte med at jeg bad om en gjennomgang av bilen på verkstedet som tok kontrollen sammen med en fra vegvesenet. At det var tull med lys var greit nok, for der var det krav til godkjenninger jeg ikke var klar over. Og at verkstedet hengte seg opp i sportssetet jeg ettermonterte for 12 år siden, som ingen har sagt noe på siden, var en ting. Men når inspektøren fra vegvesenet står og sier at "alle verksteder som utfører PKK skal følge lovverket, ellers så mister de den retten *knips*" - med vedkommende fra verkstedet som utførte kontrollen tilstede, og som bare trekker på skuldrene når jeg kommenterer at de ikke sa noe på de 4 stk. ekstralysene jeg har foran bilen, som jeg VET ikke er typegodkjente - der gikk grensen. Jeg ordnet alt av lys som de ville, men setet og en 7 cm solstripe i frontruten, over det innvendige speilet...ikke F. Så jeg har kjørt med "ulovlig" bil i snart ett år av rent prinsipp. De får enten ta folk på ALT som ikke er lov eller droppe ALT som ikke har noen praktisk betydning. Det skulle ikke være noe "skjønn", sa han fra vegvesenet. "Loven er loven" (sic). Så all ære til TS og mor til TS som har tatt alle steg, til tross for dårlige ben, som var nødvendig for å få ordnet ting. Du er inne på kjernen av problemet her. Vegvesenet kjører en fryktkultur mot verkstedene. De kjører en svart/hvitt linje på ting som ikke er svart hvitt, og de har ikke systemer for å følge det opp. Men skal sies at vegvesenet var mye greiere å ha med å gjøre enn verkstedet i denne prosessen. Når et vegvesenautorisert verksted sier til en gammel dame og hennes sønn «Dere tar feil» og «bevisbyrden ligger på dere, og nå vil vi ikke snakke med dere mer.» burde gi en like stor skrape i autorisasjonen dems, som det å feilaktig godkjenne en bil som har 2mm feil sporvidde. 1
PaladinNO Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Hollabaloo skrev (36 minutter siden): Det var nok bedre for surrehuer og rotekopper som da kunne kjøre rundt i sine gamle vrak med alvorlige mangler, uten å bekymre seg for noe annet enn en og annen sporadisk teknisk kontroll langs veien. Hvilket er grunnen til at jeg har med i bilen det gamle førersetebeltet som var både slitt og frynsete. Ingen sa noe på det på PKK, før jeg spurte hos verkstedet jeg har bilen hos og fikk en klar anbefaling: "bytt straks". Og det gjorde jeg. Så kommenterer noen solstripen min, så viser jeg beltet og spør hvorfor dette er greit. Samme med bremser rundt hele bilen. Kostet på alt nytt for rundt 12.000 Kr. for 4 år siden, selv om de gamle også passerte PKK. Mens jeg selv satt å tenkte høyt "vær så snill og stopp!!!" siste gang jeg måtte nødbremse før byttet. Endret 6 timer siden av PaladinNO
Hollabaloo Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden PaladinNO skrev (1 minutt siden): Hvilket er grunnen til at jeg har med i bilen det gamle førersetebeltet som var både slitt og frynsete. Ingen sa noe på det på PKK, før jeg spurte hos verkstedet jeg har bilen hos og fikk en klar anbefaling: "bytt straks". Og det gjorde jeg. Så kommenterer noen solstripen min, så viser jeg beltet og spør hvorfor dette er greit. Samme med bremser rundt hele bilen. Kostet på alt nytt for rundt 12.000 Kr., selv om de gamle også passerte PKK. Mens jeg selv satt å tenkte høyt "vær så snill og stopp!!!" siste gang jeg måtte nødbremse før byttet. Og dine erfaringer mener du er godt grunnlag for at man bare skal droppe å kalle inn privatbiler til regelmessig pkk, og med det i praksis åpne opp for at alle skrotbiler med store mangler plutselig kan kjøre rundt på offentlige veier med minimal risiko for å bli stoppet? Eller var det noe annet du mente?
Gavekort Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) bzzlink skrev (37 minutter siden): De kjører en svart/hvitt linje på ting som ikke er svart hvitt, og de har ikke systemer for å følge det opp. Fordi å bruke skjønn vil bare skape en tåkesky der godkjent eller ei er avhengig av humøret til kontrolløren. Det er ingen som ønsker autoriteter som basererer seg på synsinger. Enten har du ET innenfor kravene, eller så har du ikke det. Hvis ikke så kan vi bare drite i å ha det som et krav i utgangspunktet Endret 6 timer siden av Gavekort 2
bzzlink Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden 10 minutes ago, Gavekort said: Fordi å bruke skjønn vil bare skape en tåkesky der godkjent eller ei er avhengig av humøret til kontrolløren. Det er ingen som ønsker autoriteter som basererer seg på synsinger. Enten har du ET innenfor kravene, eller så har du ikke det. Hvis ikke så kan vi bare drite i å ha det som et krav i utgangspunktet Og jeg hadde ET innenfor kravene. Men fikk underkjent bilen. I kontakt med både verkstedet, og biltilsynet møtte jeg en «vegg» av: ET ER FEIL Jeg argumenterte med at vognkortet mitt sier minimum 30mm ET og maksimum sporvidde 1575mm. Og at det er et eget punkt i rettlederen som omhandler dersom ET er oppgitt som et intervall. De svarte: Vi vil ikke snakke med deg, fiks typegodkjenning eller ombygging av kjøretøyet, og skriv det inn i vognkortet. Hadde de jeg snakket med skjønt sitt eget vognkort, at når det var angitt minimum og maksimum i vognkortet, så skulle de bladd til dette stedet i veilederen: Eksempel: Dersom det for et konkret kjøretøy er oppgitt alternative innpress der laveste verdi er angitt som 40 og høyeste er angitt som 50, vil det utgjøre mangelmerknad ved PKK dersom innpress er mindre enn 32,5 eller høyere enn 57,5. En forutsetning for denne praksisen er at plassforholdene i hjulhuset fremdeles er tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. En forutsetning er også at kravene til skjerming av hjul for aktuell kjøretøytype fremdeles er oppfylt. Jeg kommer til å sende en formell klage på vedtaket. Og be de om å behandle akkurat dette spørsmålet. Hvis jeg har rett, så ber jeg de endre/klargjøre instruksen. For her virker det som det er noe som blir feiltolket. Benytter meg også av innsynsretten, slik at jeg kan få utlevert alle dokumenter i klagesaken. Men først venter jeg til at mamma får EU godkjent bilen sin imorgen.
Hollabaloo Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) bzzlink skrev (4 timer siden): Hadde vegvesenet vært litt mindre bastante mot verkstedet, og verkstedet litt mindre bastant mot meg, så hadde mamma sluppet alt dette. Hun gråt i telefonen i stad når jeg forklarte gangen i hva hun må gjøre. Kjøre til dekkhotellet og få de til å løfte sommerhjulene inn bilen hennes Levere bilen på etterkontroll og få de til å sette på sommerhjulene og løfte vinterhjulene inn i bilen for henne Kjøre til dekkhotellet og få de til å bytte tilbake til vinterhjul Dette virker totalt unødvendig når dere har ut måneden (du skrev dette i et annet innlegg) til å fikse papirer og/eller etterkontroll på, og bilen kan brukes som normalt imens. For originale hjulsett til denne generasjon Tiguan så er data som følger: JX17H2 ET43 5/112. Vil tro at selv om det er uoriginalt hjulsett, så er deres i nærheten. Vegvesenet har også data for alle tillatte dekk/felg-varianter, de skrives bare ikke på papir-vognkortet. Dette er jo forøvrig en problemstilling for alle med Tiguan av denne generasjonen med originale 17" felger. (ET43 er langt mer enn de ET30 i vognkort) Viser veldig tydelig svakheten ved å ha et papir-vognkort der man ikke har satt av plass til å dokumentere alle tillatte dekk/felg-varianter. Endret 5 timer siden av Hollabaloo
Hollabaloo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) mobile999 skrev (3 timer siden): Jeg tror Vegvesenet har drop in timer. Bare dra dit og spør om de kan fikse det. De trenger ikke kopi av typegodkjenningen. De har den allerede. De har ikke drop-in timer for kjøretøykontroll i TS sitt område, time må bestilles på nett. Utover det så er jeg helt enig. Hvis formålet er å få skrevet inn et av de andre innpress-tallene fra typegodkjenningen i vognkortet. Selve eu-kontroll og etterkontroll relatert til eu-kontroll ser det ikke ut som vegvesenet (også feilaktig omtalt som biltilsynet) utfører. Endret 4 timer siden av Hollabaloo
PaladinNO Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Hollabaloo skrev (3 timer siden): Og dine erfaringer mener du er godt grunnlag for at man bare skal droppe å kalle inn privatbiler til regelmessig pkk, og med det i praksis åpne opp for at alle skrotbiler med store mangler plutselig kan kjøre rundt på offentlige veier med minimal risiko for å bli stoppet? Eller var det noe annet du mente? Excuse you? Vet ikke hva du tror jeg mente, men jeg mente at de burde være enda nøyere med ting relatert til sikkerhet på PKK. Og ikke hakke på ting som en liten solstripe i frontruten. Endret 3 timer siden av PaladinNO
Hollabaloo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) bzzlink skrev (1 time siden): Og jeg hadde ET innenfor kravene. Men fikk underkjent bilen. I kontakt med både verkstedet, og biltilsynet møtte jeg en «vegg» av: ET ER FEIL Jeg argumenterte med at vognkortet mitt sier minimum 30mm ET og maksimum sporvidde 1575mm. Og at det er et eget punkt i rettlederen som omhandler dersom ET er oppgitt som et intervall. De svarte: Vi vil ikke snakke med deg, fiks typegodkjenning eller ombygging av kjøretøyet, og skriv det inn i vognkortet. Hadde de jeg snakket med skjønt sitt eget vognkort, at når det var angitt minimum og maksimum i vognkortet, så skulle de bladd til dette stedet i veilederen: Eksempel: Dersom det for et konkret kjøretøy er oppgitt alternative innpress der laveste verdi er angitt som 40 og høyeste er angitt som 50, vil det utgjøre mangelmerknad ved PKK dersom innpress er mindre enn 32,5 eller høyere enn 57,5. En forutsetning for denne praksisen er at plassforholdene i hjulhuset fremdeles er tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. En forutsetning er også at kravene til skjerming av hjul for aktuell kjøretøytype fremdeles er oppfylt. Jeg kommer til å sende en formell klage på vedtaket. Og be de om å behandle akkurat dette spørsmålet. Hvis jeg har rett, så ber jeg de endre/klargjøre instruksen. For her virker det som det er noe som blir feiltolket. Benytter meg også av innsynsretten, slik at jeg kan få utlevert alle dokumenter i klagesaken. Men først venter jeg til at mamma får EU godkjent bilen sin imorgen. Det kan jo virke som at når rettlederen viser til ET som et intervall, så mener de at det må være to tall for ET, minimum ET og maksimum ET, og ikke minimum ET og maksimum sporvidde som du henviser til. Og følgelig var det ikke grunnlag for at verkstedet bilen var hos skulle benytte seg av dette punktet i rettlederen, siden du kun har et tall for ET i vognkortet. Forøvrig hadde det vært interessant å høre hvordan Møller sine verksteder praktiserer dette når de får inn en haug med Tiguaner til eu-kontroll med originalfelger med ET43 og det står ET30 i vognkortet Endret 4 timer siden av Hollabaloo
Hollabaloo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) PaladinNO skrev (13 minutter siden): Vet ikke hva du tror jeg mente, men jeg mente at de burde være enda nøyere med ting relatert til sikkerhet på PKK. Og ikke hakke på ting som en liten solstripe i frontruten. Jeg trodde du var en av de som ville avskaffe PKK/eu-kontroll, men da tok jeg feil Endret 4 timer siden av Hollabaloo
bzzlink Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden (endret) 44 minutes ago, Hollabaloo said: Det kan jo virke som at når rettlederen viser til ET som et intervall, så mener de at det må være to tall for ET, minimum ET og maksimum ET, og ikke minimum ET og maksimum sporvidde som du henviser til. Og følgelig var det ikke grunnlag for at verkstedet bilen var hos skulle benytte seg av dette punktet i rettlederen, siden du kun har et tall for ET i vognkortet. Forøvrig hadde det vært interessant å høre hvordan Møller sine verksteder praktiserer dette når de får inn en haug med Tiguaner til eu-kontroll med originalfelger med ET43 og det står ET30 i vognkortet Det som er dritt her er at dersom mamma ikke hadde hatt en bilinteressert kverulant av en sønn. Så hadde hun måttet kjøpe 4 nye hjul. Hun var allerede i gang med å snakke med Møller om det før jeg ble koblet på. (Igjen hun vil ikke være til bry for meg). Hun hadde fått pris på 5800,- pr hjul (var ikke helt sikker på om det var med eller uten moms). Det gjør et greit innhogg i kassa til en enke. Tipper Møller har enkel tilgang til typegodkjenningene til bilene, så slikt kommer man ikke borti om man tar EU der. Jeg står ganske fast på at når det står minimum og maksimum så er det et intervall. Jeg skjønner at verkstedet ikke tør/gidder å ta den diskusjonen med Vegvesenet Jeg er også ganske sikker på at når en produsent oppgir minimum ET og maksimum sporvidde, så er det for at bilen skal beholde kjøreegenskapene sine og at det ikke skal bli for mye krefter på innfesting av hjuloppheng og nav. Det å følge vegvesenets sine retningslinjer slik at en bil som fabrikanten sier ikke tåler under 30mm ET kan ha en 8tommer bred felg med 23mm ET kan umulig være intensjonen til Vegvesenet når de lagde reglene. Med mindre intensjonen med å lage reglene bare var å ha en regel som er enkel å overholde, og ikke er forankret i noe som helst annet enn et kontrollbehov. Endret 3 timer siden av bzzlink
Marzo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Går ut i fra dette løser seg ved å bytte til sommerdekk å vise den på etterkontroll? Verkstedet må forholde seg til hva som står i vognkortet.
bzzlink Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden 1 hour ago, Hollabaloo said: Dette virker totalt unødvendig når dere har ut måneden (du skrev dette i et annet innlegg) til å fikse papirer og/eller etterkontroll på, og bilen kan brukes som normalt imens. For originale hjulsett til denne generasjon Tiguan så er data som følger: JX17H2 ET43 5/112. Vil tro at selv om det er uoriginalt hjulsett, så er deres i nærheten. Vegvesenet har også data for alle tillatte dekk/felg-varianter, de skrives bare ikke på papir-vognkortet. Dette er jo forøvrig en problemstilling for alle med Tiguan av denne generasjonen med originale 17" felger. (ET43 er langt mer enn de ET30 i vognkort) Viser veldig tydelig svakheten ved å ha et papir-vognkort der man ikke har satt av plass til å dokumentere alle tillatte dekk/felg-varianter. Muttern skal reise bort i 3 uker, så det måtte være i orden denne uken. Det lagde mye stress at bilen måtte godkjennes med sommerhjul og hun ikke hadde tid til å sette på vinterhjulene igjen etterpå, og når hun kommer tilbake, så kan det være at det ligger snø. Men uansett, det er mye av dette som er «bare» for en gjeng som sitter i bildelen av et forum og diskuterer. For en enke på 75, uten noen bilkyndige rundt seg, så er ikke dette «bare» i det hele tatt. Dersom det ikke hadde ligget inne et43 i den skjermdumpen jeg fikk overtalt vegvesenet til å sende meg, så hadde jeg mest sannsynlig måttet ta fri flere dager fra jobb for å ordne opp i dette.
Hollabaloo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden bzzlink skrev (4 minutter siden): Jeg står ganske fast på at når det står minimum og maksimum så er det et intervall. Jeg skjønner at verkstedet ikke tør/gidder å ta den diskusjonen med Vegvesenet Nei, min innpress og maks sporvidde er ikke å anse som et intervall. Hadde du hatt en oppføring på vognkortet med min innpress og maks innpress derimot så er det å anse som et intervall. Den bakenforliggende grunnen til at denne uheldige situasjonen har oppstått er jo mangel på informasjonsutveksling av bilens tekniske egenskaper. Dersom alle dekk/felg-varianter som skrevet på typegodkjenningen også hadde stått i vognkortet, så hadde dette aldri blitt et problem, med mindre de uoriginale felgene deres har en ET som er "helt på viddene", men det tviler jeg på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå